Gå til innhold

Nøkkelen til 22 juli har bare ABB

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Sånn er det, og derfor bør saken snart handle om det man kan forholde seg til ut i fra fakta man har og som er:

Mange drepte pga av en mann.

Hvorfor han drepte får vi kanskje aldri vite, om han er gal eller ei likeså, Men kanskje kan man trekke noen generelle slutninger ut i fra det man vet om massemordere, det er vel så langt man kommer.

Saken bør derfor kun handle om å gi denne mannen en straff som både kjennes rimelig for de etterlatte, som oppfattes rimelig av storsamfunnet rundt, en straff som er vårt demokrati verdi.

Hvis ABB er gal (den folkelige betegnelsen på avvik i karakter) så er mange andre despoter, massemordere og diktatorer det også, det er derfor ikke så hensiktsmessig å tenke tilregnelig eller ikke alltid.

Jeg tror man kan bruke mange år på å mene noe i denne saken, nøkkelen til det hele har ABB, den tror ikke jeg vi noen gang får, men de etterlatte som har fått barna sine skutt på Utøya fortjener å få denne massemorderen straffet, gal eller ikke gal, kanskje er det hele paradoksalt nok en vekker om at demokratiet vårt er truet også fra andre sider enn vi forestiller oss.

Jeg begynner å bli lei av å se Hitler få så mye mediaomtale, jeg har for lengst hørt budskapet, jeg er lei av sakkyndige mene ditt og datt. Jeg er lei av å lese Kvakkestad ville gi sprøye i rompa (flåsete sagt) og Fuglestad mene noe om politisk ideologi i dag.

Det positive som kommer ut av denne saken er kanskje at hele rettspsykiatrien blir nedjustert der den bør være, det bør være tungtveiene grunner for at ikke drapsmenn skal dømmes og det av mange menneskelige grunner.

Videoannonse
Annonse
Gjest maiapril
Skrevet

Er litt enig med deg. Men samtidig tror jeg det er viktig for de pårørende og etterlatte at de får akkurat "sin" sak gjennomgått. Jeg blir så lei meg når jeg nå ser bilder og leser om disse stakkars menneskene som måtte dø så altfor tidlig og på en så forferdelig måte. Tallene (77 stk) får ansikter, og det går inn på meg.

Det blir nok som du er inne på, kanskje umulig å få et riktig svar på om han er tilregnelig eller ikke. Noen ganger tenker jeg at det skulle vært de pårørende og etterlatte som kunne få avgjøre (ved demokratisk avstemning seg imellom) hva denne idioten skulle dømmes til. Selv har han sagt at det verste for _ham_ vil være å bli erklært utilregnelig. Da tenker jeg at nettopp det hadde vært den beste straffen for ham.

Hvis han blir erklært utilregnelig er det et stort nederlag for ham for da får han liksom ikke "kred" for det han har gjort, men blir avfeid som en psykiatrisk pasient. Da faller han og ideologien hans liksom i grus.

Madelenemie
Skrevet

Er litt enig med deg. Men samtidig tror jeg det er viktig for de pårørende og etterlatte at de får akkurat "sin" sak gjennomgått. Jeg blir så lei meg når jeg nå ser bilder og leser om disse stakkars menneskene som måtte dø så altfor tidlig og på en så forferdelig måte. Tallene (77 stk) får ansikter, og det går inn på meg.

Det blir nok som du er inne på, kanskje umulig å få et riktig svar på om han er tilregnelig eller ikke. Noen ganger tenker jeg at det skulle vært de pårørende og etterlatte som kunne få avgjøre (ved demokratisk avstemning seg imellom) hva denne idioten skulle dømmes til. Selv har han sagt at det verste for _ham_ vil være å bli erklært utilregnelig. Da tenker jeg at nettopp det hadde vært den beste straffen for ham.

Hvis han blir erklært utilregnelig er det et stort nederlag for ham for da får han liksom ikke "kred" for det han har gjort, men blir avfeid som en psykiatrisk pasient. Da faller han og ideologien hans liksom i grus.

Hei!

Ja og det er den dimensjonen som har kommet litt vel mye i bakgrunnen pga av hele tilregnelig/ikke tilregnelig debatten.

Det er muligens ikke så lett å finne ut av dette, så bør man ta utgangspunkt i andre forhold.

Hadde jeg mistet barn på denne måten hadde vinklingen vært en ekstra sten til byrden, det blir som å diskutere andre despoter/tyranner tilregnelighet. Jeg kan feks tro at ABB har et enormt sinne i seg, så lenge han ikke egentlig sier noe, får man aldri vite noe om noe, da er det bare å ta utgangspunkt i handlingene.

De etterlatte ville ha han dømt som tilregnelig, til fengsel og forvaring, høres fornuftig ut, hadde neppe gitt han så mye publisitet også:)

Nå må jeg gå:)

Gjest maiapril
Skrevet

Hei!

Ja og det er den dimensjonen som har kommet litt vel mye i bakgrunnen pga av hele tilregnelig/ikke tilregnelig debatten.

Det er muligens ikke så lett å finne ut av dette, så bør man ta utgangspunkt i andre forhold.

Hadde jeg mistet barn på denne måten hadde vinklingen vært en ekstra sten til byrden, det blir som å diskutere andre despoter/tyranner tilregnelighet. Jeg kan feks tro at ABB har et enormt sinne i seg, så lenge han ikke egentlig sier noe, får man aldri vite noe om noe, da er det bare å ta utgangspunkt i handlingene.

De etterlatte ville ha han dømt som tilregnelig, til fengsel og forvaring, høres fornuftig ut, hadde neppe gitt han så mye publisitet også:)

Nå må jeg gå:)

''Jeg kan feks tro at ABB har et enormt sinne i seg, så lenge han ikke egentlig sier noe, får man aldri vite noe om noe, da er det bare å ta utgangspunkt i handlingene.''

Jeg tror ikke at han er så sinna, jeg. Han fremstår jo veldig rolig og fattet, og det gjorde han visst også på Utøya etter det jeg har forstått. Jeg tror han "bare" er 100% overbevist i sin sak, og mener at dette grufulle var "nødvendig". Han tror virkelig at ting henger sammen slik han har beskrevet. Så derfra må en ta tilregnelighetsspørsmålet. En veldig vanskelig sak. Han virker gal samtidig som han ikke gjør det. Jeg er jammen glad det ikke er jeg som skal være med å dømme ham, for jeg vet ikke. Det jeg tror ang. tilregnelighetsspørsmålet skifter hele tida.

Madelenemie
Skrevet

''Jeg kan feks tro at ABB har et enormt sinne i seg, så lenge han ikke egentlig sier noe, får man aldri vite noe om noe, da er det bare å ta utgangspunkt i handlingene.''

Jeg tror ikke at han er så sinna, jeg. Han fremstår jo veldig rolig og fattet, og det gjorde han visst også på Utøya etter det jeg har forstått. Jeg tror han "bare" er 100% overbevist i sin sak, og mener at dette grufulle var "nødvendig". Han tror virkelig at ting henger sammen slik han har beskrevet. Så derfra må en ta tilregnelighetsspørsmålet. En veldig vanskelig sak. Han virker gal samtidig som han ikke gjør det. Jeg er jammen glad det ikke er jeg som skal være med å dømme ham, for jeg vet ikke. Det jeg tror ang. tilregnelighetsspørsmålet skifter hele tida.

Hei!

Du skjønte ikke hva jeg mente.

Jeg tror han er sint betyr ikke at jeg vet.

Man kan være veldig rolig på utsiden og klar får å drepe på innsiden, det ser ingen. Man må jo opplyse om at man er sint, jeg må feks si til min mann "vet du at jeg er rasende sint nå?" da svarer han "nei", så han ser ikke det.

Gjest maiapril
Skrevet

Hei!

Du skjønte ikke hva jeg mente.

Jeg tror han er sint betyr ikke at jeg vet.

Man kan være veldig rolig på utsiden og klar får å drepe på innsiden, det ser ingen. Man må jo opplyse om at man er sint, jeg må feks si til min mann "vet du at jeg er rasende sint nå?" da svarer han "nei", så han ser ikke det.

Ja, du har rett i det. :)

Madelenemie
Skrevet

Ja, du har rett i det. :)

Hei!

:) fint

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...