Gå til innhold

Pf og terapi

Gjest Hvordan gripe dette an?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken type terapi er best i forhold til uspesifisert personlighetsforstyrrelse - med trekk av unnvikelse, avhengighet, ustabilitet?

Jeg er "godt voksen", og har slitt med angst/depresjon i mange år. Og har altså upf-diagnosen.

Fram til nå har jeg ikke maktet å ta tak i pf-problematikken i særlig stor grad. En ytterst vanskelig livssituasjon har vært årsaken til det.

Men ting har forandret seg, og det har blitt veldig klart for meg at jeg ikke ønsker å fortsette å ha det slik, at det faktisk kanskje finnes muligheter for at livet mitt kan bli bedre... Den siste tiden har jeg opplevd flere ting som har blitt veldig vanskelige for meg - helt klart pga. min overfølsomhet mot alt som kan ligne avvisning og kritikk. Det er veldig slitsomt å ha det slik....

Hva er bra, lurt, effektivt? Gruppeterapi? Individuell terapi?

Videoannonse
Annonse
Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det er et stort framskritt at du nå ønsker terapi for pf problematikken din. Jeg har selv hatt samme diagnose som deg og har gått til psykolog i mange år. Intensiv psykoterapi. Jeg vet hvor ille det er å ha denne forstyrrelsen.

Det tar tid å jobbe seg ut av, men det er vel unødvendig å si at det er verdt det. I lange perioder så jeg på terapien som "jobben" min, jeg gikk fast 2 gng pr uke, i en periode 3 gng pr uke.

Ønsker deg lykke til.

Skrevet

Det er et stort framskritt at du nå ønsker terapi for pf problematikken din. Jeg har selv hatt samme diagnose som deg og har gått til psykolog i mange år. Intensiv psykoterapi. Jeg vet hvor ille det er å ha denne forstyrrelsen.

Det tar tid å jobbe seg ut av, men det er vel unødvendig å si at det er verdt det. I lange perioder så jeg på terapien som "jobben" min, jeg gikk fast 2 gng pr uke, i en periode 3 gng pr uke.

Ønsker deg lykke til.

Hei - og takk for hyggelig svar!

Ja, jeg har overrasket meg selv ved plutselig å føle at tiden er inne for å ta tak... Livet blir mer og mer begrenset av alle hensyn jeg "må" ta, og likevel havner jeg i situasjoner som blir svært turbulente i hodet mitt.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hei - og takk for hyggelig svar!

Ja, jeg har overrasket meg selv ved plutselig å føle at tiden er inne for å ta tak... Livet blir mer og mer begrenset av alle hensyn jeg "må" ta, og likevel havner jeg i situasjoner som blir svært turbulente i hodet mitt.

Det er veldig klokt av deg å ta tak i dette. Du kommer til å få det mye bedre med deg selv :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...