Gå til innhold

Personlegdomsforstyrring - korrekt benemning

Anbefalte innlegg

Gjest -fu.si-
Skrevet

Ein skal vel til dømes seie at ein person har schizofreni, og ikkje at han er schizofren.

Samt har bipolar diagnose og ikkje er bipolar.

Stemmer dette?

Gjeld det isåfall ved personlegdomsforstyrring og? Er ein personlegdomsforstyrra, eller kan ein ha ein personlegdomsforstyrring?

Sånn korrekt sagt?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• XbellaX

15

• Mandolaika

6

• cathlin

3

• gullfisk

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Man er aldri sin diagnose, uansett. Men, ved personlighetsforstyrrelser er man absolutt "mer" sin diagnose enn ved andre lidelser/sykdommer.

Gjest Remlow
Skrevet

Det går vel ut på det samme vel? To forskjellige måter å beskrive det.

En person som -har- bibolar sykdom, han -er- jo også bibolar.

Tror ikke noen av benevnelsene er feil.

Skrevet

Det går vel ut på det samme vel? To forskjellige måter å beskrive det.

En person som -har- bibolar sykdom, han -er- jo også bibolar.

Tror ikke noen av benevnelsene er feil.

Det har med menneskesyn å gjøre. Man er ikke hjerteinfarkt, man er heller ikke depresjon, man er mer enn sin sykdom.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det har med menneskesyn å gjøre. Man er ikke hjerteinfarkt, man er heller ikke depresjon, man er mer enn sin sykdom.

Men man er sin personlighetsforstyrrelse ;-)

Gjest Remlow
Skrevet

Ja, klart det. Men man sier jo f.eks at man ER forkjølet... På den annen side så sier man jo at man HAR influensa... Kanskje det er et gramatisk spørsmål dette her...

Men jeg kjenner en som er bipolar, og jeg vi påstå at hun virkelig ER diagnosen sin.

Gjest night bird
Skrevet

Ja, klart det. Men man sier jo f.eks at man ER forkjølet... På den annen side så sier man jo at man HAR influensa... Kanskje det er et gramatisk spørsmål dette her...

Men jeg kjenner en som er bipolar, og jeg vi påstå at hun virkelig ER diagnosen sin.

Og jeg kjenner en som ER schizofren. Hun er virkelig diagnosen sin.

Gjest Remlow
Skrevet

Syns egentlig "personlighetsforstyrrelse" er et værre ord... En forstyrret personlighet? En personlighet er vel en personlighet?

Man kan kanskje kalle det personlighetsavik eller noe, hvis den er litt vel utenom det som ses på som normalt.

Mandolaika
Skrevet

Same shit, different wrapping...

Fra spøk til alvor så er det vel mest politisk korrekt å si at man har og ikke er.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Syns egentlig "personlighetsforstyrrelse" er et værre ord... En forstyrret personlighet? En personlighet er vel en personlighet?

Man kan kanskje kalle det personlighetsavik eller noe, hvis den er litt vel utenom det som ses på som normalt.

Ja, det er egentlig et litt ille ord.

Min psykolog kaller det en adferdsforstyrrelse...litt bedre, men ikke så mye kanskje.

Skrevet

''Men man er sin personlighetsforstyrrelse''

Jeg mener nei men jeg vet mange er uenig med meg i akkurat dette. Som jeg skriver under, i langt større grad er man sin PF enn ved feks depresjon, absolutt. Jeg opplever likevel at ved å mene overnevnte er man unødvendig forutinntatt og man stjeler håp. Det vil være nærmest umulig for en klient å bevege seg i retning friskhet og sunnhet dersom vedk`s behandler er såpass bastant. Vi mennesker består av så veldig mye mer enn det som er sykt, så er det opp til en god behandler å hjelpe til med å finne de friske sidene og "skrelle" av de syke lagene.

Skrevet

''Men jeg kjenner en som er bipolar, og jeg vi påstå at hun virkelig ER diagnosen sin.''

Ja, hun er syk, hun har symptomene og er syk. Hun består likevel av langt mer enn det som er sykt, selv om det fortiden kan være vanskelig å se.

Mandolaika
Skrevet

Hva med at man har en utviklingsforstyrrelse?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

''Men man er sin personlighetsforstyrrelse''

Jeg mener nei men jeg vet mange er uenig med meg i akkurat dette. Som jeg skriver under, i langt større grad er man sin PF enn ved feks depresjon, absolutt. Jeg opplever likevel at ved å mene overnevnte er man unødvendig forutinntatt og man stjeler håp. Det vil være nærmest umulig for en klient å bevege seg i retning friskhet og sunnhet dersom vedk`s behandler er såpass bastant. Vi mennesker består av så veldig mye mer enn det som er sykt, så er det opp til en god behandler å hjelpe til med å finne de friske sidene og "skrelle" av de syke lagene.

Helt enig!

Skrevet

Same shit, different wrapping...

Fra spøk til alvor så er det vel mest politisk korrekt å si at man har og ikke er.

''Same shit, different wrapping...''

Nei. Det har svært mye med hva slags menneskesyn du har. Skal en sykepleier henvende seg til deg og behandle deg som et kasus eller som et menneske? Ville du likt å bli definert som depresjon? Mennesker som er syke har flere sider enn det som er sykt, derfor blir det ikke bare PK-feil men grunnleggende feil å definere dem ut i fra deres lidelse.

Gjest Remlow
Skrevet

Hva med at man har en utviklingsforstyrrelse?

Det er ordet "forstyrrelse" som skurrer for meg... Ingen skal komme til meg og si at jeg har en -forstyrret- personlighet hvertfall!

Skrevet

Det er ordet "forstyrrelse" som skurrer for meg... Ingen skal komme til meg og si at jeg har en -forstyrret- personlighet hvertfall!

Det er jeg veldig enig i, det er et fryktelig negativt ladet ord.

Gjest night bird
Skrevet

Jeg skjønner ikke. Så personlighetsforstyrrelse er bare det? Hvordan blir man bedre av å bare bli sett på på den måten? Skjønner ikke at de er mer sin sykdom enn f eks schizofrene.

Mandolaika
Skrevet

Nei, jeg mener utviklingsforstyrrelse i så fall er bedre, da ligger det i kortene at det ikke er ens egen feil i alle fall.

Mandolaika
Skrevet

''Same shit, different wrapping...''

Nei. Det har svært mye med hva slags menneskesyn du har. Skal en sykepleier henvende seg til deg og behandle deg som et kasus eller som et menneske? Ville du likt å bli definert som depresjon? Mennesker som er syke har flere sider enn det som er sykt, derfor blir det ikke bare PK-feil men grunnleggende feil å definere dem ut i fra deres lidelse.

Det med "same shit, different wrapping" var bare flåsete av meg. Jeg kan garantere deg at det for min del ikke har noe som helst med menneskesyn å gjøre, men jeg kan godt forstå at det kanskje kan oppfattes slik for de som blir omtalt på den ene eller andre måten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...