Gå til innhold

Metakognitiv terapi vs. kognitiv

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg har ikke helst forstått den praktiske forskjellen mellom metakognitiv terapi og kognitiv. Helt greit det med forskjellige modeller! Men i praksis, så vil det ikke arte seg som det samme?

Og jeg snakker om tanker jeg har med behandler, så vil min behandler hele tiden spørre meg om hva jeg tenker om disse tankene! Og dette er altså _kognitiv_ terapi. Jeg mener det er helt sentralt ved all terapi å spørre "hva tenker/føler du om det?" - og når vi da snakker om min tanker... så blir spørsmålet: hva tenker du om dine tanker? Og jeg reflekterer omkring hva det betyr for meg at jeg tenker slik og slik.

Det må være noe mer enn dette, ved denne metakognitive terapien?

Eller er det mer vanlig ved kognitiv terapi at man bare "rabler" i vei om man tenker, uten å reflektere over hva det betyr for en?

Beklager om jeg spør dumt nå... har ikke hatt et så veldig bevisst forhold til samtaleterapi tidligere...

Videoannonse
Annonse
Gjest bjørkhild
Skrevet

Høres ut som et veldig fornuftlig spørsmål. Jeg har bare ikke noe fornuftig svar akkurat nå. Vet bare at disse terapiformene har hjulpet meg veldig mye. Håper du får et mere fornuftig svar fra noen andre, jeg er ser klokken begynner å bli over leggetid nå. Kanskje jeg "gulper" opp noe mere fornuftig imorgen :-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Høres ut som et veldig fornuftlig spørsmål. Jeg har bare ikke noe fornuftig svar akkurat nå. Vet bare at disse terapiformene har hjulpet meg veldig mye. Håper du får et mere fornuftig svar fra noen andre, jeg er ser klokken begynner å bli over leggetid nå. Kanskje jeg "gulper" opp noe mere fornuftig imorgen :-)

;-)

Hehe...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...