Gå til innhold

Tanker om tenner - NHD og andre?

Anbefalte innlegg

Gjest Tanngutten29
Skrevet

Hei!

Har et problem som jeg ikke får vekk. På en tann så har tannkjøttet trekt seg en del tilbake. Jeg kjenner det med fingeren. Har vært hos tannlegen (sist gang for 2-3 mnd siden) og han sier det ikke er noe farlig og jeg kommer ikke til å miste tanna. Likevel klarer jeg ikke legge fra meg tanken om at jeg skal miste tannen. Jeg går ofte og biter sammen tennene for å sjekke om noe har flyttet seg, og kjenner med fingeren. Kan jeg miste tannen om tannkjøttet trekker seg mye tilbake?

Når dette kommer over meg så blir jeg litt urolig, kjenner det i kroppen, men kan vel ikke kalle det et angst anfall. Men det er plagsomt.

Noen som har noen gode råd?

Slitt med mye psykisk gjennom årene men nå er det stort sett dette som står igjen å komme over.

Videoannonse
Annonse
Gjest lifeis
Skrevet

I og med at du ikke klarer å slutte å tenke verst tenkelig, så hvorfor ikke dra den tanken helt ut? Hva skjer om du mister tanna? Jo, du får "installert" en ny :) Kanskje er den nye til og med finere enn den du har :)

Tannlegen har sagt det ikke kommer til å skje. Du velger å holde tanken varm om at det fortsatt kan skje. Det er sikkert fordi du kjenner endringene. Men endringene betyr ikke at tanna faller ut, det betyr bare endringer i tannkjøttet.

Og får du rett og den faller ut da er ny tann alternativet. Er det virkelig en krise og noe du er villig til å bruke din tid/energi på i hverdagen. Er denne tanna virkelig verdt all den uro du påfører deg selv?

Skrevet

Tenner sitter ikke så løst som mange tror. Tenk på at tennene er en del av skjelettet ditt, faktisk den eneste delen som er synlig. Så det er bare en illusjon at de liksom henger løst i det spinkle tannkjøttet.

Og som "lifeis" skriver nedenfor her - skulle det gå galt, er det en enkel (men ikke så billig) sak i våre dager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...