Gå til innhold

Finnes det en medisin som....

Anbefalte innlegg

Gjest porsgrunn
Skrevet

...gjør meg mer våken og konsentrert, men ikke gir meg hjertebank og urolighet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du fikk et fint svar under her av "minnah". Trening. Du bør og revurdere bruken av sukker og koffein.

Skrevet

Koffein blir da tabu - altså kaffe, te, og cola. Men våken og konssentrert er verre å finne en løsning på..

Gjest porsgrunn
Skrevet

Trening?

Hjelper ikke. Det er derfor jeg spør etter MEDISIN.

Gjest porsgrunn
Skrevet

Trening?

Hjelper ikke. Det er derfor jeg spør etter MEDISIN.

Bella Dotte
Skrevet

Sentralstimulerende, type Metylfenidat (Ritalin, Concerta, Equasym), racemisk amfetamin (Benzedrine) eller deksamfetamin (Dexamin, Metamina). Ikke alle får hjertebank, men noen, og det er viktig at dosen blir tilpasset ved forsiktig opptrapping til ønsket effekt er oppnådd. Du må også ha en diagnose som berettiger bruk av disse medisinene, så som ADHD eller narkolepsi.

Gjest porsgrunn
Skrevet

Du fikk et fint svar under her av "minnah". Trening. Du bør og revurdere bruken av sukker og koffein.

Jeg lever sunnere enn de fleste, og det hjelper ikke. Det er derfor jeg spør etter _medisin_ og ikke generelle tips for hvordan bli mer våken. Den som tror at trening og kosthold hjelper på alt, må tenke om igjen, for så lettvint er det faktisk ikke alltid.

Gjest porsgrunn
Skrevet

Sentralstimulerende, type Metylfenidat (Ritalin, Concerta, Equasym), racemisk amfetamin (Benzedrine) eller deksamfetamin (Dexamin, Metamina). Ikke alle får hjertebank, men noen, og det er viktig at dosen blir tilpasset ved forsiktig opptrapping til ønsket effekt er oppnådd. Du må også ha en diagnose som berettiger bruk av disse medisinene, så som ADHD eller narkolepsi.

Tusen takk for svar :)

Vet du om angslidelser gjør at det er større sannsynlighet for å få hjertebank ved bruk av adhd-medisiner, og om det går an å kombinere de med SSRI?

Gjest minnah
Skrevet

Jeg lever sunnere enn de fleste, og det hjelper ikke. Det er derfor jeg spør etter _medisin_ og ikke generelle tips for hvordan bli mer våken. Den som tror at trening og kosthold hjelper på alt, må tenke om igjen, for så lettvint er det faktisk ikke alltid.

Jeg svarte utifra et motsatt perspektiv; medisin hjelper ikke alltid, man kan ikke ta en pille for alt. Uten at det har noe med deg å gjøre, jeg kjenner jo ikke deg :-)

Derfor foreslo jeg trening - med et spørsmålstegn bak. Forstår at dette er forsøkt, så da kan jeg ikke svare. Remedier som trigger oppmerksomhet har vel gjerne hjertebank og uro som bivirkning.

Selv lider jeg av utmattelse og kan ikke trene noe særlig, så skulle gjerne hatt en medisin med disse egenskapene.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det finnes ikke.

Bella Dotte
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Vet du om angslidelser gjør at det er større sannsynlighet for å få hjertebank ved bruk av adhd-medisiner, og om det går an å kombinere de med SSRI?

Nei, dette vet jeg ikke noe om, dessverre. Men jeg tror ikke det er hjertebank man er redd for, men arytmier ol.

Gjest porsgrunn
Skrevet

Har du forsøkt Rosenrot?

Nei, hvordan virker det?

Gjest minnah
Skrevet

Nei, hvordan virker det?

Ginseng er også sagt å skulle gi energi. Funker sånn delvis for meg. Google det.

Skrevet

Det er ingen som tror kosthold og trening hjelper for alt. Der finnes ikke et medikament som kan hjelpe og dermed får du tips om noe som _kan_ hjelpe.

Gjest frillen
Skrevet

Nei, hvordan virker det?

Prestasjonsfremmende, oppkvikkende og gir deg energi. Minsker stressfølelse. Jeg er overrasket over hvor bra dette faktisk fungerer på meg og ikke minst hvor raskt effekten kom. Legen min ble ikke overrasket, da han visste at dette brukes i idretten som en prestasjonsfremmer.

Les under produktinfo litt nede på siden i linken. Jeg bruker ikke dette merket, men linker så du kan lese om produktet. Du kan også google rosenrot og du finner masse informasjon.

http://www.vitalas.no/no/artiklar/rosenrot-1x30-tabletter.html

Gjest porsgrunn
Skrevet

Det er ingen som tror kosthold og trening hjelper for alt. Der finnes ikke et medikament som kan hjelpe og dermed får du tips om noe som _kan_ hjelpe.

Det var vel ikke akkurat slik det skjedde. Først da NHD svarte ble det klart at det ikke finnes et slikt medikament.

Skrevet

Det var vel ikke akkurat slik det skjedde. Først da NHD svarte ble det klart at det ikke finnes et slikt medikament.

Kanskje de som svarte visste det og ville gi deg tips på hva de opplevde kunne være av nytte for deg. Du har fått tips om rosenrot ser jeg over, kanskje du heller bør søke råd i en helsekost fremfor vanlige medikamenter. Jeg vet eye Q har gjort underverker for mange som sliter med tretthet, gjerne med en flytende kur før inntak av piller.

Gjest porsgrunn
Skrevet

Kanskje de som svarte visste det og ville gi deg tips på hva de opplevde kunne være av nytte for deg. Du har fått tips om rosenrot ser jeg over, kanskje du heller bør søke råd i en helsekost fremfor vanlige medikamenter. Jeg vet eye Q har gjort underverker for mange som sliter med tretthet, gjerne med en flytende kur før inntak av piller.

Da må de si det da, så blir kommunikasjonen mer effektiv. Sorry, er kranglete i dag :)

Ellers takk for tips. Bortsett fra at jeg automatisk er forutinntatt når det gjelder helsekost, all den tid NHD har sagt at det holder med vanlig norsk kost. Eller hva tenker du?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...