Gå til innhold

NHD: hvorfor er det slik?

Anbefalte innlegg

Gjest germinate
Skrevet

Jeg har trappet ned på Efexor fra 375 mg til nå 37,5 mg over tid. I tillegg står jeg på Lamictal 200 mg og Wellbutrin 150 mg.

Etter at jeg startet med Wellbutrin, fikk jeg raskt energien tilbake etter å ha vært plaget noen år med tretthet (virkningen kom raskt, husker ikke eksakt men det var kanskje to uker).

Etter at jeg nå har trappet ned fra 75 mg Efexor til 37,5 mg så har jeg merket mer bedring (mer energi og mindre unormal tretthet).

Hvorfor er det slik? Har det noe med kombinasjonen å gjøre, for mye medisiner eller hva?

Jeg er "grønn" når det gjelder medisiner, så jeg er nysgjerrig på hvorfor det er slik - for meg er det jo logisk at AD gir mer energi.

Videoannonse
Annonse
Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg er ganske uvitende på dette området, men kanskje det har noe med at Efexor virker på det noradrenaline systemet å gjøre? At du får mer adrenalin ved å seponere den? :-P

Nei jeg aner virkelig ikke.

Syns bare det er spennende.

Mer adrenalin er jo kanskje mer angst. Men hvis du takler det, så er det jo en fordel, kanskje.

Gjest germinate
Skrevet

Jeg er ganske uvitende på dette området, men kanskje det har noe med at Efexor virker på det noradrenaline systemet å gjøre? At du får mer adrenalin ved å seponere den? :-P

Nei jeg aner virkelig ikke.

Syns bare det er spennende.

Mer adrenalin er jo kanskje mer angst. Men hvis du takler det, så er det jo en fordel, kanskje.

Hva er forskjellen på nodranelin og andrenalin? Har aldri skjønt meg på dette :-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Huffameg, dette blir for kompliserte greier for hjernen min, og iallefall i kveld :-)

Hehe, jeg skjønte bare halvparten selv. Mange fremmedord i en encyklopedi. ;-)

Men kan jo være riktig at Efexor demper, og når du da tok mindre Efexor, så...

Gjest omtidmt
Skrevet

AD kan generelt gjøre en trøtt, mens Wellbutrin er unntaket og virker som en mild sentralstimulant.

Derfor er det helt logisk at du blir mer våken når du innfører Wellbutrin, og enda mer våken når du trapper ned på det som kanskje gjør deg trøtt, nemlig den andre AD'en.

Konklusjonen skal likevel ikke være at det alltid er best å kutte den andre AD helt og gå kun på Wellbutrin, for en del blir mer urolige av Wellbutrin og den andre AD kan dempe disse bivirkningene og er derfor lurt å få i seg en liten dose av. Selvsagt er det individuelt, men.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Skal prøve meg på en meget forenklet forklaring.

For å være frisk, må de ulike systemene i hjernen være i balanse. Medisiner skal prøve å opprette en ubalanse som er årsak til sykdommen.

Om en er mye syk, trenger en sterk påvirkning av medisiner for å komme i balanse. Når en blir friskere, trenger en mindre påvirkning - les mindre dose.

Det er ikke slik at jo mer medisin, jo friskere. Langt større doser enn det en trenger gir ikke mer helse - heller det motsatte.

Sannsynligvis er du nå friskere og fungerer da bedre med en mindre dose.

Gjest germinate
Skrevet

Skal prøve meg på en meget forenklet forklaring.

For å være frisk, må de ulike systemene i hjernen være i balanse. Medisiner skal prøve å opprette en ubalanse som er årsak til sykdommen.

Om en er mye syk, trenger en sterk påvirkning av medisiner for å komme i balanse. Når en blir friskere, trenger en mindre påvirkning - les mindre dose.

Det er ikke slik at jo mer medisin, jo friskere. Langt større doser enn det en trenger gir ikke mer helse - heller det motsatte.

Sannsynligvis er du nå friskere og fungerer da bedre med en mindre dose.

Tusen takk for svar, det var kjempegodt forklart! Her lærte jeg noe helt nytt - endelig forstår jeg hvordan medisinene fungerer :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...