Gå til innhold

Knukket den sosiale koden

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg har nå knukket den sosiale koden.

Det går meget strålende de gangene jeg går aktivt inn for å være sosial. Under et seminar for et par uker siden forbløffet jeg meg selv ved å feste på natten på seminaret, det var jeg som foreslo at vi skulle kjøpe vin og feste. Det virket som andre ble overrasket, men alle ble med.

Jeg tok med min pc, og en bok, dette fordi jeg hadde mitt rom like ved, dette syns jeg kan man si løste mye av det ubehagelige ved fester for min del, jeg hadde pc' en foran meg og kunne derfor "hvile" med den inni mellom. Men jeg var veldig sosial, og jeg drakk vin og jeg snakket om nesledyr for en gang skyld (første gang jeg snakker om det med noen)

Det har skjedd så mange slike episoder den siste tiden at jeg IKKE forstår hvordan min psykiater fortsatt da kan mene at jeg har asperger syndrom. (hun sa det til og med på nytt denne uken) Men jeg har det, jeg godtar det, dessuten sa Bella Dotte da jeg i mail til henne etter en samtale med en genetiker hadde problemer med å se for meg at et menneske med AS ville fått til den flyten i en samtale som jeg fikk. Bella Dotte minnet meg om at det var en fagsamtale.

Vel men jeg forbløffer meg selv, noen ganger ler jeg inni meg, når jeg følger alle kunstens regler for en sosial situasjon, står henslengt litt avslappet, smiler, ser to sekunder i øynene, ser bort osv... jeg får dette ganske bra til, hvis det bare ikke skjer noe overraskende, og det skjedde det i går. (huff jeg vil ikke tenke på det nå, jeg glemte det, det er nok derfor min psykiater fortsatt står fast på at jeg har asperger syndrom, nå ble jeg litt opprørt)

Videoannonse
Annonse
Gjest SMIRnøff
Skrevet

:-) Gratulerer med festen. :-)

Er du også sånn at du ikke er deg selv? Liksom at du er en maskin?

Skrevet

Det er spennende å lese om hvordan du tester ut nye sider ved livet - og jeg blir glad på dine vegne for at du opplever såpass mye mestring i sosiale situasjoner.

Det er allikevel slik at det du skriver fullt ut bekrefter at noe ved din måte å være i verden på er forskjellig fra flertallets. Denne annerledesheten har din psykiater funnet ut at best kan kategoriseres som AS. Du kaster nok bort en del tid og energi på å tvile på at hennes diagnostisering er riktig.

Nå skal jeg forøvrig google "nesledyr" som jeg ikke engang vet hva er :-)

Madelenemie
Skrevet

:-) Gratulerer med festen. :-)

Er du også sånn at du ikke er deg selv? Liksom at du er en maskin?

Hei!

Nei, jeg er den jeg er i alle sammenhenger, men jeg følger oppskriften på det man bør gjøre i en sosial situasjon, hilse, smile, bukke, samt prøve å finne et tema som er av en slik art at andre ikke får føler ubehag. Det hjelper her å tenke årstid.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei!

Nei, jeg er den jeg er i alle sammenhenger, men jeg følger oppskriften på det man bør gjøre i en sosial situasjon, hilse, smile, bukke, samt prøve å finne et tema som er av en slik art at andre ikke får føler ubehag. Det hjelper her å tenke årstid.

Åh, jeg føler gjerne "mønstre" og "systemer" for oppførsel som jeg har sett hos andre, jeg. Det hjelper meg til å takle å være sosial. Jeg kunne aldri vært meg selv, for jeg er ingen.

Madelenemie
Skrevet

Det er spennende å lese om hvordan du tester ut nye sider ved livet - og jeg blir glad på dine vegne for at du opplever såpass mye mestring i sosiale situasjoner.

Det er allikevel slik at det du skriver fullt ut bekrefter at noe ved din måte å være i verden på er forskjellig fra flertallets. Denne annerledesheten har din psykiater funnet ut at best kan kategoriseres som AS. Du kaster nok bort en del tid og energi på å tvile på at hennes diagnostisering er riktig.

Nå skal jeg forøvrig google "nesledyr" som jeg ikke engang vet hva er :-)

Hei!

:) Ja jeg har skrevet en oppgave om dem, bare for min egen del altså, jeg har mange fine bilder av dem og har laget et lite hefte der jeg med min egen dømmekraft artsbestemmer dem morfologisk så helt presist blir det ikke.

Personlig foretrekker jeg mer å snakke om pigghuder eller ryggstrengdyr, men jeg syns det meste er interessant, jeg syns det er så gøy at sjøpung disse tilsynelatende enkle dyrene tilhører ryggstrengdyrene som oss mennesker, de kan du lese om, festlige er de, larvene er planktoniske og har altså ryggstreng :)

Jeg tviler ikke på diagnosen, jeg godtar den skrev jeg jo, jeg bare forundrer meg ihjel av at andre mener dette, som om de kan se inn i meg. Men jeg godtar at jeg ikke ser det slv, men andre ser det slik. Det er liksom lite tvil, men det hadde jo vært bedre om jeg så det selv også. Inni mellom glimter det til, som da jeg en dag fikk beskjed om at jeg kunne overta undervisningen da min foreleser mente jeg har mer kunnskap enn han (noe som er tull også av han å si), jeg tok det på alvor, og ble meget bekymret, men gjorde meg klar, da først skjønte jeg at han tullet med meg, da ble jeg flau. Skulle ønske det lyste skilt på mennesker, skilt som sa "nå tuller jeg", "nå er jeg sint på en skal til 5", "nå er jeg meget glad" osv... det hadde vært lettere for meg da.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Åh, jeg føler gjerne "mønstre" og "systemer" for oppførsel som jeg har sett hos andre, jeg. Det hjelper meg til å takle å være sosial. Jeg kunne aldri vært meg selv, for jeg er ingen.

Eller for å være mer presis, så kan en kanskje si at jeg er id. Jeg har ikke noe ego.

Superego er det jeg later som jeg er.

Id er det jeg er.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Det går ikke an å være ingen!

Du er jo deg altså er du 1.

Jeg er meg og på min måte, men jeg kan ikke holde foredrag på besøk hos mennesker, eller sitte taus i egne tanker om ting, det er uhøflig begge deler. Når man vet det, må man tenke litt igjennom hva mennesker blir glad for å høre, da kan man se om man ser noe pent og når man ser noe pent som man liker så sier man "så pene gardiner du har" osv.. eller man ser i bokhyllen og kanskje finner man der noe interessant, osv..

Videre hvis man skulle merke at man snakker om sin egen interesse kan man si, "nei nå snakker jeg plankton, dette er du kanskje ikke interessert i å høre mer om?" Slik tilpasser og justerer man seg selv slik at det blir hyggelig også for andre mennesker, man er jo likevel seg selv selv om man tilpasser seg felleskapets regler for normal oppførsel, etikette, og normer.

Jeg skjønner ikke det med at du er en robot?

Jeg skulle ønske jeg kunne kledd med i Arween kostyme eller narnia kostymer, men det er ikke i tråd med gjeldende regler for folkeskikk.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei!

Det går ikke an å være ingen!

Du er jo deg altså er du 1.

Jeg er meg og på min måte, men jeg kan ikke holde foredrag på besøk hos mennesker, eller sitte taus i egne tanker om ting, det er uhøflig begge deler. Når man vet det, må man tenke litt igjennom hva mennesker blir glad for å høre, da kan man se om man ser noe pent og når man ser noe pent som man liker så sier man "så pene gardiner du har" osv.. eller man ser i bokhyllen og kanskje finner man der noe interessant, osv..

Videre hvis man skulle merke at man snakker om sin egen interesse kan man si, "nei nå snakker jeg plankton, dette er du kanskje ikke interessert i å høre mer om?" Slik tilpasser og justerer man seg selv slik at det blir hyggelig også for andre mennesker, man er jo likevel seg selv selv om man tilpasser seg felleskapets regler for normal oppførsel, etikette, og normer.

Jeg skjønner ikke det med at du er en robot?

Jeg skulle ønske jeg kunne kledd med i Arween kostyme eller narnia kostymer, men det er ikke i tråd med gjeldende regler for folkeskikk.

Ved nærmere ettertanke er jeg vel ikke heeeelt en robot, som sagt er jeg Id, det kan du lese mer om på Wikipedia hvis du blar opp på psykoanalyse. :-)

Superego = maskinen, roboten.

Madelenemie
Skrevet

Eller for å være mer presis, så kan en kanskje si at jeg er id. Jeg har ikke noe ego.

Superego er det jeg later som jeg er.

Id er det jeg er.

Hei!

Akkurat ja, jeg måtte repitere dette på wikipedia.

Jeg har de to siste, men id skjønte jeg meg ikke helt på, så sikkert har jeg den også, men jeg overholder nok mer avtale og listeprinsippet enn gledeprinsippet, jeg er litt robot når det kommer til avtaler og lister og regler.

Dette er et uklart landskap for meg (hvis du skjønner hva jeg mener)

Jeg tror jeg bruker mye ego, fordi jeg driver jo stadig og organiserer, både mine egne ting, menneskene rundt meg og prøver å forstå hva de mener (altså ikke hva de sier, men hva de mener, det er ofte to vidt forskjellige ting, som redskap bruker jeg min psykiater og min mann feks)

Ha en god dag!

Madelenemie
Skrevet

Ved nærmere ettertanke er jeg vel ikke heeeelt en robot, som sagt er jeg Id, det kan du lese mer om på Wikipedia hvis du blar opp på psykoanalyse. :-)

Superego = maskinen, roboten.

Hei!

Okey, jeg leste, men vet ikke om jeg skjønte dette var langt over min fatteevne, men det har nok med interesse å gjøre.

Jeg foretrekker å lese om mer konkrete ting, ting som er målbare og mulig å beregne.

Gjest togli
Skrevet

Det er flott at du prøver å leve så normalt som mulig selv om du har asperger :)

Som du vet er jeg døv, men det tar ofte timer før folk skjønner det når jeg er i sosialt lag med ukjente. Jeg har lært meg å tolke mye av det som skjer rundt meg, og har strategier for å fungere mest mulig normalt - døv er jeg like fullt :)

Madelenemie
Skrevet

Det er flott at du prøver å leve så normalt som mulig selv om du har asperger :)

Som du vet er jeg døv, men det tar ofte timer før folk skjønner det når jeg er i sosialt lag med ukjente. Jeg har lært meg å tolke mye av det som skjer rundt meg, og har strategier for å fungere mest mulig normalt - døv er jeg like fullt :)

Hei!

Så du ikke heller at jeg spurte deg og Dorte om noe?

Noe jeg ville ha svar på!

Gjest togli
Skrevet

Hei!

Så du ikke heller at jeg spurte deg og Dorte om noe?

Noe jeg ville ha svar på!

Hei:)

Nei, hvor ligger den tråden?

Var så opptatt med konfirmasjon igår at jeg ikke har rukket å sjekke DOL;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...