Gå til innhold

NHD/andre - frisk av eupf?

Anbefalte innlegg

Gjest prøverprøverprøver
Skrevet

Jeg lurer veldig på om jeg noen gang vil lykkes i å bli frisk fra min eupf-diagnose. Hver dag består av hard jobbing i relasjonen til andre, men føler likevel at jeg er like langt. Det tar vanvittig lang tid å bli frisk. I tillegg så har jeg mange traumer knyttet til relasjoner og overgrep. Jeg har en partner, som får merke min eupf veldig godt. Dette til tross for at jeg jobber iherdig med å fungere godt sammen med hn. Jeg er svært usikker og spør hn om bekreftelser på alt mulig. Dette er ikke levelig verken for meg eller hn, så jeg lurte på om NHD har noen tips her. (Og andre). Videre lurer jeg på om det er andre her som jobber med sin eupf og er på bedringens vei eller har blitt frisk. Hvordan klarte dere det? Spent på svar.

Videoannonse
Annonse
Madelenemie
Skrevet

Hei!

Min mor har noe slikt, hun blir aldri frisk av det, det er slitsomt for meg som ikke liker følelser som bobler.

Jeg har like lite tro på at man blir noe annet enn for min egen del som sliter med autisme, og oppheng hele dagen i lys og mønstre og telling, jeg klarer ikke ha fokus der andre har det og det er slitsomt.

Fins det medisiner mot din tilstand bør du ta dem, mot min fins det dessverre ingen.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hei.

Jeg er blitt frisk av min eupf.

Jeg begynte i terapi for 8 år siden og har gått til denne samme psykologen 2 gng pr uke, i perioder 3 gng pr uke. Jeg går nå 1 gng pr uke og skal slutte 1. juli.

Det har ikke tatt 8 år for meg og bli frisk. Kanskje 4-5 år.

Men jeg kom sent i gang, var vel 37 da jeg begynte.

Til tider har det virket håpløst, men du må ikke gi opp. Hvor gammel er du og hvor lenge har du gått i terapi og hvor hyppig går du?

Jeg har og vært i forhold og det har vært kaotisk og forferdelig slitsomt.. Er singel nå og lurer på hvordan jeg hadde vært i et forhold, psykologen min tror det ville gått helt greit.

Vil gi deg håp :-) Det er fantastisk når man kjenner det går rette veien og man begynner å mestre ting. Og dette kommer jo mye tidligere en det å bli totalt frisk.

Gjest prøverprøverprøver
Skrevet

Hei.

Jeg er blitt frisk av min eupf.

Jeg begynte i terapi for 8 år siden og har gått til denne samme psykologen 2 gng pr uke, i perioder 3 gng pr uke. Jeg går nå 1 gng pr uke og skal slutte 1. juli.

Det har ikke tatt 8 år for meg og bli frisk. Kanskje 4-5 år.

Men jeg kom sent i gang, var vel 37 da jeg begynte.

Til tider har det virket håpløst, men du må ikke gi opp. Hvor gammel er du og hvor lenge har du gått i terapi og hvor hyppig går du?

Jeg har og vært i forhold og det har vært kaotisk og forferdelig slitsomt.. Er singel nå og lurer på hvordan jeg hadde vært i et forhold, psykologen min tror det ville gått helt greit.

Vil gi deg håp :-) Det er fantastisk når man kjenner det går rette veien og man begynner å mestre ting. Og dette kommer jo mye tidligere en det å bli totalt frisk.

Hei

Jeg har gått i terapi i 5 år, en gang per uke. Er 37 nå, og utålmodig :-) Det er ikke lett å få et parforhold til å fungere når jeg er så ustabil. Og jeg gjør partneren min sliten til tider. Dette går utover begge to. Jeg håper jo at jeg får til å bli frisk fra min eupf. Jeg går hos psykiater, som jeg synes er veldig dyktig. Kjekt å høre at du har blitt frisk av det :-) Det gir håp, aboslutt....tror det må langvarig terapi til for å bli frisk fra dette. Det er forresten tungt å tenke på at det finnes folk som mener at de med eupf ER sin diagnose..da virker det så umulig å bli bedre.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

De fleste som følger opp behandlingen blir kvitt sin eupf.

Jeg har ikke mange tips bortsett fra det selvsagte at en må følge opp behandlingen både i og mellom timene.

Videre er det viktig å huske at for andre (inkl partneren) er det kun din adferd, inkl det som sies, som er av betydning. Hva du tenker og føler er kun en sak for deg. Derfor er det viktig å trene på å beherske seg - ikke la følsene komme ut verken i ord eller handling.

Særlig gjelder dette om en også mener at en har en rett til å ta ut alle sine følelser på andre.

Noen har nytte av å være singel i behandlingsperioden inntil de er såpass bra at de kan ha et fredfylt parforhold.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hei

Jeg har gått i terapi i 5 år, en gang per uke. Er 37 nå, og utålmodig :-) Det er ikke lett å få et parforhold til å fungere når jeg er så ustabil. Og jeg gjør partneren min sliten til tider. Dette går utover begge to. Jeg håper jo at jeg får til å bli frisk fra min eupf. Jeg går hos psykiater, som jeg synes er veldig dyktig. Kjekt å høre at du har blitt frisk av det :-) Det gir håp, aboslutt....tror det må langvarig terapi til for å bli frisk fra dette. Det er forresten tungt å tenke på at det finnes folk som mener at de med eupf ER sin diagnose..da virker det så umulig å bli bedre.

Ja, jeg har lest at det er noen som mener at hvis det er en lidelse man i større grad enn andre lidelser kan "være" så er det eupf.

Jeg følte også det i en periode, men det føler jeg selvsagt ikke lenger nå.

jeg tror du skal holde fast på at du ikke er diagnosen din. Den er en del av deg, men ikke fullstendig.

Støtter forøvrig NHD sitt utsagn om at det kan være lurt å være singel en periode. Det skaper mindre konflikter, fortvilelse og kaos. Og da er det lettere å jobbe med seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...