Gå til innhold

NHD: Panikkangst og angsttanker/tvangstanker

Anbefalte innlegg

Gjest Janice30
Skrevet

Hei.

Jeg sliter med panikkangst og har i vår fått tilbakefall etter at jeg trappet ned dosen på Zoloft til 50 mg. Nå har jeg trappet opp igjen til 100 mg, og føler kanskje at det har hjelpt litt på angsten, men ikke nok.

Problemet mitt nå er at jeg har mye angsttanker og jeg har vært innom mange ulike ting å være redd for i forbindelse med angsten min: redd for å miste kontrollen, redd for å bli schizofren, redd for å si ting jeg ikke mener osv.

Det siste jeg har vært redd for er noe så idiotisk som at jeg tenker ordet på ting jeg ser rundt meg. Vet at det er helt ufarlig, men jeg får en skikkelig panikkfølelse når jeg plutselig gjør det fordi jeg er redd for å utvikle en tvangslidelse som jeg ikke kommer meg ut av. Noen ganger klarer jeg å gi litt f... i tankene, men andre ganger får jeg helt panikk og tror at livet mitt er helt ødelagt og at jeg aldri kommer til å få det bra igjen.

Hva er den beste taktikken for å ikke bli redd sånne tvangstanker? Er det å la tvangstankene bare komme, og tenke at det er angsttanker? Vet ikke hvordan jeg skal jobbe med disse angsttankene. Bør jeg øke dosen Zoloft ytterligere?

Håper på svar, på forhånd takk!

Vennlig hilsen

Janice

Videoannonse
Annonse
Bella Dotte
Skrevet

Redsel for å miste kontrollen mener jeg veldig ofte skyldes reelt tap av kontroll på viktige områder i livet. Redsel for å si ting man ikke mener, henger ofte sammen med opplevelsen av å ikke få lov å si hva en mener. Jeg tolker behovet for å sette ord på ting som et forsøk på å skape orden i kaos. Vi trenger oversikt i tilværelsen.

Jeg kjenner meg igjen i dette. Noe må man bare leve med, tror jeg, det er ganske vanlige tanker mange har. Men det kan bli så mye at det blir plagsomt.

Jeg synes det er imponerende at du ikke slåss mot tvangstankene, men bare vil slippe å være redd dem. Virker dog som du er mer irritert enn redd. Isåfall har du kommet et langt sted framover. Tanker er bare tanker ;-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bør øke dosen med Zoloft.

Det viktigste er at du tenker og forstår at tanker bare er tanker. De tar ikke kontrollen over deg - det er du som bestemmer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...