Gå til innhold

Selvinnsikt og virkelighetsinnsikt

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hvordan har det seg at jeg har så dårlig selvinnsikt og virkelighetsinnsikt?

Jeg er jo ellers ganske oppegående.

Ingen kan se at det er noe galt med meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, kunne sagt det samme om meg. Men grunnen ? Vel, for mitt vedkommende - var livet mitt helt normalt. Det raknet for meg for 10 år siden..

Skrevet

Ingen kan se at det er noe galt med meg heller, men så er det ikke noe galt med meg, egentlig. Det har aldri vært det. Jeg går bare til psykolog og psykiater, tilfeldigvis. Og jeg tar noen medisiner, tilfeldigvis. Livet mitt kunne like gjerne vært annerledes. Jeg kunne vært gift, vært i jobb, eid leilighet og hatt et fint liv, men tilfeldigvis må jeg streve en del i stedet. Og kanskje blir ikke livet mitt noe særlig bra, og kanskje dør jeg tidlig. Men jeg håper fremdeles at det kan bli bra. Mye bedre. Det må det.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

En person som er klar over at hn har dårlig selvinnsikt, har ikke forferdelig dårlig selvinnsikt.

Les http://no.wikipedia.org/wiki/Psykoedukasjon - og bli muligens forbløffet sånn som jeg ble.

Jeg har mye kunnskap om psykiatri jeg, sikkert mer enn mange allmennleger vil jeg tippe ja! Som jeg har opparbeidet meg gjennom DOL. (For allmennleger kan ofte veldig lite desverre ja.)

Men meg selv. Det har jeg ikke så god greie på. Hvordan plassere meg selv i forhold til det jeg kan.

Ofte føles det og det riktig, andre ganger noe helt annet.

Det er sånn jeg er nå jeg har det best i forhold til tilstanden min - når jeg innser at jeg ikke har så god peiling i det hele tatt.

Men det er plagsomt. For jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe ting an, når jeg ikke engang kan forklare hva det er som gjør at jeg velger å være alene.

Bella Dotte
Skrevet

Hva ble du forbløffet over? :-)

Jeg syntes ihvertfall det var litt pussig å "støte på" vår alles kjære NHD i denne artikkelen :-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg syntes ihvertfall det var litt pussig å "støte på" vår alles kjære NHD i denne artikkelen :-)

Hehe, ja. :-) Det var det jo.

Skrevet

En person som er klar over at hn har dårlig selvinnsikt, har ikke forferdelig dårlig selvinnsikt.

Les http://no.wikipedia.org/wiki/Psykoedukasjon - og bli muligens forbløffet sånn som jeg ble.

Joda Bella Dotte, du har et poeng...hvis du er helt på en annen galakse - har du ikke selvinnsikt eller virkelighetsinnsikt..

Bella Dotte
Skrevet

Jeg har mye kunnskap om psykiatri jeg, sikkert mer enn mange allmennleger vil jeg tippe ja! Som jeg har opparbeidet meg gjennom DOL. (For allmennleger kan ofte veldig lite desverre ja.)

Men meg selv. Det har jeg ikke så god greie på. Hvordan plassere meg selv i forhold til det jeg kan.

Ofte føles det og det riktig, andre ganger noe helt annet.

Det er sånn jeg er nå jeg har det best i forhold til tilstanden min - når jeg innser at jeg ikke har så god peiling i det hele tatt.

Men det er plagsomt. For jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe ting an, når jeg ikke engang kan forklare hva det er som gjør at jeg velger å være alene.

Kunnskap om psykiatri er flott, men du trenger kunnskap om hvordan DU fungerer, og kan fungere bedre, i livet ditt, med psyken din, med dine tanker og behov. Det er det jeg mener psykoedukasjon er.

Skrevet

Ingen kan se at det er noe galt med meg heller, men så er det ikke noe galt med meg, egentlig. Det har aldri vært det. Jeg går bare til psykolog og psykiater, tilfeldigvis. Og jeg tar noen medisiner, tilfeldigvis. Livet mitt kunne like gjerne vært annerledes. Jeg kunne vært gift, vært i jobb, eid leilighet og hatt et fint liv, men tilfeldigvis må jeg streve en del i stedet. Og kanskje blir ikke livet mitt noe særlig bra, og kanskje dør jeg tidlig. Men jeg håper fremdeles at det kan bli bra. Mye bedre. Det må det.

Du har min sympati.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Kunnskap om psykiatri er flott, men du trenger kunnskap om hvordan DU fungerer, og kan fungere bedre, i livet ditt, med psyken din, med dine tanker og behov. Det er det jeg mener psykoedukasjon er.

Ja, det er vel en forskjell der, sikkert ja.

Skal jeg spørre om å få edukasjon da? :-)

Skrevet

''Kunnskap om psykiatri er flott, men du trenger kunnskap om hvordan DU fungerer''

Det syns jeg var godt sagt, Bella Dotte:-) Ikke meningen å ta tråden, men jeg savner det også, å forstå meg selv.

Skrevet

Du har min sympati.

Takk, men jeg vil ikke ha sympati, jeg vil ha action;-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg håper det blir bedre for deg. :-)

Selv ville jeg ikke byttet det livet jeg har nå mot et "normalt" et. Aldri i verden. Jeg blir vettskremt bare av tanken.

Skrevet

Selv ville jeg ikke byttet det livet jeg har nå mot et "normalt" et. Aldri i verden. Jeg blir vettskremt bare av tanken.

Hmm - et merkelig utsagn..

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hmm - et merkelig utsagn..

Trur du det er så flott å være normal? Klarer man mer øker kravene.

Skrevet

Takk, men jeg vil ikke ha sympati, jeg vil ha action;-)

action ? Du mener at livet ditt skal bli til noe ?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

action ? Du mener at livet ditt skal bli til noe ?

Hun mener vel meg da, at det er det jeg er ute etter på dette nettstedet, action altså, ikke sympati... :-)

Skrevet

Hvorfor det? Er det ikke greit å være vanlig?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...