Gå til innhold

NHD: Asperger blir fjernet neste år

Anbefalte innlegg

Gjest En som lurer 999?
Skrevet

Til NHD og andre her som kan svare.

Er det riktig at Asperger skal fjernes fra autismespekteret i Mai neste år?

Hvis det er riktig, hva skjer da med de som har fått diagnosen Asperger?

Har de den diagnosen selv om den blir fjernet eller må de få en ny diagnose som foreksempel Autisme, høytfungerende autisme eller autismespekterforstyrrelser?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Asperger som egen diagnose er foreslått fjernet fra DSM5. Den vil bli integrert i autismespekterlidelsene.

Vi bruker ICD-10. Hos oss vil det bli uendret frem til ICD-11 blir implementert i Norge ca 2020.

Skrevet

Ja det er nok mange som lurer på det. De vil heve terkslen for å få en slik diagnose heter det, og det må bety slik jeg forstår det, at tersklen for å få en Asperger diagnose nokså lav. men noe blir også vurdert ut fra et skjønn fra en fagpersons øyne, eller den som utreder. En metode kan også bli mer lagt vekt på et sted i forhold til andre steder, selv om de skal forholde seg til  de samme kriteriene.  En fagperson ser heller ikke så lett hvordan hver enkelt har lært å takle livet, tilpasset seg syndromet, før personen får en diagnose.

Det kan bli vanskeligere å få en autisme diagnose etter at AS diagnosen er borte, særlig når en har klar seg godt i livet, og har lært seg å fungere relativt bra. Er det på grunn av manglende kompetanse og uklare kriterier at dette nå skal bli gjennomført ?

Jeg syns uansett at pr. i dag, at det ikke er så god ide å fjerne AS diagnosen, før en har funnet en ny betegnelse for den som passer til denne gruppen. Siden det er flere og flere voksne som nå utredes for AS,og finner en årsak til hvordan de har fungert, så havner en i en stor sekk med den nye diagnosen hvor en hverken vet fra eller til. I den mørke store sekken er de ikke lett å bli oppdaget hvor en er, for å si det slik.

Noen ganger tror jeg at det kan være rent flaks at noe får diagnosen, slik jeg oppfatter det, hvis de har AS da selvfølgelig, og uflaks når en ikke får den. Ja sammen med tid og sted og omstendigheter tror jeg faktisk at det går litt på lykke å fromme, særlig for noen voksne som det ikke er så lett å se på. Jeg er redd for at flere villa da også kunne få andre psykiske diagnoser som de ikke skulle ha hatt, som for eksempel visse typer personlighets  forstyrrelser som det har vært lett å bli forvekslet med. 

Vel om det enda AS kunne bare bli kalt høytfungerende autisme i hvert fall, eller noe rundt der en plass, for da hadde ikke ordet bare blitt negativt ladet med i hos andre uvitende mennesker med "Forstyrrelse" Hvis alt skal gå under Autismespekt forstyrrelse så mener jeg i hvert fall at det kan bli noe mer vanskelig. 

Jeg tviler også på om noen av de som har fått AS diagnose, ville ha fått en Autismespekt forstyrrelse etter 2013. Men de som får en slik diagnose, hvordan skal en se på folk med den diagnosen ?  ? Hva forteller dette om den som har diagnosen ? 

Til slutt, Noen vil nok føle seg enda mer utenfor, som om ikke mennesker med AS diagnosen skulle være forskjellig nok. Men heldigvis, det er ikke menneskene som forsvinner i tilfelle , men diagnosen. Jeg leste ironisk nok en plass at en som hadde en AS diagnose lurte på om han mistet trygden når AS diagnosen forsvant. 

Gjest En som lurer 999?
Skrevet

Asperger som egen diagnose er foreslått fjernet fra DSM5. Den vil bli integrert i autismespekterlidelsene.

Vi bruker ICD-10. Hos oss vil det bli uendret frem til ICD-11 blir implementert i Norge ca 2020.

Hva skjer med de som har fått asperger?

Forandrer de diagnosen deres til foreksempel høytfungerende autisme, lett autisme eller autistiske trekk?

De som har fått asperger er jo like mye autister så det de er før de fjerner asperger, selv om de lærer seg å takle problemene sine.

Jeg også mener at asperger burde blitt forandret til enten lett autisme, høytfungerende autisme eller autistiske trekk.

Er du enig i at asperger bør fjernes eller er du imot det?

Skrevet

Hva skjer med de som har fått asperger?

Forandrer de diagnosen deres til foreksempel høytfungerende autisme, lett autisme eller autistiske trekk?

De som har fått asperger er jo like mye autister så det de er før de fjerner asperger, selv om de lærer seg å takle problemene sine.

Jeg også mener at asperger burde blitt forandret til enten lett autisme, høytfungerende autisme eller autistiske trekk.

Er du enig i at asperger bør fjernes eller er du imot det?

Vet ikke om de blir regnet som autister, men har autismeforstyrrelser hvis nok. En sier også mer nå at en kke er autist, men har autisme.

Bella Dotte
Skrevet

Jeg tror Asperger som begrep kommer til å overleve på samme måte som psykopat, neger, gymnas, Tyskland, Russland og Amerika, mandarin, Bombay, vekttall, blikkboks, posthus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...