Gå til innhold

NHD, andre: Kognitiv svikt pga depresjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg merker at jeg har mistet veldig mye kunnskap. Jeg er rett og slett mye mindre intelligent enn det jeg var før.

Det er enkle ting, som feks norsk geografi, historie, rett og slett allmennkunnskap som er borte for meg. Jeg ble skremt da vi spilte brettspill med to terninger, og jeg måtte i skjul bruke fingrene for å legge sammen de to terningene, så lenge tallene ikke var 1 eller 2.

Kommer dette av de dype depresjonene jeg har hatt? Eller medisiner? Begge deler? Vil jeg få tilbake denne kunnskapen?

Jeg merker også at jeg ikke klarer å lære nytt stoff i like stor grad som før.

Det er vanskelig, fordi mennesker husker meg som intelligent, og oppfører seg deretter, mens jeg egentlig i mitt hode, står og lurer på hva de snakker om.

Mvh

Videoannonse
Annonse
Gjest MrsLouise
Skrevet

Om du har vært syk lenge lurer jeg på hva du har gjort for å opprettholde kunnskapsnivået? Når en er syk er det ikke almenkunnskapen som blir prioritert, jeg vil tro den er rusten for noen og enhver om en ikke holder seg oppdatert og "er med".

At du ikke klarer å lære stoff i like rask grad kan jo like gjerne skyldes alder?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I en depresjon har en nesten alltid kognitv svikt.

Noen medisiner svekker de kognitive funksjoner mens en bruker dem.

Ca 30% av de som har hatt alvorlige, psykotiske depresjoner har klinisk betydningsfull kognitiv svikt også i friske perioder.

Det er ikke for ingenting at jeg advarer mot adferd som ofte gir tilbakefall av alvorlig depresjon/psykose.

Skrevet

Ca 30% av de som har hatt alvorlige, psykotiske depresjoner har klinisk betydningsfull kognitiv svikt også i friske perioder.

Det er ikke for ingenting at jeg advarer mot adferd som ofte gir tilbakefall av alvorlig depresjon/psykose.

Jeg har prøvd å gjøre som behandler(e) har anbefalt. Tatt de medisiner de har gitt meg, jobbet med meg selv i og utenfor terapi så godt som mulig.

Jeg har riktignok hatt noen innleggelser på tvang, men det er pga alvorlig depresjon, tross medisiner. Det har blitt prøvet og feilet mye på medisiner. Har også hatt noen frivillige innleggelser.

Jeg føler i alle fall at jeg har gjort mitt beste, men kanskje det ikke er godt nok?

Hva som gjør at jeg får det igjen og igjen? Jeg har PTSD og sliter med vonde minner, som rett som det er kjører meg i dype depresjoner, som medfører selvskading. Jeg er en veldig stille person som knapt gjør noe ut av meg. Har mye angst.

Hva kan jeg gjøre anerledes? Vil det alltid være som dette? Kan faste planlagte innleggelser hjelpe meg tror du? Bør jeg prøve traumeavdelingen på Modum?

Mvh

Gjest lamisil
Skrevet

Hvilken adferd er det som kan føre til alvorlige depresjoner?

Skrevet

Seponering av medisiner.

Gjest lamisil
Skrevet

Seponering av medisiner.

Å ja, så klart :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sore avvik fra anbefalt behandling. F.eks å slutte brått med medisiner, ikke møte til polikliniske timer osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...