Gå til innhold

Terapien som stoppet opp

Anbefalte innlegg

Gjest piccadilly circus
Skrevet

Det har gått greit i et års tid, og jeg har vært flink og motivert klient, men nå er jeg bare sint og oppgitt. Skal dit igjen på onsdag men har ingenting å snakke om. Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest piccadilly circus
Skrevet

Du går likevel.

Selvfølgelig går jeg, men hva så? Skal jeg bare sitte der?

Skrevet

Selvfølgelig går jeg, men hva så? Skal jeg bare sitte der?

Terapeuten vil hjelpe deg i gang men det hjelper om du har litt tanker om hvorfor du er sint og hvorfor det stoppet opp. Dette er helt normalt, uten at det selvsagt er noen trøst for deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis alt går greit i livet ditt, kan det være lite å prate om.

Hvis ikke, er det smart å prøve å finne løsninger på det som ikke går helt greit.

Gjest piccadilly circus
Skrevet

Terapeuten vil hjelpe deg i gang men det hjelper om du har litt tanker om hvorfor du er sint og hvorfor det stoppet opp. Dette er helt normalt, uten at det selvsagt er noen trøst for deg.

Det er faktisk en fin trøst, det. Godt å slippe å stresse enda mer med å presse frem noe viktig som må jobbes med.

Imidlertid vet jeg at han kommer til å sitte stille og vente på at jeg skal begynne å prate om noe viktig, og da blir det stille hele timen, for nå har jeg nådd rock apatisk bottom og om noe så kommer jeg bare til å le høyt.

Skrevet

Det er faktisk en fin trøst, det. Godt å slippe å stresse enda mer med å presse frem noe viktig som må jobbes med.

Imidlertid vet jeg at han kommer til å sitte stille og vente på at jeg skal begynne å prate om noe viktig, og da blir det stille hele timen, for nå har jeg nådd rock apatisk bottom og om noe så kommer jeg bare til å le høyt.

Du begynner med å si at du er sint og oppgitt, du kan jo kanskje begynne der? Hvorfor du opplever at terapien stopper opp, hva du trenger av din behandler akkurat nå, hvorfor du føler det har låst seg? Hva tenker du?

Gjest trultetrulte
Skrevet

Gå dit og hold kjeft. Noen ganger kan stillheten i seg selv frembringe noe i terapi. Det er min erfaring. Jeg begynte å føle først når jeg holdt kjeft i starten av hver terapitime. Å prate er enkelt. Å føle og få kontakt med følelsene sine er noe helt annet. Foreslå for behandler at dere skal starte hver time med 5-10 minutters stillhet og se om det kan komme noe ut av det.

Gjest piccadilly circus
Skrevet

Hvis alt går greit i livet ditt, kan det være lite å prate om.

Hvis ikke, er det smart å prøve å finne løsninger på det som ikke går helt greit.

Skal jeg virkelig bruke nok en time på å kverne om de samme gamle problemene som ikke går an å gjøre noe med?

Trodde det var meningen man skulle komme til en liten åpenbaring etter hvert, men neida!

Gjest piccadilly circus
Skrevet

Du begynner med å si at du er sint og oppgitt, du kan jo kanskje begynne der? Hvorfor du opplever at terapien stopper opp, hva du trenger av din behandler akkurat nå, hvorfor du føler det har låst seg? Hva tenker du?

Stakkaren har brukt over et år på meg og jeg greier ikke engang å finne ut hvorfor jeg er sint!

Gjest piccadilly circus
Skrevet

Gå dit og hold kjeft. Noen ganger kan stillheten i seg selv frembringe noe i terapi. Det er min erfaring. Jeg begynte å føle først når jeg holdt kjeft i starten av hver terapitime. Å prate er enkelt. Å føle og få kontakt med følelsene sine er noe helt annet. Foreslå for behandler at dere skal starte hver time med 5-10 minutters stillhet og se om det kan komme noe ut av det.

Er det en del av opplegget, at man skal komme i kontakt med følelsene sine?

Gjest trultetrulte
Skrevet

Er det en del av opplegget, at man skal komme i kontakt med følelsene sine?

Det kan være det.

Skrevet

Stakkaren har brukt over et år på meg og jeg greier ikke engang å finne ut hvorfor jeg er sint!

Da er det kanskje på tide å se fremfor og la fortid være fortid?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Skal jeg virkelig bruke nok en time på å kverne om de samme gamle problemene som ikke går an å gjøre noe med?

Trodde det var meningen man skulle komme til en liten åpenbaring etter hvert, men neida!

Jeg sa ingenting om de gamle problemene.

Hvilke utfordringer har du i morgen, i kommende uke, i mai?

Diskuter hvordan du kan mestre disse?

Gjest piccadilly circus
Skrevet

Jeg sa ingenting om de gamle problemene.

Hvilke utfordringer har du i morgen, i kommende uke, i mai?

Diskuter hvordan du kan mestre disse?

Herregud, jeg får bare lyst til å le høyt når jeg tenker over de utfordringene. Men greit.

Gjest piccadilly circus
Skrevet

Det kan være det.

Ja der ser du hvor lite jeg har forstått. Lurer på hva jeg har brukt det siste året til, egentlig.

Gjest piccadilly circus
Skrevet

Da er det kanskje på tide å se fremfor og la fortid være fortid?

Det har ingen betydning.

Bella Dotte
Skrevet

Du kaller ham "stakkaren". Respekterer du ham?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...