Gå til innhold

Eksamensangst

Gjest -Eksamensnerver student

Anbefalte innlegg

Gjest -Eksamensnerver student
Skrevet

Hei, Studerer medisin i øst-Europa, og har gjennom tiden her utviklet eksamensangst. Får helt panikk og kan gråte lenge for jeg er helt sikker på at jeg kommer til å stryke alt. Nå har jeg jo ikke det, men klarer likevel ikke å snu tankene mine om til noe positivt. I fjor kastet jeg opp flere ganger fordi jeg var så nervøs. Grunnen til at jeg tar kontakt er at jeg ikke orker å ha det slik lenger. Syns det er dumt at jeg ikke klarer å styre egne tanker og tenke fremover og positivt! Prøver jo (og vet vel egentlig innerst inne at alt går bra til slutt), men det går liksom ikke... Så, jeg lurer på hvor lang tid det tar å "kurere" noe slikt, er det noe som jeg kan gå til psykolog til om sommeren (syns det er lettest å kunne snakke om sånt på norsk) og er det nødvendig med medisiner? Vil helst finne en kjapp og grei måte å ta kontroll over eksamensperioden igjen!:) På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest SMIRnøff
Skrevet

Dette høres ut som mer enn vanlig eksamensnerver?

Hvordan er resten av livet ditt da? Har du mange venner?

Skrevet

Dette høres ut som mer enn vanlig eksamensnerver?

Hvordan er resten av livet ditt da? Har du mange venner?

hehe Ja, har mange venner:) Og samboer som begynner å bli litt lei av masing om at ingenting kommer til å gå bra!

Livet er ellers relativt bra, det er mest skole det går i..Jeg prøver å finne på litt ting for å koble av, og har vært flink til å bli på med f.eks restauranter o.l selvom jeg egentlig har dårlig samvittighet for å ikke lese...Har funnet ut at det er viktig å koble av innimellom! Koser meg masse da og kan tulle og le med venner!

Men eksamen nærmer seg med stormskritt, og det er ikke akkurat små eksamener kan jeg vel trygt si.

Holder liksom ut hver gang, og glemmer litt etterpå hvor vondt jeg egentlig hadde det. Har bare lyst å kanskje lære litt teknikker om å håndtere stress tror jeg. Før var det aldri et problem, men her nede har det blitt det!

Gjest SMIRnøff
Skrevet

hehe Ja, har mange venner:) Og samboer som begynner å bli litt lei av masing om at ingenting kommer til å gå bra!

Livet er ellers relativt bra, det er mest skole det går i..Jeg prøver å finne på litt ting for å koble av, og har vært flink til å bli på med f.eks restauranter o.l selvom jeg egentlig har dårlig samvittighet for å ikke lese...Har funnet ut at det er viktig å koble av innimellom! Koser meg masse da og kan tulle og le med venner!

Men eksamen nærmer seg med stormskritt, og det er ikke akkurat små eksamener kan jeg vel trygt si.

Holder liksom ut hver gang, og glemmer litt etterpå hvor vondt jeg egentlig hadde det. Har bare lyst å kanskje lære litt teknikker om å håndtere stress tror jeg. Før var det aldri et problem, men her nede har det blitt det!

Hm, mystisk. :-)

Men veldig teit for deg...

Gjest Nerda
Skrevet

Ja, dette kan en psykolog garantert hjelpe deg med. Vil absolutt anbefale deg å oppsøke en! Ulempa kan være at det koster skjorta fordi det er vanskelig å få rask avtale hos de med kommunal driftsavtale. Begynn hos en allmennlege som kan lose deg videre i systemet, evt også bistå med samtaler.

Jeg har dårlig erfaring med medisiner. Sobril, Valium osv. går på konsentrasjonsevnen. Noen får hjelp mot skjelvinger og hjertebank av betablokkere (en type blodtrykksmedisin), men ikke alle tåler det (jeg går rett i bakken av det. Det viktigste er å jobbe med hvordan man tenker rundt det. Hva man kan gjøre for å snu typiske katastrofetanker som "shit jeg stryker," "dette er nifst," "nå må jeg for en hver pris ikke få panikk..." Å kjempe imot gjør det verre. Jo mer man tenker på hvor ille det går om man får panikk, jo skumlere blir det og angsten vokser i stedet for å avta. Klarer man å akseptere at man er skikkelig redd, faktisk la det flyte. La det skure og gå sin gang. Jobbe med det i stedet for mot det, så vil det bli mindre intenst og gli fortere over. Slikt krever trening, men en psykolog som kan metakognitiv/kognitiv terapi vil kunne hjelpe deg effektivt.

Håper du finner hjelp i alle fall :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes ikke medisiner for dette.

Om du finner en meget dyktig behandler, kan nok dette fikses i løpet av en sommerferie. Helst bør du finne en som behersker metakognitiv terapi. Det er beste intervensjon for dette.

Du kan få min mestringstanke fra den gang jeg var student og vi hadde flere prøver som måtte bestås hver uke.

"Det er tusenvis som har vært gjennom dette før meg. Mange har sikkert vært smartere enn meg, men ikke alle :-) "

Skrevet

Det finnes ikke medisiner for dette.

Om du finner en meget dyktig behandler, kan nok dette fikses i løpet av en sommerferie. Helst bør du finne en som behersker metakognitiv terapi. Det er beste intervensjon for dette.

Du kan få min mestringstanke fra den gang jeg var student og vi hadde flere prøver som måtte bestås hver uke.

"Det er tusenvis som har vært gjennom dette før meg. Mange har sikkert vært smartere enn meg, men ikke alle :-) "

Tusen takk for svar! Har ikke lyst å gå på medisiner eller noe, men betablokker funker fint for å slippe hjertebank og høyt blodtrykk! Og de krysser ikke over til hjernen, så har ikke innvirkning på konsentrasjonen, og det er jo viktig:)

I sommer skal jeg få dratt meg til en psykolog, uansett hvor mye det koster! Eksamensperioder er det verste som fins når det kommer så mye nerver og tanker inn i bildet. Tro meg, jeg har ofte tenkt at det er flere enn meg som har klart det, men sier det ofte enda til meg selv!:)

Syns bare det virker litt flaut å gå til psykolog! Men de har vel hørt det meste tenker jeg...

Men det er så rart når noe liksom setter seg fast i hodet. Du vet at det er irrasjonell tenkning, men klarer likevel ikke stoppe det. Sammenligner det med flyskrekk jeg, mange som har det vet jo (innerst inne) at ulykker skjer uhyrig sjeldent, men er allikevel livredde for å fly. Føler det litt på samme måte, det hjelper ingenting om personer rundt meg sier ting kommer til å gå bra for jeg hører ikke på det allikevel!;)

Jaja, jeg får orke meg gjennom denne eksamensperioden også med tårer, angst og muligens litt oppkast før eksamensdagen,hehe!

Tusen takk for hjelp & svar!:)

Skrevet

Tusen takk for svar! Har ikke lyst å gå på medisiner eller noe, men betablokker funker fint for å slippe hjertebank og høyt blodtrykk! Og de krysser ikke over til hjernen, så har ikke innvirkning på konsentrasjonen, og det er jo viktig:)

I sommer skal jeg få dratt meg til en psykolog, uansett hvor mye det koster! Eksamensperioder er det verste som fins når det kommer så mye nerver og tanker inn i bildet. Tro meg, jeg har ofte tenkt at det er flere enn meg som har klart det, men sier det ofte enda til meg selv!:)

Syns bare det virker litt flaut å gå til psykolog! Men de har vel hørt det meste tenker jeg...

Men det er så rart når noe liksom setter seg fast i hodet. Du vet at det er irrasjonell tenkning, men klarer likevel ikke stoppe det. Sammenligner det med flyskrekk jeg, mange som har det vet jo (innerst inne) at ulykker skjer uhyrig sjeldent, men er allikevel livredde for å fly. Føler det litt på samme måte, det hjelper ingenting om personer rundt meg sier ting kommer til å gå bra for jeg hører ikke på det allikevel!;)

Jaja, jeg får orke meg gjennom denne eksamensperioden også med tårer, angst og muligens litt oppkast før eksamensdagen,hehe!

Tusen takk for hjelp & svar!:)

''I sommer skal jeg få dratt meg til en psykolog,''

Bare et lite tillegg, begynn å søk hjelp nå om du skal klare å få noen i sommer. Ta telefonkatalogen fra kant og mail/ring.

Skrevet

Kjenner til den der ja! Si fra når du finner løsningen.

Når det gjelder dine tanker om at det er flaut å gå til psykolog, så ta en titt på studentene rundt deg. Ikke nødvendigvis de norske, men de som er født i landet du studerer i. Jeg tar vel ikke mye feil om det er like mye prestasjonsangst og spiseforstyrrelser blant de jentene på ditt universitet som på mitt. Her brekker de seg på do i ett sett, og flere er farlig tynne. Ok, så har de sikkert jobbet mye hardere for å komme inn enn vi med Lånekassen i ryggen, men dette er likevel folk som til og med har undervisningen på sitt eget morsmål. Er det da rart at det er ekstra hardt på engelsk? Nei. Skolepsykologen har nok fullt opp med pasienter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...