Gå til innhold

Hva skal vi gjøre??

Anbefalte innlegg

Gjest leahlinda
Skrevet

Nhd og alle andre. Jeg og min mann sliter enormt. Vi får ikke opp humøret, vi er begge svært deprimerte, vi går på nav pgav sykemelding( langvarig) og vi er nære ved å gi opp, allt.... Jeg har hatt noen aborter og lurer på om jeg i det hele tatt kommer til å få noen barn noengang,vi sliter enormt økonomisk. Min mann får bare 8000 kr utbetalt, å vi sitter med en leilighet vi ikke klarer å betale. Vi får oss ikke noe hus, vi har ikke råd til barn, han sliter med at han ikke engang har råd til forlovelsesring:( og heller ikke å besøke familien som bor langt vekke, samt gaver når de fyller år. Hvorfor er allt så svart for oss? Vi kan ligge i sengen å bare gråte å jeg snakker bare om å ta livet av meg fordivi aldri har det godt..livet og verden føles urettferdig, vi er syke og vi blir straffet for allt. Hva i all verden skal vi gjøre når vi bare føler at å leve tar livet av oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min umiddelbare tanke er om dere får hjelp til å få igjen helsen? Det burde være prioritet nr en. Dette høres veldig vondt ut. Det meste starter hos fastlegen.

Ved å komme i arbeid, vil jo økonomien gå lettere. Ellers er det kanskje mulig å få økonomisk rådgivning i nav-systemet? Kan dere bo billigere? Hvis dere eier, så er det mulig å kun betale renter på lån. I en slik situasjon synes jeg uansett giftemål og barn er noe som får komme etter hvert. Tenk at dette er midlertidig - det vil bli bedre på sikt.

Håper dere finner en løsning:)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dere skal gjøre tre ting:

1. Få behandling på spesialistnivå om det er psykiske årsaker til at dere er sykemeldte.

2. Søke økonomisk rådgiving og få skikk på økonomien.

3. Være aktive hver dag. Stå opp tidlig og på samme tid uansett hvordan psyken er. Gjør faste arbeidsoppgaver i huset. Gå en langre tur hver dag. Spis sunn mat. Avstå helt fra alle rusmidler inkl tobakk og alkohol. Kom dere i seg for å sove før midnatt.

Skrevet

Hei,

I tillegg til det som står under, så kan du få finansielle tips om hvordan leve billig, osv. på http://www.pengevett.no - det er et forum for folk som prøver å få orden på økonomien.

Med vennlig hilsen

Gjest germinate
Skrevet

I tillegg til svarene du har fått vil jeg legge til at jeg på det sterkeste vil anbefale dere å ta kontakt med gjeldsrådgiver (nav). Bestill time, samle alt dere har av utgifter (husk; skaff dokumentasjon på det dere kan dokumentere) og møt opp med et åpent sinn. vær ærlig, ikke hold tilbake og legg skjul på noe.

Jeg vet det kan være vanskelig. Men dere har veldig mye å vinne på det. Dere får hjelp til å kommer dere på rett kjøl, det finnes ulike tiltak gjeldsrådgiver kan hjelpe dere med.

Nå vet jeg ikke om dere har gjeld utover boliglånet. Men et av tiltakene han/hun kan hjelpe dere med er å skrive til kreditorer og banker og få til en avtale hvor dere betaler en mindre sum til hver enkelt (slik at alle får en liten del av "kaka") . Et annet kan være å få fryse lån, eller som en annen nevner; avdragsfrihet på boliglånet i noen år til dere har kommet på rett kjøl.

Et annet tiltak kan være å hjelpe dere å sette opp et budsjett.

Vi har selv hatt god hjelp hos gjeldsrådgiver. Har du sett "luksusfellen" på tv? Det er noenlunde slik det fungerer.

Jeg skjønner at situasjonen føles håpløs, og at den er svært vond å være i. Så jeg håper dere følger rådene dere har fått her på dol.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

For det første få ikke barn!

Et barn fortjener ikke to deprimerte foreldre med økonomisk kaos.

Jeg gråter selv, på innsiden, fordi jeg har autisme vansker, jeg gjør det lille jeg kan, har faste gjøremål, står opp og legger meg nokså til like tider, går tur med min hund, skriver artikler, rydder i huset, vasker, leser for barna og drømmer om at min psykiater en dag skal si, "Kjære deg jeg vet du er sliten, nå syns jeg du skal få bare være mamma og ikke slite mer", men min psykiater sier ikke det, men presser meg til utdanning og jobb, dette er godt ment, men jeg er også sliten, mest av å ha autisme og måtte innse det og aldri bli kvitt det.

Hvis dere ikke har en medfødt utviklingsforstyrrelse som meg så har dere virkelig gode muligheter for å få orden på livet deres, først da bør dere tenke på barn.

Skrevet

Foreløbig passer dere på at prevensjonen blir tatt til riktig tid, dette er definitivt ikke tiden for å få barn. Sånn er det bare.

Først må økonomien og den mentale helsa på plass.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...