Gå til innhold

Angst for brystkreft

Anbefalte innlegg

Gjest Mvh Per
Skrevet

Heisann. Jeg har kanskje et litt merkelig spørsmål, men jeg vet ikke hvor jeg skal henvende meg med dette problemet. Min kone sier hun til tider har det litt ømt i det ene brystet, og jeg har gjentatte ganger bedt henne gå å få det kontrollert - uten resultat. Hun nekter å gjøre det. Årsaken er like enkel som fortvilende (for meg): hun er redd. Hva skal jeg si? Eller hva kan jeg gjøre? Jeg får henne ikke til å ta den telefonen og bestille time til undersøkelse i frykt for at det kan være noe. Dette er så fortvilende, og nå begynner jeg å slite med nattesøvnen, for naturlig nok begynner jeg også å bli redd. Hva gjør jeg? Hun er 36 år gammel og er ellers frisk og rask.

Videoannonse
Annonse
Gjest billo
Skrevet

Det er vanlig for oss kvinner av og til å ha ømhet i et bryst eller begge, både ved eggløsning og menstruasjon. Så jeg synes ikke det er noen grunn til å bekymre seg nevneverdig for dette. Hun kan begynne å undersøke brystene sine selv. Dette er viktig, da hun evnt vil oppdage endringer i dem om de skulle komme. Finner hun en kul, bør hun oppsøke lege.

Gjest Nerda
Skrevet

Konsekvensene av å "ta hensyn til" angsten for å få en undersøkelse er bare mer angst. Noe som ikke tjener til noe formål for noen.

Om jeg har noe helsemessig å bekymre meg for, tenker jeg at det er bedre å føle seg kjemperedd i max en halvtime enn å bare bekymre seg mer og mer over tid så det går utover livskvaliteten.

Ømhet i brystene kommer som regel av uskyldige årsaker, som allerede nevnt. Imidlertid kan det likevel hjelpe å få en sjekk for å få litt sinnsro.

Jeg ville konfrontert med hva jeg tenker om saken slik du skriver om det her. Kan det hjelpe henne om du bestiller en legetime for henne og evt. blir med til legen?

OM (noe jeg finner usannsynlig uten å være lege) worst case skulle være tilfelle - så er det jo ikke noe å vinne på å la det utvikle seg over tid. Kuler og endret utseende/form på et bryst, samt brystkreft i familien, er viktige grunner til å få det undersøkt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...