Gå til innhold

Lurer på om jeg har bipolar 2

Anbefalte innlegg

Gjest usikkerpsyko
Skrevet

Jeg leser om bipolar lidelser på nettet, og jeg kjenner meg igjen i mye. Det er bipolar 2 jeg mener.

Jeg har gått til psykolog noen år, men gjør det ikke nå.

Og fikk da tilbakevendte kortvarige depressjoner, angst, panikkangst, emosjonell ustabil pf.

Jeg bruker efexor og lamictal, har gjort det i flere år.

Jeg merker at lamictal virker godt stemnings stabiliserene på meg, men føler ikke efexor hjelper så mye på depresjoner.

Grunnen til at jeg lurer på bipolar, er at jeg av og til får dager der jeg føler meg mer oppstemt, begynner å synge, danse, blir veldig opphengt i en spesiell låt f eks.

Jeg prater mye mere, ler og tuller og tøyser endel, handler mere klær, og ting som jeg får lyst på. kan få ny klessmak og sminke stil, føler meg som jeg kan mye og vet mye, at livet er veldig bra. at nå skal jeg begynne å gjøre endringer i livet mitt. f eks trene, spise sunnere, være mere sosial, lite søvn, vil ikke legge meg for er redd for å miste den gode følelsen jeg har, hvis jeg sover.

får mere lyst på sex, begynner å bake og lage gode kaker.

Har lyst til det ene og det andre.

Men så etter 1-3 dager, så er jeg den samme gamle igjen.

Jeg føler meg liksom nesten alltid sliten og deprimert, trøtt og lite ork til alt muligt. føler ikke for å være sosial, får angst, får selvmordstanker, føler meg ensom, at ingen bryr seg om meg. føler meg verdiløs og at alt er galt med meg.

konsentrasjons vansker, kan plutselig bli sint og irritert helt uten videre på andre folk, utolmodig. tåle lite humor.

orker ikke lage rutiner for noe som helst. er som jeg eksisterer, men lever ikke. sover dårlig, våkner ofte på morningen og er trøtt og sover ofte videre.

grubler og tenker mye på problemer, på livet mitt osv.

Jeg pleier å ha det slik mye.

Og lurer på om det går å ha emosjonel ustabil pf og bipolar 2?

Jeg skal til legen neste uke og vil da ta det opp med han. for evt utredning.

Merket og at jeg er mere stabil når jeg bruker lamictal, enn når jeg ikke gikk på den. kan det bety noe for situasjonen min?

Er usikker og lurer på om NHD kan svare meg, og gjerne andre som har bipolar 2.

Alt hjelper på;)

Videoannonse
Annonse
Gjest fruitcake
Skrevet

Tror det er fullt mulig å både ha bp2 og eupf. God respons på Lamictal kontra AD, vil nok styrke teorien om bipolar lidelse tror jeg. Men du skal jo ikke ha disse hyppige stemningsvariasjonene når du er optimalt medisinert. Står du på tilstrekkelig dose av Lamictal? Vil også gjøre oppmerksom på at bruk/misbruk av stimulanter og rusmidler, også tobakk/snus, kan forsterke og utløse nye episoder.

Gjest fruitcake
Skrevet

Tror det er fullt mulig å både ha bp2 og eupf. God respons på Lamictal kontra AD, vil nok styrke teorien om bipolar lidelse tror jeg. Men du skal jo ikke ha disse hyppige stemningsvariasjonene når du er optimalt medisinert. Står du på tilstrekkelig dose av Lamictal? Vil også gjøre oppmerksom på at bruk/misbruk av stimulanter og rusmidler, også tobakk/snus, kan forsterke og utløse nye episoder.

"Daglige svingninger er det mange innen fagfeltet som mener bør beskrives som bipolar lidelse og ikke ustabil personlighetsforstyrrelse slik det ofte gjøres, en god respons på stemningsstabiliserende medikamenter kan være en indikasjon på at det er en bipolar spektrumlidelse." kilde: http://www.ressursklinikken.no/bipolar-lidelse

Gjest usikkerpsyko
Skrevet

Er våken ennå, selv om jeg burde sove;)

Jeg bruker ikke rusmiddler, drikker sjeldent og bruker ikke narkotika, røyker vanlig røyk.

Men jeg er ikke ustabil dagelig. er av og til spessielt hvis jeg sover lite at jeg får oppturer, som jeg har nevnt her.

Også fungerer jeg best på kvelden føler jeg. da kan jeg vaske gulver/oppvask, bake boller osv. for da får jeg plutselig mere energi.

Kan bli veldig oppslukt av enkelte ting, som jeg vil gjøre, eller ønsker meg. men så forsvinner det.

Er ikke slik at jeg går fra depresjon til mere hypo, og omvendt.

Føler jeg lander litt på jordet etter å ha vært hypo.

Jeg bruker kun 75 mg lamictal. prøvde en gang å trappe ned og slutte på de, og da merket jeg flere oppturer.

Og har jo tenkt flere ganger at nå er jeg frisk, jeg skrev feil og, de oppturene varer rundt 1 uke. skrev inn her litt på impulsiv.

Jeg leste om emosjonel ust pf, og der stod det om likhetene mellom den og bipolar. og da ble jeg nysgjerrig og begynte å lese mer om det.

Er som jeg har en ivrig følelse inni meg når jeg er hypo.

litt ubehagelig syns jeg. men jeg har en selvkontroll, så tror ikke jeg virker direkte hypo på folk rundt meg.

Men av mine nærmeste kan jeg bli fort irritert på. og på meg selv og livet.

Vet ikke jeg.

Skrevet

Jeg er diagnostisert med både eufp og bp. Psykiateren min mener det er vanlig å ha begge diagnosene samtidig. Det han sier er at 50% av de som lider av bp også lider av eupf.

Jeg husker forresten den gangen han fortalte at han hadde gitt meg en eupf diagnosen i tillegg til bp. Jeg kunne like godt ha stått naken foran ham, det hadde ikke gjort noen forskjell. Så opprivende syntes jeg det var. En vanlig reaksjon i følge ham.

Jeg står på lamictal sammen med to ad og en ap. Fungerer for meg.

Lykke til! Det er tross alt en lettelse å få en diagnose.

Gjest ingelill
Skrevet

Jeg er diagnostisert med både eufp og bp. Psykiateren min mener det er vanlig å ha begge diagnosene samtidig. Det han sier er at 50% av de som lider av bp også lider av eupf.

Jeg husker forresten den gangen han fortalte at han hadde gitt meg en eupf diagnosen i tillegg til bp. Jeg kunne like godt ha stått naken foran ham, det hadde ikke gjort noen forskjell. Så opprivende syntes jeg det var. En vanlig reaksjon i følge ham.

Jeg lurer på om han har belegg for å si at halvparten av de som er bipolare er eupf. Det høres helt feil ut. Kanskje Nhd kan avklare dette?

Skrevet

Jeg lurer på om han har belegg for å si at halvparten av de som er bipolare er eupf. Det høres helt feil ut. Kanskje Nhd kan avklare dette?

Det håper jeg. Hadde vært interessant å se.

Gjest usikkerpsyko
Skrevet

Mmm ja jeg leser om likhetene med eup og bip2. Og det er mulig jeg kan ha begge deler.

Har lest at det er mange som har flere diagnoser sammen med bip. Og dvs man har mye å slite med:(

Har i mange år slitt med lite energi og tiltak, smerter i leddene.

Kan plutselig føle meg oppegående og tenke at nå er jeg frisk, men så blir man skuffet hver gang jeg blir dårligere igjen.

Var å pratet med psykriatiske sykepleieren min i dag, nevnte dette til han. og han utelukker ikke at jeg kan ha bip. han sier at han ser noen tegn hos meg, har gått til han siden desember, så han kjenner meg ikke veldig godt.

Vi har avtalt å snakke med fastlegen min sammen.

Jeg ønsker å bli utredet om jeg har det eller ikke. men er rimelig sikker på at jeg har det.

Det er så mange ting som stemmer.

Men dere som har bipolar. hvordan gjøres utredningen?

forstår jo det er psykolog, psykriater som undersøker.

Men liksom hvordan man blir testet?

Håper noen kan svare meg på det.

Er forresten ei jente på 32 år.

Håper du har hjelp og medisiner som hjelper deg;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...