Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Etter 7 år på Cipralex 20mg fikk jeg et voldsomt panikkanfall med påfølgende dyp depresjon i mars. Økte til 30 mg uten hell.

Byttet til Zoloft ( 100 mg i 3 uker, 150 mg i 1 uke og 200 mg i 4 dager)

Ikke kjent bedring og sliter noe aldeles forferdelig (noe jeg forsåvidt har gjort siden mars)

Hvor mye lenger tid skal jeg gi Zoloft ?

Hva skal jeg eventuelt bytte til ?

Er rett og slett livredd og føler livet er totalt ødelagt. Tvinger meg ut blant folk og trener regelmessig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er i hvert fall bra at du trener regelmessig. Men det er trist at du har det så vondt. En dyp depresjon er et sant mareritt. Har du en kyndig fagperson som kan ta seg av deg?

Skrevet

Det er i hvert fall bra at du trener regelmessig. Men det er trist at du har det så vondt. En dyp depresjon er et sant mareritt. Har du en kyndig fagperson som kan ta seg av deg?

Har en veldig flink psykolog. Skal til henne på fredag.

Angsten er helt ufattelig sterk. Den er av en sånn art nå at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal holde. Dette har pågått i et kjør siden 5 mars. Depresjonen kommer som følge av angsten.

Aner rett og slett ikke hvor jeg skal gjøre av meg..

Dahl vil heller ikke svare meg, så...

Gjest ninnina
Skrevet

Har en veldig flink psykolog. Skal til henne på fredag.

Angsten er helt ufattelig sterk. Den er av en sånn art nå at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal holde. Dette har pågått i et kjør siden 5 mars. Depresjonen kommer som følge av angsten.

Aner rett og slett ikke hvor jeg skal gjøre av meg..

Dahl vil heller ikke svare meg, så...

Angst er det værste man kan ha, det vet jeg selv alt om.

Det er vondt at du har mye angst, er det panikk eller generell angst du har i deg?

Jeg fikk alvorlig panikk angst i desember i fjord. men det var årsak til det.

Har det skjedd noe eller har du endret på medisin doser?

jeg trappet ned på efexor, og da jeg kom i 37,5 mg, så fikk jeg panikk og generell angst hele tiden.

Trappet opp på efexor og lidde i hele julen/ nyttår, og utover året.

Så begynte jeg å bli litt bedre, pratet med hjelperene mine. Og fikk vival som reddet meg i de alvorligste angst tilfellene.

Jeg hadde uro/ konstant på grensen til panikk anfall hele tiden. Helt jævlig. det verste jeg har opplevd.

Jeg hadde og angst for å gå ut og gjøre ting. jeg måtte tvinge meg/ presse meg gjennom uroen/angsten for å ikke tape kampen mot angsten.

Det var som jeg måtte lære meg å fungere på mange områder på nytt.

Men ang medisinene dine, har brukt zoloft tidligere, og den hjalp bra mot angst, men det tar desverre tid før den virker optimalt. Slik er det med alle antidepressiva.

Men jeg har god hjelp med efexor nå, den virker også på noradrenalin som er et viktig stoff som har med angst å gjøre.

Du kan evt spørre legen eller psykologen din om å prøve efexor.

Eller at du gir zoloft en sjangse noen uker til.

Du kan ikke få beroligene tabl som du kan ta når det er virkelig ille? Det fikk jeg en periode og det hjalp meg når jeg hadde det som verst. Du skal ikke behøve å lide med angst hele tiden syns jeg.

Håper virkelig at du vil få god hjelp, at du vil føle deg bedre etterhvert. unner deg virkelig det:)

Skrevet

Angst er det værste man kan ha, det vet jeg selv alt om.

Det er vondt at du har mye angst, er det panikk eller generell angst du har i deg?

Jeg fikk alvorlig panikk angst i desember i fjord. men det var årsak til det.

Har det skjedd noe eller har du endret på medisin doser?

jeg trappet ned på efexor, og da jeg kom i 37,5 mg, så fikk jeg panikk og generell angst hele tiden.

Trappet opp på efexor og lidde i hele julen/ nyttår, og utover året.

Så begynte jeg å bli litt bedre, pratet med hjelperene mine. Og fikk vival som reddet meg i de alvorligste angst tilfellene.

Jeg hadde uro/ konstant på grensen til panikk anfall hele tiden. Helt jævlig. det verste jeg har opplevd.

Jeg hadde og angst for å gå ut og gjøre ting. jeg måtte tvinge meg/ presse meg gjennom uroen/angsten for å ikke tape kampen mot angsten.

Det var som jeg måtte lære meg å fungere på mange områder på nytt.

Men ang medisinene dine, har brukt zoloft tidligere, og den hjalp bra mot angst, men det tar desverre tid før den virker optimalt. Slik er det med alle antidepressiva.

Men jeg har god hjelp med efexor nå, den virker også på noradrenalin som er et viktig stoff som har med angst å gjøre.

Du kan evt spørre legen eller psykologen din om å prøve efexor.

Eller at du gir zoloft en sjangse noen uker til.

Du kan ikke få beroligene tabl som du kan ta når det er virkelig ille? Det fikk jeg en periode og det hjalp meg når jeg hadde det som verst. Du skal ikke behøve å lide med angst hele tiden syns jeg.

Håper virkelig at du vil få god hjelp, at du vil føle deg bedre etterhvert. unner deg virkelig det:)

Hei og takk for respons!

Det er en panikklidelse jeg har. Generalisert angst (bekymring om fremtiden, økonomi ++) har jeg aldri hatt. Etter anfallet jeg fikk i mars har jeg havnet i en dyp depresjon og en følelse av å stå ved siden av meg selv (depersonalisering) . Dette skremmer livet av meg og det føles ut som hele sjelen min er borte. Helt ubeskrivelig forferdelig. Og slik har jeg hatt det i 10 uker, 24/7. Som å leve i en boble.

Normalt er jeg en sunn og aktiv mann på 28 år som elsker livet . Utadvendt og omgjengelig. Men nå er alle tanker og følelser et totalt kaos.

Legen har sagt jeg skal gi Zoloft 6 uker. Økte til 200 g for 4 dager siden. Jeg gruer meg noe sinnsykt til hver dag og alle situasjoner. Alt er blitt vondt og alt rundt meg føles ekkelt og vemmelig. Vet jo at alt dette er bare "tull", men finner ikke meg selv rett og slett..

Hadde det slik i 2005 også, men etter 4 uker på Cipramil kom jeg meg veldig og fikk tilbake livet. Nå funker tydeligvis ikke denne medisinen mer...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bør prøve ut Zoloft 200 mg i minst 4 uker før du gjør endringer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...