Gå til innhold

NHD.

Gjest En som lurer 99999?

Anbefalte innlegg

Gjest En som lurer 99999?
Skrevet

Til NHD og til dere andre her.

Er det noe diagnose som heter føtalt alkohol syndrom.

Altså FAS eller er det bare svar på problemer barn som blir utsatt for alkohol i svangerskapet får?

Jeg lurer på om føtalt alkohol syndrom som er FAS står i diagnosemanuell?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har forstått det som at FAS er et medfødt syndrom, altså en symptomgruppe. Alle med FAS har ikke alle symptomene like sterkt, og det er store variasjoner i f.eks. hvor mye de kan lære. Akkurat som for andre syndromer.

Jeg tror derfor at FAS ikke har noen egen diagnosekode, siden det varierer hvilke symptomer som er til stede. Men mange av de som har FAS, vil oppfylle kriteriene for en eller flere andre diagnoser som står i kodemanualer. (Vet ikke om det var dette du spurte om?)

Skrevet

I diagnosesystemet ICD-10 finner man "Føtalt alkoholsyndrom (dysmorft)" under punkt Q 86.0

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Q86.0 Føtalt alkoholsyndrom

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...