Gå til innhold

betale eller utsette?


laguna1

Anbefalte innlegg

Jeg er frustrert på mannen min.

Vi har dårlig råd, og han nekter å skrive budsjett. Men hva verre er, synes jeg ; når han får inn la oss si 12 000 i lønning, betaler han gjerne regninger for 11500, og synes det er helt flott å sitte igjen med 500 kroner i livsopphold hele måneden. I stedet for å flytte på en regning eller to.

Hvilket i praksis medfører at jeg må låne, skaffe og trylle for at vi skal ha mat og vanlig livsopphold, mens han sitter og er high & mighty og prater "næring etter tæring" snakk - som han OVERHODET ikke lever opp til praksis.

I tillegg synes han det er helt straight å belage seg på å bli fora av moren og faren sin (!!!!) hvilket jeg IKKE på noen måte synes det er. (Riktignok kan jeg finne på å låne en tusing eller to av opphavet mitt jeg også når det kniper, men jeg belager meg ikke på det for å si det sånn..:S)

Dessuten regner han feil og lover meg ting. Nå skulle det være heeelt i orden i dag, og han skulle ordne med mat, ting vi trenger og til og med låne meg penger til helgen. Men hva har han gjort? Betalt alt i regninger og har ingenting igjen.

Jeg VET at man må betale regningene sine, men man må da regne inn noe å leve for også? Eller?

Nå er jeg så lei meg og sur at det er like før jeg tar bagen min på måfå og bare drar!

Samtidig må det nevnes at vi har hatt noen andre småkrangler gående som kan gjøre at jeg er ekstra sår og lei. Men uansett mener jeg at man kan se på budsjett sammen med sin kone, og at en prøver å få satt av noe til livsopphold! Og at man diskuterer økonomi med nevnte i første rekke, og ikke belager seg på foreldre støtte, helt mot min vilje! (Som om vi liksom ikke har nok problemer der!)

Såh, jeg er nesten spyferdig og treig på hele mannen. (Som forøvrig i protest har lånt bilen til sin mor for å slippe å prate penger med meg)

Er jeg urimelig, eller er han en kødd akkurat nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 262
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mrs D

    33

  • laguna1

    22

  • flisa

    14

  • bustebeisa

    10

Mest aktive i denne tråden

Problemet deres er vel at dere har for høye utgifter i forhold til inntekten. Betal regninger - å utsette dem setter dere bare i gjeld.

Tror nok du må forlange separat økonomi om han ikke vil se på budsjett sammen med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så klart vanskelig å kritisere noen som sørger for at alle regninger blir betalt i tide, men hvis det går på "bekostning" av penger til mat i lang tid, så er det naturlig at han burde tatt saken opp med deg først, så dere fikk gjøre noen vurderinger sammen. Dere er jo tross alt gift.

Ut i fra historikken med dine svigerforeldre, så synes jeg også det er merkelig at han bare skor seg på at dere skal leve på dem. Jeg hadde blitt skikkelig forbannet. Har man problemer med å omgås noen, så skal man i alle fall ikke gjøre seg avhengig av dem på en slik måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Det er jo veldig bra at han betaler regningene.

Men. Han bør/MÅ sette opp budsjett slik at dere setter av et visst beløp hver mnd til regninger, slik at en hel lørr ikke går bort til regninger.

Eneste løsning.

Om han er en kødd? Tja ;-)

Men ta litt mer ansvar selv, KREV at dette vil du ikke være med på lenger (vet det er lettere sagt enn gjort).

Slutt helt med å låne, trylle etc. fram penger slik at han får kjenne realistisk på hvordan denne situasjonen egentlig er. Uten hjelp fra andre.

Det er mulig at denne låningen av andre ikke får han til å se realiteten i øynene. Næring etter tæring får du da si til ham når dere må spise havregrøt til frokost, middag og kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annve

Regninger først. Jeg hadde gjort akkurat som mannen din. Men man må jo leve. Så hvis det dreier seg om et engangstilfelle, så er det greit å utsette en regning eller to. Er dette noe som gjentar seg, har dere et seriøst problem, hvor forbrukt/regninger er høyere enn inntektene.

Det er veldig dumt av mannen din ikke å ville sette opp budsjett.

Å utsette regninger er å leve dyrt. Og vil gjøre neste mnd enda tøffere, når man skal dra med seg både denne mnd og forrige, da har dere enda mindre å leve for. Og slik fortsetter det. Til regningene er høyere enn inntekten.

Dere kommer dere ikke ut av dette, før dere begge setter dere ned og ser på inntekter og utgifter, og lever etter et budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regninger først. Jeg hadde gjort akkurat som mannen din. Men man må jo leve. Så hvis det dreier seg om et engangstilfelle, så er det greit å utsette en regning eller to. Er dette noe som gjentar seg, har dere et seriøst problem, hvor forbrukt/regninger er høyere enn inntektene.

Det er veldig dumt av mannen din ikke å ville sette opp budsjett.

Å utsette regninger er å leve dyrt. Og vil gjøre neste mnd enda tøffere, når man skal dra med seg både denne mnd og forrige, da har dere enda mindre å leve for. Og slik fortsetter det. Til regningene er høyere enn inntekten.

Dere kommer dere ikke ut av dette, før dere begge setter dere ned og ser på inntekter og utgifter, og lever etter et budsjett.

Da har man Luksusfellen. :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oh joy. Han har med andre ord sim mors gener i godt behold. Tsk tsk. Mer av det i årene som kommer, det kan jeg love you.

Han er dust. Og bør gjøre som en kamerat av mannen min; SAMTLIGE kroner inn på fruens konto, og så får han lommepenger av henne. Og er salig fornøyd med løsningen da han er selverklært idiot med økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig bra at han betaler regningene.

Men. Han bør/MÅ sette opp budsjett slik at dere setter av et visst beløp hver mnd til regninger, slik at en hel lørr ikke går bort til regninger.

Eneste løsning.

Om han er en kødd? Tja ;-)

Men ta litt mer ansvar selv, KREV at dette vil du ikke være med på lenger (vet det er lettere sagt enn gjort).

Slutt helt med å låne, trylle etc. fram penger slik at han får kjenne realistisk på hvordan denne situasjonen egentlig er. Uten hjelp fra andre.

Det er mulig at denne låningen av andre ikke får han til å se realiteten i øynene. Næring etter tæring får du da si til ham når dere må spise havregrøt til frokost, middag og kvelds.

Pst...*hvisker* du vet, da går han bare hjem til sin mor når det ikke går rundt. Og hun er nok ikke så rent lite lykkelig over å kunne hjelpe lillegutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å kritisere en som betaler regningene sine i tide, men resten av oppførelen er det bare du som må leve med/evt. ikke.

Han kan dra på ferie med foreldrene sine, mens du pakker kofferten og flytter tilbake til Oslo! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pst...*hvisker* du vet, da går han bare hjem til sin mor når det ikke går rundt. Og hun er nok ikke så rent lite lykkelig over å kunne hjelpe lillegutt..

''Og hun er nok ikke så rent lite lykkelig over å kunne hjelpe lillegutt..''

Hun fryder seg sikkert kostelig nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Det er jo veldig bra at han betaler regningene.

Men. Han bør/MÅ sette opp budsjett slik at dere setter av et visst beløp hver mnd til regninger, slik at en hel lørr ikke går bort til regninger.

Eneste løsning.

Om han er en kødd? Tja ;-)

Men ta litt mer ansvar selv, KREV at dette vil du ikke være med på lenger (vet det er lettere sagt enn gjort).

Slutt helt med å låne, trylle etc. fram penger slik at han får kjenne realistisk på hvordan denne situasjonen egentlig er. Uten hjelp fra andre.

Det er mulig at denne låningen av andre ikke får han til å se realiteten i øynene. Næring etter tæring får du da si til ham når dere må spise havregrøt til frokost, middag og kvelds.

''Slutt helt med å låne, trylle etc. fram penger slik at han får kjenne realistisk på hvordan denne situasjonen egentlig er. Uten hjelp fra andre. Det er mulig at denne låningen av andre ikke får han til å se realiteten i øynene. Næring etter tæring får du da si til ham når dere må spise havregrøt til frokost, middag og kvelds.

''

Et godt råd. Han må også merke hvor lite penger dere har til mat.

Dere MÅ sette opp budsjett. vi fikk noen ahaopplevelser i vinter da vi så hvor mye vi betaler i året for fritidsaktiviteter og leirer/cup'er for barna + hvor mye vi betaler i forsikringer. Nå har vi ikke gjort noe med det foreløpig, men vi forstod i alle fall bedre hvor pengene blir av.

Kan ikke du jobbe mer? Kontakt kommunen og hør om de trenger voksenledere på kommunale leirer. Eller sykehjem trenger helt sikkert feriehjelpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh joy. Han har med andre ord sim mors gener i godt behold. Tsk tsk. Mer av det i årene som kommer, det kan jeg love you.

Han er dust. Og bør gjøre som en kamerat av mannen min; SAMTLIGE kroner inn på fruens konto, og så får han lommepenger av henne. Og er salig fornøyd med løsningen da han er selverklært idiot med økonomi.

Ja, for det er _virkelig_ kritikkverdig at han betaler alle regningene sine i stedet for å la dem gå til inkasso!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

Problemet deres er vel at dere har for høye utgifter i forhold til inntekten. Betal regninger - å utsette dem setter dere bare i gjeld.

Tror nok du må forlange separat økonomi om han ikke vil se på budsjett sammen med deg.

Jeg har aldri unngått i hele mitt liv at det kommer flere regninger noen måneder enn andre. Synes dolere er raske ut med snusfornuftige dolsvar her.

Hvorvidt laguna og hennes mann lever over evne er umulig for meg å lese ut av innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Glundra

Ja, for det er _virkelig_ kritikkverdig at han betaler alle regningene sine i stedet for å la dem gå til inkasso!

De fleste har såpass styring på økonomien sin at regninger går ikke til inkasso om de venter i en måned, spesielt ikke om sommeren.

Det er ikke noe kritikkverdig å betale regningene sine, men en voksen mann vet at han må ha noe å leve for og kan ikke basere seg på å låne av andre uten å ha klargjort det på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

Jeg lurer litt på alderen deres. Trodde ikke dere var helt unge, og stusser litt på hvis dere fremdeles driver og låner penger av foreldrene deres hvis dere er ....tja over 30 år.

Det er en del av å bli voksen og lære seg at det å bli voksen er å kunne disponere penger.

Din mann høres noe umoden ut for meg. Hvordan tror du det blir på ferien med svigers? Skal de spandere på dere/han hele tiden? Det hadde jeg reagert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% enig i at dette er noe dere må ordne sammen og at ikke foreldrene deres har noe med saken å gjøre. Et voksent ektepar låner ideelt sett ikke av familien uten at det er samordnet og at uten det er noe spesielt. Må dere låne ofte til livsopphold, er det noe feil med livsstilen. Man kan utsette overraskende regninger som skattesmell, ny vaskemaskin fordi den gamle eksploderte, o.l. Men man bør ikke leve med umulige valg mellom regninger og mat som en fast ordning.

Hvis regningene gjør at dere ofte har lite til daglig drift, må dere redusere / kvitte dere med noen av de faste utgiftene (eller øke inntektene, men det er ofte et mer langsiktig prosjekt).

Hvis det bare skjer i de verste månedene - typisk når året eller halvåret går mot slutten, slik som nå - må dere sette penger på trekk til en utgiftskonto som dere kan bruke når de store "terminregningene" kommer. Da er det viktig at det ikke er altfor lett å ta penger fra denne reservekontoen i utide.

Hvis dere en sjelden gang må låne, pass på at det er et lån, altså noe som betales tilbake så fort dere får feriepenger eller andre "ekstrapenger" (som f.eks. skatteoppgjør...) Før eller senere blir noen kjempeirritert på folk som ber om lån, men mener gave. Dette vet jeg alt om - mannen min har en bortskjemt lillesøster, jeg sier ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har såpass styring på økonomien sin at regninger går ikke til inkasso om de venter i en måned, spesielt ikke om sommeren.

Det er ikke noe kritikkverdig å betale regningene sine, men en voksen mann vet at han må ha noe å leve for og kan ikke basere seg på å låne av andre uten å ha klargjort det på forhånd.

DET er jeg enig i. Men når de tydeligvis ikke har styring på inntekt i forhold til utgifter, så er det uansett greit å ha betalt regningene sine. Å utsette regninger er bare å skyve problemene foran seg hvis det blir en vane.

Her er det tydeligvis andre ting å ta tak i:

Slutte å ha utgifter som gjør at hele inntekten går til å betale regninger. Altså må man ha et budsjett for å se hva som går til hva.

Slutte å låne penger hos foreldre. Låner man 2000 kroner en mnd har man i praksis 2000 kroner mindre neste måned.

Slutte å gå til mamma for å få mat fordi man ikke har styring på penger sånn at det ikke er noe igjen til mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri unngått i hele mitt liv at det kommer flere regninger noen måneder enn andre. Synes dolere er raske ut med snusfornuftige dolsvar her.

Hvorvidt laguna og hennes mann lever over evne er umulig for meg å lese ut av innlegget.

''Hvorvidt laguna og hennes mann lever over evne er umulig for meg å lese ut av innlegget.''

Når alt man tjener går til faste utgifter, så lever man over evne. I alle fall hvis det er dette som er regelen og ikke noe som skjer unntaksvis. Det _skal_ være penger igjen til mat i løpet av en mnd. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne såpass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

''Hvorvidt laguna og hennes mann lever over evne er umulig for meg å lese ut av innlegget.''

Når alt man tjener går til faste utgifter, så lever man over evne. I alle fall hvis det er dette som er regelen og ikke noe som skjer unntaksvis. Det _skal_ være penger igjen til mat i løpet av en mnd. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne såpass.

Ja hvis det skjer hver måned så er det noe galt, men ikke hvis det skjer en gang i blant.

Jeg jobber med forskning, men forsker ikke på raketter. Jeg står fremdeles for at doltonen er spesiell når det gjelder økonomi. ALLE skal ha styring på økonomien til hver tid. INGEN skal bruke kredittkort. Jeg forsker ikke på kredittkort eller doløkonomi, jeg låner aldri penger av privatpersoner uten at det er noe helt spesielt (som f.eks at jeg ikke har kontanter og ikke kan bruke kredittkort uventet på en restaurant). Men, jeg bruker noen ganger kredittkort når hele innkomsten går til regninger. Jeg har ikke greid å spare opp nok og vet ikke om jeg ønsker det engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

DET er jeg enig i. Men når de tydeligvis ikke har styring på inntekt i forhold til utgifter, så er det uansett greit å ha betalt regningene sine. Å utsette regninger er bare å skyve problemene foran seg hvis det blir en vane.

Her er det tydeligvis andre ting å ta tak i:

Slutte å ha utgifter som gjør at hele inntekten går til å betale regninger. Altså må man ha et budsjett for å se hva som går til hva.

Slutte å låne penger hos foreldre. Låner man 2000 kroner en mnd har man i praksis 2000 kroner mindre neste måned.

Slutte å gå til mamma for å få mat fordi man ikke har styring på penger sånn at det ikke er noe igjen til mat.

Å gå til mamma for å få mat og penger er noe unge studenter gjør som netopp har flyttet hjemmefra. Da er det naturlig, etterhvert blir det helt unaturlig.

Å spare opp penger er ideelt, men ikke nødvendigvis så enkelt for alle. Det å utsette en regning eller to er ikke noe uvanlig hos den vanlige befolkningen og har ingenting med uorden å gjøre. Det er når det blir gjort hver måned at det er blitt til et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...