Gå til innhold

betale eller utsette?


laguna1

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Da er det kanskje på tide å revurdere? Norge er såpass stort at de fleste som vil jobbe kan få jobb, og der begge kan få jobb.

I tilfeller der en ikke er flyttbar (som min eks som drev gård) eller har en godt betalt jobb der man er, så er det til en viss grad forståelig at man blir værende. Men et sted der en har en dårlig betalt jobb (tydeligvis) og den andre omtrent ikke noen jobb i det hele tatt, da er det på tide å gjøre seg flyttbare.

Det å bo et sted der man ikke får jobb, det er også et valg man gjør.

Ja, jeg er enig med deg i det, men nå skal jeg ikke moralisere mer i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 262
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mrs D

    33

  • laguna1

    22

  • flisa

    14

  • bustebeisa

    10

Mest aktive i denne tråden

Ja, jeg har sett de tilbudene. Det blir litt mye for bare meg og sønnen min, men hermetikk holder seg og kjøttvarer kan gå i fryseren.

Handler også kun i butikker med trumf, det samler seg fort opp hundrelapper som jeg fører over til kontoen. Nå har de begynt med verdikuponger på 250 kr stk i steden, som man da må handle matvarer for i disse butikkene, men det spiller jo ingen rolle.

Og når man er medlem av trumf får man også verdikuponger på gratis matvarer, en 4 pk med yoghurt, supper, bollemiks etc. Kjekt å ta med seg.

Dessuten benytter jeg meg av den bind/tampong avtalen de har, hver fjerde pakke gratis.

''Dessuten benytter jeg meg av den bind/tampong avtalen de har, hver fjerde pakke gratis.''

Jeg har sluttet å handle sånt på Kiwi fordi jeg synes det er så pinlig at de skal lage sånt nummer av det i kassa hver gang. De kunne like gjerne ropt "tonie har mensen!" Liker ikke, liker ikke, liker overhodet ikke. Jeg kunne gått med på å betale mer for bind og tamponger bare for å slippe det maset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Med svigerdragen i nærheten som blander seg, dårlige jobbmuligheter og anstrengt økonomi er det vanskelig å forstå at de ønsker å bo der de gjør.''

Jeg ser poenget i at det er steindyrt å bo i Oslo sammenligna med der de bor nå, slik at de sikkert har langt større plass for en mye billigere penge. Men de tre tinga du nevner ville veid tyngre for meg :(

Det finnes også rimeligere steder i Oslo, hvis man bare ikke "må" bo helt bestemte områder. Litt i utkanten av Oslo er det fullt mulig å finne noe til brukbar pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

''Dessuten benytter jeg meg av den bind/tampong avtalen de har, hver fjerde pakke gratis.''

Jeg har sluttet å handle sånt på Kiwi fordi jeg synes det er så pinlig at de skal lage sånt nummer av det i kassa hver gang. De kunne like gjerne ropt "tonie har mensen!" Liker ikke, liker ikke, liker overhodet ikke. Jeg kunne gått med på å betale mer for bind og tamponger bare for å slippe det maset...

Jeg handlet 4 pakker på Rema, de har også at den 4. er gratis og der var det ikke noe vesen, bare at den ene ble strøket på kassalappen.

Kiwi har jeg ikke prøvd, men styr, nei da mister de meg som kunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart at man kan be om utsettelse på en regning eller to hvis det er mange regninger en måned, eller be om avbetalingsordning. Det er helt vanlig. Det kan virke som enkelte under her ikke forstår hva det vil si å ha dårlig råd.

Dere må også sette opp et budsjett, og hvis han ikke vil, så får du sette opp ett og vise ham. Sett opp forslag til hvordan fordele utgiftene også.

Eller så er jeg enig med de nedenfor som sier at denne avhengigheten hans av sin mor, også økonomisk, er nok en grunn til å vurdere flytting. Men det må du jo finne ut av selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

''Jeg hadde ikke gjort det i min alder, men gjett om jeg hadde gjort det for kjærligheten da jeg var yngre;-). Heldigvis''

Det er vanskelig og leve bare på luft og kjærlighet:-)

Ja, men det er viktig å erfare det. Det går ikke an å lære det av forrige generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Glundra

''Jeg har aldri unngått i hele mitt liv at det kommer flere regninger noen måneder enn andre.''

Men med mindre det er pga at vaskemaskinen kollapser eller noe slikt så vet man jo når husleia / strømregninga / årsavgiften på bilen osv. kommer, det er nettopp derfor man må sette opp et budsjett slik at man vet hvor mye som går ut i løpet av året, dele på 12 og sette av litt i overkant av dette på regningskonto hver mnd -- da har man alltid penger til de forusette utgiftene og etter litt tid har man klart å opparbeide seg en liten buffer mot uforutsette utgifter også.

Så enkelt er det ikke Lillemus selvom det er det muligens i din verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt er det ikke Lillemus selvom det er det muligens i din verden.

I min verden fungerer det sånn ja og det fungerer fint. Og slik håper og tror jeg det er i mange andres verden også.

Men jeg er den første til å innrømme at jeg har vært "heldig" med tanke på arv og salg av eiendom når det gjelder økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig økonomi er fryktelig slitsomt og tærer på parforholdet. Fort gjort å gå i strupen på hverandre. Håper dere snart ser litt mer lys i enden av tunnelen.

Om jeg måtte velge mellom en som blakket oss på å betale regninger og en som ikke tok det så nøye med regningene, hadde jeg helt klart valgt det første. Men et praktisk og nøkternt forhold til å tidvis utsette noen regninger, er nok å foretrekke.

Vet man derimot at de neste månedene blir like tøffe, får man heller betale og suge på labben.

Samtidig har jeg litt sansen for å kjøre fullstendig sparebluss en mnd. eller to, nudler og havregryn, om det kan bidra til å komme over en kneik.

Kan virke som dere begge har gått ned i skyttergravene og oppfatter den andres verdier, som egentlig har mye for seg, som en trussel. Som alltid er den eneste løsningen å krabbe fram og være vesentlig mer konstruktiv fra begge hold.

Enkelt å skrive. Vanskelig å gjøre. Men jeg kommer ikke på noe annet som vil fungere.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

''Dessuten benytter jeg meg av den bind/tampong avtalen de har, hver fjerde pakke gratis.''

Jeg har sluttet å handle sånt på Kiwi fordi jeg synes det er så pinlig at de skal lage sånt nummer av det i kassa hver gang. De kunne like gjerne ropt "tonie har mensen!" Liker ikke, liker ikke, liker overhodet ikke. Jeg kunne gått med på å betale mer for bind og tamponger bare for å slippe det maset...

Hehe! Ja, vi reagerer alle på forskjellige ting :-)

Jeg synes ikke det er pinlig i det hele tatt. men jeg kunne aldri ha kjøpt sånn intimbarberingssåpe de selger på Kiwi. Da blir det for meg slik det er for deg: "hun barberer tissen!!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

I min verden fungerer det sånn ja og det fungerer fint. Og slik håper og tror jeg det er i mange andres verden også.

Men jeg er den første til å innrømme at jeg har vært "heldig" med tanke på arv og salg av eiendom når det gjelder økonomi.

Så er du heldig og burde tenke på resten av verden som ikke er så heldige som deg. Hvis du ikke greier det så har du et problem. Jeg har en liten mistanke om at det kan være et problem utenfor din idylliske verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg nekter å tro på det du skriver at mange i Norge har 500 kr. i måneden til mat og har til og med barn. Det er rett og slett umulig og går ikke an uten å få mat andre steder fra innimellom.

Jeg vet godt at noen er fattige i Norge og må belage seg på suppekjøkken og slikt. Jeg nekter å godta at jeg setter meg over dem eller ser ned på dem på noe som helst vis. Det er bare ikke det som diskuteres i denne tråden.

Om du så spiser hunde- eller kattemat til hver måltid så går det ikke an å bruke 6000 kr. til mat i året.

''Nei jeg nekter å tro på det du skriver at mange i Norge har 500 kr. i måneden til mat og har til og med barn. Det er rett og slett umulig og går ikke an uten å få mat andre steder fra innimellom.''

Det er en grunn til at Fattighuset og liknende organisasjoner eksisterer, samt ordningen med supplerende sosialhjelp fra NAV.

Til orientering blir ikke dyrefor "godkjent" i regnskapet til NAV. Og katte- / hundemat som "menneskefor" blir dyrere enn vanlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annve

Så enkelt er det ikke Lillemus selvom det er det muligens i din verden.

Men det er jo det som er oppskriften. Å ha oversikt over hva som kommer inn, og hva som skal ut og legge av gjennom hele året så de tøffe mnd også blir dekket.

Det er så lett og så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Glundra

''Nei jeg nekter å tro på det du skriver at mange i Norge har 500 kr. i måneden til mat og har til og med barn. Det er rett og slett umulig og går ikke an uten å få mat andre steder fra innimellom.''

Det er en grunn til at Fattighuset og liknende organisasjoner eksisterer, samt ordningen med supplerende sosialhjelp fra NAV.

Til orientering blir ikke dyrefor "godkjent" i regnskapet til NAV. Og katte- / hundemat som "menneskefor" blir dyrere enn vanlig mat.

Ja selvfølgelig er det en grunn, men kan du bevise for meg at enkeltpersoner bruker 6000 kr. i året på mat? Uten noen hjelp i det hele tatt?

Vi kan droppe dette med dyrefor. Hvis du kan trekke frem bevis skal jeg spise håret på meg i morgen allerede og slå takt på gryter utenfor Stortinget i månedene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er du heldig og burde tenke på resten av verden som ikke er så heldige som deg. Hvis du ikke greier det så har du et problem. Jeg har en liten mistanke om at det kan være et problem utenfor din idylliske verden.

''Så er du heldig og burde tenke på resten av verden som ikke er så heldige som deg.''

Og hva får deg til å tro at jeg ikke gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

''Så er du heldig og burde tenke på resten av verden som ikke er så heldige som deg.''

Og hva får deg til å tro at jeg ikke gjør det?

En del av dine innlegg på dol tyder på at du tenker først og fremst på idyllen i et meget begrenset område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig er det en grunn, men kan du bevise for meg at enkeltpersoner bruker 6000 kr. i året på mat? Uten noen hjelp i det hele tatt?

Vi kan droppe dette med dyrefor. Hvis du kan trekke frem bevis skal jeg spise håret på meg i morgen allerede og slå takt på gryter utenfor Stortinget i månedene fremover.

OK. Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Og for å si det som deg: Jeg avslutter denne diskusjonen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plommeblomst

Jeg tenker også at jeg hadde ikke sagt opp en jobb i Oslo og flyttet til Østfold før jeg hadde en jobb og gå til der. Men men, gjort er gjort.

Det er veldig mange som bor i Østfold og jobber i Oslo, vet ikke om det kunne være et alternativ for laguna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det er veldig mange som bor i Østfold og jobber i Oslo, vet ikke om det kunne være et alternativ for laguna.

Ja, det vet jeg. Det er flere på jobben min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Mange av dem var hyggelige og hjelpsomme :)

Men jeg skrev litt i bråsinne, og skjønner jo at jeg ikke kan løse dette her inne.

Vi er fortsatt dritsure på hverandre, men får tro vi kommer til en løsning på et punkt, men nå ser det litt svart ut, vi er HELT uenige, og det om fundamentale ting.

Til dere som velger å moralisere, vet jeg ikke helt hva jeg skal svare engang. Blir bare oppgitt.

Jeg har alltid vært selvstendig, og klart meg på lite. Når jeg sier at jeg innimellom får tilskudd av mine, er disse enten gjort som et realt og ukomplisert lån, eller som en ektefølt gave. Jeg belager meg ikke, og har aldri belaget meg på, å spise der eller tro at de skal forsørge meg til daglig. Jeg hadde heller ikke spurt eller tatt i mot penger, hadde de stilt krav rundt dette, eller ikke ønsket å hjelpe meg.

Det er dermed uvant for meg at min mann med viten og vilje SATSER på å kunne dra til sine for måltider etc, når han vet han ikke kommer til å ha penger igjen når han har betalt.

Og selvfølgelig prøver vi å få en høyere inntekt, men jeg får ikke jobb. Jeg tjener 1000 kr på en ørliten jobb hver fjortende dag, og får ca 8000 fra NAV. Jeg betaler fast inn mellom 3 og 4000 til husleie, og betaler halvparten, om ikke mere, av det vi bruker til mat, samt mine egne regninger til lege, telefon, frisør etc.

Mannen min jobber fast hver dag. Han har litt lite nå fordi han var nødt til å ta ut noe ferie.

Jeg har desuten meldt meg på utdannelse fra høsten, på noe konkret og kortvarig, som jeg håper og tror gir jobb i andre enden.

Det er sikkert lett å kritisere når man har både sparekontoer og diverse og ta av når det kniper, men jeg føler faktisk ikke at kritikken biter så veldig. Jeg er relativt flink til å få endene til å møtes på lite, men jeg kan ikke trylle, og det er vanskelig for meg så lenge mannen min ikke VIL sette opp budsjett sammen med meg.

Vi had separate penner, go betaler ikke 50-50, men det er klart det går ut over den andre, når en satser på å være blakk en hel måned. For å sette det på spissen : jeg ville da aldri kunne kose meg med en cola eller brødskive hvis mannen min ikke fikk! Det er liksom ikke sånn det skal være..

Jeg får sikkert masse besserwisser svar på dette om at som man reder så ligger man, og at det er skammelig eller en kan skylde seg sjøl om en fattig, men det får så være. Jeg VET at det ikke er så enkelt som det, og får heve merg over.

Grunnen til at jeg svarer her i det hele tatt, jeg ble nemlig ganske lei meg over mange av de kjipe, moraliserende og, etter mitt syn ganske innsnevra "alle har/burde ha det som oss med god råd" og "laguna drikker sikkert for mye øl"svarene, er for å si tusen takk til de som kom med svar som IKKE var sånn, og som kom med gode forslag og konstruktive tilbakemeldinger, eller oppmuntrende og morsome svar! Takk! :)

''Takk for svarene. Mange av dem var hyggelige og hjelpsomme :) Til dere som velger å moralisere, vet jeg ikke helt hva jeg skal svare engang. Blir bare oppgitt'' Hm. Kan du ikke bare instruere oss om at du ønsker å høre at han er en kødd og at du ikke er urimelig, evt at han ikke er en kødd og du heller ikke er urimelig evt noe enda mer tydelig i retningen du ønsker neste gang? :) Noen av oss kan komme til å tro at du virkelig ønsker svar på det du spør om i overskriften vettu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...