Gå til innhold

betale eller utsette?


laguna1

Anbefalte innlegg

''MENER du det? at rådgiveren var enig i at man burde skyve på regningene?

''

Hvis rådgiveren mente det, så synes jeg hun hjelper folk i retning av økt gjeld, inkasso mm. I min verden prioriterer man først å betale de forpliktelser man har pådratt seg, så sørger man for mat og medisiner - og hvis det er noe igjen så kan man reise på ferie osv. Det er klart at dersom alternativet er å sulte, så må man muligens utsette en og annen regning - men i såfall må man jo gå i seg selv og finne ut av hvorfor man bruker mer penger enn man har. Hvis jeg har forstått regnestykket riktig så har laguna og mannen ca 12.000 + 2000 + 8000 utbetalt pr måned, og det burde være mulig å leve på 22 000 pr måned uten å sulte.

''det burde være mulig å leve på 22 000 pr måned uten å sulte.''

Jeg har med barnetrygd i underkant av 20 000 kroner pr måned + bidrag som går opp i opp med husleia. Sammen med mine to barn greier vi oss greit på det selv om barna er i en alder der de stadig har hullete knær og albuer og vokser ut av dem lenge før de er utslitte.

Vi har ikke noe til overs når måneden er omme, men vi greier oss greit med det vi har. Utenom kanskje 1 eller 2 mnd i året når utgiftene er ekstra store. Men jeg vet jo at de månedene kommer og prøver å være i forkant. Har likevel måttet snakke med forsikringsselskapet og fått delt opp innbetalingene til dem i to eller tre mindre. Har aldri vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 262
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mrs D

    33

  • laguna1

    22

  • flisa

    14

  • bustebeisa

    10

Mest aktive i denne tråden

Du trenger ikke heller å være økonom for å mene at det er bedre å skyve regninger en måned enn å "låne" penger av mor.

''Du trenger ikke heller å være økonom for å mene at det er bedre å skyve regninger en måned enn å "låne" penger av mor.''

Det er ikke bedre om dette er regelen og ikke et unntak. Forskyver du regninger hele tiden kommer du aldri ajour. Hvis du aldri har nok til regninger, så lever du over evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

''Du trenger ikke heller å være økonom for å mene at det er bedre å skyve regninger en måned enn å "låne" penger av mor.''

Det er ikke bedre om dette er regelen og ikke et unntak. Forskyver du regninger hele tiden kommer du aldri ajour. Hvis du aldri har nok til regninger, så lever du over evne.

Jeg er nok eldre enn de fleste dolere og har måttet skyve regninger i perioder for å ha til mat. Har også brukt kredittkort i perioder. Jeg har aldri ansett meg som en person som ikke har styring på økonomien, og har ofte fått kommentarer fra omgivelsene hvor flink jeg er til å disponere pengene mine og få til mye. Det er rett og slett fordi jeg har tatt sjanser i livet.

Utvikling skjer ikke hvis alle oppholder seg inne i trygge rammer til hver tid.

En økonomisk rådgiver har nok aldri rådet til å skyve alle regninger bestandig, men sagt at det går an for engangs skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok eldre enn de fleste dolere og har måttet skyve regninger i perioder for å ha til mat. Har også brukt kredittkort i perioder. Jeg har aldri ansett meg som en person som ikke har styring på økonomien, og har ofte fått kommentarer fra omgivelsene hvor flink jeg er til å disponere pengene mine og få til mye. Det er rett og slett fordi jeg har tatt sjanser i livet.

Utvikling skjer ikke hvis alle oppholder seg inne i trygge rammer til hver tid.

En økonomisk rådgiver har nok aldri rådet til å skyve alle regninger bestandig, men sagt at det går an for engangs skyld.

''Jeg er nok eldre enn de fleste dolere og har måttet skyve regninger i perioder for å ha til mat. Har også brukt kredittkort i perioder.''

Nå vet ikke jeg hvor gammel De Fleste Dolere er, men du er kanskje rundt 60? ;):D

Jeg levde også sånn, men i motsetning til deg følte jeg at jeg mistet styringen. Det var vanskelig å betale tilbake kredittkortlån, og for meg er det helt uaktuelt å leve på den måten. Jeg kan det rett og slett ikke, at jeg ikke havnet i et større uføre er nok litt flaks og litt at jeg greide stoppe i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

''Jeg er nok eldre enn de fleste dolere og har måttet skyve regninger i perioder for å ha til mat. Har også brukt kredittkort i perioder.''

Nå vet ikke jeg hvor gammel De Fleste Dolere er, men du er kanskje rundt 60? ;):D

Jeg levde også sånn, men i motsetning til deg følte jeg at jeg mistet styringen. Det var vanskelig å betale tilbake kredittkortlån, og for meg er det helt uaktuelt å leve på den måten. Jeg kan det rett og slett ikke, at jeg ikke havnet i et større uføre er nok litt flaks og litt at jeg greide stoppe i tide.

Jeg er i femtiårene. Har vært svigerdatter og er nå svigermor;-).

Jeg har aldri mistet økonomisk kontroll, og jeg har ikke lånt penger av familie eller venner de siste 20 - 30 årene, med unntak av tilfeller som nå hvor min voksne datter har handlet en del for meg og jeg har sagt at jeg betaler når jeg får neste utbetaling. Hvis hun hadde trengt pengene hadde hun fått dem på dagen.

Jeg tror ikke det er mange voksne som aldri har skyvet regninger noen gang. De som aldri har gjort det har levet meget skjermet liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''det burde være mulig å leve på 22 000 pr måned uten å sulte.''

Jeg har med barnetrygd i underkant av 20 000 kroner pr måned + bidrag som går opp i opp med husleia. Sammen med mine to barn greier vi oss greit på det selv om barna er i en alder der de stadig har hullete knær og albuer og vokser ut av dem lenge før de er utslitte.

Vi har ikke noe til overs når måneden er omme, men vi greier oss greit med det vi har. Utenom kanskje 1 eller 2 mnd i året når utgiftene er ekstra store. Men jeg vet jo at de månedene kommer og prøver å være i forkant. Har likevel måttet snakke med forsikringsselskapet og fått delt opp innbetalingene til dem i to eller tre mindre. Har aldri vært noe problem.

Jeg fikk ordnet alle forsikringene hos en - og blir trukket hver måned. Forutsigbarhet er flott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i femtiårene. Har vært svigerdatter og er nå svigermor;-).

Jeg har aldri mistet økonomisk kontroll, og jeg har ikke lånt penger av familie eller venner de siste 20 - 30 årene, med unntak av tilfeller som nå hvor min voksne datter har handlet en del for meg og jeg har sagt at jeg betaler når jeg får neste utbetaling. Hvis hun hadde trengt pengene hadde hun fått dem på dagen.

Jeg tror ikke det er mange voksne som aldri har skyvet regninger noen gang. De som aldri har gjort det har levet meget skjermet liv.

eller tjent godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må være enig i at man prioriterer mat først. Hvis man ikke har noe å spise da er det i hvert fall ingen vits å betale regninger.

Enig. Det virker som om endel folk her ikke skjønner at man ikke alltid har penger til mat OG alle regninger. Og at enkelte regninger kan forskyves eller deles opp i oppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere tenker på at det kan komme et barn, MÅ du bare jobbe. Det lønner seg så utrolig, og dere vil få en helt annen situasjon økonomisk. 10 måneder full lønn ekstra, det har dere ikke råd til å si nei til. Hvis ikke du er i full jobb eller fulltidsstudier kan ikke mannen din ta foreldrepermisjonen heller. Meld deg som lærervikar, sfo-medarbeider, vaskebyrå, avisbud, telefonselger, nattevakter på institusjoner, hjemmehjelp, vurdér å pendle til Oslo hvis det er der jobbene er. Dere har ikke råd til annet.

Forøvrig er han en kødd som ikke ville sette opp budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har vært og snakket med en økonomisk rådgiver i dag, og hun hadde heldigvis noen gode råd til meg :)

Og mann har, riktignok under stor tvil, gått med på at vi kan se på budsjetter.

Vi er ikke enige, men vi er sånn ca venner igjen. Vi er flinke til å suge på labben altså, men jeg mener det er så unødvendig å sette seg opp på et livsopphold på noen hundrelapper da alle vet at det sprekker. I min verden skyver man da på regninger i stedet, for å spise det MÅ man jo. Den økonomiske rådgiveren var forøvrig enig med meg i dette, og sa at vi, som alle andre, skal sitte igjen med penger nok til mat og til ikke å bli syke.

''. I min verden skyver man da på regninger i stedet, for å spise det MÅ man jo.''

I min (og de fleste andres) verden betaler man regningene først, uansett. Jeg tviler på at dere virkelig kommer til å sulte, men det kan bli langt mellom biffene og ølene.

En får jo ikke bedre råd av å utsette regninger, tvert i mot påløper gjerne purregebyrer og i verste fall inkassokrav (men regner med dere betaler før det). Ved å basere seg på å betale alle regninger ved forfall forskyver en jo bare forbruket litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i femtiårene. Har vært svigerdatter og er nå svigermor;-).

Jeg har aldri mistet økonomisk kontroll, og jeg har ikke lånt penger av familie eller venner de siste 20 - 30 årene, med unntak av tilfeller som nå hvor min voksne datter har handlet en del for meg og jeg har sagt at jeg betaler når jeg får neste utbetaling. Hvis hun hadde trengt pengene hadde hun fått dem på dagen.

Jeg tror ikke det er mange voksne som aldri har skyvet regninger noen gang. De som aldri har gjort det har levet meget skjermet liv.

''Jeg tror ikke det er mange voksne som aldri har skyvet regninger noen gang.''

Det har du helt sikkert rett i. Men det er en stor forskjell på å la det skje en sjelden gang, og å ha det som en regel at man gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ordnet alle forsikringene hos en - og blir trukket hver måned. Forutsigbarhet er flott :)

Hmmmm ... kanskje jeg også kan få gjort det, jeg har også alt på ett sted. Har ikke tenkt at det var mulig. Så da sier jeg takk for tipset. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*knis*

Du er rett og slett ikke helt god du;-)

Hehe, nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke den der. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke den der. ;)

Å,beklager - det var et rent ironisk innlegg ref. den karakteristikken du fikk her en dag tidligere... Var ikke meningen at du skulle tro at jeg mente den kommentaren der seriøst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få ting det er lettere å få sympati for på dol, enn svigermorhistorier. Jeg forundres relativt ofte over at voksne som selv har barn, ikke i større grad ser at historiene _vanligvis_ har mer enn en side. Og den dagen de fleste dolmødrene har blitt svigermødre, så er jeg spent om de vil være like flinke til å holde seg unna sine barn som jevnt over anbefales her inne ;-)

Jeg er sikker på at jeg under visse omstendigheter kan bli et svigerhelvete. Nå gjør jeg hva jeg kan for å innprente sønnen hvilke typer jenter det er verdt å satse på, og hvilke han bør styre unna, men hvis han nå likevel går og gjør et idiotvalg, ja da tror jeg nok jeg må blande meg i ting og tang. Jeg har da ikke brukt så mye kjærlighet, tid og krefter på å gjøre den lille fyren til et bra menneske for at bortskjemt drittjente skal komme og herse med ham og rive ham ned! Ikke på snakk om. Nei vet du hva, da skal det bitches;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få ting det er lettere å få sympati for på dol, enn svigermorhistorier. Jeg forundres relativt ofte over at voksne som selv har barn, ikke i større grad ser at historiene _vanligvis_ har mer enn en side. Og den dagen de fleste dolmødrene har blitt svigermødre, så er jeg spent om de vil være like flinke til å holde seg unna sine barn som jevnt over anbefales her inne ;-)

Som sagt før er det særdeles vanskelig, om ikke umulig, for meg som for andre, å presentere noe annet enn min side av ting. hundre prosent objektiv er man vel aldri når man skal fortelle om noe mellommenneskelig, men jeg kan da ikke være to personer her, jeg kan fortelle hvordan jeg opplever ting.

Jeg ser få krav til en slik tosidighet i andre tråder. Det blir vanskelig når folk tror en eventuelt ikke snakker sant, fordi motparten ikke skriver her på forumet, liksom.

Jeg er dessuten noe uenig. Jeg synes dettte er vanskelig å få forståelse for, jeg føler at mange synes det er litt implisitt at ting er svigerdatterens (min) feil om det blir noe kluss.

Nå er ting forøvrig mye bedre her enn det var tidligere. Uten at jeg av den grunn innbiller meg at det nødvendigvis kommer til å være konfliktfritt i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

Som sagt før er det særdeles vanskelig, om ikke umulig, for meg som for andre, å presentere noe annet enn min side av ting. hundre prosent objektiv er man vel aldri når man skal fortelle om noe mellommenneskelig, men jeg kan da ikke være to personer her, jeg kan fortelle hvordan jeg opplever ting.

Jeg ser få krav til en slik tosidighet i andre tråder. Det blir vanskelig når folk tror en eventuelt ikke snakker sant, fordi motparten ikke skriver her på forumet, liksom.

Jeg er dessuten noe uenig. Jeg synes dettte er vanskelig å få forståelse for, jeg føler at mange synes det er litt implisitt at ting er svigerdatterens (min) feil om det blir noe kluss.

Nå er ting forøvrig mye bedre her enn det var tidligere. Uten at jeg av den grunn innbiller meg at det nødvendigvis kommer til å være konfliktfritt i fremtiden :)

Jeg har vært svigerdatter og er nå svigermor. Som oftest blir man svigerdatter i ung alder og svigermor senere i livet.

Ingen av oss her oppfatter ikke problemene dine som reelle. Tvertimot. Jeg oppfatter også at du har fått mye medhold ift. dine svigerproblemer, mye mer enn mange andre ville ha fått.

Hvis du har denne svigermoren om 20 år så er jeg sikker på at dere blir mildere mot hverandre. Det er slik det vanligvis blir. Du og din svigermor er så avgjort ikke alene om slike problemer;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært svigerdatter og er nå svigermor. Som oftest blir man svigerdatter i ung alder og svigermor senere i livet.

Ingen av oss her oppfatter ikke problemene dine som reelle. Tvertimot. Jeg oppfatter også at du har fått mye medhold ift. dine svigerproblemer, mye mer enn mange andre ville ha fått.

Hvis du har denne svigermoren om 20 år så er jeg sikker på at dere blir mildere mot hverandre. Det er slik det vanligvis blir. Du og din svigermor er så avgjort ikke alene om slike problemer;-)

Jeg har fått en del svar tidligere, der folk har etterlyst "Den andre siden av saken" ser du :) Og det er jo vanskelig, om ikke umulig, for meg å innfri.

Men, jeg har fått mange konstruktive og nyttige svar også, for all del!

Men jeg blir så oppgitt over sånne svar der folk bare er ute etter å antyde at jeg muligens lyver etc, selv om det statitistisk ikke er så mange av dem, men de er slitsomme..for jeg kan jo ikke gjøre noe med at jeg ikke kan presentere hennes side, eller vite nøyaktig hvordan hun føler det.

Men jeg er veldig glad for at det går bedre her, og for de hyggelige svarene jeg får her :)

Jeg er forøvrig ikke en av dem, selv om det antydes mer enn mange nok ganger, som forlanger total enighet med meg når jeg skriver inn om et problem. Men direkte urimelighet og mangel på forståelse for selve problemstillingen er selvsagt kjipt, og litt vanskelig å være takknemmlig for, om du skjønner.

Dette gjelder forøvrig ikke deg, har lest svarene dine med interesse :) Men har svart litt tilfeldig i denne tråden fordi en del ac responsen har gjort meg litt matt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Har ikke lest alle svarene her, men er ikke i tvil om at jeg ville betalt regningene før jeg kjøpte mat - med mindre dere vet at dere snart vil få inn et større beløp som vil dekke alle regninger med purringer på overtid..... Jeg kunne fint greid meg på meget lite penger til mat dersom jeg ikke hadde barn som også skulle spise...

Da jeg var gift hendte det ofte at purringer dukka opp "av det blå", og det føles faktisk som jeg har bedre økonomi idag enn da vi hadde to inntekter - nettopp fordi jeg nå ha full kontroll over økonomien.

Jeg er enig med ham i at regningene må gå først, og enig med deg i at dere må sette opp budsjett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hmmmm ... kanskje jeg også kan få gjort det, jeg har også alt på ett sted. Har ikke tenkt at det var mulig. Så da sier jeg takk for tipset. ;)

Jeg har også alle forsikringene på et sted (ofte langt rimeligere enn å ha dem ulike steder) - og jeg har delt opp i tolv mnd, så jeg betaler ca 700 kr pr mnd i forsikringer (hus, bil etc) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...