Gå til innhold

betale eller utsette?


laguna1

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Jeg har også alle forsikringene på et sted (ofte langt rimeligere enn å ha dem ulike steder) - og jeg har delt opp i tolv mnd, så jeg betaler ca 700 kr pr mnd i forsikringer (hus, bil etc) :)

Tror vi betaler 3500 i forsikring pr måned :-( Sabla mye penger blir det av det....

Jeg betaler bl.a. på en forsikring på meg selv (sykdom, død og skade) som koster 900 bare den. Er nok overforsikret, frodi jeg jo har noe gjennom jobb, men ble litt redd for noen år siden da en kamerat ble hardt skadet i en motorsykkelulykke og jeg tenkte mye på det med forsikring dersom jeg skulle bli syk eller skadet og ikke kunen jobbe...)

Og så betaler vi 345 pr måned for barnefosrikring (tilsammen for de tre barna)

I tillegg er det hus, 2 biler, snøscooter, firehjuling, innbo, og reiseforsikring.

Det blir velidg mye penger i året ;-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 262
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mrs D

    33

  • laguna1

    22

  • flisa

    14

  • bustebeisa

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Tror vi betaler 3500 i forsikring pr måned :-( Sabla mye penger blir det av det....

Jeg betaler bl.a. på en forsikring på meg selv (sykdom, død og skade) som koster 900 bare den. Er nok overforsikret, frodi jeg jo har noe gjennom jobb, men ble litt redd for noen år siden da en kamerat ble hardt skadet i en motorsykkelulykke og jeg tenkte mye på det med forsikring dersom jeg skulle bli syk eller skadet og ikke kunen jobbe...)

Og så betaler vi 345 pr måned for barnefosrikring (tilsammen for de tre barna)

I tillegg er det hus, 2 biler, snøscooter, firehjuling, innbo, og reiseforsikring.

Det blir velidg mye penger i året ;-(

Oi, det var mye pr.mnd, ja.... Jeg har en ganske gunstig forsikring gjennom Utdanningsforbundet og Tryg, så summen gikk betydelig ned etter at jeg skifta selskap.... Hadde uansett ikke kunnet betale så mye mer enn jeg gjør nå i forsikring, og satser på det beste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at jeg under visse omstendigheter kan bli et svigerhelvete. Nå gjør jeg hva jeg kan for å innprente sønnen hvilke typer jenter det er verdt å satse på, og hvilke han bør styre unna, men hvis han nå likevel går og gjør et idiotvalg, ja da tror jeg nok jeg må blande meg i ting og tang. Jeg har da ikke brukt så mye kjærlighet, tid og krefter på å gjøre den lille fyren til et bra menneske for at bortskjemt drittjente skal komme og herse med ham og rive ham ned! Ikke på snakk om. Nei vet du hva, da skal det bitches;)

Hehe... endelig en med litt selvinnsikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alle forsikringene på et sted (ofte langt rimeligere enn å ha dem ulike steder) - og jeg har delt opp i tolv mnd, så jeg betaler ca 700 kr pr mnd i forsikringer (hus, bil etc) :)

''Jeg har også alle forsikringene på et sted (ofte langt rimeligere enn å ha dem ulike steder) - og jeg har delt opp i tolv mnd, så jeg betaler ca 700 kr pr mnd i forsikringer (hus, bil etc) :)

''

Det var billig dersom du har villaforsikring inkludert. Jeg betaler ca 1200,- pr måned for hus, bil og reiseforsikring :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde rådgiveren neppe, i så fall er det en dårlig rådgiver. Økonomiske rådgivere er vel stort sett der for å vise folk hvor de kan sette inn sparekniven for å få ned utgiftene, hvor de kan øke inntektene, leve etter økonomisk evne osv osv.

At en rådgiver er enig i at 500 kroner er for lite penger til mat i løpet av en måned, betyr ikke at vedkommende er enig i de økonomiske prioriteringene til de det gjelder. ALLE kan nok være enige om at 500 kroner er for lite til mat, det trenger man ikke være økonom for å mene.

Rådgiveren sa faktisk det jo. Rett ut. At man skal regne inn en realistisk sum til livsopphold, og _deretter_ betale regninger etter evne. Ringe å si at man ikke kan denne måneden, spørre om å fryse purregebyr etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådgiveren sa faktisk det jo. Rett ut. At man skal regne inn en realistisk sum til livsopphold, og _deretter_ betale regninger etter evne. Ringe å si at man ikke kan denne måneden, spørre om å fryse purregebyr etc.

Men nå vil nok en økonomisk rådgiver også påpeket at om man har for lite ttil livsopphold i forhold til regninger, så har man et overforbruk man må gjøre noe med. De sier ikke at det er greit at du stadig utsetter regninger, men vil nok påpeke at du må gjøre noe med antall regninger på permanent basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre at han er litt mer medgjørlig. Håper de kan hjelpe deg å finne en jobb også! Det høres forferdelig ut å ha det sånn i lengden. Med så liten inntekt er det vel nesten ikke mulig å få det til å gå rundt på en ålreit måte, altså uten å enten være konstant på etterskudd med regninger, eller å være uten mat.

Jeg tror jeg hadde strukket meg langt for å få mer jobb. Hengt opp lapper der jeg tilbød meg å ta husvask om så. Det kan sikkert bli litt kroner av sånt også, og alle monner drar.

Jeg har tatt litt husvask innimellom og når jeg får, men nå er det jo ferie, og ingen (jeg er i kontakt med) ser ut til å trenge å få vaska huset sitt..Men alt sånt hjelper, og får jeg noe hogger jeg selvsagt kloa i det med det samme..:)

Ting er finere nå, vi har møttes litt, og jeg synes det var straight å snakke med en økonomisk rådgiver og få litt hjelp. Jeg er ikke verdensmester på penger og budsjett, og det var fint å få litt hjelp og konkrete råd. Dessuten er det deilig å være mere venner med mann. Jeg hater å ha misstemning med ham, det er dumt å krangle når det er sol og sommer.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådgiveren sa faktisk det jo. Rett ut. At man skal regne inn en realistisk sum til livsopphold, og _deretter_ betale regninger etter evne. Ringe å si at man ikke kan denne måneden, spørre om å fryse purregebyr etc.

Altså påpeke the obvious: Man skal ha et forbruk som gjør at man har nok til livsopphold. At rådgiveren har sagt det h*n gjorde betyr ikke at vedkommende gir deg medhold i at det er greit å utsette regninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alle forsikringene på et sted (ofte langt rimeligere enn å ha dem ulike steder) - og jeg har delt opp i tolv mnd, så jeg betaler ca 700 kr pr mnd i forsikringer (hus, bil etc) :)

Huset er det huseier som betaler forsikring på, men jeg har både bil, innbo og livsforsikringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå vil nok en økonomisk rådgiver også påpeket at om man har for lite ttil livsopphold i forhold til regninger, så har man et overforbruk man må gjøre noe med. De sier ikke at det er greit at du stadig utsetter regninger, men vil nok påpeke at du må gjøre noe med antall regninger på permanent basis.

Nei, det sa hun slett ikke. Hun sa vi/ jeg hadde alt for lite å rutte med, og var forståelsfull rundt at dette er vanskelig.

Noe overforbruk har vi VIRKELIG ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså påpeke the obvious: Man skal ha et forbruk som gjør at man har nok til livsopphold. At rådgiveren har sagt det h*n gjorde betyr ikke at vedkommende gir deg medhold i at det er greit å utsette regninger.

Vi må da faktisk innimellom velge. Vi har ikke til begge deler, da hadde det jo ikke vært et problem, og jeg hadde ikke trengt å spørre verken her eller hos rådgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Rådgiveren sa faktisk det jo. Rett ut. At man skal regne inn en realistisk sum til livsopphold, og _deretter_ betale regninger etter evne. Ringe å si at man ikke kan denne måneden, spørre om å fryse purregebyr etc.

'' Ringe å si at man ikke kan denne måneden, spørre om å fryse purregebyr etc.

''

Å få utsatt betaling er jo noe helt annet enn bare å unnlate å betale regningene! Vil egentlig ikke anbefale å utsette heller (en usetter jo da bare problemene), men det er som sagt noe helt annet likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å,beklager - det var et rent ironisk innlegg ref. den karakteristikken du fikk her en dag tidligere... Var ikke meningen at du skulle tro at jeg mente den kommentaren der seriøst...

Hehe, det trodde jeg egentlig ikke. At du mente det seriøst altså. Men for å være sikker .... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Nei, det sa hun slett ikke. Hun sa vi/ jeg hadde alt for lite å rutte med, og var forståelsfull rundt at dette er vanskelig.

Noe overforbruk har vi VIRKELIG ikke!

''Noe overforbruk har vi VIRKELIG ikke!''

Overforbruk kan defineres som et totalt forbruk som overstiger inntekten.

*ert ert* Kunne ikke dy meg - skjønner dere ikke bruker særlig mye, men dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Ringe å si at man ikke kan denne måneden, spørre om å fryse purregebyr etc.

''

Å få utsatt betaling er jo noe helt annet enn bare å unnlate å betale regningene! Vil egentlig ikke anbefale å utsette heller (en usetter jo da bare problemene), men det er som sagt noe helt annet likevel.

Jeg har aldri ment at vi bare skal skite i å betale dem permanent, da vet du..;)

Men når de blir enten/eller mener jeg enten. Så får man svinge seg inn i gjen når det går. Denne måneden her har vært EKSTREMT skral grunnet manglende lønn til ham grunnet ferie, og noen utgifter vi ikke hadde sett komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det sa hun slett ikke. Hun sa vi/ jeg hadde alt for lite å rutte med, og var forståelsfull rundt at dette er vanskelig.

Noe overforbruk har vi VIRKELIG ikke!

Klart dere har overforbruk når dere ikke har til livsopphold etter at regninger er betalt. Da HAR dere for mange regninger/utgifter i forhold til inntekt. Det er inntekt man hele tiden må legge til grunn for hvorvidt forbruk samssvarer med denne eller ikke. At dere har lite å rutte med betyr på sikt to muligheter: Sørge for færre og mindre regninger eller øke inntektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noe overforbruk har vi VIRKELIG ikke!''

Overforbruk kan defineres som et totalt forbruk som overstiger inntekten.

*ert ert* Kunne ikke dy meg - skjønner dere ikke bruker særlig mye, men dog.

Ja, men vanligvis betyr det å kaste bort penger på unødvendig dilldall og luksus! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart dere har overforbruk når dere ikke har til livsopphold etter at regninger er betalt. Da HAR dere for mange regninger/utgifter i forhold til inntekt. Det er inntekt man hele tiden må legge til grunn for hvorvidt forbruk samssvarer med denne eller ikke. At dere har lite å rutte med betyr på sikt to muligheter: Sørge for færre og mindre regninger eller øke inntektene.

Åh, pooh. Vel, jeg hører mer på henne enn på deg : vi bruker ikke for mye penger, vi har for få. Å tolke det som å overforbruke er i bestefall å gjøre seg vanskelig.

I Norge er det meningen at folk skal kunne bo, spise, ha telefon, kunne gå til lege og klippe seg innimellom. Det regnes ikke som overforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart dere har overforbruk når dere ikke har til livsopphold etter at regninger er betalt. Da HAR dere for mange regninger/utgifter i forhold til inntekt. Det er inntekt man hele tiden må legge til grunn for hvorvidt forbruk samssvarer med denne eller ikke. At dere har lite å rutte med betyr på sikt to muligheter: Sørge for færre og mindre regninger eller øke inntektene.

Og : det der er lettere sagt enn gjort.

Det er da ingen som ikke helst skulle ha det sånn, om det var fritt valg på øverste hylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Vi må da faktisk innimellom velge. Vi har ikke til begge deler, da hadde det jo ikke vært et problem, og jeg hadde ikke trengt å spørre verken her eller hos rådgiver.

''Vi har ikke til begge deler''

Laguna, jeg ønsker ikke å være krass eller uhøflig mot deg, men når du leser det du nettopp skrev, så ser du vel at dette ikek er holdtbart i lengden? Dere kan ikek ha det slik at dere ikke har til begge deler. Da blir det opphopning av gjeld, ofte av dyr kortsiktig kredittkortgjeld.

Vi er mange som i perioder av livet har hatt det velidg trangt og bodd primitivt. Dersom dere ikke har mulighet til å kutte utgiftene mer enn dere gjør (du har jo sagt at du er flink til å handle på tilbud, gå til frisøre sjelden osv), så MÅ dere finne et billigere sted å bo.

Og så er det mange småting en kan spare inn på, særlig når en ikek har barn: bake brød selv, bruke mindre pålegg, droppe øl, røyk, vin, kjøpe brukt av både møbler og klær, ikke kjøpe filmer, bøker og musikk men høre og se på det en har fra før eller bytte med venner - gå på tur i stedet for på kino osv.

Mange av oss har virkelig levd sånn i flere år, men som regel varer ikke slike trange tider for evig. Men det er nok lurt for dere å snakke seriøst om dette, slik dere er i gang med nå-

Ønsker deg alt godt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...