Gå til innhold

betale eller utsette?


laguna1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 262
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mrs D

    33

  • laguna1

    22

  • flisa

    14

  • bustebeisa

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Kayia

Klart at man kan be om utsettelse på en regning eller to hvis det er mange regninger en måned, eller be om avbetalingsordning. Det er helt vanlig. Det kan virke som enkelte under her ikke forstår hva det vil si å ha dårlig råd.

Dere må også sette opp et budsjett, og hvis han ikke vil, så får du sette opp ett og vise ham. Sett opp forslag til hvordan fordele utgiftene også.

Eller så er jeg enig med de nedenfor som sier at denne avhengigheten hans av sin mor, også økonomisk, er nok en grunn til å vurdere flytting. Men det må du jo finne ut av selv.

Mistet et ord i forrige innlegg: Det skulle stå at alle ikke er enige i løsningene som skisseres, og har tatt til orde for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

''MENER du det? at rådgiveren var enig i at man burde skyve på regningene?

''

Hvis rådgiveren mente det, så synes jeg hun hjelper folk i retning av økt gjeld, inkasso mm. I min verden prioriterer man først å betale de forpliktelser man har pådratt seg, så sørger man for mat og medisiner - og hvis det er noe igjen så kan man reise på ferie osv. Det er klart at dersom alternativet er å sulte, så må man muligens utsette en og annen regning - men i såfall må man jo gå i seg selv og finne ut av hvorfor man bruker mer penger enn man har. Hvis jeg har forstått regnestykket riktig så har laguna og mannen ca 12.000 + 2000 + 8000 utbetalt pr måned, og det burde være mulig å leve på 22 000 pr måned uten å sulte.

Jeg tviler på at rådgiveren var enig i at man burde skyve på regninger hver måned, men at det går an når alternativet er å sulte ellers.

Jeg skyver heller på regninger enn å be familie og venner om lån. Det er ikke noe enklere å betale tilbake enn regningen som ble forskjøvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''MENER du det? at rådgiveren var enig i at man burde skyve på regningene?

''

Hvis rådgiveren mente det, så synes jeg hun hjelper folk i retning av økt gjeld, inkasso mm. I min verden prioriterer man først å betale de forpliktelser man har pådratt seg, så sørger man for mat og medisiner - og hvis det er noe igjen så kan man reise på ferie osv. Det er klart at dersom alternativet er å sulte, så må man muligens utsette en og annen regning - men i såfall må man jo gå i seg selv og finne ut av hvorfor man bruker mer penger enn man har. Hvis jeg har forstått regnestykket riktig så har laguna og mannen ca 12.000 + 2000 + 8000 utbetalt pr måned, og det burde være mulig å leve på 22 000 pr måned uten å sulte.

Endelig noen andre som også ser på husstandes totale inntekt. Ut fra de tallene som har kommet opp her.

Alle par har forskjellige måter å fordele inntekt og lønn på. Noen deler utgifter 50/50, andre etter prosent som stemmer med inntekt. Noen sier at nå betaler jeg lån og strøm, så tar du mat og barn.

Noen har felles konto hvor alt kommer inn, andre betaler regninger som det passer dem den mnd.

Er det en del kortsiktig gjeld med i utgiftene de har, eller kredittkort, så bør dette prioriteres, da dette er dyr gjeld. Samtidig som jeg skrev i et annet innlegg.... dette er på en måte regninger hvor man kan betale minstebeløpet, men da vil man fortsette å betale på dette til evig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at rådgiveren var enig i at man burde skyve på regninger hver måned, men at det går an når alternativet er å sulte ellers.

Jeg skyver heller på regninger enn å be familie og venner om lån. Det er ikke noe enklere å betale tilbake enn regningen som ble forskjøvet.

Hva slags regninger skyver du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snekker hansen

Det kommer selvsagt anpå hvor lenge man venter. Inkasso skjer ikke med engang. Noen få setter gebyr med engang på for sen betaling, men det er ytterst få.

Ingen får meg til å tro at alle dolere betaler alltid regningene sine på dagen for betalingsfrist. Verden er ikke slik.

''Ingen får meg til å tro at alle dolere betaler alltid regningene sine på dagen for betalingsfrist. Verden er ikke slik.''

Jeg har alltid betalt alle regninger før fristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer selvsagt anpå hvor lenge man venter. Inkasso skjer ikke med engang. Noen få setter gebyr med engang på for sen betaling, men det er ytterst få.

Ingen får meg til å tro at alle dolere betaler alltid regningene sine på dagen for betalingsfrist. Verden er ikke slik.

''Ingen får meg til å tro at alle dolere betaler alltid regningene sine på dagen for betalingsfrist. Verden er ikke slik.

''

Det er jeg helt enig med deg i. Problemet er imidlertid at jo blakkere du generelt sett er, jo viktigere er det å betale mest mulig fordi du har ingen mulighet til å ta igjen det du har kommet på etterskudd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man innimellom fylle fryser. Og det er ikke gratis det heller. Det er akkurat sånne ting, mat til frys og tørrvare skap, vi MÅ sette igjen penger til.

(Jeg er stort sett god til å fylle frys med billige tilbudsvarer, men som sagt, jeg kan ikke trylle :))

Som jeg sa til flisa, så skulle jeg ønske at det stod en fyllt fryser med mat klar til meg den gangen jeg ble alene med to jenter.

For det koster å fylle opp.

Men jeg har vært der du er. Og jeg har prøvd å utsette regninger. Jeg har kjøpt en grandiosa til middag, fordi det var det jeg hadde råd til da, eller den uka. Men det jeg har opplevd i ettertid, når jeg har tatt tak i dette, er at med planlegging, koster middager fra grunnen av, mindre enn den grandiosaen. Jeg har lært at det koster å utsette regninger. Klarte ikke kvitte meg med en kredittkortgjeld før jeg var etablert på ny og vi ikke dro på ferie, slik at kunne betale alt på en gang. Jeg betaler nå tannlegen, etter år med dårlig råd kominert med tannlegeskrekk.

Så jeg ønsker ikke forelese for deg om hva som er rett eller galt, men erfaringen min sier at det aldri lønner seg å utsette. Viss det han betaler ut av lønna si, forhindrer en ny mnd med like lite penger, ville jeg kjøpt havrgryn og nudler for 500 den mnd og satset på å ha litt mer igjen neste mnd. Om det er så lite igjen hver mnd, bør budsjett settes opp og man bør ta ei runde med dem man betaler til, slik at man kan komme med en innbetalingsplan hvor man sitter igjen med litt mer hver mnd.

Jeg har lest noen av dine innlegg om svigermor. Jeg lever i et forhold hvor svigermor kan komme litt for tett innpå til tider og hvor jeg savner frihet. Jeg har sett negativt på mann som i mine øyne løper til svigermor og spiser middag når jeg er bortreist eller jobber kveld.... Men egentlig er det ikke så negativt. Og om man har dårlig råd en periode, eller er sliten etter mye jobb, så kan det faktisk være godt å få servert et godt måltid mat fra tid til annen. Men altså... tid til annen, er ikke annenhver dag. Da hadde nok mann her i huset fått et valg. :-)

Når jeg er sliten og lei, ser jeg negativt på det meste. Kan gå ut over mann, og svigermor er svigermor fra h.... Men når humøret er bedre, jeg har fått den friheten jeg trenger. Da ser jeg jo godheten som ligger bak. Selv om det er litt som mann sa. Svigermor er lei seg for at hun ikke har fått det forholdet til meg som hun ønsket seg, på sin måte. Vi er for forskjellige, og sammen, er hun sterkere enn meg, og jeg blir en nikkedukke. Og da stritter alt i meg imot, for jeg er egentlig ingen nikkedukke. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

Hva slags regninger skyver du på?

Jeg har ingen vane å skyve på regninger så jeg kan ikke svare på hva slags regninger jeg skyver på, men jeg har gjort det en enkelt gang fremfor å sulte. Når man har barn så må man ha mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i Østfold, kan du jo lett svippe over grensen for alt av kjøtt og så handle tørrvarene hjemme. Det gjør jeg :) 3 kilo karbonadedeig for 130 kr. Det blir 6-7 middager hos oss :)

Et kjempegodt råd, men....

Man trenger litt mer enn de 130,- for å få til dette.

Og det er da man igjen kommer inn på at det er dyrt å være fattig.

Om man kjører bil, eller buss over grensa, så koster dette litt også. Og kjøper man bare karbonadedeigen, blir den totale kiloprisen me høyere. Og når man ikke har den lille ekstra bufferen i ryggen, har man ikke råd til å handle stort over grensa, og da er man like langt.

Husker jeg ofte var lei fordi jeg ikke kunne kjøpe inn stort, for da gikk det ut over alt det andre som burde kjøpes inn.

Men, med planlegging, har jo dette problemet snudd seg. Heldigvis. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

''Ingen får meg til å tro at alle dolere betaler alltid regningene sine på dagen for betalingsfrist. Verden er ikke slik.

''

Det er jeg helt enig med deg i. Problemet er imidlertid at jo blakkere du generelt sett er, jo viktigere er det å betale mest mulig fordi du har ingen mulighet til å ta igjen det du har kommet på etterskudd med.

Jeg har ikke sagt eller skrevet at jeg synes det er noen ideal løsning å skyve på regninger, men jeg har gjort det noen ganger igjennom livet. Det er ikke alle som har fast månedsbeløp og sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

Bor du i Østfold, kan du jo lett svippe over grensen for alt av kjøtt og så handle tørrvarene hjemme. Det gjør jeg :) 3 kilo karbonadedeig for 130 kr. Det blir 6-7 middager hos oss :)

He he, det demrer for meg at jeg leste et innlegg om en dame som dro til Sverige og handlet for 10000 kr., og fylte da opp fryser, tørrvarer og vinskap. Ærverdige dolere hadde ikke råd til slikt;-).

Kanskje dama til og med betalte med kredittkort;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen vane å skyve på regninger så jeg kan ikke svare på hva slags regninger jeg skyver på, men jeg har gjort det en enkelt gang fremfor å sulte. Når man har barn så må man ha mat.

Som jeg har skrevet, har jeg vært der selv. Hadde to jenter jeg var alene med, og da kunne vi ikke leve på knekkebrød og nudler. Barn trenger litt mer variert kosthold enn som så.

Men jeg betalte alltid regningene. Selv om jeg hadde et kredittkort som jeg over lengre tid bare betalte minstebeløpet på. Det jeg utsatte, var egenpleie. Så nå betaler jeg dyrt for en del år uten tannlegebesøk.

Hadde jeg derimot vært alene, så hadde jeg helt klart levd på knekkebrød og nudler for en periode for å få bedre råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke sagt eller skrevet at jeg synes det er noen ideal løsning å skyve på regninger, men jeg har gjort det noen ganger igjennom livet. Det er ikke alle som har fast månedsbeløp og sparekonto.

Jeg har så avgjort også gjort det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

Som jeg sa til flisa, så skulle jeg ønske at det stod en fyllt fryser med mat klar til meg den gangen jeg ble alene med to jenter.

For det koster å fylle opp.

Men jeg har vært der du er. Og jeg har prøvd å utsette regninger. Jeg har kjøpt en grandiosa til middag, fordi det var det jeg hadde råd til da, eller den uka. Men det jeg har opplevd i ettertid, når jeg har tatt tak i dette, er at med planlegging, koster middager fra grunnen av, mindre enn den grandiosaen. Jeg har lært at det koster å utsette regninger. Klarte ikke kvitte meg med en kredittkortgjeld før jeg var etablert på ny og vi ikke dro på ferie, slik at kunne betale alt på en gang. Jeg betaler nå tannlegen, etter år med dårlig råd kominert med tannlegeskrekk.

Så jeg ønsker ikke forelese for deg om hva som er rett eller galt, men erfaringen min sier at det aldri lønner seg å utsette. Viss det han betaler ut av lønna si, forhindrer en ny mnd med like lite penger, ville jeg kjøpt havrgryn og nudler for 500 den mnd og satset på å ha litt mer igjen neste mnd. Om det er så lite igjen hver mnd, bør budsjett settes opp og man bør ta ei runde med dem man betaler til, slik at man kan komme med en innbetalingsplan hvor man sitter igjen med litt mer hver mnd.

Jeg har lest noen av dine innlegg om svigermor. Jeg lever i et forhold hvor svigermor kan komme litt for tett innpå til tider og hvor jeg savner frihet. Jeg har sett negativt på mann som i mine øyne løper til svigermor og spiser middag når jeg er bortreist eller jobber kveld.... Men egentlig er det ikke så negativt. Og om man har dårlig råd en periode, eller er sliten etter mye jobb, så kan det faktisk være godt å få servert et godt måltid mat fra tid til annen. Men altså... tid til annen, er ikke annenhver dag. Da hadde nok mann her i huset fått et valg. :-)

Når jeg er sliten og lei, ser jeg negativt på det meste. Kan gå ut over mann, og svigermor er svigermor fra h.... Men når humøret er bedre, jeg har fått den friheten jeg trenger. Da ser jeg jo godheten som ligger bak. Selv om det er litt som mann sa. Svigermor er lei seg for at hun ikke har fått det forholdet til meg som hun ønsket seg, på sin måte. Vi er for forskjellige, og sammen, er hun sterkere enn meg, og jeg blir en nikkedukke. Og da stritter alt i meg imot, for jeg er egentlig ingen nikkedukke. :-)

For mange herrens år siden flyttet jeg med familie (mann og to barn). Jeg forsørget da en familie på fire uten lønn;-). Dvs. jeg hadde jobb, men fikk ikke betalt før etter 3 - 4 måneder. Ikke hadde vi fryser på det nye stedet, og om vi hadde hatt det så hadde vi ikke penger til å fylle den opp.

Dette gikk med kredittkort og hjelp fra min svigerbror. Foreldrene våre fikk aldri vite om dette.

Det var mange regninger som ble utsatt også. Vi var raske å betale tilbake da jeg endelig fikk lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få ting det er lettere å få sympati for på dol, enn svigermorhistorier. Jeg forundres relativt ofte over at voksne som selv har barn, ikke i større grad ser at historiene _vanligvis_ har mer enn en side. Og den dagen de fleste dolmødrene har blitt svigermødre, så er jeg spent om de vil være like flinke til å holde seg unna sine barn som jevnt over anbefales her inne ;-)

Du sier no' :) Jeg gleder meg til folk blir svigermødre her inne for ikke å snakke om bestemødre som gir ungene søtsaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

Som jeg har skrevet, har jeg vært der selv. Hadde to jenter jeg var alene med, og da kunne vi ikke leve på knekkebrød og nudler. Barn trenger litt mer variert kosthold enn som så.

Men jeg betalte alltid regningene. Selv om jeg hadde et kredittkort som jeg over lengre tid bare betalte minstebeløpet på. Det jeg utsatte, var egenpleie. Så nå betaler jeg dyrt for en del år uten tannlegebesøk.

Hadde jeg derimot vært alene, så hadde jeg helt klart levd på knekkebrød og nudler for en periode for å få bedre råd.

Jeg orker ikke lenger tanken på å leve på knekkebrød og nudler for å få det bedre i fremtiden. Det var noe jeg gjorde da jeg var ung, men vi som er opp i årene vi vil først og fremst leve rimelig godt resten av vårt liv. Vi er blitt så smertelig klar over hvor fort årene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MENER du det? at rådgiveren var enig i at man burde skyve på regningene?

Det gjorde rådgiveren neppe, i så fall er det en dårlig rådgiver. Økonomiske rådgivere er vel stort sett der for å vise folk hvor de kan sette inn sparekniven for å få ned utgiftene, hvor de kan øke inntektene, leve etter økonomisk evne osv osv.

At en rådgiver er enig i at 500 kroner er for lite penger til mat i løpet av en måned, betyr ikke at vedkommende er enig i de økonomiske prioriteringene til de det gjelder. ALLE kan nok være enige om at 500 kroner er for lite til mat, det trenger man ikke være økonom for å mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

Det gjorde rådgiveren neppe, i så fall er det en dårlig rådgiver. Økonomiske rådgivere er vel stort sett der for å vise folk hvor de kan sette inn sparekniven for å få ned utgiftene, hvor de kan øke inntektene, leve etter økonomisk evne osv osv.

At en rådgiver er enig i at 500 kroner er for lite penger til mat i løpet av en måned, betyr ikke at vedkommende er enig i de økonomiske prioriteringene til de det gjelder. ALLE kan nok være enige om at 500 kroner er for lite til mat, det trenger man ikke være økonom for å mene.

Du trenger ikke heller å være økonom for å mene at det er bedre å skyve regninger en måned enn å "låne" penger av mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke lenger tanken på å leve på knekkebrød og nudler for å få det bedre i fremtiden. Det var noe jeg gjorde da jeg var ung, men vi som er opp i årene vi vil først og fremst leve rimelig godt resten av vårt liv. Vi er blitt så smertelig klar over hvor fort årene går.

Men nå har vi kommet over den verste kneika. :-)

Og det skal nok litt til før vi havner på samme sted igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...