Gå til innhold

betale eller utsette?


laguna1

Anbefalte innlegg

Likså! Men vi HAR faktisk ikke til begge deler, det sa jo rådgiveren også, og hun er jo økonomiekspert (hvertfall rådgiver i økonomi da;)) på nav. . Det ER ikke til begge deler.

Jeg har ca 8000. (dvs 7740 for å være pinlig korrekt) Jeg betaler 4000 ut til hus. Ca 500 til strøm. Ca 300 til telefon, også røyker jeg for ca 500. (+/-) (Det er mindre en jeg pleide uansett) Jeg ser en lege ca 1 gang i måneden, det blir ca 300, inkludert medisin.

Da har jeg igjen 2140 til mat og diverse. OG det hadde gått helt fint OM ikke mannen min betalte ALT sitt i regninger, slik at min mat + diverse laguna OGSÅ blir manns mat og diverse, for det blir 1070 pr hode, og det GÅR ikke. Mener jeg. Og mener rådgiver.

Og jeg baker, farger hår selv, får folk til å klippe meg etc. Ja, det hender jeg kjøper meg øl, gaver til godtfolks bursdager, tar kaffe på kafe, men det er ikke ofte og hvis jeg ALDRI gjorde slikt hadde ikke livet vært særlig mye verdt, mener jeg.

Jeg glemte forresten linsene mine. selvom jeg bruker de billigste, og jeg bruker dem 3-4 ganger lenger enn det som står på pakka, er det en utgift og (ca 300 i måneden..De koster 500 og jeg bruker de opp på litt under 2 måneder)

vi kan selvsagt flytte, men jeg mener FORTSATT at mann heller burde dytte på noen regninger og sitte igjen med penger til realistisk livsopphold..;) Samt sette opp budsjett. Meg meg, eller med meg og rådgiver.

''Jeg ser en lege ca 1 gang i måneden, det blir ca 300, inkludert medisin. ''

Jeg er kronisk syk og har en sykdom som krever tilsyn, men selv ikke jeg går en gang pr mnd til lege. Og medisin man har bruk for over tid får man på blå resept. Dette utgjør et tak på i overkant av 1800 kroner (husker ikke helt...) på et år, etterpå får man frikort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 262
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mrs D

    33

  • laguna1

    22

  • flisa

    14

  • bustebeisa

    10

Mest aktive i denne tråden

To kjappe tips:

Jeg har skjeve hornhinner og må derfor ha toriske linser, noe som er fordyrende. Likevel betaler jeg en brøkdel av dine. Mine månedslinser skiftes når de skal og linser for et halvt år koster som du ser 479,- http://www.lensway.no/kontaktlinser/toriske+linser/Focus-Monthly-Toric Dette utgjør 80,- pr mnd.

Dessuten bør du skifte mobilabbonement til OneCall. https://www.onecall.no/index.php?subscription=_input_privat_folkepakka Folkepakka koster 199,- pr mnd og inkluderer 500 ringeminutt/ sms/ mms/ mb data. Dersom du må øke en mnd koster det 99,- å doble opp til 1000 av alt.

Dersom du utfører disse endrinene I DAG sparer du 320 kr hver måned, 3840 pr år. Du bør selvfølgelig også slutte å røyke, men det vet du sikkert selv.

''Dessuten bør du skifte mobilabbonement til OneCall. https://www.onecall.no/index.php?subscription=_input_privat_folkepakka Folkepakka koster 199,- pr mnd og inkluderer 500 ringeminutt/ sms/ mms/ mb data. Dersom du må øke en mnd koster det 99,- å doble opp til 1000 av alt.''

Har selv dette abonnementet, og det er helt supert. Ingen uforutsette utgifter der. Nærmer jeg meg taket på 500 sms/mms/min/mb data, så får jeg beskjed via sms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg har tenkt på det. Men jeg rygger litt ved tanken, iom at jeg ikke kjører bil, og at tog frem og tilbake daglig høres mer enn stressete ut. Vi får se. :)

Noen av de jeg har snakket med sier de bruker tiden på toget til å sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest freppedama

Noen av de jeg har snakket med sier de bruker tiden på toget til å sove.

Det gjelder å få sitteplass da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke være uhøflig eller urimelig. Men etter å ha lest tråden ( som er lang) sliter jeg med å forstå enkelte argumenter du har.

Selvfølgelig må du ha mat, og har dere ikke råd til begge deler, må det skje endringer. Og det er kjempebra at dere har begynt å kommunisere rundt dette, og har vært hos rådgiver.

Det jeg sliter med er at du et sted nevner her ting du føler du må ha, som å ta en øl en gang i blant og en røyk osv, for hvis du ikke kan få disse tingene, spør du etter vitsen. Dette forstår jeg at du føler, men til syvende og sist handler det om pengene til ting som ikke er nødvendige er der, noe de ikke er. Bruker du feks 500 kr i mnd på røyk, og ikke har penger til mat, sier det seg selv hva man må velge. Det samme gjelder for øl, selv om dette er sjelden. Du sier et sted at du har vært ute 5 ganger i år. Jeg har vært ute og tatt en øl, en gang i år. Jeg synes personlig dette er alt for dyrt.

Jeg prøver ikke å moralisere, jeg prøver bare å forstå hvordan du tenker.

Det handler om penger ut og penger inn. Er det ikke penger der, så er det ikke penger der. Da må alt annet taes vekk. Eller inntekten økes.

Håper det ordner seg for dere.

''Bruker du feks 500 kr i mnd på røyk, og ikke har penger til mat, sier det seg selv hva man må velge.''

Det er i grunnen merkelig, men svært mange av de jeg kjenner som har virkelig dårlig råd, de tar seg råd til røyk. Er ikke lett å møte forståelse for at man sitter og klager på at man ikke har penger til mat samtidig som man tenner en sigarett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Bruker du feks 500 kr i mnd på røyk, og ikke har penger til mat, sier det seg selv hva man må velge. Det samme gjelder for øl, selv om dette er sjelden. Du sier et sted at du har vært ute 5 ganger i år. Jeg har vært ute og tatt en øl, en gang i år. Jeg synes personlig dette er alt for dyrt.''

Det samme tenker jeg. I mange år var vi aldri ute på kafé eller pub - det var for dyrt for oss i forhold til det vi hadde disponibelt. Jeg synes fremdeles det er veldig dyrt å gå på kafé, men gjør det en sjelden gang.

Det er klart det er vanskelig å kutte røyken, men hun hadde jo hatt veldig god bruk for de 500 kr til f.eks mat.

''I mange år var vi aldri ute på kafé eller pub - det var for dyrt for oss i forhold til det vi hadde disponibelt.''

Vi er nok mange som har prioritert vekk slike ting i temmelig lange perioder, og likevel funnet mening med livet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Det gjelder å få sitteplass da.

Tror ikke det er noe problem i fra Østfold. Noen ser bare problemer. Da går det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''Dessuten bør du skifte mobilabbonement til OneCall. https://www.onecall.no/index.php?subscription=_input_privat_folkepakka Folkepakka koster 199,- pr mnd og inkluderer 500 ringeminutt/ sms/ mms/ mb data. Dersom du må øke en mnd koster det 99,- å doble opp til 1000 av alt.''

Har selv dette abonnementet, og det er helt supert. Ingen uforutsette utgifter der. Nærmer jeg meg taket på 500 sms/mms/min/mb data, så får jeg beskjed via sms.

Og har man Telenor kan man bare gi beskjed om at man vil bytte operatør så får man et nytt tilbud.

20 000 sms, 3000 ringeminutter og 400 MB får 199 kr. Så kan man få ekstra MB for halve prisen om man bruker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det er _virkelig_ kritikkverdig at han betaler alle regningene sine i stedet for å la dem gå til inkasso!

Man ringer og deler opp/ber om utsettelse dersom man har så lite penger at det ikke er noe å leve av når de er betalt. Man satser ikke på at andre sørger for mat på bordet (eller å ete hos mor!)

Så kan du gnelle så mye du vil om inkasso!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alle forsikringene på et sted (ofte langt rimeligere enn å ha dem ulike steder) - og jeg har delt opp i tolv mnd, så jeg betaler ca 700 kr pr mnd i forsikringer (hus, bil etc) :)

Det har jeg også, betaler hus, bil, barn, hytte og reiseforsikring gjennom fagforeningen og betaler litt mer enn deg i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men vanligvis betyr det å kaste bort penger på unødvendig dilldall og luksus! ;)

''Ja, men vanligvis betyr det å kaste bort penger på unødvendig dilldall og luksus! ;)''

Nei, det kalles ikke vanligvis det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kjappe tips:

Jeg har skjeve hornhinner og må derfor ha toriske linser, noe som er fordyrende. Likevel betaler jeg en brøkdel av dine. Mine månedslinser skiftes når de skal og linser for et halvt år koster som du ser 479,- http://www.lensway.no/kontaktlinser/toriske+linser/Focus-Monthly-Toric Dette utgjør 80,- pr mnd.

Dessuten bør du skifte mobilabbonement til OneCall. https://www.onecall.no/index.php?subscription=_input_privat_folkepakka Folkepakka koster 199,- pr mnd og inkluderer 500 ringeminutt/ sms/ mms/ mb data. Dersom du må øke en mnd koster det 99,- å doble opp til 1000 av alt.

Dersom du utfører disse endrinene I DAG sparer du 320 kr hver måned, 3840 pr år. Du bør selvfølgelig også slutte å røyke, men det vet du sikkert selv.

''Du bør selvfølgelig også slutte å røyke, men det vet du sikkert selv.''

Jeg synes det er i overkant mye moralisering i denne tråden. En kan ikke forvente at voksne mennesker skal gi avkall på alt de forbinder med hygge, slik som en øl eller en røyk, fordi om en har dårlig råd. Press og forsøk på påvirkning skaper ofte bare trass og motstand. Ingen slutter og røyke fordi om de har dårlig råd.

Er det den siste vrien på Luksusfellen som påvirker disse svarene? Den kvalmende vrien hvor de den siste tiden stort sett har plukket gjeldsofre som røyker? Og hvor synderen må stå med bøyd hode foran 2-3 millionærer, og love og slutte med uvesenet? Jeg opplever det som veldig usmakelig og har mistet helt sansen for dette programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du bør selvfølgelig også slutte å røyke, men det vet du sikkert selv.''

Jeg synes det er i overkant mye moralisering i denne tråden. En kan ikke forvente at voksne mennesker skal gi avkall på alt de forbinder med hygge, slik som en øl eller en røyk, fordi om en har dårlig råd. Press og forsøk på påvirkning skaper ofte bare trass og motstand. Ingen slutter og røyke fordi om de har dårlig råd.

Er det den siste vrien på Luksusfellen som påvirker disse svarene? Den kvalmende vrien hvor de den siste tiden stort sett har plukket gjeldsofre som røyker? Og hvor synderen må stå med bøyd hode foran 2-3 millionærer, og love og slutte med uvesenet? Jeg opplever det som veldig usmakelig og har mistet helt sansen for dette programmet.

Tusen takk Colette. Det var faktisk veldig hyggelig å få det svaret..Jeg MÅ ikke ha medhold, men det svaret ditt varma uansett :)

jeg er forøvrig enig med deg angående Luksusfellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

''Bruker du feks 500 kr i mnd på røyk, og ikke har penger til mat, sier det seg selv hva man må velge.''

Det er i grunnen merkelig, men svært mange av de jeg kjenner som har virkelig dårlig råd, de tar seg råd til røyk. Er ikke lett å møte forståelse for at man sitter og klager på at man ikke har penger til mat samtidig som man tenner en sigarett.

Så vidt jeg vet er det langt flere latlønnede enn høytlønnede som røyker daglig, og røykekonsumet er visst ofte størst blant de ressurssvake i samfunnet (og selvsagt finnes det utallige unntak, bare for å ha sagt det;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Oh joy. Han har med andre ord sim mors gener i godt behold. Tsk tsk. Mer av det i årene som kommer, det kan jeg love you.

Han er dust. Og bør gjøre som en kamerat av mannen min; SAMTLIGE kroner inn på fruens konto, og så får han lommepenger av henne. Og er salig fornøyd med løsningen da han er selverklært idiot med økonomi.

Her er det jo mannen som tar ansvar for å betale regningene, så jeg synes ikke han virker som en komplett idiot økonomisk ;) I samme renna kan man selvsagt kritisere ham dersom han belager seg på hjelp fra sine foreldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

dette ligger som svar til meg, men skulle kanskje til trådstarter...

Uansett, det å spare/bruke mindre penger. Jeg og sønnen min drikker sinnsykt mye brus. Jeg kjøper en dunk med 4 1,5 l pr dag (ja, jeg skjemmes).

Jeg satte meg ned og regnet på det. En dunk koster ca 56 kr pluss pant. Nå regner jeg uten pant, den får jeg jo igjen.

Det blir den nette sum av ca 1570 kr i mnd!!!!!

Jeg har og gått over til 10 kroners dopapir isteden for Lambi, alt som går an å bruke fra First Price (en diger flaske ketchup koster bare litt over 7 kr) i motsetning til Heinz. F.eks.

Det kan være myyye penger å spare på mathandlingen!

Så her er det nå full abstinens og fun light saft og vann i steden.

Hæ?? Hvor gammel er sønnen din? Jeg hadde ALDRI tillatt mitt barn å drikke så mye brus, med mindre han var atten og jeg ikke lenger hadde hatt noe jeg skulle sagt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hehe! Ja, vi reagerer alle på forskjellige ting :-)

Jeg synes ikke det er pinlig i det hele tatt. men jeg kunne aldri ha kjøpt sånn intimbarberingssåpe de selger på Kiwi. Da blir det for meg slik det er for deg: "hun barberer tissen!!".

Næsj, for min del er det mer pinlig å ikke barbere tissen! Men skjønner ellers hva du mener :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har aldri unngått i hele mitt liv at det kommer flere regninger noen måneder enn andre. Synes dolere er raske ut med snusfornuftige dolsvar her.

Hvorvidt laguna og hennes mann lever over evne er umulig for meg å lese ut av innlegget.

Det er jo derfor man bør sette av et fast beløp hver mnd som går til regninger... Selv setter jeg av 8000 kroner pr mnd på en regningskonto. Noen mnd står det endel igjen på denne kontoen, mens alt reiser en annen mnd - men stort sett har jeg alltid nok penger der til å dekke alle regningene utenom huslånet som går fra en annen konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det kommer selvsagt anpå hvor lenge man venter. Inkasso skjer ikke med engang. Noen få setter gebyr med engang på for sen betaling, men det er ytterst få.

Ingen får meg til å tro at alle dolere betaler alltid regningene sine på dagen for betalingsfrist. Verden er ikke slik.

Ikke på dagen for betalingsfrist, men før man får purring i posten (som jo koster penger). Jeg har slett ikke spesielt god økonomi med mitt forholdsvis høye lån på bare en inntekt og jeg har også tre hjemmeboende barn - men etter skilsmissen for to år siden har jeg ikke fått en eneste purring fordi jeg hater tanken på å ikke betale regninger i tide (grunnen er at jeg prøver alt jeg kan å unngå økonomiske problemer for fremtiden). Det har skjedd en gang at jeg har ringt banken for å få en betalingsfri måned på huslånet (10 000 kroner), men dette var for å bygge opp igjen en buffer (jeg tør ikke å ikke ha dette...) etter at jeg hadde betalt masse regninger som kom på en gang. Jeg er ikke perfekt når det gjelder økonomi, og det hender jeg sløser litt...., men jeg er god på å beholde kontrollen. Det bare MÅ jeg når jeg har tre barn å ha ansvar for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja hvis det skjer hver måned så er det noe galt, men ikke hvis det skjer en gang i blant.

Jeg jobber med forskning, men forsker ikke på raketter. Jeg står fremdeles for at doltonen er spesiell når det gjelder økonomi. ALLE skal ha styring på økonomien til hver tid. INGEN skal bruke kredittkort. Jeg forsker ikke på kredittkort eller doløkonomi, jeg låner aldri penger av privatpersoner uten at det er noe helt spesielt (som f.eks at jeg ikke har kontanter og ikke kan bruke kredittkort uventet på en restaurant). Men, jeg bruker noen ganger kredittkort når hele innkomsten går til regninger. Jeg har ikke greid å spare opp nok og vet ikke om jeg ønsker det engang.

Jeg bruker kredittkort, men betaler alltid tilbake før det begynner å gå renter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...