Gå til innhold

betale eller utsette?


laguna1

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Åh, pooh. Vel, jeg hører mer på henne enn på deg : vi bruker ikke for mye penger, vi har for få. Å tolke det som å overforbruke er i bestefall å gjøre seg vanskelig.

I Norge er det meningen at folk skal kunne bo, spise, ha telefon, kunne gå til lege og klippe seg innimellom. Det regnes ikke som overforbruk.

''I Norge er det meningen at folk skal kunne bo, spise, ha telefon, kunne gå til lege og klippe seg innimellom. Det regnes ikke som overforbruk.

''

Det er meningen ja, men det er jo selvsagt uendelig mange varianter av å bo og å spise.

Mange av oss har bodd trangt og "primitivt" i perioder av livet, mange av oss har klart oss med 1-2 ordentlige middager i uka og levd på brød, havregryn og kun smør/ost/selvplukket syltetøy en stund. Det ene året vi studerte hadde vi semuljegrynsgrøt to ganger i uka - det kostet 12 kr for en middag til tre personer - med gryn og melk.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 262
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mrs D

    33

  • laguna1

    22

  • flisa

    14

  • bustebeisa

    10

Mest aktive i denne tråden

Åh, pooh. Vel, jeg hører mer på henne enn på deg : vi bruker ikke for mye penger, vi har for få. Å tolke det som å overforbruke er i bestefall å gjøre seg vanskelig.

I Norge er det meningen at folk skal kunne bo, spise, ha telefon, kunne gå til lege og klippe seg innimellom. Det regnes ikke som overforbruk.

Hvor tungt kan man ha for det? Overforbruk er så enkelt at det rett og slett er å bruke mer enn man har. Det har ikke med luksus å gjøre, men at man rett og slett kutter ut de tingene man ikke har råd til selv om man i utgangspunktet syns man lever svært nøkternt, så lever man ikke nøkternt nok når man ikke har penger til mat.

Det er slett ikke alle som har råd til de tingene du ramser opp at det forventes at man skal ha i Norge. Og har man ikke råd til å spise, så har en ikke råd til øl eller røyk eller telefon heller. Å velge vekk mat er ikke en opsjon.

Dette er ikke et forsøk på å krangle, men å fortelle deg hva overforbruk pr definisjon er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Hvor tungt kan man ha for det? Overforbruk er så enkelt at det rett og slett er å bruke mer enn man har. Det har ikke med luksus å gjøre, men at man rett og slett kutter ut de tingene man ikke har råd til selv om man i utgangspunktet syns man lever svært nøkternt, så lever man ikke nøkternt nok når man ikke har penger til mat.

Det er slett ikke alle som har råd til de tingene du ramser opp at det forventes at man skal ha i Norge. Og har man ikke råd til å spise, så har en ikke råd til øl eller røyk eller telefon heller. Å velge vekk mat er ikke en opsjon.

Dette er ikke et forsøk på å krangle, men å fortelle deg hva overforbruk pr definisjon er.

''Overforbruk er så enkelt at det rett og slett er å bruke mer enn man har. Det har ikke med luksus å gjøre, men at man rett og slett kutter ut de tingene man ikke har råd til selv om man i utgangspunktet syns man lever svært nøkternt, så lever man ikke nøkternt nok når man ikke har penger til mat. ''

Veldig enig med deg i dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg ser du skriver lenger ned i tråden her at du ikke får deg jobb. Hvis det er vanskelig å få fast jobb, kan ofte løsningen være å jobbe i et vikarbyrå, mens du søker faste jobber. Mange får også fast jobb på denne måten. Her er noen tips.

VIKARBYRÅER I HALDEN

http://www.adecco.no/OmAdecco/Ostlandet/Pages/adecco-halden.aspx?source=google&gclid=CL3Ax8rt4bACFchN3god2gGFPQ

http://www.rettbemanning.no/CM.php?PageID=132575

VIKARBYRÅER I FREDRIKSTAD

http://www.adecco.no/OmAdecco/Ostlandet/Pages/adecco-fredrikstad.aspx?source=google&gclid=COWyx-nr4bACFcoK3godO3wv1Q

http://www.bjorgfjell.no/?gclid=CKGF_p_r4bACFUdO3godPxaK2g

http://www.finnfirma.no/infoside/fredrikstad-vikarbyr%C3%A5-as/258417.html

http://www.toptemp.no/

http://www.finnalle.no/norsk_personalutleie_as/41503720167.htm

http://www.bdb.no/bedriftsinfo/Proffice_AS_Avd_Fredrikstad

I tillegg til disse tipsene kan du google Sarpsborg og Moss også. Klart du får deg jobb. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du skriver lenger ned i tråden her at du ikke får deg jobb. Hvis det er vanskelig å få fast jobb, kan ofte løsningen være å jobbe i et vikarbyrå, mens du søker faste jobber. Mange får også fast jobb på denne måten. Her er noen tips.

VIKARBYRÅER I HALDEN

http://www.adecco.no/OmAdecco/Ostlandet/Pages/adecco-halden.aspx?source=google&gclid=CL3Ax8rt4bACFchN3god2gGFPQ

http://www.rettbemanning.no/CM.php?PageID=132575

VIKARBYRÅER I FREDRIKSTAD

http://www.adecco.no/OmAdecco/Ostlandet/Pages/adecco-fredrikstad.aspx?source=google&gclid=COWyx-nr4bACFcoK3godO3wv1Q

http://www.bjorgfjell.no/?gclid=CKGF_p_r4bACFUdO3godPxaK2g

http://www.finnfirma.no/infoside/fredrikstad-vikarbyr%C3%A5-as/258417.html

http://www.toptemp.no/

http://www.finnalle.no/norsk_personalutleie_as/41503720167.htm

http://www.bdb.no/bedriftsinfo/Proffice_AS_Avd_Fredrikstad

I tillegg til disse tipsene kan du google Sarpsborg og Moss også. Klart du får deg jobb. Lykke til :-)

Takker! :)

Jeg er innmeldt i de fleste vikarbyråene i distriket, men det var et par jeg ikke har forsøkt. Hjertelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Takker! :)

Jeg er innmeldt i de fleste vikarbyråene i distriket, men det var et par jeg ikke har forsøkt. Hjertelig :)

I tillegg er det alle de som ligger i Oslo, hvis du er villig til å pendle. Det mange på jobben min i Oslo som pendler fra Østfold. De må stå opp grusomt tidlig, men bedre det enn å ha det slik som dere har det nå. Ihvertfall i en overgangsperiode :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Vi har ikke til begge deler''

Laguna, jeg ønsker ikke å være krass eller uhøflig mot deg, men når du leser det du nettopp skrev, så ser du vel at dette ikek er holdtbart i lengden? Dere kan ikek ha det slik at dere ikke har til begge deler. Da blir det opphopning av gjeld, ofte av dyr kortsiktig kredittkortgjeld.

Vi er mange som i perioder av livet har hatt det velidg trangt og bodd primitivt. Dersom dere ikke har mulighet til å kutte utgiftene mer enn dere gjør (du har jo sagt at du er flink til å handle på tilbud, gå til frisøre sjelden osv), så MÅ dere finne et billigere sted å bo.

Og så er det mange småting en kan spare inn på, særlig når en ikek har barn: bake brød selv, bruke mindre pålegg, droppe øl, røyk, vin, kjøpe brukt av både møbler og klær, ikke kjøpe filmer, bøker og musikk men høre og se på det en har fra før eller bytte med venner - gå på tur i stedet for på kino osv.

Mange av oss har virkelig levd sånn i flere år, men som regel varer ikke slike trange tider for evig. Men det er nok lurt for dere å snakke seriøst om dette, slik dere er i gang med nå-

Ønsker deg alt godt :-)

Likså! Men vi HAR faktisk ikke til begge deler, det sa jo rådgiveren også, og hun er jo økonomiekspert (hvertfall rådgiver i økonomi da;)) på nav. . Det ER ikke til begge deler.

Jeg har ca 8000. (dvs 7740 for å være pinlig korrekt) Jeg betaler 4000 ut til hus. Ca 500 til strøm. Ca 300 til telefon, også røyker jeg for ca 500. (+/-) (Det er mindre en jeg pleide uansett) Jeg ser en lege ca 1 gang i måneden, det blir ca 300, inkludert medisin.

Da har jeg igjen 2140 til mat og diverse. OG det hadde gått helt fint OM ikke mannen min betalte ALT sitt i regninger, slik at min mat + diverse laguna OGSÅ blir manns mat og diverse, for det blir 1070 pr hode, og det GÅR ikke. Mener jeg. Og mener rådgiver.

Og jeg baker, farger hår selv, får folk til å klippe meg etc. Ja, det hender jeg kjøper meg øl, gaver til godtfolks bursdager, tar kaffe på kafe, men det er ikke ofte og hvis jeg ALDRI gjorde slikt hadde ikke livet vært særlig mye verdt, mener jeg.

Jeg glemte forresten linsene mine. selvom jeg bruker de billigste, og jeg bruker dem 3-4 ganger lenger enn det som står på pakka, er det en utgift og (ca 300 i måneden..De koster 500 og jeg bruker de opp på litt under 2 måneder)

vi kan selvsagt flytte, men jeg mener FORTSATT at mann heller burde dytte på noen regninger og sitte igjen med penger til realistisk livsopphold..;) Samt sette opp budsjett. Meg meg, eller med meg og rådgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest freppedama

Likså! Men vi HAR faktisk ikke til begge deler, det sa jo rådgiveren også, og hun er jo økonomiekspert (hvertfall rådgiver i økonomi da;)) på nav. . Det ER ikke til begge deler.

Jeg har ca 8000. (dvs 7740 for å være pinlig korrekt) Jeg betaler 4000 ut til hus. Ca 500 til strøm. Ca 300 til telefon, også røyker jeg for ca 500. (+/-) (Det er mindre en jeg pleide uansett) Jeg ser en lege ca 1 gang i måneden, det blir ca 300, inkludert medisin.

Da har jeg igjen 2140 til mat og diverse. OG det hadde gått helt fint OM ikke mannen min betalte ALT sitt i regninger, slik at min mat + diverse laguna OGSÅ blir manns mat og diverse, for det blir 1070 pr hode, og det GÅR ikke. Mener jeg. Og mener rådgiver.

Og jeg baker, farger hår selv, får folk til å klippe meg etc. Ja, det hender jeg kjøper meg øl, gaver til godtfolks bursdager, tar kaffe på kafe, men det er ikke ofte og hvis jeg ALDRI gjorde slikt hadde ikke livet vært særlig mye verdt, mener jeg.

Jeg glemte forresten linsene mine. selvom jeg bruker de billigste, og jeg bruker dem 3-4 ganger lenger enn det som står på pakka, er det en utgift og (ca 300 i måneden..De koster 500 og jeg bruker de opp på litt under 2 måneder)

vi kan selvsagt flytte, men jeg mener FORTSATT at mann heller burde dytte på noen regninger og sitte igjen med penger til realistisk livsopphold..;) Samt sette opp budsjett. Meg meg, eller med meg og rådgiver.

''men jeg mener FORTSATT at mann heller burde dytte på noen regninger''

Og når skal disse betales da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er det alle de som ligger i Oslo, hvis du er villig til å pendle. Det mange på jobben min i Oslo som pendler fra Østfold. De må stå opp grusomt tidlig, men bedre det enn å ha det slik som dere har det nå. Ihvertfall i en overgangsperiode :-)

Jeg har tenkt på det. Men jeg rygger litt ved tanken, iom at jeg ikke kjører bil, og at tog frem og tilbake daglig høres mer enn stressete ut. Vi får se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det. Men jeg rygger litt ved tanken, iom at jeg ikke kjører bil, og at tog frem og tilbake daglig høres mer enn stressete ut. Vi får se. :)

Dessuten er dette med å komme seg til og fra på intervjuer i andre byer en budsjettknekker. Vet jeg av erfaring. Utrolig kjipt å bruke 5-600 kroner av knabelt budsjett på bomtur! ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men jeg mener FORTSATT at mann heller burde dytte på noen regninger''

Og når skal disse betales da?

Neste måned, når han får en bedre lønnslipp enn denne som var mindre enn den pleier, grunnet ferieuttak. Synes jeg. Selvom den skulle koste purregebyr (som det forøvrig går an å ringe om å få slippe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Likså! Men vi HAR faktisk ikke til begge deler, det sa jo rådgiveren også, og hun er jo økonomiekspert (hvertfall rådgiver i økonomi da;)) på nav. . Det ER ikke til begge deler.

Jeg har ca 8000. (dvs 7740 for å være pinlig korrekt) Jeg betaler 4000 ut til hus. Ca 500 til strøm. Ca 300 til telefon, også røyker jeg for ca 500. (+/-) (Det er mindre en jeg pleide uansett) Jeg ser en lege ca 1 gang i måneden, det blir ca 300, inkludert medisin.

Da har jeg igjen 2140 til mat og diverse. OG det hadde gått helt fint OM ikke mannen min betalte ALT sitt i regninger, slik at min mat + diverse laguna OGSÅ blir manns mat og diverse, for det blir 1070 pr hode, og det GÅR ikke. Mener jeg. Og mener rådgiver.

Og jeg baker, farger hår selv, får folk til å klippe meg etc. Ja, det hender jeg kjøper meg øl, gaver til godtfolks bursdager, tar kaffe på kafe, men det er ikke ofte og hvis jeg ALDRI gjorde slikt hadde ikke livet vært særlig mye verdt, mener jeg.

Jeg glemte forresten linsene mine. selvom jeg bruker de billigste, og jeg bruker dem 3-4 ganger lenger enn det som står på pakka, er det en utgift og (ca 300 i måneden..De koster 500 og jeg bruker de opp på litt under 2 måneder)

vi kan selvsagt flytte, men jeg mener FORTSATT at mann heller burde dytte på noen regninger og sitte igjen med penger til realistisk livsopphold..;) Samt sette opp budsjett. Meg meg, eller med meg og rådgiver.

''Jeg har ca 8000. (dvs 7740 for å være pinlig korrekt) Jeg betaler 4000 ut til hus. Ca 500 til strøm. Ca 300 til telefon, også røyker jeg for ca 500. (+/-) (Det er mindre en jeg pleide uansett) Jeg ser en lege ca 1 gang i måneden, det blir ca 300, inkludert medisin. ''

Dere betaler 8000 i leie da altså? Nå har jo ikke jeg vært på leiemarkedet på mange år, men er det mulig å få tak i en billigere leilighet litt utafor sentrum (vet ikke om dere bor i sentrum i byen deres altså), som ikke er så dyr? Det hadde jo hjulopet veldig om dere hadde klart å få tak i noe til 6000 i måneden. Dere trenger jo ikke mye plass så lenge dere bare er to.

''Da har jeg igjen 2140 til mat og diverse. OG det hadde gått helt fint OM ikke mannen min betalte ALT sitt i regninger, slik at min mat + diverse laguna OGSÅ blir manns mat og diverse, for det blir 1070 pr hode, og det GÅR ikke. Mener jeg. Og mener rådgiver.''

Budsjettet ditt til din mat og din diverse burde holde ja. Men så er vi tilbake til der vi var i stad, at dersom han betaler mer av fellesutgiftene fordi han jobber mer enn deg, og fellesutgiftene er såpass store at hans lønning ikke rekker til både disse og mat - da har dere for store fellesutgifter.

''Og jeg baker, farger hår selv, får folk til å klippe meg etc. Ja, det hender jeg kjøper meg øl, gaver til godtfolks bursdager, tar kaffe på kafe, men det er ikke ofte og hvis jeg ALDRI gjorde slikt hadde ikke livet vært særlig mye verdt, mener jeg.''

Jeg har ei venninne som sitter veldig hardt i det, trolig verre enn dere. Hun går rett og slett ikke ut, men inviterer folk hjem til seg heller. Hun kjøper heller ikke klær eller noe unødvendig. Hun synes det er kjipt, men klarer heldigvis å gjøre mange koselige ting som ikke koster penger.

''Jeg glemte forresten linsene mine. selvom jeg bruker de billigste, og jeg bruker dem 3-4 ganger lenger enn det som står på pakka, er det en utgift og (ca 300 i måneden..De koster 500 og jeg bruker de opp på litt under 2 måneder)''

Linser er dritdyrt. men briller koster også, og er en større engangssum enn du klarer nå. Æsj :-(

''vi kan selvsagt flytte, men jeg mener FORTSATT at mann heller burde dytte på noen regninger og sitte igjen med penger til realistisk livsopphold..;) ''

Men når skal disse rengingene betales da? Vil dere få nok penger til vanlig månedsforbruk + betaling av forskyvede regninger de nærmeste månedene? Husk at vil gå mer penger enn vanlig i ferien også, fordi dere da ikke får kjøpt mat på tilbud, samt sikkert går mer ut enn vanlig.

''Samt sette opp budsjett. Meg meg, eller med meg og rådgiver.''

Det er jeg enig i. Budsjett må dere ha. Gjør det gjerne visuelt etter dere har satt det opp i et excel ark - slik de gjør på luksusfellen - for da blir det mye tydeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annve

Jeg vil ikke være uhøflig eller urimelig. Men etter å ha lest tråden ( som er lang) sliter jeg med å forstå enkelte argumenter du har.

Selvfølgelig må du ha mat, og har dere ikke råd til begge deler, må det skje endringer. Og det er kjempebra at dere har begynt å kommunisere rundt dette, og har vært hos rådgiver.

Det jeg sliter med er at du et sted nevner her ting du føler du må ha, som å ta en øl en gang i blant og en røyk osv, for hvis du ikke kan få disse tingene, spør du etter vitsen. Dette forstår jeg at du føler, men til syvende og sist handler det om pengene til ting som ikke er nødvendige er der, noe de ikke er. Bruker du feks 500 kr i mnd på røyk, og ikke har penger til mat, sier det seg selv hva man må velge. Det samme gjelder for øl, selv om dette er sjelden. Du sier et sted at du har vært ute 5 ganger i år. Jeg har vært ute og tatt en øl, en gang i år. Jeg synes personlig dette er alt for dyrt.

Jeg prøver ikke å moralisere, jeg prøver bare å forstå hvordan du tenker.

Det handler om penger ut og penger inn. Er det ikke penger der, så er det ikke penger der. Da må alt annet taes vekk. Eller inntekten økes.

Håper det ordner seg for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kayia

Hvor tungt kan man ha for det? Overforbruk er så enkelt at det rett og slett er å bruke mer enn man har. Det har ikke med luksus å gjøre, men at man rett og slett kutter ut de tingene man ikke har råd til selv om man i utgangspunktet syns man lever svært nøkternt, så lever man ikke nøkternt nok når man ikke har penger til mat.

Det er slett ikke alle som har råd til de tingene du ramser opp at det forventes at man skal ha i Norge. Og har man ikke råd til å spise, så har en ikke råd til øl eller røyk eller telefon heller. Å velge vekk mat er ikke en opsjon.

Dette er ikke et forsøk på å krangle, men å fortelle deg hva overforbruk pr definisjon er.

''Overforbruk er så enkelt at det rett og slett er å bruke mer enn man har'' Helt korrekt. Overforbruk er jo noe så enkelt som et forbruk som er over (bæreevnen) uavhengig av om det kommer inn 12 eller 120 tusen pr mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg vil ikke være uhøflig eller urimelig. Men etter å ha lest tråden ( som er lang) sliter jeg med å forstå enkelte argumenter du har.

Selvfølgelig må du ha mat, og har dere ikke råd til begge deler, må det skje endringer. Og det er kjempebra at dere har begynt å kommunisere rundt dette, og har vært hos rådgiver.

Det jeg sliter med er at du et sted nevner her ting du føler du må ha, som å ta en øl en gang i blant og en røyk osv, for hvis du ikke kan få disse tingene, spør du etter vitsen. Dette forstår jeg at du føler, men til syvende og sist handler det om pengene til ting som ikke er nødvendige er der, noe de ikke er. Bruker du feks 500 kr i mnd på røyk, og ikke har penger til mat, sier det seg selv hva man må velge. Det samme gjelder for øl, selv om dette er sjelden. Du sier et sted at du har vært ute 5 ganger i år. Jeg har vært ute og tatt en øl, en gang i år. Jeg synes personlig dette er alt for dyrt.

Jeg prøver ikke å moralisere, jeg prøver bare å forstå hvordan du tenker.

Det handler om penger ut og penger inn. Er det ikke penger der, så er det ikke penger der. Da må alt annet taes vekk. Eller inntekten økes.

Håper det ordner seg for dere.

''Bruker du feks 500 kr i mnd på røyk, og ikke har penger til mat, sier det seg selv hva man må velge. Det samme gjelder for øl, selv om dette er sjelden. Du sier et sted at du har vært ute 5 ganger i år. Jeg har vært ute og tatt en øl, en gang i år. Jeg synes personlig dette er alt for dyrt.''

Det samme tenker jeg. I mange år var vi aldri ute på kafé eller pub - det var for dyrt for oss i forhold til det vi hadde disponibelt. Jeg synes fremdeles det er veldig dyrt å gå på kafé, men gjør det en sjelden gang.

Det er klart det er vanskelig å kutte røyken, men hun hadde jo hatt veldig god bruk for de 500 kr til f.eks mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

''Overforbruk er så enkelt at det rett og slett er å bruke mer enn man har'' Helt korrekt. Overforbruk er jo noe så enkelt som et forbruk som er over (bæreevnen) uavhengig av om det kommer inn 12 eller 120 tusen pr mnd.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Jeg har også alle forsikringene på et sted (ofte langt rimeligere enn å ha dem ulike steder) - og jeg har delt opp i tolv mnd, så jeg betaler ca 700 kr pr mnd i forsikringer (hus, bil etc) :)

''

Det var billig dersom du har villaforsikring inkludert. Jeg betaler ca 1200,- pr måned for hus, bil og reiseforsikring :-(

Det er omtrent det samme som jeg betalte før jeg fikk endra på forsikringen min. Tror jeg har vært heldig med den, da Utdanningsforbundet har fått til gode avtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Likså! Men vi HAR faktisk ikke til begge deler, det sa jo rådgiveren også, og hun er jo økonomiekspert (hvertfall rådgiver i økonomi da;)) på nav. . Det ER ikke til begge deler.

Jeg har ca 8000. (dvs 7740 for å være pinlig korrekt) Jeg betaler 4000 ut til hus. Ca 500 til strøm. Ca 300 til telefon, også røyker jeg for ca 500. (+/-) (Det er mindre en jeg pleide uansett) Jeg ser en lege ca 1 gang i måneden, det blir ca 300, inkludert medisin.

Da har jeg igjen 2140 til mat og diverse. OG det hadde gått helt fint OM ikke mannen min betalte ALT sitt i regninger, slik at min mat + diverse laguna OGSÅ blir manns mat og diverse, for det blir 1070 pr hode, og det GÅR ikke. Mener jeg. Og mener rådgiver.

Og jeg baker, farger hår selv, får folk til å klippe meg etc. Ja, det hender jeg kjøper meg øl, gaver til godtfolks bursdager, tar kaffe på kafe, men det er ikke ofte og hvis jeg ALDRI gjorde slikt hadde ikke livet vært særlig mye verdt, mener jeg.

Jeg glemte forresten linsene mine. selvom jeg bruker de billigste, og jeg bruker dem 3-4 ganger lenger enn det som står på pakka, er det en utgift og (ca 300 i måneden..De koster 500 og jeg bruker de opp på litt under 2 måneder)

vi kan selvsagt flytte, men jeg mener FORTSATT at mann heller burde dytte på noen regninger og sitte igjen med penger til realistisk livsopphold..;) Samt sette opp budsjett. Meg meg, eller med meg og rådgiver.

To kjappe tips:

Jeg har skjeve hornhinner og må derfor ha toriske linser, noe som er fordyrende. Likevel betaler jeg en brøkdel av dine. Mine månedslinser skiftes når de skal og linser for et halvt år koster som du ser 479,- http://www.lensway.no/kontaktlinser/toriske+linser/Focus-Monthly-Toric Dette utgjør 80,- pr mnd.

Dessuten bør du skifte mobilabbonement til OneCall. https://www.onecall.no/index.php?subscription=_input_privat_folkepakka Folkepakka koster 199,- pr mnd og inkluderer 500 ringeminutt/ sms/ mms/ mb data. Dersom du må øke en mnd koster det 99,- å doble opp til 1000 av alt.

Dersom du utfører disse endrinene I DAG sparer du 320 kr hver måned, 3840 pr år. Du bør selvfølgelig også slutte å røyke, men det vet du sikkert selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Likså! Men vi HAR faktisk ikke til begge deler, det sa jo rådgiveren også, og hun er jo økonomiekspert (hvertfall rådgiver i økonomi da;)) på nav. . Det ER ikke til begge deler.

Jeg har ca 8000. (dvs 7740 for å være pinlig korrekt) Jeg betaler 4000 ut til hus. Ca 500 til strøm. Ca 300 til telefon, også røyker jeg for ca 500. (+/-) (Det er mindre en jeg pleide uansett) Jeg ser en lege ca 1 gang i måneden, det blir ca 300, inkludert medisin.

Da har jeg igjen 2140 til mat og diverse. OG det hadde gått helt fint OM ikke mannen min betalte ALT sitt i regninger, slik at min mat + diverse laguna OGSÅ blir manns mat og diverse, for det blir 1070 pr hode, og det GÅR ikke. Mener jeg. Og mener rådgiver.

Og jeg baker, farger hår selv, får folk til å klippe meg etc. Ja, det hender jeg kjøper meg øl, gaver til godtfolks bursdager, tar kaffe på kafe, men det er ikke ofte og hvis jeg ALDRI gjorde slikt hadde ikke livet vært særlig mye verdt, mener jeg.

Jeg glemte forresten linsene mine. selvom jeg bruker de billigste, og jeg bruker dem 3-4 ganger lenger enn det som står på pakka, er det en utgift og (ca 300 i måneden..De koster 500 og jeg bruker de opp på litt under 2 måneder)

vi kan selvsagt flytte, men jeg mener FORTSATT at mann heller burde dytte på noen regninger og sitte igjen med penger til realistisk livsopphold..;) Samt sette opp budsjett. Meg meg, eller med meg og rådgiver.

En ting til: Ettersom økonomien er som den er bør dere vurdere hva dere skal gjøre mht ferieturen med svigers. Å bruke penger på leiebil fordi dere ikke vil ødelegge ferien med å sitte på med/ være avhengig av svigers høres direkte dumt ut i forhold det du sier i denne tråden (eksempelvis at du ikke syns du kan ta deg råd til å dra på jobbintervju). Kanskje dere skal backe ut fra fellesturen og begrunne det med økonomi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Ja, men vanligvis betyr det å kaste bort penger på unødvendig dilldall og luksus! ;)

Nope, det er ikke overforbruk. Det du refererer til kalles sløsing, som er noe helt annet... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...