Gå til innhold

betale eller utsette?


laguna1

Anbefalte innlegg

Gjest prøvddetfør

''Takk for svarene. Mange av dem var hyggelige og hjelpsomme :) Til dere som velger å moralisere, vet jeg ikke helt hva jeg skal svare engang. Blir bare oppgitt'' Hm. Kan du ikke bare instruere oss om at du ønsker å høre at han er en kødd og at du ikke er urimelig, evt at han ikke er en kødd og du heller ikke er urimelig evt noe enda mer tydelig i retningen du ønsker neste gang? :) Noen av oss kan komme til å tro at du virkelig ønsker svar på det du spør om i overskriften vettu :)

''Noen av oss kan komme til å tro at du virkelig ønsker svar på det du spør om i overskriften vettu :)

''

Og noen av oss har allerede lært at det ikke er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 262
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mrs D

    33

  • laguna1

    22

  • flisa

    14

  • bustebeisa

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Kayia

''Hva med å ta et år i Oslo, få dere jobber begge to og komme dere på avstand fra svigerfamilien?''

Kan jo virke som om mannen ikke helt klarer å slippe taket i mamma heller, hun har jo store problemer med å slippe taket i Lillegutt i alle fall...

''Kan jo virke som om mannen ikke helt klarer å slippe taket i mamma heller, hun har jo store problemer med å slippe taket i Lillegutt i alle fall...'' Etter det vi har hørt her, enig, og da stusser jeg mest over at mann ikke greier vinke farvel til mamma vs omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

''Noen av oss kan komme til å tro at du virkelig ønsker svar på det du spør om i overskriften vettu :)

''

Og noen av oss har allerede lært at det ikke er tilfelle.

Mulig, har ikke lagt merke til det tidligere i dette tilfellet, men i denne tråden syns jeg hun reagerer barnslig når hun "disser" svarene hun ikke liker ved å komme med moral-kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

''her tror jeg du peker på årsaken til at mannen din ikke (kan) sette skikkelige grenser overfor sin mor (han er avhengig av henne) og hvorfor hun syns at hun har rett til å blande seg inn i deres gjøren og laden (hun syns hun del-finaniserer dere). ''

Helt enig! Men han legger da vitterlig opp til deg sjøl ved å satse på å kunne leve på dem når det kniper og nekte å sette opp budsjett sammen med laguna! :(

''han legger da vitterlig opp til deg sjøl ved å satse på å kunne leve på dem når det kniper og nekte å sette opp budsjett'' Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

''Takk for svarene. Mange av dem var hyggelige og hjelpsomme :) Til dere som velger å moralisere, vet jeg ikke helt hva jeg skal svare engang. Blir bare oppgitt'' Hm. Kan du ikke bare instruere oss om at du ønsker å høre at han er en kødd og at du ikke er urimelig, evt at han ikke er en kødd og du heller ikke er urimelig evt noe enda mer tydelig i retningen du ønsker neste gang? :) Noen av oss kan komme til å tro at du virkelig ønsker svar på det du spør om i overskriften vettu :)

:-)

Ja, ofte er de som er enige helt OK, mens de andre skjønner ingenting, er moraliserende, er kranglefanter osv.

Dette er ikke noe nytt fenomen - hverken på DOL eller i RL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av dine innlegg på dol tyder på at du tenker først og fremst på idyllen i et meget begrenset område.

''En del av dine innlegg på dol tyder på at du tenker først og fremst på idyllen i et meget begrenset område.''

Det kan godt hende, men i akkurat dette tilfellet så er det å lage seg budsjett på den måten jeg (og flere) skisserer den beste måten å gjøre det på. Det forutsetter jo at man egentlig har penger nok til å klare seg, selv om det ikke er fett, men trenger litt hjelp til å disponere dem slik at de strekker til.

Om man rett og slett ikke har penger nok til å få dem til å strekke til selv med knakende god disponering må man ta andre grep og søke hjelp. Og ja, jeg vet at det ikke er lett, men mannen til Laguna vil jo ikke prøve engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjøpt klær og sminke for tilsammen kroner 149 i år. Og sist jeg klippa meg var det hos ei venninne i mars, og frisøren så jeg til jul. På byen og drukket øl har jeg vært kanskje 5 ganger i år, hver gang for under 300 kroner. Jeg sykler daglig, og vi har ikke egen bil, så takk for tipsene, jeg skal sannelig barbere mitt vannvittige luksusbudsjett og roe forbruket..;)

Vent ; jeg brukte 24 kroner på itunesstore i går. Fy meg, fy meg, fy meg!

Du trenger vel ikke å hoppe ned i skyttergraven med en gang folk kommer med råd som ikke passer din livssituasjon. Det står lite i innlegget om at dere ikke har bil og ikke bruker penger på luksus.

Du fikk støtte på at dere bør lage et budsjett, og i den forbindelse må man jo se på utgiftssiden. Når man har så høye utgifter i forhold til inntekter at man ikke har igjen til livsopphold, må man jo se hvor man kan spare, og da er jo disse tingene nærliggende å begynne med.

Jeg er forøvrig enig i at det ikke er holdbart at mannen din ikke vil se på budsjett sammen med deg. Jeg har sett i nær familie at forhold kan ryke på grunn av manglende kommunikasjon angående familieøkonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Takk for svarene. Mange av dem var hyggelige og hjelpsomme :) Til dere som velger å moralisere, vet jeg ikke helt hva jeg skal svare engang. Blir bare oppgitt'' Hm. Kan du ikke bare instruere oss om at du ønsker å høre at han er en kødd og at du ikke er urimelig, evt at han ikke er en kødd og du heller ikke er urimelig evt noe enda mer tydelig i retningen du ønsker neste gang? :) Noen av oss kan komme til å tro at du virkelig ønsker svar på det du spør om i overskriften vettu :)

*knegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kan jo virke som om mannen ikke helt klarer å slippe taket i mamma heller, hun har jo store problemer med å slippe taket i Lillegutt i alle fall...'' Etter det vi har hørt her, enig, og da stusser jeg mest over at mann ikke greier vinke farvel til mamma vs omvendt.

''Etter det vi har hørt her, enig, og da stusser jeg mest over at mann ikke greier vinke farvel til mamma vs omvendt.

''

Vi kjenner jo ikke denne familiens forhistorie. Vi vet f.eks. ikke om mannen tidligere har gjort ting som har nødvendiggjort at foreldrene rydder opp. Hvis det er tilfelle, så bør man jo også se på svigermors atferd ut fra det perspektivet. Det virker på meg som om mor og sønn kanskje mener at de har det greit - men at dette nå ikke lenger går knirkefritt fordi han har fått en partner. Dermed tipper jeg han har en tendens til å være enig med siste taler (såfremt ikke alle er i samme rom).

Jeg tror også at det er nødvendig for ekteparet å frigjøre seg økonomisk fra sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig er det en grunn, men kan du bevise for meg at enkeltpersoner bruker 6000 kr. i året på mat? Uten noen hjelp i det hele tatt?

Vi kan droppe dette med dyrefor. Hvis du kan trekke frem bevis skal jeg spise håret på meg i morgen allerede og slå takt på gryter utenfor Stortinget i månedene fremover.

Jeg blir med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

''Etter det vi har hørt her, enig, og da stusser jeg mest over at mann ikke greier vinke farvel til mamma vs omvendt.

''

Vi kjenner jo ikke denne familiens forhistorie. Vi vet f.eks. ikke om mannen tidligere har gjort ting som har nødvendiggjort at foreldrene rydder opp. Hvis det er tilfelle, så bør man jo også se på svigermors atferd ut fra det perspektivet. Det virker på meg som om mor og sønn kanskje mener at de har det greit - men at dette nå ikke lenger går knirkefritt fordi han har fått en partner. Dermed tipper jeg han har en tendens til å være enig med siste taler (såfremt ikke alle er i samme rom).

Jeg tror også at det er nødvendig for ekteparet å frigjøre seg økonomisk fra sine foreldre.

Det er nok hovedpoenget at vi vet ikke forhistorien og alle detaljene. Derfor blir denne diskusjon og rådene som blir gitt helt på sidelinjen til de egentlige problemene.

Jeg funderer litt over hva hvis svigermor hadde skrevet sin versjon på dol om problemene med sønnen og svigerdatteren. Hvis hun har så lett for å forklare seg som laguna hadde hun sikkert fått mye støtte og sympati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

''En del av dine innlegg på dol tyder på at du tenker først og fremst på idyllen i et meget begrenset område.''

Det kan godt hende, men i akkurat dette tilfellet så er det å lage seg budsjett på den måten jeg (og flere) skisserer den beste måten å gjøre det på. Det forutsetter jo at man egentlig har penger nok til å klare seg, selv om det ikke er fett, men trenger litt hjelp til å disponere dem slik at de strekker til.

Om man rett og slett ikke har penger nok til å få dem til å strekke til selv med knakende god disponering må man ta andre grep og søke hjelp. Og ja, jeg vet at det ikke er lett, men mannen til Laguna vil jo ikke prøve engang.

Hvis du (og flere) tror at det er dette problemene handler om da så. Det er en stor gåte for meg hvorfor det skulle være et problem og vente med noen regninger. Langt de fleste har gjort det en eller annen gang i livet uten at privatøkonomien har tatt skade av det.

Problemene handler nok ikke kun om betalte/ikke betalte regninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snekker hansen

Hvis du (og flere) tror at det er dette problemene handler om da så. Det er en stor gåte for meg hvorfor det skulle være et problem og vente med noen regninger. Langt de fleste har gjort det en eller annen gang i livet uten at privatøkonomien har tatt skade av det.

Problemene handler nok ikke kun om betalte/ikke betalte regninger.

''Det er en stor gåte for meg hvorfor det skulle være et problem og vente med noen regninger.''

Tviler på om den som venter på pengene er enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Glundra

''Det er en stor gåte for meg hvorfor det skulle være et problem og vente med noen regninger.''

Tviler på om den som venter på pengene er enig i det.

Det kommer selvsagt anpå hvor lenge man venter. Inkasso skjer ikke med engang. Noen få setter gebyr med engang på for sen betaling, men det er ytterst få.

Ingen får meg til å tro at alle dolere betaler alltid regningene sine på dagen for betalingsfrist. Verden er ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig økonomi er fryktelig slitsomt og tærer på parforholdet. Fort gjort å gå i strupen på hverandre. Håper dere snart ser litt mer lys i enden av tunnelen.

Om jeg måtte velge mellom en som blakket oss på å betale regninger og en som ikke tok det så nøye med regningene, hadde jeg helt klart valgt det første. Men et praktisk og nøkternt forhold til å tidvis utsette noen regninger, er nok å foretrekke.

Vet man derimot at de neste månedene blir like tøffe, får man heller betale og suge på labben.

Samtidig har jeg litt sansen for å kjøre fullstendig sparebluss en mnd. eller to, nudler og havregryn, om det kan bidra til å komme over en kneik.

Kan virke som dere begge har gått ned i skyttergravene og oppfatter den andres verdier, som egentlig har mye for seg, som en trussel. Som alltid er den eneste løsningen å krabbe fram og være vesentlig mer konstruktiv fra begge hold.

Enkelt å skrive. Vanskelig å gjøre. Men jeg kommer ikke på noe annet som vil fungere.

mvh

Jeg har vært og snakket med en økonomisk rådgiver i dag, og hun hadde heldigvis noen gode råd til meg :)

Og mann har, riktignok under stor tvil, gått med på at vi kan se på budsjetter.

Vi er ikke enige, men vi er sånn ca venner igjen. Vi er flinke til å suge på labben altså, men jeg mener det er så unødvendig å sette seg opp på et livsopphold på noen hundrelapper da alle vet at det sprekker. I min verden skyver man da på regninger i stedet, for å spise det MÅ man jo. Den økonomiske rådgiveren var forøvrig enig med meg i dette, og sa at vi, som alle andre, skal sitte igjen med penger nok til mat og til ikke å bli syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært og snakket med en økonomisk rådgiver i dag, og hun hadde heldigvis noen gode råd til meg :)

Og mann har, riktignok under stor tvil, gått med på at vi kan se på budsjetter.

Vi er ikke enige, men vi er sånn ca venner igjen. Vi er flinke til å suge på labben altså, men jeg mener det er så unødvendig å sette seg opp på et livsopphold på noen hundrelapper da alle vet at det sprekker. I min verden skyver man da på regninger i stedet, for å spise det MÅ man jo. Den økonomiske rådgiveren var forøvrig enig med meg i dette, og sa at vi, som alle andre, skal sitte igjen med penger nok til mat og til ikke å bli syke.

MENER du det? at rådgiveren var enig i at man burde skyve på regningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært og snakket med en økonomisk rådgiver i dag, og hun hadde heldigvis noen gode råd til meg :)

Og mann har, riktignok under stor tvil, gått med på at vi kan se på budsjetter.

Vi er ikke enige, men vi er sånn ca venner igjen. Vi er flinke til å suge på labben altså, men jeg mener det er så unødvendig å sette seg opp på et livsopphold på noen hundrelapper da alle vet at det sprekker. I min verden skyver man da på regninger i stedet, for å spise det MÅ man jo. Den økonomiske rådgiveren var forøvrig enig med meg i dette, og sa at vi, som alle andre, skal sitte igjen med penger nok til mat og til ikke å bli syke.

Godt å høre at han er litt mer medgjørlig. Håper de kan hjelpe deg å finne en jobb også! Det høres forferdelig ut å ha det sånn i lengden. Med så liten inntekt er det vel nesten ikke mulig å få det til å gå rundt på en ålreit måte, altså uten å enten være konstant på etterskudd med regninger, eller å være uten mat.

Jeg tror jeg hadde strukket meg langt for å få mer jobb. Hengt opp lapper der jeg tilbød meg å ta husvask om så. Det kan sikkert bli litt kroner av sånt også, og alle monner drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

MENER du det? at rådgiveren var enig i at man burde skyve på regningene?

Alle må være enig i at man prioriterer mat først. Hvis man ikke har noe å spise da er det i hvert fall ingen vits å betale regninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært og snakket med en økonomisk rådgiver i dag, og hun hadde heldigvis noen gode råd til meg :)

Og mann har, riktignok under stor tvil, gått med på at vi kan se på budsjetter.

Vi er ikke enige, men vi er sånn ca venner igjen. Vi er flinke til å suge på labben altså, men jeg mener det er så unødvendig å sette seg opp på et livsopphold på noen hundrelapper da alle vet at det sprekker. I min verden skyver man da på regninger i stedet, for å spise det MÅ man jo. Den økonomiske rådgiveren var forøvrig enig med meg i dette, og sa at vi, som alle andre, skal sitte igjen med penger nok til mat og til ikke å bli syke.

Det jeg hele tiden har lurt på i denne tråden, er hva slags regninger det er snakk om?

Husleie, strøm og telefon, er for eksempel ting jeg føler må betales innen fristen. Forsikring like så, men her kan man mange ganger velge om man skal dele opp regningen.

For om man utsetter disse gjerne store utgiftene, forskyver man bare problemene.

Er det snakk om tv-lisens, kredittkort, privatelån og liknende, ville jeg tatt en prat med den man skal betale til. Tv-lisensen kommer jo bare to ganger i året, så den burde det være mulig å dele opp, viss dette hjelper dere. Kredittkort bør man betale ned fortest mulig, men samtidig, har man en stram måned, er det mulig å bare betale minstebeløpet. At lånet blir dyrt da, er en annen ting, men da sitter man hvertfall igjen med litt ekstra den mnd. Er det private lån som stammer fra tidligere stramme måneder, burde man kanskje høre om man kan betale litt mindre beølp fordelt på litt lengre tid, så slipper man betale tilbake med en gang, for så å låne på ny 14 dager senere.

Jeg har selv vært alene med to jenter i mange år. Og jeg hadde vanskelig med å få bygget opp den bufferten som trengtes. For det er det vanskelige... I de 10 årene jeg var alene med dem, var det sjelden jeg hadde penger igjen på konto når lønna kom inn. Og ved de tøffe månedene som for eksempe mars, hvor jeg hadde forfall på både veiavgift og forsikring, måtte jeg tidvis utsette et par regninger, men det ble litt ris til egen bak. For når det da kom en mnd hvor det burde vært litt mer å gå på, måtte jeg betale inn det som jeg lå etter med.

Det er tungt å være fattig. Og det er dyrt å være fattig.

Og hadde det ikke vært for ungene, så hadde jeg helt klart valgt å leve på knekkebrød, havregrøt og nudler en mnd eller fem, viss dette ville hjulpet meg i fremtiden. Men siden jeg hadde unger som måtte ha mat, så var det andre ting som ble utsatt. For eksempel tannlegen. Betaler dyrt der nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...