Gå til innhold

betale eller utsette?


laguna1

Anbefalte innlegg

Gjest Cinnamongirl

Jeg hadde heller klart meg på 500 kr til mat en mnd enn å latt være å betale en regning - men det er meg...

Dere må gjøre noe med grunnen til at dere er i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 262
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mrs D

    33

  • laguna1

    22

  • flisa

    14

  • bustebeisa

    10

Mest aktive i denne tråden

Ja hvis det skjer hver måned så er det noe galt, men ikke hvis det skjer en gang i blant.

Jeg jobber med forskning, men forsker ikke på raketter. Jeg står fremdeles for at doltonen er spesiell når det gjelder økonomi. ALLE skal ha styring på økonomien til hver tid. INGEN skal bruke kredittkort. Jeg forsker ikke på kredittkort eller doløkonomi, jeg låner aldri penger av privatpersoner uten at det er noe helt spesielt (som f.eks at jeg ikke har kontanter og ikke kan bruke kredittkort uventet på en restaurant). Men, jeg bruker noen ganger kredittkort når hele innkomsten går til regninger. Jeg har ikke greid å spare opp nok og vet ikke om jeg ønsker det engang.

Den siste setningen din gjør deg i alle fall til IKKE-snusfornuftig Doler :) hilsen snusfornuftig exDoler som snuser innpå her litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

Den siste setningen din gjør deg i alle fall til IKKE-snusfornuftig Doler :) hilsen snusfornuftig exDoler som snuser innpå her litt :)

Jeg er ikke særlig snusfornuftig og ønsker ikke å være det;-), uansett om jeg doler eller ikke.

Jeg vil leve her og nå, og det har jeg gjort hittil. Ingen vet om en lever i morgen...

Når det er sagt så er det ikke slik at jeg ikke har rimelig styring på min økonomi. Jeg tar alltid sjansen på at jeg lever i morgen og ut neste uke i hvert fall;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

Jeg hadde heller klart meg på 500 kr til mat en mnd enn å latt være å betale en regning - men det er meg...

Dere må gjøre noe med grunnen til at dere er i den situasjonen.

Du hadde neppe klart deg en hel måned med 500 kr. til mat med mindre du hadde spist mer eller mindre hos andre.

Du hadde heller ikke hatt mye igjen til ferie. Det å utsette en regning eller to er mye bedre enn å låne penger hos familie og venner, eller få mat hos dem. Jeg grøsser ved tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke særlig snusfornuftig og ønsker ikke å være det;-), uansett om jeg doler eller ikke.

Jeg vil leve her og nå, og det har jeg gjort hittil. Ingen vet om en lever i morgen...

Når det er sagt så er det ikke slik at jeg ikke har rimelig styring på min økonomi. Jeg tar alltid sjansen på at jeg lever i morgen og ut neste uke i hvert fall;-)

Som meg det - men jeg har aldri bare 500 igjen til mat en måned - da hadde jeg daua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Kjenner jeg er frista til å komme med mitt favoritt-dolsvar akkurat nå:

Dump ham!

Jeg reagerer i grunnen mest på det du skriver her:

''Hvilket i praksis medfører at jeg må låne, skaffe og trylle for at vi skal ha mat og vanlig livsopphold, mens han sitter og er high & mighty og prater "næring etter tæring" snakk - som han OVERHODET ikke lever opp til praksis.''

og

''I tillegg synes han det er helt straight å belage seg på å bli fora av moren og faren sin (!!!!) hvilket jeg IKKE på noen måte synes det er. (Riktignok kan jeg finne på å låne en tusing eller to av opphavet mitt jeg også når det kniper, men jeg belager meg ikke på det for å si det sånn..:S)''

Du sier både at du må låne ofte for å ha nok penger, og at du bare låner av opphavet når det kniper. Men det kniper jo åpenbart hver måned...?

I mine øyne er det IKKE greit å sko seg på foreldra sine, særlig ikke når dere har et anstrengt forhold til dem, og jeg synes kanskje dette er det som er minst ok ved hele situasjonen.

Selvfølgelig bør dere lage et budsjett når dere er nærmest kronisk blakke! Jobber dere fulltid begge to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han får inn 12.000,- i mnd må han få seg en bedre jobb eller høyere stillingsprosent...

Betaler han alt av regninger hva husleie / strøm / huslån angår?

Om dette skal vare så MÅ du faktisk få ham til å sette seg ned med deg og se på hvor mye som går ut i løpet av ett år (alle husleier, lånekostnader, antatte strømregninger, abonnementer, medlemsskap, telefon osv osv osv), legge dette sammen og dele på 12 for å finne ut den mndlige summen. Dette + noe ekstra setter dere av hver mnd på en regningskonto, resten disponerer dere selv.

Dersom mye av disse regningene er hans personlige (medlemsskap, tant og fjas osv) så hadde jeg ikke giddet sponse ham på det så lenge han viser null økonomisk innsikt ellers.

At han drar hjem til svigerdragen for mat og dulling gidder jeg egentlig ikke kommentere engang... Så lenge han får lov til å holde på sånn så fortsetter han jo bare, da vet han jo at damene duller med ham og gir ham mat uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis det skjer hver måned så er det noe galt, men ikke hvis det skjer en gang i blant.

Jeg jobber med forskning, men forsker ikke på raketter. Jeg står fremdeles for at doltonen er spesiell når det gjelder økonomi. ALLE skal ha styring på økonomien til hver tid. INGEN skal bruke kredittkort. Jeg forsker ikke på kredittkort eller doløkonomi, jeg låner aldri penger av privatpersoner uten at det er noe helt spesielt (som f.eks at jeg ikke har kontanter og ikke kan bruke kredittkort uventet på en restaurant). Men, jeg bruker noen ganger kredittkort når hele innkomsten går til regninger. Jeg har ikke greid å spare opp nok og vet ikke om jeg ønsker det engang.

Det er mange her som klubber ned de som fordømmer all bruk av kredittkort.

Både fordi det noen ganger er eneste mulighet (f.eks. ved enkelte typer bestilling på nett) og fordi det er en helt grei måte å forskyve utgiftene til det tidspunkt man har inntektene. F.eks. hvis man skal bestille en dyr ferie for hele familien, en stund før feriepengene kommer.

Noen DOLere setter likhetstegn mellom all bruk av kredittkort og det å bruke penger man ikke har (og underforstått heller ikke kommer til å få i nærmeste framtid). Men absolutt ikke alle.

Jeg er også enig med deg i at verden ikke går under om man venter med en regning til lønningsdagen en sjelden gang. Det er når man stadig vekk må operere med "månedens utvalgte" for å få penger til mat, at det er fare på ferde

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Tjener han bare 12.000 i måneden på en fulltidsjobb? Hvis jeg ikke husker feil, har du en deltidsjobb. Kan du øke stillingen din, eller få en deltidsjobb til?

Dere MÅ få høyere inntekter, samtidig som dere setter dere ned og går gjennom regningene for det siste året og ser hva dere har betalt for strøm, TV, forsikringer, renovasjon, kommunale utgifter, avdrag på lån, husleie, transportutgifter, lege, tannlege, aviser/blader, internett, telefon, bompenger, hvor ofte dere spiser/drikker ute og hvor mye det koster pr gang osv (utdrag fra vår egen budsjettgjennomgang i vinter) - dele dette på 12, og se hvormye dere har igjen til klær, sko, fjas (pynteting og dilleting), gaver til andre og MAT.

Å leve på andre som en vane kan en ikke gjøre når en er voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Det er mange her som klubber ned de som fordømmer all bruk av kredittkort.

Både fordi det noen ganger er eneste mulighet (f.eks. ved enkelte typer bestilling på nett) og fordi det er en helt grei måte å forskyve utgiftene til det tidspunkt man har inntektene. F.eks. hvis man skal bestille en dyr ferie for hele familien, en stund før feriepengene kommer.

Noen DOLere setter likhetstegn mellom all bruk av kredittkort og det å bruke penger man ikke har (og underforstått heller ikke kommer til å få i nærmeste framtid). Men absolutt ikke alle.

Jeg er også enig med deg i at verden ikke går under om man venter med en regning til lønningsdagen en sjelden gang. Det er når man stadig vekk må operere med "månedens utvalgte" for å få penger til mat, at det er fare på ferde

synes

Enig i dette. jeg har ikke kredittkort, men mannen har. Og det bruker vi på store spesielle utgifter. f.eks. ferier - der vi vet at vi får penger inn om kort tid, men ikke ønsker å bruke sparekontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette. jeg har ikke kredittkort, men mannen har. Og det bruker vi på store spesielle utgifter. f.eks. ferier - der vi vet at vi får penger inn om kort tid, men ikke ønsker å bruke sparekontoen.

Akkurat sånn gjør vi det også.

Vi får inn et betydelig beløp i feriepenger, men da kan det jo være altfor sent å bestille ferie. Dessuten hender det at vi reiser litt i de skoleferiene det ikke hører feriepenger til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cinnamongirl

Du hadde neppe klart deg en hel måned med 500 kr. til mat med mindre du hadde spist mer eller mindre hos andre.

Du hadde heller ikke hatt mye igjen til ferie. Det å utsette en regning eller to er mye bedre enn å låne penger hos familie og venner, eller få mat hos dem. Jeg grøsser ved tanken.

Som regel har man noe i fryseren og jeg spiser lite... Så jeg hadde nok greid det. Men de var jo to da.

Ser ikke helt for meg at jeg hadde havnet i den situasjonen hvis det ikke var pga naturkatastrofer/krig elle noe sånt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cinnamongirl

Du hadde neppe klart deg en hel måned med 500 kr. til mat med mindre du hadde spist mer eller mindre hos andre.

Du hadde heller ikke hatt mye igjen til ferie. Det å utsette en regning eller to er mye bedre enn å låne penger hos familie og venner, eller få mat hos dem. Jeg grøsser ved tanken.

Glemte å si - jeg hadde nok prøvd å øke inntekten også. Ikke akkurat solgt kroppen min ;-) men alt annet (lovlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Jeg har ikke lest de andre innleggene, men hva bidrar du med av penger? 12.000 i lønn var ikke mye. Jobber han deltid og jobber du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Jeg avstår fra å mene noe om hvorvidt mannen din er en dust og om dere skal utsette regninger eller ikke, men her tror jeg du peker på årsaken til at mannen din ikke (kan) sette skikkelige grenser overfor sin mor (han er avhengig av henne) og hvorfor hun syns at hun har rett til å blande seg inn i deres gjøren og laden (hun syns hun del-finaniserer dere). Jeg tror ikke dere blir kvitt innblandingen hennes før dere rydder opp i dette (=blir økonomisk uavhengig foreldrene deres).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg hadde heller klart meg på 500 kr til mat en mnd enn å latt være å betale en regning - men det er meg...

Dere må gjøre noe med grunnen til at dere er i den situasjonen.

''Jeg hadde heller klart meg på 500 kr til mat en mnd enn å latt være å betale en regning - men det er meg''

Bare for å utsette problemet til neste måned som da kanskje blir enda større?

Jeg ville ha kutten ut Øl-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

Det er mange her som klubber ned de som fordømmer all bruk av kredittkort.

Både fordi det noen ganger er eneste mulighet (f.eks. ved enkelte typer bestilling på nett) og fordi det er en helt grei måte å forskyve utgiftene til det tidspunkt man har inntektene. F.eks. hvis man skal bestille en dyr ferie for hele familien, en stund før feriepengene kommer.

Noen DOLere setter likhetstegn mellom all bruk av kredittkort og det å bruke penger man ikke har (og underforstått heller ikke kommer til å få i nærmeste framtid). Men absolutt ikke alle.

Jeg er også enig med deg i at verden ikke går under om man venter med en regning til lønningsdagen en sjelden gang. Det er når man stadig vekk må operere med "månedens utvalgte" for å få penger til mat, at det er fare på ferde

synes

Jeg er stort sett enig med deg her. Jeg har bare ikke hatt slik situasjon at jeg har greid å spare opp penger. Jeg er derimot i en situasjon hvor jeg ofte har lånt penger til mine avkom (ungdommer i studenttida) hvor jeg ikke vet når eller om jeg får dem tilbake.

Jeg velger heller det og å leve selv enn å sitte og sture med penger på konto. Det betyr ikke at jeg ikke har greie på økonomien. Den har jeg god styring på og har hatt i alle år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glundra

Som meg det - men jeg har aldri bare 500 igjen til mat en måned - da hadde jeg daua.

Det går ikke an å ha kun 500 kr. i måneden til mat og andre ting. Det vet vi som er voksne. Det er nesten en hel mannsalder siden jeg sist fikk låne penger av foreldrene mine, som var så sjelden at jeg aldri fikk lov å betale dem tilbake. Jeg har heller aldri bodd så nær dem at jeg kan dra dit for å spise, og når jeg er der på besøk nå handler jeg matvarer og nekter dem å betale (jeg blir ALLTID tilbudt penger;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg hadde heller klart meg på 500 kr til mat en mnd enn å latt være å betale en regning - men det er meg''

Bare for å utsette problemet til neste måned som da kanskje blir enda større?

Jeg ville ha kutten ut Øl-en.

Du utsetter ikke problemet ved å betale regningene og så bruker det lille som er igjen til mat. Du utsetter problemet, eller forskyver det ved å la være å betale regningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Er jeg urimelig, eller er han en kødd akkurat nå?''

Det er ikke lett å svare på når du ikke skriver noe om hva du selv bidrar med økonomisk. Er det han som forsørger dere begge, så er det han som har grunn til å bli frustrert på deg.

Dere er to voksne mennesker uten barn, dere kunne ha jobbet fulltid begge to og hatt god økonomi.

Er det all kranglinga som tar all energi og hindrer dere i å leve et et mer ansvarsfullt liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...