Gå til innhold

Henvisning, hva bør stå i den?

Anbefalte innlegg

Gjest Frisk pasient
Skrevet

Jeg kjenner en god del hvor ventetiden er få uker, som kan nesten ikke kalles ventetid.

Du skriver jo dette ''Meg bekjent er det ikke kø til privatpraksiser, og jeg er nokså godt oppdatert om slikt.'' Mao har du ikke peiling. Jeg gjør ingenting av å stå i kø, det skulle bare mangle, de som er sykest skal få den hjelpen de trenger. Du skriver på en måte som gjør at du sier at dette vet du men så viser det seg jo at du ikke har peiling. Og tro meg, jeg var syk i 10 år, jeg gikk da også i privatpraksis og ventetiden var milelang.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

7

• Nils Håvard Dahl, psykiater

6

• Angustia

3

• Bookworm

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Glundra
Skrevet

Du skriver jo dette ''Meg bekjent er det ikke kø til privatpraksiser, og jeg er nokså godt oppdatert om slikt.'' Mao har du ikke peiling. Jeg gjør ingenting av å stå i kø, det skulle bare mangle, de som er sykest skal få den hjelpen de trenger. Du skriver på en måte som gjør at du sier at dette vet du men så viser det seg jo at du ikke har peiling. Og tro meg, jeg var syk i 10 år, jeg gikk da også i privatpraksis og ventetiden var milelang.

Jeg skriver ut fra egen erfaring, og der med har jeg skrevet mine siste ord i denne tråden.

Jeg vet ingenting om dine erfaringer.

Skrevet

Jeg er ikke interessert i å kverulere med deg. NHD har netopp ødelagt mine muligheter for å bruke dette nicket videre.

Hva du vet og hva jeg vet blir vanskelig å finne frem til, men jeg vet i hvert fall hvordan det er å bli hetset i RL pga. dol.

Jeg har hatt mange 'gode' samtaler med deg, men nå gråter jeg av skuffelse (og kanskje redsel).

''Hva du vet og hva jeg vet blir vanskelig å finne frem til, men jeg vet i hvert fall hvordan det er å bli hetset i RL pga. dol.''

Det er leit at du har opplevd dette.

''Jeg har hatt mange 'gode' samtaler med deg, men nå gråter jeg av skuffelse (og kanskje redsel).''

Du trenger verken gråte eller være redd pga meg! Viss jeg "kjenner deg igjen" uavhengig av nick, er du fortsatt min søster i synden :-)

Og for orden skyld: Jeg aner ikke hvem du er i RL.

Gjest Frisk pasient.
Skrevet

Jeg skriver ut fra egen erfaring, og der med har jeg skrevet mine siste ord i denne tråden.

Men likevel blir du hysterisk rasende på psykiateren her fordi han "er så bastant i sin konklusjon", det han sier er jo fakta menneske. Mao, når ikke du har hørt om det så eksisterer det ikke..årets argument på DOL.

Gjest Lett å kjenne igjen kranglefanten
Skrevet

Glundra

Det er greit at du ønsker å kritisere meg med jevne mellomrom, men hvorfor ikke med samme nick? Både p.... og s...... er velkjente på dette forum.

Du glemte et som begynner på beb og slutter på ba.

Louis Cyphre
Skrevet

Det er veldig dumt å bedrive fordummende generalisering basert på "egne erfaringer".

Gjest sqøfg
Skrevet

For å forebygge sykdom? For å få hjelp til noe som kanskje ikke kvalifiserer til en konkret diagnose? For å ha en samtalepartner når det er deler av livet som går helt på tverke? For å nevne n-o-e.

Det var da veldig da. Det svarer heller ikke på spørsmålet.

Skrevet

Jeg skal såklart betale selv, var bare noe usikker på om jeg måtte ha henvisning :-)

''Jeg skal såklart betale selv, var bare noe usikker på om jeg måtte ha henvisning :-)''

Hvis du skal betale alt selv, så trenger du ikke henvisning. Da kan du henvende deg direkte til en privatpraktiserende som ikke har avtale med helseforetaket, f.eks. www. ressursklinikken.no eller www.psykia.no - de tar imidlertid et sted mellom 1500,- og 2000,- pr behandlingstime. Hvis du leter litt, så finner du nok noen som ikke tar mer enn ca 1000,- pr time også.

Skrevet

''Meg bekjent er det ikke kø til privatpraksiser, og jeg er nokså godt oppdatert om slikt.''

Har prøvd nå tilsammen 13 psykologer, alle driver privatpraksis på 80 eller 100%. Normal ventetid er 1- 1,5 år.

''Har prøvd nå tilsammen 13 psykologer, alle driver privatpraksis på 80 eller 100%. Normal ventetid er 1- 1,5 år.''

Høres ut som om du har vært i kontakt med såkalte avtalespesialister, dvs. spesialister som har avtale med helseforetaket slik at pasientene ikke trenger å betale mer enn vanlig egenandel.

Det er ikke vanskelig å få tilgang hos de som driver privat uten noen form for refusjon fra det offentlige.

Skrevet

''Mao har du ikke peiling. Jeg gjør ingenting av å stå i kø, det skulle bare mangle, de som er sykest skal få den hjelpen de trenger. Du skriver på en måte som gjør at du sier at dette vet du men så viser det seg jo at du ikke har peiling. Og tro meg, jeg var syk i 10 år, jeg gikk da også i privatpraksis og ventetiden var milelang.''

Dere snakker sannsynligvis forbi hverandre. Du sa et annet sted i tråden at du skulle betale behandlingen selv. I såfall trenger du ikke stå i kø - men til gjengjeld må du betale mellom 1000,- og 2000,- pr time. Den typen privatpraktiserende som du snakker om, er såkalte avtalespesialister - og hos dem betaler du kun ordinær egenandel, resten dekkes av det offentlige.

Gjest Frisk pasient.
Skrevet

''Har prøvd nå tilsammen 13 psykologer, alle driver privatpraksis på 80 eller 100%. Normal ventetid er 1- 1,5 år.''

Høres ut som om du har vært i kontakt med såkalte avtalespesialister, dvs. spesialister som har avtale med helseforetaket slik at pasientene ikke trenger å betale mer enn vanlig egenandel.

Det er ikke vanskelig å få tilgang hos de som driver privat uten noen form for refusjon fra det offentlige.

''Det er ikke vanskelig å få tilgang hos de som driver privat uten noen form for refusjon fra det offentlige.

''

Jo det er det faktisk.

Gjest Frisk pasient.
Skrevet

''Det er ikke vanskelig å få tilgang hos de som driver privat uten noen form for refusjon fra det offentlige.

''

Jo det er det faktisk.

Gjest Frisk pasient.
Skrevet

''Mao har du ikke peiling. Jeg gjør ingenting av å stå i kø, det skulle bare mangle, de som er sykest skal få den hjelpen de trenger. Du skriver på en måte som gjør at du sier at dette vet du men så viser det seg jo at du ikke har peiling. Og tro meg, jeg var syk i 10 år, jeg gikk da også i privatpraksis og ventetiden var milelang.''

Dere snakker sannsynligvis forbi hverandre. Du sa et annet sted i tråden at du skulle betale behandlingen selv. I såfall trenger du ikke stå i kø - men til gjengjeld må du betale mellom 1000,- og 2000,- pr time. Den typen privatpraktiserende som du snakker om, er såkalte avtalespesialister - og hos dem betaler du kun ordinær egenandel, resten dekkes av det offentlige.

Jeg må stå i kø ja, det er opp til 1 års ventetid hos flere i 2 store byer jeg har sjekket, og da betaler jeg alt selv. Jeg trodde alle måtte ha henvisning, derfor spørsmålet.

Gjest Frisk pasient.
Skrevet

''Jeg skal såklart betale selv, var bare noe usikker på om jeg måtte ha henvisning :-)''

Hvis du skal betale alt selv, så trenger du ikke henvisning. Da kan du henvende deg direkte til en privatpraktiserende som ikke har avtale med helseforetaket, f.eks. www. ressursklinikken.no eller www.psykia.no - de tar imidlertid et sted mellom 1500,- og 2000,- pr behandlingstime. Hvis du leter litt, så finner du nok noen som ikke tar mer enn ca 1000,- pr time også.

Les tråden før du kommenterer, please.

Skrevet

Hvorfor blir de tatt inn, hvorfor sparkes de ikke ut, og hvorfor går de der hvis de ikke har noe de virkelig plages med?

''Hvorfor blir de tatt inn, hvorfor sparkes de ikke ut, og hvorfor går de der hvis de ikke har noe de virkelig plages med?''

Svært mange mennesker har et eller annet tema de gjerne drøfter med en fortrolig samtalepartner. I en tid hvor det i en del miljøer ikke er rom for så mye annet enn menneskers vellykkethet, vil en del av de vellykkede ønske å finne en fagperson å drøfte eksistensielle - og evt. mer problematiske - sider ved livet.

En del av de privatpraktiserende behandlerne er svært interessert i psykoterapi - og ønsker pasienter som er stabile, ikke utagerer, alltid møter til timene og i det hele tatt er forutsigbare. Har sett adskillige eksempler på at det er lettere å få tilgang for ressursterke akademikere med relativt beskjedne problemer, enn for pasienter som lider av bipolar lidelse eller personlighetsforstyrrelser av et visst omfang. Dette hadde ikke vært så stort problem om det hadde vært ressurser nok til at alle fikk et adekvat tilbud, men dessverre er det mange av de med mer alvorlige psykiske lidelser som gis et meget sparsomt behandlingstilbud.

Skrevet

''

Jo det er det faktisk.

Senest i forrige uke snakket med med en som hadde ventet 3 dager; det var i Oslo-området.

Også når deg gjelder avtalespesialistene, hører jeg stadig om folk som ikke venter mer enn noen få måneder før de får tilgang - men det er ofte folk som har skrevet "gode" søknader selv.

Skrevet

''Les tråden før du kommenterer, please.''

?

Hva er det du reagerer på?

Gjest Kayia
Skrevet

Som du sikkert skjønner etterhvert har du misforstått. Når man har en diagnose henvises man og bataler kun egenandel pr time inntil man evt når frikortgrensen. Dersom man er frisk, dvs ikke har en diagnose, kan man ikke henvises og må betale hele kostnaden selv. Det varierer hva psykologer tar, men her i byen tar mine psykologvenner alt mellom 1000 og 2000 kroner. Det er ikke nødvendigvis lange ventelister på slike timer, mens henviste pasienter gjerne må vente opp til garantitiden som er 6 mnd her i regionen.

Gjest Frisk pasient.
Skrevet

Som du sikkert skjønner etterhvert har du misforstått. Når man har en diagnose henvises man og bataler kun egenandel pr time inntil man evt når frikortgrensen. Dersom man er frisk, dvs ikke har en diagnose, kan man ikke henvises og må betale hele kostnaden selv. Det varierer hva psykologer tar, men her i byen tar mine psykologvenner alt mellom 1000 og 2000 kroner. Det er ikke nødvendigvis lange ventelister på slike timer, mens henviste pasienter gjerne må vente opp til garantitiden som er 6 mnd her i regionen.

Jeg har skjønt at jeg har misforstått :-) Har fått høre dette 5 ganger nå tror jeg, hehe.

det er ventetid opp mot 1 år her hvor jeg er, 2 store byer. Selv om jeg går til private og skal betale alt selv.

Gjest Frisk pasient.
Skrevet

Senest i forrige uke snakket med med en som hadde ventet 3 dager; det var i Oslo-området.

Også når deg gjelder avtalespesialistene, hører jeg stadig om folk som ikke venter mer enn noen få måneder før de får tilgang - men det er ofte folk som har skrevet "gode" søknader selv.

Alle bor ikke i Oslo vet du :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...