Gå til innhold

Bevis for at Gud ikke finnes - farlig?


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gud skal vel ikke være et kinderegg heller?

Nå er jeg svært lite religiøs av meg, ligger vel et sted mellom agnostiker og ateist sånn sett, men argumentasjonen din kjøper jeg altså ikke likevel.

Dette er fra Bibelen, og problemstillingen er kjent som Det Ondes Problem:

http://no.wikipedia.org/wiki/Det_ondes_problem

Det er annerkjent av teologer, og det er ingen god bortforklaring for det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    81

  • Mrs D

    15

  • Nøtteskall

    9

  • EnolaGay

    4

Mest aktive i denne tråden

''2) Jeg tror ikke at Gud eksisterer.''

Å tro at Gud ikke eksisterer er, som hidi sier, _også_ en tro. Det står jo også i setningen din over her.

Videre kan jeg ikke fatte og begripe med _fornuften_ at Gud ikke kan eksistere. Jeg er ikke (så) dum, heller ikke de fleste andre som tror at Gud eksisterer.

Det er åpenbart at Gud eksisterer, enten en kaller ham spaghettimonsteret, Allah, eller Jahve. Det er soleklart at det _må_ finnes en Skaper!

Jeg synes egentlig at å tro at det ikke eksisterer en Gud er dumskap. Tror man da virkelig at alt er oppstått av seg selv? Uten å påberope meg selv noen vidunderlig kunnskap om universet og alle dets lover, tillater jeg meg å si hvordan jeg tenker: At bosoner, ioner, protoner, partikler, celler osv, bestemte seg for at de ikke lenger ville være det de var, men heller bestemte seg for å gå videre i utviklingen. "Vi vil bli et tre", "Vi vil bli en tomatplante", "Vi vil bli en sild", "Ok, hvis dere vil bli en vanlig sild, så vil vi bli en hai", "Da vil vi bli krokodille", og "vi en ape".

Så finnes det altså et stort antall forskjellig treslag, som hvert enkelt igjen er unikt. Et stort antall ulike planter, fisk, krypdyr, aper, osv. Og hver enkelt av dem er unik.

Men størst fornuft hadde åpenbart de cellene som ønsket å bli menneske. Et menneske som har logisk sans, kunstneriske evner, som kan produsere og lage hva enn det skulle være, et avansert språk, osv, osv. Det finnes et stort antall mennesker, ulike raser, men hver for oss er vi unike. Det finnes bare 1 av deg, f.eks.

Jeg kan bare ikke forstå hvordan noen kan tro at verden er blitt til av seg selv. Det er dårskap! Å tro at det eksisterer en Gud er fornuftig og logisk. For som jeg har sagt før; ikke noe så fantastisk som hvordan naturen og alt som lever i den er, kan oppstå uten en Kreativ Designer.

Tenk også på universet forøvrig. Hver planet og stjerne er også unik. Ingen er helt lik hverandre. Noen planeter snurrer mot høyre , andre mot venstre, noen har slike egenskaper, andre har sånne, noen er iskalde, andre er utrolig varme, osv. osv. Men hver enkelt planet og hver enkelt stjerne er likevel unik.

Tenk for en fantastisk Skaper vi har! Så utrolig fantasifull og kreativ!

''Å tro at Gud ikke eksisterer er, som hidi sier, _også_ en tro. Det står jo også i setningen din over her.''

Ja, det er jo det jeg sier. Den setningen er en tro.

Setningen: "Jeg tror ikke at gud eksisterer" er derimot ikke en tro.

=====

Hvem skapte denne fantastiske "Skaperen", som er så avansert at han kan gjøre alt du beskriver?

Og hvis du svarer "han har alltid eksistert", så kan hvem som helst like gjerne svare "Universet har alltid eksistert".

En Skaper løser faktisk ingen av de problemstillingene du nevner.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvorfor tror ikke du på Brahma, eller Zeus, eller noen av de tusenvis av andre gudene?''

Det er vel fordi at det i mitt land i den tiden jeg vokste opp ikke har vært tradisjon for å tro annet enn på kristendommens Gud.

Jeg er blitt lært opp til å tro på kristendommens Gud. Og er forøvrig overbevist om at det er den rette troen, kanskje i likhet med de fleste i de andre religionene. ;)

Nettopp.

Så det er en tilfeldighet. Hadde du blitt født i Tunisia, hadde du trolig vært muslim.

I tillegg, at noen tror på gud XXX er jo ikke noe "bevis" på at XXX virkelig eksisterer, og ikke gud YYY i stedet.

Tror du på gud XXX, så har du forkastet YYY, ZZZ, og alle de tusenvis av andre gudene.

Forskjellen mellom deg og en ateist er altså kun at ateisten har forkastet én ekstra gud mer enn de tusenvis av gudene som du ikke tror på.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er klart. Men Trøsten med stor T får de i himmelen. Her på jorden er det ikke så mye som er perfekt, dessverre.

Har du tenkt over at du sitter her og forsvarer/bortforklarer massemord av småbarn?

Jeg blir ikke ofte provosert, men den holdningen din er direkte farlig, og har ført til tusenvis av barn som ble drept i Europa i tidligere tider.

Og hvem som helst kan jo da drepe, og si det samme...

En ting er å tro, men du må tenke gjennom konsekvensene av det du sier.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oslobasse

Har du tenkt over at du sitter her og forsvarer/bortforklarer massemord av småbarn?

Jeg blir ikke ofte provosert, men den holdningen din er direkte farlig, og har ført til tusenvis av barn som ble drept i Europa i tidligere tider.

Og hvem som helst kan jo da drepe, og si det samme...

En ting er å tro, men du må tenke gjennom konsekvensene av det du sier.

Med vennlig hilsen

''Jeg blir ikke ofte provosert, men den holdningen din er direkte farlig, og har ført til tusenvis av barn som ble drept i Europa i tidligere tider.''

Du burde være mer bekjymret for alle de som drepes pga religion i muslimske land I DAG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg blir ikke ofte provosert, men den holdningen din er direkte farlig, og har ført til tusenvis av barn som ble drept i Europa i tidligere tider.''

Du burde være mer bekjymret for alle de som drepes pga religion i muslimske land I DAG.

''Du burde være mer bekjymret for alle de som drepes pga religion i muslimske land I DAG. – oslobasse''

Jeg er like bekymret for alle som drepet, uansett årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest maiapril

Har du tenkt over at du sitter her og forsvarer/bortforklarer massemord av småbarn?

Jeg blir ikke ofte provosert, men den holdningen din er direkte farlig, og har ført til tusenvis av barn som ble drept i Europa i tidligere tider.

Og hvem som helst kan jo da drepe, og si det samme...

En ting er å tro, men du må tenke gjennom konsekvensene av det du sier.

Med vennlig hilsen

''Har du tenkt over at du sitter her og forsvarer/bortforklarer massemord av småbarn?

Jeg blir ikke ofte provosert, men den holdningen din er direkte farlig, og har ført til tusenvis av barn som ble drept i Europa i tidligere tider.

Og hvem som helst kan jo da drepe, og si det samme...''

??? Har du gått fra forstanden? Sitter du der og sier at jeg er en potensiell massemorder og at jeg forsvarer massedrap? Unnskyld meg, men nå ble jeg faktisk sjokkert! Tror ikke du er noen særlig kar å like likevel.

Jeg forklarte jo bare hva det kristne håpet er, nemlig at vi på et seinere tidspunkt (i himmelen) skal få trøst med stor T, og at vi her på jorden ikke kan oppnå det fullt ut, siden verden og menneskene ikke er perfekt.

Jeg tror du er en ond mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har du tenkt over at du sitter her og forsvarer/bortforklarer massemord av småbarn?

Jeg blir ikke ofte provosert, men den holdningen din er direkte farlig, og har ført til tusenvis av barn som ble drept i Europa i tidligere tider.

Og hvem som helst kan jo da drepe, og si det samme...''

??? Har du gått fra forstanden? Sitter du der og sier at jeg er en potensiell massemorder og at jeg forsvarer massedrap? Unnskyld meg, men nå ble jeg faktisk sjokkert! Tror ikke du er noen særlig kar å like likevel.

Jeg forklarte jo bare hva det kristne håpet er, nemlig at vi på et seinere tidspunkt (i himmelen) skal få trøst med stor T, og at vi her på jorden ikke kan oppnå det fullt ut, siden verden og menneskene ikke er perfekt.

Jeg tror du er en ond mann.

Han kommer til å holde det gående i all evighet her inne til alle gir opp og slutter å svare ham. :0) Så jeg anbefaler deg å bare slutte å svare i tråden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Han kommer til å holde det gående i all evighet her inne til alle gir opp og slutter å svare ham. :0) Så jeg anbefaler deg å bare slutte å svare i tråden nå.

Ja, men det som da blir så dumt med å gi seg, er at han da (dum som han er) tar det til inntekt for at han har rett siden han fikk det siste ordet...

Men jeg gidder ikke mer nå. Jeg ble dypt såret og lei meg av det han sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har du tenkt over at du sitter her og forsvarer/bortforklarer massemord av småbarn?

Jeg blir ikke ofte provosert, men den holdningen din er direkte farlig, og har ført til tusenvis av barn som ble drept i Europa i tidligere tider.

Og hvem som helst kan jo da drepe, og si det samme...''

??? Har du gått fra forstanden? Sitter du der og sier at jeg er en potensiell massemorder og at jeg forsvarer massedrap? Unnskyld meg, men nå ble jeg faktisk sjokkert! Tror ikke du er noen særlig kar å like likevel.

Jeg forklarte jo bare hva det kristne håpet er, nemlig at vi på et seinere tidspunkt (i himmelen) skal få trøst med stor T, og at vi her på jorden ikke kan oppnå det fullt ut, siden verden og menneskene ikke er perfekt.

Jeg tror du er en ond mann.

''??? Har du gått fra forstanden? Sitter du der og sier at jeg er en potensiell massemorder og at jeg forsvarer massedrap? ''

Har du lest det jeg skrev?

Jeg skrev at du forsvarer massemord av barn (tsunamien). Jeg har aldri sagt at DU var en potensiell massemorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Selvfølgelig skal ungene få velge livssyn selv, men det er jo ikke til å unngå at de blir påvirket av det foreldrene tror eller ikke tror på.

Ungene til presten blir tatt med i kirka og blir ofte troende som foreldrene, mens mine unger ikke blir det.

Sønnen til ei jeg kjenner ringte forøvrig lettere sjokkert hjem fra konfirmasjonsleir for å fortelle at "du mamma, de ber BORDBØNN her!??" Den unge mannen hadde ikke helt tenkt igjennom hva han hadde meldt seg på tror jeg. -men han hadde fått velge selv altså ;-)

Hehe :)

Ja, du har rett i det du sier.. Som lærer opplever jeg iblant foreldre som er livredde for at barna skal få høre om Jesus selv i bittebitte små doser. Allah bryr de seg ikke om :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...