Gå til innhold

Bevis for at Gud ikke finnes - farlig?


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    81

  • Mrs D

    15

  • Nøtteskall

    9

  • EnolaGay

    4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Don't call me Shirley

Nei, jeg tror ikke på noen gud. Jeg er ateist.

Med vennlig hilsen

''Nei, jeg tror ikke på noen gud. Jeg er ateist.''

Men det har du ikke alltid vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs.Q

Virkeligheten, ikke "min virkelighet".

Jo det er din virkelighet sør, ikke ALLE tror på din virkelighet vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, jeg tror ikke på noen gud. Jeg er ateist.''

Men det har du ikke alltid vært?

Hei Shirley! ;-) (Kunne ikke dy meg! ;-) )

Nei, jeg var kristen inntil jeg var ca 13 år gammel.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest maiapril

Virkeligheten eksisterer helt uavhengig av hvem som tror og hva de tror.

De som vet noe om Virkeligheten er de som forsker på den, tester hypotesene (teorien om tyngdekraften, for eksempel) osv osv. og som baserer svarene sine på observasjonene.

Med vennlig hilsen

''Virkeligheten eksisterer helt uavhengig av hvem som tror og hva de tror.''

Jupp, sant det. Tenk om kristendommen er den virkeligheten? At det finnes en Gud som sendte sin sønn, osv. Da hadde dette vært like virkelig selv om du ikke trodde på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

''Deler av virkeligheten ja, og hvor mange deler er det ikke av virkeligheten?

Virkeligheten er individuel, det blir som du tror. – Mrs.Q''

Det er én Virkelighet.

Den individuelle virkeligheten du snakker om er din individuelle oppfattelse av virkeligheten. Det endrer ikke på selve virkeligheten - det er bare hva som er "inne i hodet ditt". Og det styrer du selv.

Du kan velge å fylle hodet ditt med Spaghettimonstre, guder, spøkelser og hva annet du vil. Eller du kan fylle det med ting det faktisk er god grunn til å fylle det med.

Med vennlig hilsen

''Det er én Virkelighet.''

Ja, og den er åpenbart for den som tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er din virkelighet sør, ikke ALLE tror på din virkelighet vet du.

Nei, jeg har ikke påstått at noen tror på min virkelighet. Veldig greit hvis du kan forholde deg til det jeg faktisk skriver.

Derimot så har jeg påstått at det finnes en virkelighet, som menneskeheten gradvis er i gang med å forstå mer og mer av. Så langt er det intet som tyder på at det verken finnes spøkelser eller guder der.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er én Virkelighet.''

Ja, og den er åpenbart for den som tror.

Ja, hva som helst er åpenbart for den som tror, avhengig av hva de velger å tro på.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Virkeligheten eksisterer helt uavhengig av hvem som tror og hva de tror.''

Jupp, sant det. Tenk om kristendommen er den virkeligheten? At det finnes en Gud som sendte sin sønn, osv. Da hadde dette vært like virkelig selv om du ikke trodde på det.

Ja, og det finnes titusenvis av mulige guder og religioner man kan tro på. Det er ingen spesiell grunn til å tro på akkurat den kristne guden.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs.Q

Nei, jeg har ikke påstått at noen tror på min virkelighet. Veldig greit hvis du kan forholde deg til det jeg faktisk skriver.

Derimot så har jeg påstått at det finnes en virkelighet, som menneskeheten gradvis er i gang med å forstå mer og mer av. Så langt er det intet som tyder på at det verken finnes spøkelser eller guder der.

Med vennlig hilsen

Kanskje det finnes EN virkelig virkelighet da, håper vi oppdager den ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg nok ikke, jeg er ingen lærd person som har peil på så mange ting. ;)

Men jeg vet jo at folk i kristendommens navn har gjort ufattelig mye skade. Men selv om mennesker begår grusomme handlinger i en annens navn, betyr jo ikke det at navnets eier er enig i det.

''Men selv om mennesker begår grusomme handlinger i en annens navn, betyr jo ikke det at navnets eier er enig i det.''

Det er intet som tyder på at han var uenig nok til å stoppe dem. Tvert i mot.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest maiapril

''Bevisene på Guds eksistens ligger rett utenfor døren din. Det er nok bare å ta en titt på deg selv. Ingenting så perfekt kan ha blitt til "av seg selv". Det er åpenbart, i dobbel forstand! – maiapril''

Nei, der ligger ingen bevis på guds eksistens. Verken den kristne gud, eller noen annen.

Din påstand om at "Ingenting så perfekt kan ha blitt til "av seg selv"." er bare det - en løs påstand, uten noen underbygging eller bevis.

Med vennlig hilsen

''Din påstand om at "Ingenting så perfekt kan ha blitt til "av seg selv"." er bare det - en løs påstand, uten noen underbygging eller bevis.''

Det er bare å se seg rundt, så forstår du det som trengs å forståes. Verre er det ikke. Men det finnes dessverre mange som deg som ønsker å gå med skylapper og innbille seg eventyr. Eventyret i denne sammenhengen er at Gud ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''På samme måten som denne troen og tankemåten er inne i hodet ditt. Det er ikke sånn at det du sier nødvendigvis er mer alment enn det Mrs.Q sier. Ergo lever dere begge i en fantasiverden - om man skal følge ditt tankesett. – Mrs Doolittle''

Det jeg skriver er ikke en "tro". Det er ikke basert på noe jeg "tror" på, i religiøs forstand.

Man kan "tro" på Gud, og tro på spøkelser.

Men "tro" på tyngdekraften er åpenbart noe helt annet.

Med vennlig hilsen

''Det jeg skriver er ikke en "tro". Det er ikke basert på noe jeg "tror" på, i religiøs forstand.''

Tro behøver ikke være religiøst betinget. Man kan tro på nissen, gud, kjærligheten eller bare rett og slett ingen ting. Jeg tror ikke på gud, det er også en form for tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det finnes EN virkelig virkelighet da, håper vi oppdager den ja :)

Den er allerede "her"; mye mellom himmel og jord er ukjent.

I dag ble en liten del mer av denne virkeligheten funnet og gradvis forstått. Det hjelper oss med å forstå enda mer av virkeligheten.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det finnes titusenvis av mulige guder og religioner man kan tro på. Det er ingen spesiell grunn til å tro på akkurat den kristne guden.

Med vennlig hilsen

''Det er ingen spesiell grunn til å tro på akkurat den kristne guden.''

Selvfølgelig er det det, for de som tror på den kristne guden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs.Q

Den er allerede "her"; mye mellom himmel og jord er ukjent.

I dag ble en liten del mer av denne virkeligheten funnet og gradvis forstått. Det hjelper oss med å forstå enda mer av virkeligheten.

Med vennlig hilsen

Ok, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det jeg skriver er ikke en "tro". Det er ikke basert på noe jeg "tror" på, i religiøs forstand.''

Tro behøver ikke være religiøst betinget. Man kan tro på nissen, gud, kjærligheten eller bare rett og slett ingen ting. Jeg tror ikke på gud, det er også en form for tro.

Det er stor forskjell mellom:

1) Å ikke tro at Gud eksisterer.

2) Å tro at Gud ikke eksisterer.

Hvis du tenker på det så ser du at:

1) Er ikke en tro.

2) Er en tro.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ingen spesiell grunn til å tro på akkurat den kristne guden.''

Selvfølgelig er det det, for de som tror på den kristne guden.

''Selvfølgelig er det det, for de som tror på den kristne guden. – Mrs Doolittle''

Joda, men det er sirkulær logikk. Man tror på Bibelen fordi det står i Bibelen at den er sann.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...