Gå til innhold

Bevis for at Gud ikke finnes - farlig?


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Nøtteskall

''Poenget var jo at - vi trenger noe å tro på, derfor velger folk å tro!!.''

Nei, vi trenger ikke å tro på noe. Vi kan velge å tro på noe - som oftest på grunn av latskap. Det er vanligvis behagelig å tro.

'' du er en jævla kvervulant. – Nøtteskall''

Du tåler ikke at innleggene dine blir plukket fra hverandre.

Du svarte ikke på om konklusjonen av det du skriver var:

''Så det er OK å drepe småbarn, siden de kanskje kommer til himmelen?''

Med vennlig hilsen

Om jeg synes det er OK å drepe barn?

selvsagt ikke. Men det er lettere å komme over noe sånt hvis man håper det finnes en sjel bortafor de fysiske lovene.

Det har kommet mye godt ut av det å tro på det gudommelige og det er slettes ikke latskap. Tenk på all den vakre musikken og kunsten som har blitt til? Det vakreste jeg vet er Mozarts Requiem.

Tenk på alle de missjonærene som har reist kloden rundt og hjulpet syke og fattige mennesker ?? de følte de fikk styrken fra gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    81

  • Mrs D

    15

  • Nøtteskall

    9

  • EnolaGay

    4

Mest aktive i denne tråden

Ok tok den :)

Men mener det finnes mye mer enn det og.

Fint! :-)

Man må jo ha en eller annen metode for å finne ut av om "noe" eksisterer, ikke sant?

Hvis noen sier "Spaghettimonsteret" eksisterer, så tror du vel ikke på det bare fordi noen sier det?

Hvis noen sier "tyngdekraften" eksisterer, så tror du på det.

Ergo må du også ha en eller annen metode for å avgjøre hva som eksisterer, og hva som ikke gjør det, ikke sant?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare seriøse svar jeg :)

Svarer utifra det jeg tror på, min virkelighet. Illusjon eller ei.

Virkeligheten er ikke noe man kan finne opp selv.

Da er det snakk om din egen "religion".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs.Q

Fint! :-)

Man må jo ha en eller annen metode for å finne ut av om "noe" eksisterer, ikke sant?

Hvis noen sier "Spaghettimonsteret" eksisterer, så tror du vel ikke på det bare fordi noen sier det?

Hvis noen sier "tyngdekraften" eksisterer, så tror du på det.

Ergo må du også ha en eller annen metode for å avgjøre hva som eksisterer, og hva som ikke gjør det, ikke sant?

Med vennlig hilsen

''Hvis noen sier "Spaghettimonsteret" eksisterer, så tror du vel ikke på det bare fordi noen sier det?''

Jo jeg tror det er det den personen tror på, selv om det ikke er min virkelighet. Jeg respekterer andre sine virkeligheter og andres tro.

Tro er alt mellom himmel og jord, og tro er det som skaper virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs.Q

Virkeligheten er ikke noe man kan finne opp selv.

Da er det snakk om din egen "religion".

Med vennlig hilsen

''Virkeligheten er ikke noe man kan finne opp selv.''

Jo, det du tror blir din virkelighet. Er det ikke det du tror på som lager din virkelighet?

Det er du som har skapt din virkelighet, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg synes det er OK å drepe barn?

selvsagt ikke. Men det er lettere å komme over noe sånt hvis man håper det finnes en sjel bortafor de fysiske lovene.

Det har kommet mye godt ut av det å tro på det gudommelige og det er slettes ikke latskap. Tenk på all den vakre musikken og kunsten som har blitt til? Det vakreste jeg vet er Mozarts Requiem.

Tenk på alle de missjonærene som har reist kloden rundt og hjulpet syke og fattige mennesker ?? de følte de fikk styrken fra gud.

''Om jeg synes det er OK å drepe barn? selvsagt ikke.''

Men Gud drepte jo titusenvis av småbarn under tsunamien.

====

Ja, regiøse har laget mye fin musikk. Det betyr ikke at noen gud eksisterer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hvis noen sier "Spaghettimonsteret" eksisterer, så tror du vel ikke på det bare fordi noen sier det?''

Jo jeg tror det er det den personen tror på, selv om det ikke er min virkelighet. Jeg respekterer andre sine virkeligheter og andres tro.

Tro er alt mellom himmel og jord, og tro er det som skaper virkeligheten.

''

Jo jeg tror det er det den personen tror på, selv om det ikke er min virkelighet. Jeg respekterer andre sine virkeligheter og andres tro.

Tro er alt mellom himmel og jord, og tro er det som skaper virkeligheten. – Mrs.Q''

Nei, noe eksisterer ikke (i virkeligheten) bare for noen tror på det. Det "eksisterer" kun mellom ørene på de som tror.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs.Q

''Om jeg synes det er OK å drepe barn? selvsagt ikke.''

Men Gud drepte jo titusenvis av småbarn under tsunamien.

====

Ja, regiøse har laget mye fin musikk. Det betyr ikke at noen gud eksisterer.

Med vennlig hilsen

Tror du vær og vind er Gud du?

Sjokka!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs.Q

''

Jo jeg tror det er det den personen tror på, selv om det ikke er min virkelighet. Jeg respekterer andre sine virkeligheter og andres tro.

Tro er alt mellom himmel og jord, og tro er det som skaper virkeligheten. – Mrs.Q''

Nei, noe eksisterer ikke (i virkeligheten) bare for noen tror på det. Det "eksisterer" kun mellom ørene på de som tror.

Med vennlig hilsen

Det er uansett virkeligheten og hverdagen til de som tror på det, og hvor mange relgioner er det???

Mer relgioner enn din ene sannhet iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtteskall

''Om jeg synes det er OK å drepe barn? selvsagt ikke.''

Men Gud drepte jo titusenvis av småbarn under tsunamien.

====

Ja, regiøse har laget mye fin musikk. Det betyr ikke at noen gud eksisterer.

Med vennlig hilsen

ok.

Men da kan jo jeg få ha min tro i fred. Og du din. Så kan vi jo avslutte hele denne diskusjonen og heller prøve å gjøre det beste ut av vår livssituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Virkeligheten er ikke noe man kan finne opp selv.''

Jo, det du tror blir din virkelighet. Er det ikke det du tror på som lager din virkelighet?

Det er du som har skapt din virkelighet, er det ikke?

Nei, jeg har ikke skapt noe virkelighet. Jeg tror ikke noe eksisterer FORDI jeg "tror" på det.

Det du beskriver er "bak-frem".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett virkeligheten og hverdagen til de som tror på det, og hvor mange relgioner er det???

Mer relgioner enn din ene sannhet iallefall :)

Noe er ikke "sant" avhengig av hvor mange som tror på noe.

Spaghettimonsteret ville ikke eksistert i virkeligheten, selv om 100% av jordens befolkning mente at det gjorde det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ok.

Men da kan jo jeg få ha min tro i fred. Og du din. Så kan vi jo avslutte hele denne diskusjonen og heller prøve å gjøre det beste ut av vår livssituasjon.

Det er da ingen som sier du ikke kan tro på det du måtte ønske.

Derimot så må du forvente å bli motsagt hvis du skriver på et diskusjonsforum.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Don't call me Shirley

Poenget var jo at - vi trenger noe å tro på, derfor velger folk å tro!!. du er en jævla kvervulant.

''du er en jævla kvervulant.''

No shit, Sherlock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er da ingen grunn til å motbevise noe som ikke har blitt bevist''

Bevisene på Guds eksistens ligger rett utenfor døren din. Det er nok bare å ta en titt på deg selv. Ingenting så perfekt kan ha blitt til "av seg selv". Det er åpenbart, i dobbel forstand!

''Bevisene på Guds eksistens ligger rett utenfor døren din. Det er nok bare å ta en titt på deg selv. Ingenting så perfekt kan ha blitt til "av seg selv". Det er åpenbart, i dobbel forstand! – maiapril''

Nei, der ligger ingen bevis på guds eksistens. Verken den kristne gud, eller noen annen.

Din påstand om at "Ingenting så perfekt kan ha blitt til "av seg selv"." er bare det - en løs påstand, uten noen underbygging eller bevis.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs.Q

Nei, jeg har ikke skapt noe virkelighet. Jeg tror ikke noe eksisterer FORDI jeg "tror" på det.

Det du beskriver er "bak-frem".

Med vennlig hilsen

Jo du tror på det du tror på fordi du har skapt det, din virkelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det går fint an å tro på absolutt hva man vil. Man kan tro at Usynlige Lilla Kaniner eller Spaghettimonsteret laget verden''

Ja, det går fint an å tro på absolutt hva man vil. Men en Gud er en Gud. En Gud har skaperkraft, han er overlegen og superb i de fleste religioner. Spaghettimonstere eller lilla kaniner er vel ikke i utgangspunktet like tillitvekkende som en Gud. Jeg ville iallefall aldri ha trodd at "lilla kaniner" hadde kunnet skape universet og alt som er i den. Men en suveren Gud, derimot... Helt klart! :)

''Du kan ikke argumentere for at det er mer sannsynlig at det er Gud/Allah eksisterer enn at Spaghettimonsteret gjør det.''

Jo, se mitt svar over.

''Det er derfor ingen grunn til å tro på noen gud eller på Spaghettimonsteret.''

Jeg kan godt tro på begge deler, jeg. Men bare èn av dem er mektig nok til å skape, og det er Gud.

Neida, man kan like gjerne tro at Spaghettimonsteret er enda mektigere enn Gud. Man kan tro absolutt hva man vil, og derfor er det veldig greit med Vitenskapen som sørger for at man har metoder for å skille det som er fri fantasi fra det som er virkelig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs.Q

Noe er ikke "sant" avhengig av hvor mange som tror på noe.

Spaghettimonsteret ville ikke eksistert i virkeligheten, selv om 100% av jordens befolkning mente at det gjorde det.

Med vennlig hilsen

Jodda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...