Gå til innhold

Bevis for at Gud ikke finnes - farlig?


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gjest Mrs.Q

''Deler av virkeligheten ja, og hvor mange deler er det ikke av virkeligheten?

Virkeligheten er individuel, det blir som du tror. – Mrs.Q''

Det er én Virkelighet.

Den individuelle virkeligheten du snakker om er din individuelle oppfattelse av virkeligheten. Det endrer ikke på selve virkeligheten - det er bare hva som er "inne i hodet ditt". Og det styrer du selv.

Du kan velge å fylle hodet ditt med Spaghettimonstre, guder, spøkelser og hva annet du vil. Eller du kan fylle det med ting det faktisk er god grunn til å fylle det med.

Med vennlig hilsen

Phø! Hva er din sanne virkelighet da, er det den eneste virkelighet?

Nei du, det er mange mange mange virkeligheter. Og hvis ti vitner er vitne til noe kan du få ti ulike forklaringer, men kun en av dem er rett...er det det du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    81

  • Mrs D

    15

  • Nøtteskall

    9

  • EnolaGay

    4

Mest aktive i denne tråden

Nøtteskall

''kanskje de kommer til himmelen etterpå ?''

Så det er OK å drepe småbarn, siden de kanskje kommer til himmelen?

Tenk på hva du skriver.

Med vennlig hilsen

Poenget var jo at - vi trenger noe å tro på, derfor velger folk å tro!!. du er en jævla kvervulant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs.Q

''Deler av virkeligheten ja, og hvor mange deler er det ikke av virkeligheten?

Virkeligheten er individuel, det blir som du tror. – Mrs.Q''

Det er én Virkelighet.

Den individuelle virkeligheten du snakker om er din individuelle oppfattelse av virkeligheten. Det endrer ikke på selve virkeligheten - det er bare hva som er "inne i hodet ditt". Og det styrer du selv.

Du kan velge å fylle hodet ditt med Spaghettimonstre, guder, spøkelser og hva annet du vil. Eller du kan fylle det med ting det faktisk er god grunn til å fylle det med.

Med vennlig hilsen

''Det er én Virkelighet.''

Og hvem vet om denne virkeligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

''Han kan da ikke motbevise guds eksistens med det. ''

Det er da ingen grunn til å motbevise noe som ikke har blitt bevist.

Med vennlig hilsen

''Det er da ingen grunn til å motbevise noe som ikke har blitt bevist''

Bevisene på Guds eksistens ligger rett utenfor døren din. Det er nok bare å ta en titt på deg selv. Ingenting så perfekt kan ha blitt til "av seg selv". Det er åpenbart, i dobbel forstand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vel, jo, fordi hvis det ble skapt av en gud, så må denne guden begripeligvis allerede ha eksistert FØRST.''

Ja, og så? Hans navn er Jahve, som betyr "Jeg er". Han har alltid eksistert, eksisterer og vil alltid eksistere.

Trodde du virkelig at Gud skulle ha "blitt til" etter Big Bang eller noe. At noe fra dette smellet skulle ha dannet en Gud? Den som tror på en Gud, tror selvfølgelig at han var "før alle ting".

Det er jo ikke svar på noe som helst. Du har bare endret spørsmålet fra "hvordan ble universet til?" til "hvordan ble Gud til?".

Og "han har alltid eksistert" er selvsagt ikke noe svar. Man kan like gjerne påstå at universet alltid har eksistert.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phø! Hva er din sanne virkelighet da, er det den eneste virkelighet?

Nei du, det er mange mange mange virkeligheter. Og hvis ti vitner er vitne til noe kan du få ti ulike forklaringer, men kun en av dem er rett...er det det du mener?

''Phø! Hva er din sanne virkelighet da, er det den eneste virkelighet?

Nei du, det er mange mange mange virkeligheter. Og hvis ti vitner er vitne til noe kan du få ti ulike forklaringer, men kun en av dem er rett...er det det du mener? – Mrs.Q''

Jeg sier at det er én virkelighet, som eksisterer helt uavhengig av hvor mange som mener noe.

Du kan ha 10 personer som mener det er 10 forskjellige guder som eksisterer; det betyr ikke at noen av de 10 gudene faktisk eksisterer.

Ting eksisterer ikke fordi noen "mener" det, eller tror på det. Ting eksisterer, og vi kan teste/observere det på en uavhengig måte, og derved avgjøre om det er reelt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det er én Virkelighet.''

Og hvem vet om denne virkeligheten?

Virkeligheten eksisterer helt uavhengig av hvem som tror og hva de tror.

De som vet noe om Virkeligheten er de som forsker på den, tester hypotesene (teorien om tyngdekraften, for eksempel) osv osv. og som baserer svarene sine på observasjonene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Det går fint an å tro på absolutt hva man vil. Man kan tro at Usynlige Lilla Kaniner eller Spaghettimonsteret laget verden, eller Gud/Allah.

Du kan ikke argumentere for at det er mer sannsynlig at det er Gud/Allah eksisterer enn at Spaghettimonsteret gjør det.

Det er derfor ingen grunn til å tro på noen gud eller på Spaghettimonsteret.

Med vennlig hilsen

''Det går fint an å tro på absolutt hva man vil. Man kan tro at Usynlige Lilla Kaniner eller Spaghettimonsteret laget verden''

Ja, det går fint an å tro på absolutt hva man vil. Men en Gud er en Gud. En Gud har skaperkraft, han er overlegen og superb i de fleste religioner. Spaghettimonstere eller lilla kaniner er vel ikke i utgangspunktet like tillitvekkende som en Gud. Jeg ville iallefall aldri ha trodd at "lilla kaniner" hadde kunnet skape universet og alt som er i den. Men en suveren Gud, derimot... Helt klart! :)

''Du kan ikke argumentere for at det er mer sannsynlig at det er Gud/Allah eksisterer enn at Spaghettimonsteret gjør det.''

Jo, se mitt svar over.

''Det er derfor ingen grunn til å tro på noen gud eller på Spaghettimonsteret.''

Jeg kan godt tro på begge deler, jeg. Men bare èn av dem er mektig nok til å skape, og det er Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs.Q

''Phø! Hva er din sanne virkelighet da, er det den eneste virkelighet?

Nei du, det er mange mange mange virkeligheter. Og hvis ti vitner er vitne til noe kan du få ti ulike forklaringer, men kun en av dem er rett...er det det du mener? – Mrs.Q''

Jeg sier at det er én virkelighet, som eksisterer helt uavhengig av hvor mange som mener noe.

Du kan ha 10 personer som mener det er 10 forskjellige guder som eksisterer; det betyr ikke at noen av de 10 gudene faktisk eksisterer.

Ting eksisterer ikke fordi noen "mener" det, eller tror på det. Ting eksisterer, og vi kan teste/observere det på en uavhengig måte, og derved avgjøre om det er reelt.

Med vennlig hilsen

''Ting eksisterer ikke fordi noen "mener" det, eller tror på det. ''

Det er akkurat her du tar feil, men deg om det. Du vil forstå mer når du dør, tro det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var jo at - vi trenger noe å tro på, derfor velger folk å tro!!. du er en jævla kvervulant.

''Poenget var jo at - vi trenger noe å tro på, derfor velger folk å tro!!.''

Nei, vi trenger ikke å tro på noe. Vi kan velge å tro på noe - som oftest på grunn av latskap. Det er vanligvis behagelig å tro.

'' du er en jævla kvervulant. – Nøtteskall''

Du tåler ikke at innleggene dine blir plukket fra hverandre.

Du svarte ikke på om konklusjonen av det du skriver var:

''Så det er OK å drepe småbarn, siden de kanskje kommer til himmelen?''

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs.Q

Virkeligheten eksisterer helt uavhengig av hvem som tror og hva de tror.

De som vet noe om Virkeligheten er de som forsker på den, tester hypotesene (teorien om tyngdekraften, for eksempel) osv osv. og som baserer svarene sine på observasjonene.

Med vennlig hilsen

Tror ikke forskning avslører ALT jeg da....kun det en kan ta og føle på. Det finnes mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ting eksisterer ikke fordi noen "mener" det, eller tror på det. ''

Det er akkurat her du tar feil, men deg om det. Du vil forstå mer når du dør, tro det eller ei.

''Det er akkurat her du tar feil, men deg om det. Du vil forstå mer når du dør, tro det eller ei. – Mrs.Q''

Ja, det var jo lettvint. Man "forstår" det etter at man ikke er her, og ikke man motsi deg.

Har du et seriøst svar?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Deler av virkeligheten ja, og hvor mange deler er det ikke av virkeligheten?

Virkeligheten er individuel, det blir som du tror. – Mrs.Q''

Det er én Virkelighet.

Den individuelle virkeligheten du snakker om er din individuelle oppfattelse av virkeligheten. Det endrer ikke på selve virkeligheten - det er bare hva som er "inne i hodet ditt". Og det styrer du selv.

Du kan velge å fylle hodet ditt med Spaghettimonstre, guder, spøkelser og hva annet du vil. Eller du kan fylle det med ting det faktisk er god grunn til å fylle det med.

Med vennlig hilsen

''Den individuelle virkeligheten du snakker om er din individuelle oppfattelse av virkeligheten. Det endrer ikke på selve virkeligheten - det er bare hva som er "inne i hodet ditt". Og det styrer du selv.''

På samme måten som denne troen og tankemåten er inne i hodet ditt. Det er ikke sånn at det du sier nødvendigvis er mer alment enn det Mrs.Q sier. Ergo lever dere begge i en fantasiverden - om man skal følge ditt tankesett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke forskning avslører ALT jeg da....kun det en kan ta og føle på. Det finnes mer enn det.

''Tror ikke forskning avslører ALT jeg da....kun det en kan ta og føle på. Det finnes mer enn det. – Mrs.Q

''

Du kan verken ta eller føle på partikkelen som ble oppdaget i dag.

Ei heller fjerne planeter som vitenskapen har oppdaget.

Ei heller virus.

Men du kan merke konsekvensen av virus, for eksempel.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Phø! Hva er din sanne virkelighet da, er det den eneste virkelighet?

Nei du, det er mange mange mange virkeligheter. Og hvis ti vitner er vitne til noe kan du få ti ulike forklaringer, men kun en av dem er rett...er det det du mener? – Mrs.Q''

Jeg sier at det er én virkelighet, som eksisterer helt uavhengig av hvor mange som mener noe.

Du kan ha 10 personer som mener det er 10 forskjellige guder som eksisterer; det betyr ikke at noen av de 10 gudene faktisk eksisterer.

Ting eksisterer ikke fordi noen "mener" det, eller tror på det. Ting eksisterer, og vi kan teste/observere det på en uavhengig måte, og derved avgjøre om det er reelt.

Med vennlig hilsen

''Ting eksisterer, og vi kan teste/observere det på en uavhengig måte, og derved avgjøre om det er reelt.''

DET er i alle fall en fantasiverden, å tro at man kan teste alt. Hvorfor er ikke alt testet og fastslått allerede da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Kan du nevne noen religion med tilhengere som har drept flere enn nettopp Kristendommens tilhengere?

Kan du nevne en bok på Biblioteket med flere folkemord og trusler enn Bibelen, spesielt når disse er utført av bokens store "helt"?

Med vennlig hilsen

Det kan jeg nok ikke, jeg er ingen lærd person som har peil på så mange ting. ;)

Men jeg vet jo at folk i kristendommens navn har gjort ufattelig mye skade. Men selv om mennesker begår grusomme handlinger i en annens navn, betyr jo ikke det at navnets eier er enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Den individuelle virkeligheten du snakker om er din individuelle oppfattelse av virkeligheten. Det endrer ikke på selve virkeligheten - det er bare hva som er "inne i hodet ditt". Og det styrer du selv.''

På samme måten som denne troen og tankemåten er inne i hodet ditt. Det er ikke sånn at det du sier nødvendigvis er mer alment enn det Mrs.Q sier. Ergo lever dere begge i en fantasiverden - om man skal følge ditt tankesett.

''På samme måten som denne troen og tankemåten er inne i hodet ditt. Det er ikke sånn at det du sier nødvendigvis er mer alment enn det Mrs.Q sier. Ergo lever dere begge i en fantasiverden - om man skal følge ditt tankesett. – Mrs Doolittle''

Det jeg skriver er ikke en "tro". Det er ikke basert på noe jeg "tror" på, i religiøs forstand.

Man kan "tro" på Gud, og tro på spøkelser.

Men "tro" på tyngdekraften er åpenbart noe helt annet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs.Q

''Det er akkurat her du tar feil, men deg om det. Du vil forstå mer når du dør, tro det eller ei. – Mrs.Q''

Ja, det var jo lettvint. Man "forstår" det etter at man ikke er her, og ikke man motsi deg.

Har du et seriøst svar?

Med vennlig hilsen

Har bare seriøse svar jeg :)

Svarer utifra det jeg tror på, min virkelighet. Illusjon eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs.Q

''Tror ikke forskning avslører ALT jeg da....kun det en kan ta og føle på. Det finnes mer enn det. – Mrs.Q

''

Du kan verken ta eller føle på partikkelen som ble oppdaget i dag.

Ei heller fjerne planeter som vitenskapen har oppdaget.

Ei heller virus.

Men du kan merke konsekvensen av virus, for eksempel.

Med vennlig hilsen

Ok tok den :)

Men mener det finnes mye mer enn det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ting eksisterer, og vi kan teste/observere det på en uavhengig måte, og derved avgjøre om det er reelt.''

DET er i alle fall en fantasiverden, å tro at man kan teste alt. Hvorfor er ikke alt testet og fastslått allerede da?

''DET er i alle fall en fantasiverden, å tro at man kan teste alt. Hvorfor er ikke alt testet og fastslått allerede da? – Mrs Doolittle''

Fordi det er så mye man må teste, og det begripeligvis går langsomt.

Det man derimot ser er hvor ufattelig mye som er oppdaget i løpet av de siste før hundre årene, altså, etter at man begynte å bruke vitenskapelige metoder.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...