Gå til innhold

Bevis for at Gud ikke finnes - farlig?


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Nå har jeg ikke satt meg så veldig nøye inn i dette her, da atomer og slike ting ikke akkurat er det jeg liker å bry hjernen min mest med, men allikevel dukker det opp noen tanker her ;)

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10058625

Hva skjer dersom man får klare bevis for hvordan verden virkelig oppsto - at det ikke handler om Gud/Allah eller hvem det nå er? Vil ikke dette være ganske skummelt? Hva med alle som søker trøst i religionen og lever for denne? Jeg har f.eks. en god venn som er eksnarkoman og som sier at uten støtten fra Jesus, så hadde han vært på kjøret igjen..... Hva med de landene som bygger sin kultur veldig sterkt på religion? Hva med fattige muslimske land der man har muslimske ekstremister som lett kan få enda større innflytelse hos også den delen av befolkningen som mener Koranen står for nestekjærlighet og som dermed er imot vold? For mange mennesker i verden er troen det mest fundamentalt viktige i livet.... Hva vil skje med disse?

Nesten så jeg begynner å tro det er skummelt å forske for mye på dette her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    81

  • Mrs D

    15

  • Nøtteskall

    9

  • EnolaGay

    4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

''Hva skjer dersom man får klare bevis for hvordan verden virkelig oppsto - at det ikke handler om Gud/Allah eller hvem det nå er? Vil ikke dette være ganske skummelt?''

Neida, de vil ikke tro på bevisene uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Hva skjer dersom man får klare bevis for hvordan verden virkelig oppsto - at det ikke handler om Gud/Allah eller hvem det nå er? Vil ikke dette være ganske skummelt?''

Neida, de vil ikke tro på bevisene uansett.

Nei, det er nesten så man får håpe det - ser for meg en enorm revolusjon om alle tror på eventuelle bevis som måtte komme;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Nei, det er nesten så man får håpe det - ser for meg en enorm revolusjon om alle tror på eventuelle bevis som måtte komme;)

Det skumle er religionene. Uten religioner ville det vært fredligere på jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man HAR bevis for hvordan verden oppstod. Og at Gud ikke har noe med det å gjøre.

De som tror, de tror uansett bevis eller ikke bevis. De bare finner opp sine egne bevis for det motsatte! http://no.wikipedia.org/wiki/Intelligent_design for eksempel.

Se på de som tror på spøkelser. Man har bevist om og om igjen at det ikke finnes. BEVIS. Som i å ferske noen med handa i kakeboksen, med video, lyd og søtti vitner.

Folk avviser kontant samtlige ting og fortsetter å tro på det de ønsker skal være sant.

Så jeg er ikke nevneverdig bekymret selv om noen skulle finne liket av mannen i egen person! :0D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det skumle er religionene. Uten religioner ville det vært fredligere på jorda.

Tja, er du så sikker på det? Jeg tenker at det er urettferdigheten i verden som først og fremst skaper konfliktene.... I alle religioner står nestekjærligheten ganske sterkt - selv om både f.eks. Bibelen og Koranen _også_ viser det motsatte ;) I mange tilfeller er det den sterke troen som gjør at mange holder motet oppe til tross for elendige levekår. Hvis troen blir tatt fra slike mennesker, så ser jeg faktisk for meg verre tilstander enn idag?

Jeg ser også godt hva du mener- og tenker det kan gå begge veier. Jeg ser bare ikke en automatikk i at dersom religionene forsvant, så ville det blitt færre konflikter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Man HAR bevis for hvordan verden oppstod. Og at Gud ikke har noe med det å gjøre.

De som tror, de tror uansett bevis eller ikke bevis. De bare finner opp sine egne bevis for det motsatte! http://no.wikipedia.org/wiki/Intelligent_design for eksempel.

Se på de som tror på spøkelser. Man har bevist om og om igjen at det ikke finnes. BEVIS. Som i å ferske noen med handa i kakeboksen, med video, lyd og søtti vitner.

Folk avviser kontant samtlige ting og fortsetter å tro på det de ønsker skal være sant.

Så jeg er ikke nevneverdig bekymret selv om noen skulle finne liket av mannen i egen person! :0D

En ting er å ikke finne bevis for overnaturlige ting, en annen ting er å finne bevis for at overnaturlige ting ikke finnes :P

Og ja, jeg tror nok du har rett i at religionen uansett står så sterkt hos de religiøse at de ikke vil bry seg om eventuelle bevis for at religion er noe "oppkonstruert"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atomer er ikke noe nytt, og jeg tror ikke at en partikkel fra eller til spiller så stor rolle. Jeg tror ikke det er antall kjente elementærpartikler som avgjør om folk tror på Gud eller ikke.

Utvikling og kunnskap virker på en måte "begge veier". Når verden går framover og velstanden for folk flest øker, får de på den ene siden mindre behov for å tro at det kommer et bedre liv etter dette, og på at fattigdom, slit og undertrykkelse er Gud vilje. Men på den annen side fører et samfunn med høyt tempo og mye "uforståelig" teknologi, også til at mange søker etter en annen "dypere" mening med tilværelsen. Ikke nødvendigvis de gamle religionene, men "nyere varianter".

Vet ikke om det der ble forståelig, men jeg tror altså at religiøs tro fint kan leve (et noe "tilpasset" liv) side om side med naturvitenskapelig forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Atomer er ikke noe nytt, og jeg tror ikke at en partikkel fra eller til spiller så stor rolle. Jeg tror ikke det er antall kjente elementærpartikler som avgjør om folk tror på Gud eller ikke.

Utvikling og kunnskap virker på en måte "begge veier". Når verden går framover og velstanden for folk flest øker, får de på den ene siden mindre behov for å tro at det kommer et bedre liv etter dette, og på at fattigdom, slit og undertrykkelse er Gud vilje. Men på den annen side fører et samfunn med høyt tempo og mye "uforståelig" teknologi, også til at mange søker etter en annen "dypere" mening med tilværelsen. Ikke nødvendigvis de gamle religionene, men "nyere varianter".

Vet ikke om det der ble forståelig, men jeg tror altså at religiøs tro fint kan leve (et noe "tilpasset" liv) side om side med naturvitenskapelig forskning.

Satser på du har rett der :)

Jeg tenker at det er flott dersom folk tror og har glede av troen, og at det skal de ha lov til å fortsette med så lenge det gjør dem fornøyde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Man HAR bevis for hvordan verden oppstod. Og at Gud ikke har noe med det å gjøre.

De som tror, de tror uansett bevis eller ikke bevis. De bare finner opp sine egne bevis for det motsatte! http://no.wikipedia.org/wiki/Intelligent_design for eksempel.

Se på de som tror på spøkelser. Man har bevist om og om igjen at det ikke finnes. BEVIS. Som i å ferske noen med handa i kakeboksen, med video, lyd og søtti vitner.

Folk avviser kontant samtlige ting og fortsetter å tro på det de ønsker skal være sant.

Så jeg er ikke nevneverdig bekymret selv om noen skulle finne liket av mannen i egen person! :0D

''Man HAR bevis for hvordan verden oppstod.''

Ja.

''Og at Gud ikke har noe med det å gjøre''

Nei. Gud kan likevel finnes og stå bak Big Bang og partikler , atomer, ioner, utviklingslæren, osv. ;) Det har med TRO å gjøre, altså hva man tror. Det behøver ikke å være noen motsetning mellom vitenskapelig lære og at det skulle finnes en Gud. Snarere tvert om, synes jeg. Jo mer jeg leser og forstår om hvor fantastisk alt er innrettet, desto mer tror jeg at det finnes en Gud. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

''Hva skjer dersom man får klare bevis for hvordan verden virkelig oppsto - at det ikke handler om Gud/Allah eller hvem det nå er? Vil ikke dette være ganske skummelt?''

Neida, de vil ikke tro på bevisene uansett.

''Neida, de vil ikke tro på bevisene uansett.''

Bevisene eksluderer ikke en Gud. Det går fint an å tro på begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Nei, det er nesten så man får håpe det - ser for meg en enorm revolusjon om alle tror på eventuelle bevis som måtte komme;)

''Nei, det er nesten så man får håpe det - ser for meg en enorm revolusjon om alle tror på eventuelle bevis som måtte komme;)''

En slik revolusjon vil nok aldri skje, siden det ikke finnes noen motsetning mellom vitenskapen og Gud. For dem som tror, står Gud bak alt. Uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest maiapril

Tja, er du så sikker på det? Jeg tenker at det er urettferdigheten i verden som først og fremst skaper konfliktene.... I alle religioner står nestekjærligheten ganske sterkt - selv om både f.eks. Bibelen og Koranen _også_ viser det motsatte ;) I mange tilfeller er det den sterke troen som gjør at mange holder motet oppe til tross for elendige levekår. Hvis troen blir tatt fra slike mennesker, så ser jeg faktisk for meg verre tilstander enn idag?

Jeg ser også godt hva du mener- og tenker det kan gå begge veier. Jeg ser bare ikke en automatikk i at dersom religionene forsvant, så ville det blitt færre konflikter ;)

''I alle religioner står nestekjærligheten ganske sterkt - selv om både f.eks. Bibelen og Koranen _også_ viser det motsatte ;) ''

Iallefall er _kristendommen_ (Det nye testamentet) basert på agape og nestekjærlighet. Det handler om en Gud som sendte sin egen sønn i syndig menneskes skikkelse for å gjøre opp den skylden vi alle hadde som skilte oss fra Gud. Ved at Jesus døde for våre synder, er samfunnet med Gud igjen opprettet. For den som tror.

Det finnes to bud som overgår "loven og profetene" i GT, og de er noe sånt som dette: Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av all din forstand, OG din neste som deg selv.

Jesus kaller seg også Fredsfyrste. Han vil ikke noe annet enn å skape fred og forsoning. Kristendommen er basert på Guds kjærlighet til skapningen (oss mennesker spesielt), frihet, fred, nestekjærlighet, osv.

Gud gav oss de ti budene også, og de kan vel de fleste si seg enige i. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I alle religioner står nestekjærligheten ganske sterkt - selv om både f.eks. Bibelen og Koranen _også_ viser det motsatte ;) ''

Iallefall er _kristendommen_ (Det nye testamentet) basert på agape og nestekjærlighet. Det handler om en Gud som sendte sin egen sønn i syndig menneskes skikkelse for å gjøre opp den skylden vi alle hadde som skilte oss fra Gud. Ved at Jesus døde for våre synder, er samfunnet med Gud igjen opprettet. For den som tror.

Det finnes to bud som overgår "loven og profetene" i GT, og de er noe sånt som dette: Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av all din forstand, OG din neste som deg selv.

Jesus kaller seg også Fredsfyrste. Han vil ikke noe annet enn å skape fred og forsoning. Kristendommen er basert på Guds kjærlighet til skapningen (oss mennesker spesielt), frihet, fred, nestekjærlighet, osv.

Gud gav oss de ti budene også, og de kan vel de fleste si seg enige i. ;)

Og det der begynte leeeeeenge før noen kom på å kalle det kristendom. :0)

Så lenge mennesket har eksistert på jorda har kulturen vært grunnlagt på de prinsippene du nevner som kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Nei, det er nesten så man får håpe det - ser for meg en enorm revolusjon om alle tror på eventuelle bevis som måtte komme;)''

En slik revolusjon vil nok aldri skje, siden det ikke finnes noen motsetning mellom vitenskapen og Gud. For dem som tror, står Gud bak alt. Uansett. :)

Du har nok rett i det :) Gud som skapet atomet som bidro til at verden ble skapt? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''I alle religioner står nestekjærligheten ganske sterkt - selv om både f.eks. Bibelen og Koranen _også_ viser det motsatte ;) ''

Iallefall er _kristendommen_ (Det nye testamentet) basert på agape og nestekjærlighet. Det handler om en Gud som sendte sin egen sønn i syndig menneskes skikkelse for å gjøre opp den skylden vi alle hadde som skilte oss fra Gud. Ved at Jesus døde for våre synder, er samfunnet med Gud igjen opprettet. For den som tror.

Det finnes to bud som overgår "loven og profetene" i GT, og de er noe sånt som dette: Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av all din forstand, OG din neste som deg selv.

Jesus kaller seg også Fredsfyrste. Han vil ikke noe annet enn å skape fred og forsoning. Kristendommen er basert på Guds kjærlighet til skapningen (oss mennesker spesielt), frihet, fred, nestekjærlighet, osv.

Gud gav oss de ti budene også, og de kan vel de fleste si seg enige i. ;)

Samtidig det jo ikke særlig nestekjærlig å mene at to likeverdige mennesker som er gifte, er homofile, har sex utenfor ekteskapet osv er syndig og forbudt - så sånn sett tror jeg nok Bibelen er ganske avlegs på samme måte som mye av det som står i Koranen er avlegs... men dette er jo en annen diskusjon;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Og det der begynte leeeeeenge før noen kom på å kalle det kristendom. :0)

Så lenge mennesket har eksistert på jorda har kulturen vært grunnlagt på de prinsippene du nevner som kristne.

''Så lenge mennesket har eksistert på jorda har kulturen vært grunnlagt på de prinsippene du nevner som kristne.''

Ja, du har rett i det. Men så har jo også (ifølge det jeg tror) Gud eksistert fra tidenes morgen. Så ingen overraskelse det da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Du har nok rett i det :) Gud som skapet atomet som bidro til at verden ble skapt? ;)

''Gud som skapet atomet som bidro til at verden ble skapt? ;)''

Riktig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Neida, de vil ikke tro på bevisene uansett.''

Bevisene eksluderer ikke en Gud. Det går fint an å tro på begge deler.

Men hvordan ble verden da skapt? Den kan da ikke være skapt både av Gud og av det naturvitenskapen nå mener de har funnet bevis for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...