Gå til innhold

Bevis for at Gud ikke finnes - farlig?


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gjest togli

''Man HAR bevis for hvordan verden oppstod.''

Ja.

''Og at Gud ikke har noe med det å gjøre''

Nei. Gud kan likevel finnes og stå bak Big Bang og partikler , atomer, ioner, utviklingslæren, osv. ;) Det har med TRO å gjøre, altså hva man tror. Det behøver ikke å være noen motsetning mellom vitenskapelig lære og at det skulle finnes en Gud. Snarere tvert om, synes jeg. Jo mer jeg leser og forstår om hvor fantastisk alt er innrettet, desto mer tror jeg at det finnes en Gud. :)

Da tror jeg neppe jeg trenger å bekymre meg for det jeg starta tråden med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    81

  • Mrs D

    15

  • Nøtteskall

    9

  • EnolaGay

    4

Mest aktive i denne tråden

Gjest maiapril

Samtidig det jo ikke særlig nestekjærlig å mene at to likeverdige mennesker som er gifte, er homofile, har sex utenfor ekteskapet osv er syndig og forbudt - så sånn sett tror jeg nok Bibelen er ganske avlegs på samme måte som mye av det som står i Koranen er avlegs... men dette er jo en annen diskusjon;)

''Samtidig det jo ikke særlig nestekjærlig å mene at to likeverdige mennesker som er gifte, er homofile, har sex utenfor ekteskapet osv er syndig og forbudt'' '

Du har kanskje rett i det. Og heldigvis er det ikke jeg som skal dømme til slutt. Det er det Gud som skal. :) Så sånn sett bør ikke noen kristne legge seg opp i hva andre ikke-kristne gjør, og heller ikke dømme dem. Paulus sier i NT at vi kristne kun skal rettlede andre kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Men hvordan ble verden da skapt? Den kan da ikke være skapt både av Gud og av det naturvitenskapen nå mener de har funnet bevis for?

Hvorfor ikke? Jeg ser ikke noen motsetning her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Da tror jeg neppe jeg trenger å bekymre meg for det jeg starta tråden med :P

''Da tror jeg neppe jeg trenger å bekymre meg for det jeg starta tråden med :P''

Neida, ingen grunn til bekymring! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Samtidig det jo ikke særlig nestekjærlig å mene at to likeverdige mennesker som er gifte, er homofile, har sex utenfor ekteskapet osv er syndig og forbudt'' '

Du har kanskje rett i det. Og heldigvis er det ikke jeg som skal dømme til slutt. Det er det Gud som skal. :) Så sånn sett bør ikke noen kristne legge seg opp i hva andre ikke-kristne gjør, og heller ikke dømme dem. Paulus sier i NT at vi kristne kun skal rettlede andre kristne.

Riktig :)

En av de historiene jeg liker i Bibelen er den med mennene som ville steine en kvinne som hadde vært utro. Jesus sa at den første som var "helt ren" kunne kaste steinen - det endte selvsagt med at kvinnen ikke ble steinet;)

Det rare er jo at det ofte er kristne som har lettest for å dømme andre utfra hva de gjør osv. Det er jo stikk i strid med Bibelens lære, og noe som er vanskelig for meg å forstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hvorfor ikke? Jeg ser ikke noen motsetning her.

Hvordan ble verden dannet da? Skapte Gud verden eller ble verden dannet av seg selv pga kjemiske prosesser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kayia

Hadde vitenskaplig forskning fått forrang hos dem som tror er det nok svææææært lenge siden religion ble avviklet togli ;-)

Det er jo det som er det magiske evt rare ved tro: VIL du tro at menn går oppå vannet, at engler daler ned i sjul, at hhv 700 000/ alle troende/ evt alle retttroende menn får plass i himmelen der det sitter en mann og venter, at han skapte en verden derfra ved hjelp av ribben (!) - eller forsåvidt at kvinner er underordnet mannen, at kvinner ikke skal tale i offentlige forsamlinger, at man blir gravid uten inseminasjon etc etc - ja så så TROR de troende dét, uavhengig hva andre sier :)

Men hvorfor mener du at man ikke skal forske på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtteskall

Men er det ikke et mysterium at noe i det hele tatt eksisterer?... det kunne jo vært intet. Det at det i det hele eksisterer en partikkel er mitt syn et mysterium og like mange grunner til å tro at det er noe mer og tro at det finnes en mening med livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hadde vitenskaplig forskning fått forrang hos dem som tror er det nok svææææært lenge siden religion ble avviklet togli ;-)

Det er jo det som er det magiske evt rare ved tro: VIL du tro at menn går oppå vannet, at engler daler ned i sjul, at hhv 700 000/ alle troende/ evt alle retttroende menn får plass i himmelen der det sitter en mann og venter, at han skapte en verden derfra ved hjelp av ribben (!) - eller forsåvidt at kvinner er underordnet mannen, at kvinner ikke skal tale i offentlige forsamlinger, at man blir gravid uten inseminasjon etc etc - ja så så TROR de troende dét, uavhengig hva andre sier :)

Men hvorfor mener du at man ikke skal forske på det?

Jeg har ikke sagt at man ikke skal forske på det ;)

Pr. idag er det mye som ikke er 100 % bevist..man antar at ting er slik og sånn mht jordens skapelse. Hvis man en dag får et 100 % klart bevis, så tenker jeg at det vil kunne påvirke manges verdensbilde - og det er kanskje ikke alltid av det gode? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Men er det ikke et mysterium at noe i det hele tatt eksisterer?... det kunne jo vært intet. Det at det i det hele eksisterer en partikkel er mitt syn et mysterium og like mange grunner til å tro at det er noe mer og tro at det finnes en mening med livet.

Ja, igrunnen er hele vår eksistens et mysterium :)

Minstemor her i huset ble hekta på tanken om at Universet var uendelig her en dag... "Ej bli heilt svimmel av å tenke på det, mamma" sa hun :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtteskall

Ja, igrunnen er hele vår eksistens et mysterium :)

Minstemor her i huset ble hekta på tanken om at Universet var uendelig her en dag... "Ej bli heilt svimmel av å tenke på det, mamma" sa hun :P

Jeg tror ingen mennesker her på jorden vil greie å finne svaret på årsaken til våres eksistens. Han partikkelforskeren dummer seg så til de grader ut synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Jeg tror ingen mennesker her på jorden vil greie å finne svaret på årsaken til våres eksistens. Han partikkelforskeren dummer seg så til de grader ut synes jeg.

Hm... det er jo interessant og banebrytende forskning da? Hvorfor dummer han seg ut? Dette er jo noe svært mange vil synes er kjempeinteressant....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtteskall

Hm... det er jo interessant og banebrytende forskning da? Hvorfor dummer han seg ut? Dette er jo noe svært mange vil synes er kjempeinteressant....

Se vi har funnet en partikkel!!... Og da er det lite sannsynlig at det finnes noen høyere makter!!...... Det er da ikke noe nytt at menneskeheten stadig finner ut hvordan den fysiske verden er. Han kan da ikke motbevise guds eksistens med det. Derfor mener jeg han dummer seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oksen Ferdinand

En gudepartikkel har ingenting med Gud å gjøre,men er en partikkel mindre enn atomet.Er man ateist som meg,er det ikke noe problem,for da en vi ett forskningslaboratorium for E.T.

Det var en vannflom og 2 byer ble utsletytet ved bomber eller ild.Dette kan like godt ha vært en avansert type alien vi ikke kjenner til.

Alle religioner har en skapergud og en gud som straffer.

Det har vært pyramider og templer på jorden som nok er mer enn 4000 år gamle.

Det finnes ruiner uner vann i middelhavet som er bygget som byer.

Homo Sapiens er bare den siste utgaven av "hvite mus".Siden vi har den høyeste intelligensen de siste 10 000 år venter disse "engler,guder" eller aliens på om vi skal utslette jordkloden enda en gang,eller at vi skal dø ut.Hverken Aids,Kreft,Ebola eller den store pesten på 13-1400 tallet klaret å utslette oss helt.

Siden vi har en forkjærlighet for sex,vil vi nok ikke dø ut på en stund.Det blir født flere barn i verden enn det dør,og de eldste blir stadig eldre,å bli 100 år er ingen sensasjon lenger.

Bøker ble skrevet slik at vi skulle ha en minste form for moral,så vi ikke utslettet hverandre i kriger.Sult har enda ikke tatt alle i afrika,og kriminalitet har ikke tatt helt knekken på oss.Selv ikke i USA,Mexico og Columbia.

Det er ikke hensiktsmessig å drive med drap og pedofili.Drap senker antallet og pedofili,fører til at barn ødelegges og vil nekte å ha sex resten av livet.Barnetallet vil gå ned.

Vi er fremdeles for dumme til å sikkert kunne redde verden, men religion og miljøvern kan være faktorer som kan føre oss"på den smale vei"

Moderasjon må være ett fremtidig gode som alle bør kunne godta som en filosofisk sannhet for fremtiden.Det er nok med en seng og 4 måltider per dag.Har man tak over hode blir man ikke våt og har man vegger og en oven fryser man ikke ihjel.

For at kvinner og barn ikke skal bli drept eller voldtatt,bør menn brukers som beskyttelse.Kjernefamilien kan derfor synes som ett godt og prøvet system som fungerer i de aller fleste sivilisasjoner.

Å skaffe nok mat til alle i fremtiden kan bli ett problem om vi blir fler enn 10 milliarder.Så prevansjon er bra.Katolikkene fortår ikke at noe så enkelt som prevansjon kan endre verden totalt.Klarer vi å holde folketallet mellom 5 og 10 milliarder og får bedre kontroll med penger,kan det gå bra.

Vi får slutte å dra ut i verdensrommet så lenge jorden har nok problemer fra før.

Fjern alle skatteparadiser og la de rike få 5 år amnesti til å plassere sine penger i fond med god avkastning på over 3%.

Man bør ha formueskatt og kanskje øke den noe for de som har mer enn 20 millioner i banken.De som har intekt under 200 000 trenger ikke å betale skatt.

Jeg havnet langt ute å kålåkeren når vi begynte med fysuikk og Gudepartikkelen",men jeg sytår ved alt jeg har sagt om en bærekraftig framtid også i 2022.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis religion/overtro hadde forsvunnet over natten ville det trolig være en av de mest fredsfremmende nyhetene mulig.

Dessverre er det jo slik at dette ikke handler om fakta. Om man så hadde hatt et dokument med signatur fra gudene om at de ikke eksisterte ;-) så ville ikke "de religiøse" tro på det uansett, fordi de baserer sin tro på tro, ikke på fakta.

Hadde de basert den på fakta så ville de jo ikke tro på det den dag i dag. Intet nytt vi kan komme med har noe "vekt" for de som tror, inntil de velger å vektlegge fakta.

Så forskning er meget ufarlig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ingen mennesker her på jorden vil greie å finne svaret på årsaken til våres eksistens. Han partikkelforskeren dummer seg så til de grader ut synes jeg.

''Jeg tror ingen mennesker her på jorden vil greie å finne svaret på årsaken til våres eksistens.''

Det er ingen som mener at forskningen skal finne en (filosofisk) "årsak" til at vi eksisterer.

Det er faktisk intet som tilsier at det er en grunn eller årsak til vår eksistens.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se vi har funnet en partikkel!!... Og da er det lite sannsynlig at det finnes noen høyere makter!!...... Det er da ikke noe nytt at menneskeheten stadig finner ut hvordan den fysiske verden er. Han kan da ikke motbevise guds eksistens med det. Derfor mener jeg han dummer seg ut.

''Han kan da ikke motbevise guds eksistens med det. ''

Det er da ingen grunn til å motbevise noe som ikke har blitt bevist.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...