Gå til innhold

Høyde og vekst


Gjest Jente199517

Anbefalte innlegg

Gjest Jente199517

Hei Jeg er en jente på 17 år som lurer på forskjellige ting innen vekst. Jeg er 158 cm høy noe jeg ikke trives med, jeg er et halvt hode under alle vennene mine og det går veldig mye på selvtilliten min. Jeg tror også at det er forskjellige ting som har gjort at jeg ikke har blitt høyere eller fått redusert vekst ettersom høyde først og fremst blir bestemt av genetikk, men også miljø. For det første har jeg aldri drukket melk siden jeg har melkeallergi. Jeg har aldri hatt et dårlig kosthold og spist varierende. Jeg har hatt en veldig vanskelig barndom preget av vold og mange andre ting noe som har ført til at jeg også har hatt søvnproblemer siden en liten alder. Det hendte at jeg sov i barnehagen siden jeg ikke fikk sove hjemme og slik fortsatte det litt til førskolen også. Det var veldig mange netter jeg ikke fikk sove og jeg fikk derfor minimalt med søvn. Jeg har lest at søvn er viktig for vekst for det er når man sover veksthormon virker og spesielt i tenårene. På grunn problemer jeg har hatt hjemme har jeg ikke hatt det særlig bra heller og vært ganske på bunnen. Jeg klarer på en måte aldri å godta høyden min for jeg føler jeg har fått tapt vekst. Hvor mye påvirkning har egentlig miljø og si på høyden, ettersom mitt miljø har vært svært dårlig fra tidlig alder? Kan det være at jeg har vokst 7-8 cm mindre enn jeg skulle?? For kan miljøet ha så mye påvirkning på høyden som der? Det er faktisk slik jeg føler det. Moren min er 159 og faren min 171 cm så jeg skulle vel ikke blitt sånn 166 cm akkurat. Hvordan finner man ut maksiumhøyden sin, eller er det forsent for meg siden jeg er ferdigvokst å finne den ut? Jeg har også hørt om veksthormon er nok for gammel til det nå, men er det slik at veksthormon bare virker på de som har beinsykdommer og ikke nok veksthormon fra før av eller alle? Den siste tingen jeg lurte på er, kan jeg ta benforlengelse og innebærer det skader for resten av livet? Eller er det en trygg operasjon i ettertid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heihei,

Det var jo ikke hyggelig å lese om din turbulente oppvekst med dårlig og lite søvn som et resultat.

Når det gjelder høyden din ville eg bare komme med betraktninger slik jeg ser det.

Har du hørt uttrykkene stor og sterk,

liten og søt?? Jeg tror mange gutter og menn rent instinktivt liker lave jenter / damer. Personlig for meg er det iallefall slik, det er ingen nedre grense, lave jenter er attraktive...

Muligens hele innlegget mitt blir "noe enkelt", men det er ingen grunn til å være misfornøyd med deg selv fordi du er lav av vekst.

Du er fin som du er.

Jeg håper du har stabilitet i livet ditt nå og at du sover godt om natten. Viss du kan senke skuldrene og slappe av med deg selv som du er, så vil ting bare bli bedre og bedre. Begynn med spegelen, din beste venn, fortell deg selv hvor glad du er i deg selv hver morgen.

Prøv å sette pris på enkle ting i hverdagen, som nyanser i været, og eventuelt forny garderoben din/ ta en ekstra tur til frisøren, gjør noe kjekt du har hatt lyst til lenge :))

Lykke til, og husk

Løpet er aldri helt kjørt ( Erling Kagge- gikk alene på ski over Sydpolen ).

Vennlig hilsen

Skipohoi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tante Navn

Hei!

Det er trist at du ikke trives med høyden din. Jeg er selv bare 160 cm høy og trives veldig godt med dette. Derfor synes jeg ikke at høyden din er spesielt lav.

Leit at du har hatt en turbulent barndom, men tror at det beste du kan gjøre er å akseptere din høyde, og kanskje du ikke er helt utvokst enda, sønnen min fortsatte å vokse til han ble 21 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er såpass lang at verken veksthormon eller operasjon vil være aktuelt. Heldigvis. Jeg er ca. 6 cm kortere enn deg og lever et fullstendig fullverdig liv. :o)

Vær glad for at du har en frisk og sunn kropp - at du er litt lavere enn gjennomsnittet spiller ingen rolle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for noe annet en det om benforlengelse: dette er SMERTEFULLT å gjennomføre. Ikke personlig erfaring, men via bekjentskap. Dersom beina er like lange og du derfor ikke har latente ryggproblemer i vente, ville jeg skygget unna dette alternativet.

Du er 158 høy - det er ikke spesielt lavt, og jeg kan ikke på noe vis skulle skjønne at det å bli 5 cm høyere skulle gjøre deg noe vakrere enn du er nå. :-) Det er veldig trist å høre at du har hatt det så vondt med deg selv for dette - jeg håper du kan få opp øynene for hvor lite høyden har å si for hvordan du ser ut. Tren, spis sunt og hold dine 158 vakre centimeter ved like og holdningen god, det er mitt beste tips. Og det er ikke bare 'liten og søt' som gjelder, 'liten og tøff' er også et godt alternativ..! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Skjønner du har hatt mye problemer, men høyden din bør ikke være ett av dem. Jeg har flere venninner med ca samme høyde, og felles for disse er at de ønsket å være høyere da de var helt unge, men at de etter hvert har funnet seg vel til rette med å være liten. Og det kan være mange fordeler med å være liten, blant annet har du en kvartmeter flere menn å velge blant ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Gjest Søndag_i_dag

Da er du en av dem som kan bruke høye hæler, noe jeg synes er veldig fint og kvinnelig. Selv er jeg nesten 180 høy og rager over mange menn. Ikke noe særlig det heller. Jeg blir definitivt ikke noe fin med høye hæler, og må trampe rundt i mine flate sko.

Jeg har alltid ønsket å være noen cm lavere.

Jeg synes du skal akseptere den du er, og være stolt av det.

Leit at du har slitt som du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca 10 år eldre enn deg, og ca 161cm høy. Det hadde selvfølgelig ikke gjort noe å være 10cm høyere men jeg synes faktisk det er helt greit å være 161cm. For det første vil jeg aldri være for høy for en mann, og jeg vil alltid føle meg liten ved siden av en mann, noe jeg liker. I tillegg elsker jeg å gå med høye hæler og kan fint gjøre det uten å tenke på høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvor mye påvirkning har egentlig miljø å si på høyden''

Omtrent ingenting, så lenge man ikke er direkte underernært. Og da er det ikke snakk om melk fra eller til, men om man vokser opp i sult og fattigdom eller ikke. Kroppshøyde er nesten rent genetisk bestemt.

Jeg er 160, min voksne datter er omtrent som deg. Det finnes verre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Moren min er 159 og faren min 171 cm så jeg skulle vel ikke blitt sånn 166 cm akkurat''

Forresten med tanke på at du har ganske lave foreldre så er det natrulig at du ikke ble så høy. Foreldrene mine er hhv 165 og 180 og jeg ble som sagt 162.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre om barndommen din, sånn skal ingen ha det under oppveksten.

Tror som de andre her at det ikke har noen sammenheng med høyden din.

Jeg er 156, og eneste ulempen er vel at jeg må brette opp buksebeina og at gutta absolutt skulle løfte på meg da jeg var på fest i ungdommen....

Vi på rundt halvannen meter har et like godt liv som andre, jeg tenker sjelden på at jeg ikke er høyere.

Som dattera mi sier "vi kommer fra en lav familie!" - og det stemmer, når vi har familieselskap er alle omtrent like høye - da er det kun en svoger som virkelig skiller seg ut med sine 190 - og han får høre det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...