Gå til innhold

Mislykket suksesskake:-(


Gjest Kusinen

Anbefalte innlegg

Gjest Kusinen

Etter alt maset mitt om denne suksesskaken jeg skulle bake. Den ble ikke særlig vellykket:(

Bunnen ble for myk (antagelig for lite mandler og feil konsistens på marengsen?!) og den gule kremen som fyll ble klumpete (kanskje jeg hadde for høy varme på kjelen i starten?)

Noen andre forslag til hva som kan ha skjedd?

Skal nemlig i gang med å bake på ny og vil helst unngå den/de samme tabben(e) en gang til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ferskenblomst

''Bunnen ble for myk (antagelig for lite mandler og feil konsistens på marengsen?!) og den gule kremen som fyll ble klumpete (kanskje jeg hadde for høy varme på kjelen i starten?)

''

Jeg ville ikke brukt mandler. men hasselnøtter i bunnen. Selv bruker jeg alltid malte hasselnøtter. Røren må ikke være for tynn, selv må jeg søre den utover i formen.

Pass på at bunnen steker lenge nok, og at den avkjøles uten noe over, selv tar jeg den gjerne ut av formen og avkjøler på bakepapiret på rist.

Når det gjelder kremen er det viktig å røre hele tiden, og ikke bruke for sterk varme. husk at smøret man rører i til slutt må være romtemperert, og ikke må røres i før kremen er helt avkjølt.

Jeg bruker denne oppskriften, og har lykkes alle ganger så nær som en, da brukte jeg margarin til kremen i stedet for smør (nå bruker jeg bremykt). Da le kremen altfor tynn og rennende.

Lykke til neste gang.

http://snakk.klikk.no/Oppskrift/Suksessterte/12088081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kusinen

''Bunnen ble for myk (antagelig for lite mandler og feil konsistens på marengsen?!) og den gule kremen som fyll ble klumpete (kanskje jeg hadde for høy varme på kjelen i starten?)

''

Jeg ville ikke brukt mandler. men hasselnøtter i bunnen. Selv bruker jeg alltid malte hasselnøtter. Røren må ikke være for tynn, selv må jeg søre den utover i formen.

Pass på at bunnen steker lenge nok, og at den avkjøles uten noe over, selv tar jeg den gjerne ut av formen og avkjøler på bakepapiret på rist.

Når det gjelder kremen er det viktig å røre hele tiden, og ikke bruke for sterk varme. husk at smøret man rører i til slutt må være romtemperert, og ikke må røres i før kremen er helt avkjølt.

Jeg bruker denne oppskriften, og har lykkes alle ganger så nær som en, da brukte jeg margarin til kremen i stedet for smør (nå bruker jeg bremykt). Da le kremen altfor tynn og rennende.

Lykke til neste gang.

http://snakk.klikk.no/Oppskrift/Suksessterte/12088081

Det var akkurat denne oppskriften jeg brukte!

Har ikke hasselnøtter, men tviler på at det er dette som er grunnen til at bunnen ble for bløt, siden de fleste tross alt bruker hasselnøtter?

En annen ting jeg sliter litt med er at kaken henger fast i formen og jeg får den ikke ut uten å ødelegge kaken.. Dette til tross for at formen er av teflon og jeg i tillegg smører formen godt med smør.

Noen tips her? :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kusinen

''Bunnen ble for myk (antagelig for lite mandler og feil konsistens på marengsen?!) og den gule kremen som fyll ble klumpete (kanskje jeg hadde for høy varme på kjelen i starten?)

''

Jeg ville ikke brukt mandler. men hasselnøtter i bunnen. Selv bruker jeg alltid malte hasselnøtter. Røren må ikke være for tynn, selv må jeg søre den utover i formen.

Pass på at bunnen steker lenge nok, og at den avkjøles uten noe over, selv tar jeg den gjerne ut av formen og avkjøler på bakepapiret på rist.

Når det gjelder kremen er det viktig å røre hele tiden, og ikke bruke for sterk varme. husk at smøret man rører i til slutt må være romtemperert, og ikke må røres i før kremen er helt avkjølt.

Jeg bruker denne oppskriften, og har lykkes alle ganger så nær som en, da brukte jeg margarin til kremen i stedet for smør (nå bruker jeg bremykt). Da le kremen altfor tynn og rennende.

Lykke til neste gang.

http://snakk.klikk.no/Oppskrift/Suksessterte/12088081

"De fleste bruker hasselnøtter". mente selvfølgelig mandler! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare navnet på kaken gjør fallhøyden stor ;-)

Ellers har jeg ingen gode råd, det er en av veldig få kaker jeg direkte misliker, så den har jeg aldri prøvd å bake....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggehviten må være kukstiv og nøttene må vendes inn - ikke røres inn. Hvordan du har fått klumper i kremen skjønner jeg ikke, men generelt er det slik at den ikke kan varmes sakte nok.

Dessuten: kutt ut alt som har til hensikt å gjøre kaken "sunnere". Ekte smør, skikkelig fløte, ektra kolesterolfulle egg osv.........vanvittig god kake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kusinen

Eggehviten må være kukstiv og nøttene må vendes inn - ikke røres inn. Hvordan du har fått klumper i kremen skjønner jeg ikke, men generelt er det slik at den ikke kan varmes sakte nok.

Dessuten: kutt ut alt som har til hensikt å gjøre kaken "sunnere". Ekte smør, skikkelig fløte, ektra kolesterolfulle egg osv.........vanvittig god kake!

Brukte foodprossesor på eggehviten. Antagelig ble den defor ikke helt stiv nok. Og mandlene tømte jeg oppi foodprossesoren tilslutt. Rørte med andre ord ikke for hånd. Så her har vi nok kanskje svaret på gummi bunnen.

Fyllet ble nok kokt opp litt for hurtig ja. klumpene kom relativt raskt.

Kaken smuldret dessuten opp i fillebiter da jeg skulle vende den ut av formen etter at den var avkjølt 2 timer senere..

Kjenner jeg har lite lyst å gå i gang med ny kake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat denne oppskriften jeg brukte!

Har ikke hasselnøtter, men tviler på at det er dette som er grunnen til at bunnen ble for bløt, siden de fleste tross alt bruker hasselnøtter?

En annen ting jeg sliter litt med er at kaken henger fast i formen og jeg får den ikke ut uten å ødelegge kaken.. Dette til tross for at formen er av teflon og jeg i tillegg smører formen godt med smør.

Noen tips her? :-/

Jeg synes det er stor forskjell i smak når det kommer til hasselnøtter og mandler. Liker egentlig hasselnøtter best, men bruker som regel mandler når jeg skal lage hasselnøtter.

Bunnen har jeg aldri bommet på, foruten ei gang den bare ble litt sånn halvgod.

Kverner alltid nøttene for hånd. Foruten den ene ganga hvor jeg brukte baskin og bunnen ikke ble helt som vanlig.

Bruker miksmaster når jeg pisker sammen eggehvitene. Og rører inn mandlene forsiktig for hånd. Bruker gjerne slikkepott her. Deigen føles alltid litt tykk og "seig" ut når jeg setter den i forma.

Kremen har variert litt, men har jukset den til et par ganger med å bruke miksmaster på den også for å få ut klumpene.

Lykke til. :-)

Øvelse gjør mester.... men.... min søster måtte bake 5 stk før hun hadde en som var presentabel nok til å servere etter bestemors begravelse. Tror ikke hun har bakt denne etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er stor forskjell i smak når det kommer til hasselnøtter og mandler. Liker egentlig hasselnøtter best, men bruker som regel mandler når jeg skal lage hasselnøtter.

Bunnen har jeg aldri bommet på, foruten ei gang den bare ble litt sånn halvgod.

Kverner alltid nøttene for hånd. Foruten den ene ganga hvor jeg brukte baskin og bunnen ikke ble helt som vanlig.

Bruker miksmaster når jeg pisker sammen eggehvitene. Og rører inn mandlene forsiktig for hånd. Bruker gjerne slikkepott her. Deigen føles alltid litt tykk og "seig" ut når jeg setter den i forma.

Kremen har variert litt, men har jukset den til et par ganger med å bruke miksmaster på den også for å få ut klumpene.

Lykke til. :-)

Øvelse gjør mester.... men.... min søster måtte bake 5 stk før hun hadde en som var presentabel nok til å servere etter bestemors begravelse. Tror ikke hun har bakt denne etterpå...

''....men bruker som regel mandler når jeg skal lage hasselnøtter.''

Ah, er det _deg_ som lager hasselnøttene! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kusinen

Jeg synes det er stor forskjell i smak når det kommer til hasselnøtter og mandler. Liker egentlig hasselnøtter best, men bruker som regel mandler når jeg skal lage hasselnøtter.

Bunnen har jeg aldri bommet på, foruten ei gang den bare ble litt sånn halvgod.

Kverner alltid nøttene for hånd. Foruten den ene ganga hvor jeg brukte baskin og bunnen ikke ble helt som vanlig.

Bruker miksmaster når jeg pisker sammen eggehvitene. Og rører inn mandlene forsiktig for hånd. Bruker gjerne slikkepott her. Deigen føles alltid litt tykk og "seig" ut når jeg setter den i forma.

Kremen har variert litt, men har jukset den til et par ganger med å bruke miksmaster på den også for å få ut klumpene.

Lykke til. :-)

Øvelse gjør mester.... men.... min søster måtte bake 5 stk før hun hadde en som var presentabel nok til å servere etter bestemors begravelse. Tror ikke hun har bakt denne etterpå...

''Øvelse gjør mester.... men.... min søster måtte bake 5 stk før hun hadde en som var presentabel nok til å servere etter bestemors begravelse. Tror ikke hun har bakt denne etterpå...''

Godt det ikke bare r meg! Har følt meg så dum siden alle sier den er så enkel og vanskleig å bomme på!

Takk for svarene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskenblomst

Det var akkurat denne oppskriften jeg brukte!

Har ikke hasselnøtter, men tviler på at det er dette som er grunnen til at bunnen ble for bløt, siden de fleste tross alt bruker hasselnøtter?

En annen ting jeg sliter litt med er at kaken henger fast i formen og jeg får den ikke ut uten å ødelegge kaken.. Dette til tross for at formen er av teflon og jeg i tillegg smører formen godt med smør.

Noen tips her? :-/

Bakepapir.

Legg et bakepapir i bunnen av formen. Når bunnen er stekt tar du av ringen, og legger bunnen opp ned på noe flatt. Deretter får du lett av både bunn og papir før du evt snur kaken igjen på serveringsfatet. Selv bruker jeg ofte formen hvor ringen sitter fast på fatet, kjempepraktisk. Da slipper jeg problemet med å få bunnen hel ut av formen.

http://porsgrund.jetshop.se/gavesett/bake-it-easy-c-149-1.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kusinen

Bakepapir.

Legg et bakepapir i bunnen av formen. Når bunnen er stekt tar du av ringen, og legger bunnen opp ned på noe flatt. Deretter får du lett av både bunn og papir før du evt snur kaken igjen på serveringsfatet. Selv bruker jeg ofte formen hvor ringen sitter fast på fatet, kjempepraktisk. Da slipper jeg problemet med å få bunnen hel ut av formen.

http://porsgrund.jetshop.se/gavesett/bake-it-easy-c-149-1.aspx

Ja, må få meg en sånn form. Problemet her, er at jeg brukte en hjerteform, uten ring. Så egentlig ikke rart den hang fast (selv om jeg smurte med masse margarin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferskenblomst

Ja, må få meg en sånn form. Problemet her, er at jeg brukte en hjerteform, uten ring. Så egentlig ikke rart den hang fast (selv om jeg smurte med masse margarin).

hvis jeg ikke bruker bakepapir, pleier jeg å smøre med margarin, eller olje. Deretter drysser jeg et tynt lag med hvetemel i

bunnen og litt opp langs kantene på formen. Passe på at hvetemelet dekker hele formen. Da pleier det sjelden å være noe stort problem med å få løsnet bakverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kusinen

hvis jeg ikke bruker bakepapir, pleier jeg å smøre med margarin, eller olje. Deretter drysser jeg et tynt lag med hvetemel i

bunnen og litt opp langs kantene på formen. Passe på at hvetemelet dekker hele formen. Da pleier det sjelden å være noe stort problem med å få løsnet bakverket.

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''....men bruker som regel mandler når jeg skal lage hasselnøtter.''

Ah, er det _deg_ som lager hasselnøttene! ;-)

Jepp... :-) Maler mandler og klatrrer opp i trærne , putter det malte inn i skall... og vips, der har du hasselnøttene. :-) Har det travelt om dagen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... :-) Maler mandler og klatrrer opp i trærne , putter det malte inn i skall... og vips, der har du hasselnøttene. :-) Har det travelt om dagen. :-)

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Lillesøsteren

Hvis bunnen ikke blir godt nok stekt (og jeg oppdager det dagen etter Jeg stekte den, da jeg vender den over på et fat), kan jeg da steke den litt til? Skrekk og gru! Kaken skal i et bryllup i morgen! 
 

typisk meg og tro jeg får det til første gang! 😨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillesøsteren skrev:

Hvis bunnen ikke blir godt nok stekt (og jeg oppdager det dagen etter Jeg stekte den, da jeg vender den over på et fat), kan jeg da steke den litt til? Skrekk og gru! Kaken skal i et bryllup i morgen! 
 

typisk meg og tro jeg får det til første gang! 😨

det skal gå greit det :) 

Anonymkode: f096b...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...