Gå til innhold

Blir ankel med røket leddbånd bra igjen..?


Gjest Hannah Pannah

Anbefalte innlegg

Gjest Hannah Pannah

Hei folkens.

Jeg var så uheldig å tråkke over med høyhælte sko for ca en måned siden. Jeg hørte (og kjente) et høyt "snapp" fra yttersiden ankelen, og legen fortalte meg at et av leddbåndene er røket. Nå en måned senere, er jeg frustrert og redd for at det aldri blir som det var igjen, for det gjør vondt og jeg kan ikke gjøre alt jeg pleier. Jeg har kjøpt balansebrett og prøver ellers å gjøre det jeg tror er bra for ankelen. Skal til fysioterapaut om et par dager, så han har forhåpentliggvis noen gode tips også. Men spørsmålet er:

Vil ankelen noen gang bli helt til å stole på igjen?

Jeg blir så lei meg av å tenke på at den kanskje ikke blir det, hadde vært fint å høre fra noen som har erfaringer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Gjest Ankelskade

Ikke for å være stygg, men min ankel fikk revet/ røket (legene litt usikre) i ankelen i 1994. Gikk en evighet til fysioterapeut, trente meg opp osv. men ankelen ble aldri bra. Fremdeles har jeg lett for å tråkke over og er kjempeforsiktig med den foten. Tråkker jeg litt skjevt, så hovner det og jeg har en uke eller to med smerter og stivhet.

Har en kompis som har blitt helt fin igjen, så det er vel litt individuellt.

Kom deg snarest mulig til en fysioterapeut/ naprapat og få skikkelig øvelser tilpasset akkurat din skade, så kan det bli bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du aldri noe spørsmål om operasjon?

Jeg kjenner ikke til muligheten av å få festet et leddbånd i ankelen, men vet at det kan gjøres med leddbånd i andre deler av kroppen.

Selv rev jeg av brystmuskelen i festet mot overarmsbenet for noen år siden. Heldigvis var avrivingen i selve senefestet og ikke i muskelen, slik at det var mulig å få sydd det på plass igjen. Det tok en del måneder med opptrening (nesten 1 år før jeg var helt bra), men jeg måtte krangle meg til operasjonen - siden Ullevål universitetssykehus mente at en operasjon hadde liten mulighet til å bli vellykket.

Hadde jeg ikke krevd at dette skulle gjøres (måtte til og med true med fylkeslegen med mer, og innhente "second opinion" fra NIMI...), så ville jeg for all fremtid hatt vesentlig redusert styrke og reduserte muligheter for ulike fysiske aktiviteter.

Det hastet for meg den gang, fordi en slik avriving må opereres så snart som mulig, og senest 2-3 uker etter skaden har inntruffet. Hvis ikke så "dør" senen av mangel på blodgjennomstrømming, og en operasjon etter den tid er nyttesløs.

Det har jo gått lengre tid for deg, men mulig at en slik tidsbegrensning ikke gjelder for leddbånd? Jeg ville i hvert fall søkt råd og bistand fra annet hold - som f.eks NIMI (Norsk idrettsmedisinsk institutt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...