Gå til innhold

Fordommer mot uføre!


Gjest Ja-jeg-er-ufør

Anbefalte innlegg

Gjest Ja-jeg-er-ufør

Jeg jobbet i mange år og betalte skatten min som alle andre. Jeg var frisk og levde livet så godt jeg kunne.

Men så ble jeg syk og endte opp som ufør. Jeg ante virkelig ikke at det fantes så mange fordommer mot uføre.

For alle vet at det finnes sykdommer? Jeg blir litt satt ut av alt hva folk kan få seg til å si i den forbindelsen.

Uføre bør ikke få barn, for orker de det, da orker de å arbeide.

En ufør må passe seg for å pusse vinduer, klippe gresset eller luke så naboene ser det, for orker de det, kan de ikke skjønne hvorfor vedkommende er ufør.

Må også passe seg for å ha hobbyer, som strikking, hekling, mekking av bil osv.

Det ser ut til at uansett hva en ufør prøver å gjøre med livet sitt bortsett fra å være syk, så er det et tegn på at de kunne ha arbeidet.

Uføre er late sofagriser uten mål og mening. Og hvis du virkelig vil arbeide så får du det til. De er uaktuelle som partnere, i det store og det hele ser det ut til det å være ufør er som å trykke på samfunnets nerve av irritasjon.

Hvor syk du er, hvorfor du er syk, om du alltid har vært det osv ser ut til å spille liten rolle, med mindre du er veldig synlig handikappet eller har andre helt åpenlyse sykdommer som rettferdig gjør uføretrygden i folks øyne.

Så hvis en ufør virkelig vil ha jobb, hvem skal ansette ham?

Hvem tar inn en som er syk, når de finnes 30 andre friske søkere til samme stilling?

Jeg var en av dem, jeg virkelig ville arbeide. Jeg skrev brev til nav hvor jeg mente jeg kunne klare det med litt hjelp fra dem. Den hjelpen fikk jeg ikke, jeg var for syk.

Jeg gikk rundt til hver tenkelige arbeidsgiver og spurte etter en åpning. Jeg fikk den ikke.

Så jeg må motta trygden min, holde meg inne. for guds skyld ikke gå på kafe så andre kan se at jeg sitter der og henger isteden for å arbeide.

Eller finne på noe annet som gjør at det tar fyr i samfunnets vrede over å måtte fø på oss som ikke selv klarer det.

Jeg var en gang som alle andre, jeg sto opp hver morgen og gikk på jobb, jeg fødte barn, jeg var gift, jeg hadde hus og bil og hund.

I dag er jeg ufør.

Det finnes sykdom. Det finnes ganger det ikke nytter. Jeg er ikke lat, jeg er ingen snylter, jeg er syk. Jeg valgte det ikke.

http://www.dagbladet.no/2012/03/26/kultur/debatt/debattinnlegg/sosialpolitikk/ufore/20845754/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke jeg fordømmer noen av de jeg kjenner som mottar uføretrygd.Jeg tror noen av dem kunne hatt en liten jobb, men det er vanskelig å få hjelp av nav, vanskelig å få tilrettelegging osv osv, og jeg skjønner at man ikke har lyst til å bruke hele livet på å stange hodet i veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Det du beskriver er kjedelig. Man skal kunen motta en rettferdig trygd når man har krav på det uten mistenkelighjøring.

På den annen side er det synd at det er dere som går på trygd som r raskest ute med kritikk hver gang noen våger å ta opp årsaken til at det har blitt slik, nemlig det utallet misbrukere vi har fått her i landet av ulike trygder og da spesielt uføretrygd. Personlig kjenner jeg et dusin som jobber svart så det suser ved siden av, og skrattler av hele det naive nav-systemet.

Bli kvitt disse, og skepsisen til d re som virkelig _er_ syke blir også borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er kjedelig. Man skal kunen motta en rettferdig trygd når man har krav på det uten mistenkelighjøring.

På den annen side er det synd at det er dere som går på trygd som r raskest ute med kritikk hver gang noen våger å ta opp årsaken til at det har blitt slik, nemlig det utallet misbrukere vi har fått her i landet av ulike trygder og da spesielt uføretrygd. Personlig kjenner jeg et dusin som jobber svart så det suser ved siden av, og skrattler av hele det naive nav-systemet.

Bli kvitt disse, og skepsisen til d re som virkelig _er_ syke blir også borte.

''Personlig kjenner jeg et dusin som jobber svart så det suser ved siden av, og skrattler av hele det naive nav-systemet.''

Psst: Har du tipsa NAV? Du kan forbli anonym uansett om du ringer, skriver brev, mailer eller ber om et møte ang vedkommende. NAV mottar stadig slike tips. Noen er enkle å følge opp (eks henvendelse til arbeidsgiver for timelister for en på dagpenger), meir "kompliserte" saker blir oversendt og fulgt opp av NAV Kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at er man ufør, eller ikke jobber av andre årsaker så bør man ikke få barn. Barn av fedre har tre ganger så stor sjans for å bli ufør selv.

http://www.klassekampen.no/artikler/49557/article/item/null

Jeg jobber ikke, og kunne aldri tenke meg å få barn nå.

Men om man får barn og har jobb, og bli ufør senere så er det selvfølgelig ikke noe man kan lastes for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ja-jeg-er-ufør

Det du beskriver er kjedelig. Man skal kunen motta en rettferdig trygd når man har krav på det uten mistenkelighjøring.

På den annen side er det synd at det er dere som går på trygd som r raskest ute med kritikk hver gang noen våger å ta opp årsaken til at det har blitt slik, nemlig det utallet misbrukere vi har fått her i landet av ulike trygder og da spesielt uføretrygd. Personlig kjenner jeg et dusin som jobber svart så det suser ved siden av, og skrattler av hele det naive nav-systemet.

Bli kvitt disse, og skepsisen til d re som virkelig _er_ syke blir også borte.

''Personlig kjenner jeg et dusin som jobber svart så det suser ved siden av, og skrattler av hele det naive nav-systemet.

Bli kvitt disse, og skepsisen til d re som virkelig _er_ syke blir også borte.''

Har du anmeldt disse?

For å bli kvitt dette, er vi avhengig av at de som kjenner til trygdesvindel melder i fra.

jeg har i hele mitt liv kun kjent en, og han ble da også anmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du beskriver er kjedelig. Man skal kunen motta en rettferdig trygd når man har krav på det uten mistenkelighjøring.

På den annen side er det synd at det er dere som går på trygd som r raskest ute med kritikk hver gang noen våger å ta opp årsaken til at det har blitt slik, nemlig det utallet misbrukere vi har fått her i landet av ulike trygder og da spesielt uføretrygd. Personlig kjenner jeg et dusin som jobber svart så det suser ved siden av, og skrattler av hele det naive nav-systemet.

Bli kvitt disse, og skepsisen til d re som virkelig _er_ syke blir også borte.

''Personlig kjenner jeg et dusin som jobber svart så det suser ved siden av, og skrattler av hele det naive nav-systemet.

Bli kvitt disse''

Anbefaler at du bidrar til å bli kvitt disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

''Personlig kjenner jeg et dusin som jobber svart så det suser ved siden av, og skrattler av hele det naive nav-systemet.''

Psst: Har du tipsa NAV? Du kan forbli anonym uansett om du ringer, skriver brev, mailer eller ber om et møte ang vedkommende. NAV mottar stadig slike tips. Noen er enkle å følge opp (eks henvendelse til arbeidsgiver for timelister for en på dagpenger), meir "kompliserte" saker blir oversendt og fulgt opp av NAV Kontroll.

Menigsløst. Dete kjener NAV giodt til, og gjør ingenting med et. Tverrt i mot er de aktivt med på å skjule arbeidslsøhet i småkommuner emd aktivt misbruk av uføretrygd selv, for å hindre fraflyting fra bygda, og dermed på sikt egne arbeidsplasser. Systemet har glidd _totalt_ ut.

Har en utfordring til deg: Finn folk som jobber som blikkenslagere og til dels takleggere i Norge. (et område stort sett dominert av tatere) Finn hvor mange av dem som har en oppgitt inntekt særlig ut over trygd. Finn noen over 40 år som ikke har uføretrygd. Finn hvor mange av dem som _ikke_ har en bråte mercedes, campingvogner, båter og bobiler registert på underskuddsfirmaer og/eller dem selv, som det aldri har blitt registeret inntekt til å kjøpe.

Når du har funnet et eneste navn, så si ifra så skal du få 10 med motsatt fortegn av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

''Personlig kjenner jeg et dusin som jobber svart så det suser ved siden av, og skrattler av hele det naive nav-systemet.

Bli kvitt disse, og skepsisen til d re som virkelig _er_ syke blir også borte.''

Har du anmeldt disse?

For å bli kvitt dette, er vi avhengig av at de som kjenner til trygdesvindel melder i fra.

jeg har i hele mitt liv kun kjent en, og han ble da også anmeldt.

Meningsløst. Blir som en dråpe i havet i alle fall.

NHD skrev for en tid sien at det knapt finnes folks om ikke kjenner noen som bedriver trygddesvindel i dagens Norge. Jeg deler hans oppfatning helt og holdent, og skjønner ike hva slags folk det er som sitter her å benekter slik kjennskap.

Det er i alle fall ikke gjennomsnittsmannekset anno 2012.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ja-jeg-er-ufør

Meningsløst. Blir som en dråpe i havet i alle fall.

NHD skrev for en tid sien at det knapt finnes folks om ikke kjenner noen som bedriver trygddesvindel i dagens Norge. Jeg deler hans oppfatning helt og holdent, og skjønner ike hva slags folk det er som sitter her å benekter slik kjennskap.

Det er i alle fall ikke gjennomsnittsmannekset anno 2012.

''Meningsløst. Blir som en dråpe i havet i alle fall.''

Jeg tror det nytter, jeg tror bare det alt for sjelden skjer at de blir anmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menigsløst. Dete kjener NAV giodt til, og gjør ingenting med et. Tverrt i mot er de aktivt med på å skjule arbeidslsøhet i småkommuner emd aktivt misbruk av uføretrygd selv, for å hindre fraflyting fra bygda, og dermed på sikt egne arbeidsplasser. Systemet har glidd _totalt_ ut.

Har en utfordring til deg: Finn folk som jobber som blikkenslagere og til dels takleggere i Norge. (et område stort sett dominert av tatere) Finn hvor mange av dem som har en oppgitt inntekt særlig ut over trygd. Finn noen over 40 år som ikke har uføretrygd. Finn hvor mange av dem som _ikke_ har en bråte mercedes, campingvogner, båter og bobiler registert på underskuddsfirmaer og/eller dem selv, som det aldri har blitt registeret inntekt til å kjøpe.

Når du har funnet et eneste navn, så si ifra så skal du få 10 med motsatt fortegn av meg.

''Dete kjener NAV giodt til, og gjør ingenting med et. Tverrt i mot er de aktivt med på å skjule arbeidslsøhet i småkommuner emd aktivt misbruk av uføretrygd selv, for å hindre fraflyting fra bygda, og dermed på sikt egne arbeidsplasser. Systemet har glidd _totalt_ ut.''

Ille. Visste ikke at systemet har utviklet seg til å bli så korrupt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

''Personlig kjenner jeg et dusin som jobber svart så det suser ved siden av, og skrattler av hele det naive nav-systemet.

Bli kvitt disse''

Anbefaler at du bidrar til å bli kvitt disse.

''Anbefaler at du bidrar til å bli kvitt disse.''

Nytetsløst. Og avdekke svart arbeid og få noen dømt krever både spaning og eterforskning av politimessig art for å kunne føre til noem dom. Det krever ressurser som ikke finnes.

Vårt velferd og skattesystem er 100% basert på ærlighet og tillitt. At folk snakker sant og oppgir korrekte tall og opplsyninger til myndighetene.

For meg er det nesten utrolig at det sitter folk å inbilder seg at alle gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er kjedelig. Man skal kunen motta en rettferdig trygd når man har krav på det uten mistenkelighjøring.

På den annen side er det synd at det er dere som går på trygd som r raskest ute med kritikk hver gang noen våger å ta opp årsaken til at det har blitt slik, nemlig det utallet misbrukere vi har fått her i landet av ulike trygder og da spesielt uføretrygd. Personlig kjenner jeg et dusin som jobber svart så det suser ved siden av, og skrattler av hele det naive nav-systemet.

Bli kvitt disse, og skepsisen til d re som virkelig _er_ syke blir også borte.

Meld dem til NAV. Jeg mener det.

Meld meld ikke meg altså, jeg hadde hoppet rett på en jobb hvis jeg fikk, men jeg kan ikke lastes for at ingen tør å ansette meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke jeg fordømmer noen av de jeg kjenner som mottar uføretrygd.Jeg tror noen av dem kunne hatt en liten jobb, men det er vanskelig å få hjelp av nav, vanskelig å få tilrettelegging osv osv, og jeg skjønner at man ikke har lyst til å bruke hele livet på å stange hodet i veggen.

Nemlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden ser ut til å være startet i flere forum, så jeg svarer også her (copy/paste) - siden denne tråden ser ut til å være den "mest aktive":

Det finnes svært mange ulike årsaker til at folk er uføre, og det blir derfor veldig vanskelig å diskutere dette på generelt grunnlag - uten samtidig å trå noen på tærne.

For å si det enkelt - for noen uføre så er det intet problem å få barn, mens det for andre uføre kan by på store problemer. Og tilsvarende vil det være for en mengde andre ulike typer oppgaver.

At noen har fordommer mot uføre er sikkert riktig - på samme måte som det også sikkert er riktig at noen uføre ikke burde ha vært definert som uføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

''Dete kjener NAV giodt til, og gjør ingenting med et. Tverrt i mot er de aktivt med på å skjule arbeidslsøhet i småkommuner emd aktivt misbruk av uføretrygd selv, for å hindre fraflyting fra bygda, og dermed på sikt egne arbeidsplasser. Systemet har glidd _totalt_ ut.''

Ille. Visste ikke at systemet har utviklet seg til å bli så korrupt.

Egentlig litt logisk. Blir en fabrikk med la oss si 100 ansatte kvinner nedlagt i ei lita bygd og de må flytte til et sted hvor det finnes arbeid, blir også mannen og ungene med på flyttelasset.

Hvordan går det da på sikt med barehageassistenten, læreren, kjøpmannen og for den saks skyld den den NAV-ansatte? Jo, det er kroken på døra for dem også.

Løsningen heter Staten og uføretrygd. Viola, alle problemer løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningsløst. Blir som en dråpe i havet i alle fall.

NHD skrev for en tid sien at det knapt finnes folks om ikke kjenner noen som bedriver trygddesvindel i dagens Norge. Jeg deler hans oppfatning helt og holdent, og skjønner ike hva slags folk det er som sitter her å benekter slik kjennskap.

Det er i alle fall ikke gjennomsnittsmannekset anno 2012.

Rart, jeg kjenner ingen som bedriver trygdesvindel. Det høres ut som noe en gammel trønder har sittet og pønsket ut innerst i granskogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Rart, jeg kjenner ingen som bedriver trygdesvindel. Det høres ut som noe en gammel trønder har sittet og pønsket ut innerst i granskogen.

LOL. er vel heller den som ikke får med seg hva som skjer i sivilisasjonen som hører hjemme i granskauen.

Logisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ja-jeg-er-ufør

Hvorfor poster du tråden i to ganger? Det er forvirrende.

Jeg ble forvirra av det selv jeg:) Trodde jeg bare hadde postet det her på åpent, men når jeg sjekket så var ikke innlegget der, så jeg postet det på nytt, og da havnet det på samliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...