Gå til innhold

Fordommer mot uføre!


Gjest Ja-jeg-er-ufør

Anbefalte innlegg

LOL. er vel heller den som ikke får med seg hva som skjer i sivilisasjonen som hører hjemme i granskauen.

Logisk sett.

Aufh.. kjedelig når ufinhetene mine slår tilbake på meg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rart, jeg kjenner ingen som bedriver trygdesvindel. Det høres ut som noe en gammel trønder har sittet og pønsket ut innerst i granskogen.

Det gjør faktisk jeg Catlin, men hun ble fersket av NAV etter tre år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at er man ufør, eller ikke jobber av andre årsaker så bør man ikke få barn. Barn av fedre har tre ganger så stor sjans for å bli ufør selv.

http://www.klassekampen.no/artikler/49557/article/item/null

Jeg jobber ikke, og kunne aldri tenke meg å få barn nå.

Men om man får barn og har jobb, og bli ufør senere så er det selvfølgelig ikke noe man kan lastes for.

''Barn av fedre har tre ganger så stor sjans for å bli ufør selv.''

Så bør kanskje ikke barn ha fedre da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menigsløst. Dete kjener NAV giodt til, og gjør ingenting med et. Tverrt i mot er de aktivt med på å skjule arbeidslsøhet i småkommuner emd aktivt misbruk av uføretrygd selv, for å hindre fraflyting fra bygda, og dermed på sikt egne arbeidsplasser. Systemet har glidd _totalt_ ut.

Har en utfordring til deg: Finn folk som jobber som blikkenslagere og til dels takleggere i Norge. (et område stort sett dominert av tatere) Finn hvor mange av dem som har en oppgitt inntekt særlig ut over trygd. Finn noen over 40 år som ikke har uføretrygd. Finn hvor mange av dem som _ikke_ har en bråte mercedes, campingvogner, båter og bobiler registert på underskuddsfirmaer og/eller dem selv, som det aldri har blitt registeret inntekt til å kjøpe.

Når du har funnet et eneste navn, så si ifra så skal du få 10 med motsatt fortegn av meg.

''Menigsløst. Dete kjener NAV giodt til, og gjør ingenting med et. Tverrt i mot er de aktivt med på å skjule arbeidslsøhet i småkommuner emd aktivt misbruk av uføretrygd selv, for å hindre fraflyting fra bygda, og dermed på sikt egne arbeidsplasser. Systemet har glidd _totalt_ ut.''

Dette er meningsløst og sludder! Dessuten har NAV de siste åra hatt massivt fokus på misbruk og avdekka rekordmange tilfeller. Gidder ikke google linker nå, men det er lett tilgjengelig informasjon.

''Har en utfordring til deg: Finn folk som jobber som blikkenslagere og til dels takleggere i Norge. (et område stort sett dominert av tatere) Finn hvor mange av dem som har en oppgitt inntekt særlig ut over trygd. Finn noen over 40 år som ikke har uføretrygd.''

Har dårlig tid nå, men noen strøtanker i stikkordsform: Selvstendig næringsdrivende med (graderte) dagpenger, AAP eller trygd er vanskelige å følge opp mtp misbruk, NAV har som sagt fokus på misbruk og er alltid takknemlige for tips utenfra. Uførepensjonister kan tjene sin G uten at det er ugler i mosen. En del i dine nevnte bransjer er utenlandske statsborgere uten trygderettigheter i Norge, evt svart arbeid er en sak for Skatteetaten i disse tilfellene.

Svindel finnes det dessverre for mye av, men man må ikke stigmatisere grupper, det er enkeltindivider det er snakk om ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

''Menigsløst. Dete kjener NAV giodt til, og gjør ingenting med et. Tverrt i mot er de aktivt med på å skjule arbeidslsøhet i småkommuner emd aktivt misbruk av uføretrygd selv, for å hindre fraflyting fra bygda, og dermed på sikt egne arbeidsplasser. Systemet har glidd _totalt_ ut.''

Dette er meningsløst og sludder! Dessuten har NAV de siste åra hatt massivt fokus på misbruk og avdekka rekordmange tilfeller. Gidder ikke google linker nå, men det er lett tilgjengelig informasjon.

''Har en utfordring til deg: Finn folk som jobber som blikkenslagere og til dels takleggere i Norge. (et område stort sett dominert av tatere) Finn hvor mange av dem som har en oppgitt inntekt særlig ut over trygd. Finn noen over 40 år som ikke har uføretrygd.''

Har dårlig tid nå, men noen strøtanker i stikkordsform: Selvstendig næringsdrivende med (graderte) dagpenger, AAP eller trygd er vanskelige å følge opp mtp misbruk, NAV har som sagt fokus på misbruk og er alltid takknemlige for tips utenfra. Uførepensjonister kan tjene sin G uten at det er ugler i mosen. En del i dine nevnte bransjer er utenlandske statsborgere uten trygderettigheter i Norge, evt svart arbeid er en sak for Skatteetaten i disse tilfellene.

Svindel finnes det dessverre for mye av, men man må ikke stigmatisere grupper, det er enkeltindivider det er snakk om ;-)

''Dette er meningsløst og sludder!''

Ja, selvsagt. Virkelighetens verden er noe dritt. Og du glemte at månen er laget av gul ost. at jorda er flat og at opp er ned.

Ellers ba jeg om 1-ett eneste konkret tilfelel gitt mine parameter, så skal du få mine 10. Det kom som forventet ikke. Det som imidelertid kom var ei sky med sludder.

God natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Anbefaler at du bidrar til å bli kvitt disse.''

Nytetsløst. Og avdekke svart arbeid og få noen dømt krever både spaning og eterforskning av politimessig art for å kunne føre til noem dom. Det krever ressurser som ikke finnes.

Vårt velferd og skattesystem er 100% basert på ærlighet og tillitt. At folk snakker sant og oppgir korrekte tall og opplsyninger til myndighetene.

For meg er det nesten utrolig at det sitter folk å inbilder seg at alle gjør det.

Du vet at en som er ufør har lov til å jobbe for en viss sum etter et år? Hvordan vet du at de er snyltere og ikke betaler skatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke jeg fordømmer noen av de jeg kjenner som mottar uføretrygd.Jeg tror noen av dem kunne hatt en liten jobb, men det er vanskelig å få hjelp av nav, vanskelig å få tilrettelegging osv osv, og jeg skjønner at man ikke har lyst til å bruke hele livet på å stange hodet i veggen.

Nemlig -og man skjønner også at ikke mange arbeidsgivere har en 17% stilling stående til en arbeidstaker med restarbeidsevne som selv må bestemme når formen er bra. Så da klipper han heller plenen sin, eller pusser vinduene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at en som er ufør har lov til å jobbe for en viss sum etter et år? Hvordan vet du at de er snyltere og ikke betaler skatt?

Jeg har etterhvert fått inngående kjennskap til nevnte miljø grunnet en av mine nærmestes valg av livsledsager. Mer gidder jeg ikke utdype den saken.

Trodde ærlig talt visse ting var allmenkunnskap etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fordommer mot innvandrere

Det du beskriver er kjedelig. Man skal kunen motta en rettferdig trygd når man har krav på det uten mistenkelighjøring.

På den annen side er det synd at det er dere som går på trygd som r raskest ute med kritikk hver gang noen våger å ta opp årsaken til at det har blitt slik, nemlig det utallet misbrukere vi har fått her i landet av ulike trygder og da spesielt uføretrygd. Personlig kjenner jeg et dusin som jobber svart så det suser ved siden av, og skrattler av hele det naive nav-systemet.

Bli kvitt disse, og skepsisen til d re som virkelig _er_ syke blir også borte.

''Personlig kjenner jeg et dusin som jobber svart så det suser ved siden av, og skrattler av hele det naive nav-systemet.''

Mange av disse skulle vel tilfeldigvis ikke være svarte selv også, hvis du skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart, jeg kjenner ingen som bedriver trygdesvindel. Det høres ut som noe en gammel trønder har sittet og pønsket ut innerst i granskogen.

Jeg kan avkrefte det ryktet med en gang. Jeg er ganske alene her i skogen og den siste jeg så var en danske, ingen trøndere på en stund.. ;0) Og dansken er pensjonist ved alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

Jeg er enig i at er man ufør, eller ikke jobber av andre årsaker så bør man ikke få barn. Barn av fedre har tre ganger så stor sjans for å bli ufør selv.

http://www.klassekampen.no/artikler/49557/article/item/null

Jeg jobber ikke, og kunne aldri tenke meg å få barn nå.

Men om man får barn og har jobb, og bli ufør senere så er det selvfølgelig ikke noe man kan lastes for.

''Men om man får barn og har jobb, og bli ufør senere så er det selvfølgelig ikke noe man kan lastes for.''

Det var da enda godt det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at er man ufør, eller ikke jobber av andre årsaker så bør man ikke få barn. Barn av fedre har tre ganger så stor sjans for å bli ufør selv.

http://www.klassekampen.no/artikler/49557/article/item/null

Jeg jobber ikke, og kunne aldri tenke meg å få barn nå.

Men om man får barn og har jobb, og bli ufør senere så er det selvfølgelig ikke noe man kan lastes for.

''Jeg er enig i at er man ufør, eller ikke jobber av andre årsaker så bør man ikke få barn. (....)

Men om man får barn og har jobb, og bli ufør senere så er det selvfølgelig ikke noe man kan lastes for.''

Ergo bør man opprette ei nemd som etter søknad avgjør om man kan få lov til å få barn, og Barnevernet bør sporenstreks rykke ut for å omplassere barn av foreldre som blir arbeidsledige eller uføretrygda. *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er enig i at er man ufør, eller ikke jobber av andre årsaker så bør man ikke få barn. (....)

Men om man får barn og har jobb, og bli ufør senere så er det selvfølgelig ikke noe man kan lastes for.''

Ergo bør man opprette ei nemd som etter søknad avgjør om man kan få lov til å få barn, og Barnevernet bør sporenstreks rykke ut for å omplassere barn av foreldre som blir arbeidsledige eller uføretrygda. *S*

Er skaden først skjedd så får man gjøre det beste ut av det. Det finnes sikkert de foreldre som er uføre som er gode foreldre, men ligger det en psykisk sykdom bak mener jeg de er uansvarlige som får barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Scarlet O'Hara

Er skaden først skjedd så får man gjøre det beste ut av det. Det finnes sikkert de foreldre som er uføre som er gode foreldre, men ligger det en psykisk sykdom bak mener jeg de er uansvarlige som får barn.

Dette er jo bare tåpelig. Psykisk sykdom er så mangt, og veldig, veldig mange med psykisk sykdom er vel i stand til å ta seg av barn. På samme måte som såkalt friske ikke er så vel i stand til å ta seg av dem. Hovedpoenget er at barn som ikke har det bra, skal henvises til Barnevernet - men dette ligger det ingen automatikk i bare fordi foreldre(ne) er uføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Uføre bør ikke få barn, for orker de det, da orker de å arbeide. En ufør må passe seg for å pusse vinduer, klippe gresset eller luke så naboene ser det, for orker de det, kan de ikke skjønne hvorfor vedkommende er ufør. Må også passe seg for å ha hobbyer, som strikking, hekling, mekking av bil osv. Det ser ut til at uansett hva en ufør prøver å gjøre med livet sitt bortsett fra å være syk, så er det et tegn på at de kunne ha arbeidet.''

Jeg synes faktisk ikke det er så rart at man tenker enkelte av disse tingene. De aller fleste mennesker skjønner at det finnes forskjellige typer ufør, og at man (som alle andre) har gode og dårlige perioder. Men når man vet at en som er ufør har fire barn som får hjemmelaget middag hver dag, følges opp på alle aktiviteter og huset er strøkent til enhver tid - så skjønner jeg at folk lurer.

''Og hvis du virkelig vil arbeide så får du det til''

Ja, det tror jo faktisk jeg på da. Det kan hende du ikke får den jobben du vil ha, eller den lønnen du vil ha - eller lønn i det hele tatt (!), men vil du jobbe, så finner du noe å gjøre.

''De er uaktuelle som partnere''

For meg er de det. Fordi jeg ikke ønsker å ha en partner som ikke er i arbeid - uansett årsak. Det er ikke fordi de er uføre, det er fordi de ikke jobber.

''Så hvis en ufør virkelig vil ha jobb, hvem skal ansette ham? Hvem tar inn en som er syk, når de finnes 30 andre friske søkere til samme stilling?''

Hva mener du arbeidsgivere skal gjøre her? Velge en ufør bare for å være hyggelig? Det er jo ikke sånn at arbeidsplasser en slags sosial tjeneste man har bare for at folk skal ha noe å drive med? Det skal produseres noe, leveres noe, tjenes penger, osv - og da velger man de som er mest sannsynlige til å bidra mest mulig til dette.

''Det finnes sykdom. Det finnes ganger det ikke nytter. Jeg er ikke lat, jeg er ingen snylter, jeg er syk. Jeg valgte det ikke.''

Jeg tror ikke at alle som er uføre har valgt det (selv om jeg ikke tviler på at det finnes noen som gjør det), ei heller at de er late eller snyltere. Men det betyr ikke at jeg ønsker å gi dem jobb, eller å være i et forhold med dem heller.

Jeg har uføre venninner, det er helt uproblematisk - men de får heller ikke jobb hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres brutalt ut, men vi trenger å ha endel fordommer mot folk som ikke jobber. Den dagen flertallet mener at det er akkurat like bra at folk går på trygd som at de jobber er vi virkelig i trøbbel. Hvis trygd blir noe man bare kan velge og likevel beholde statusen og nesten den samme lønna som før, ja da sier det seg selv at mange vil gjøre det. Når man ikke kan bidra til fellesskapet og førsørge seg selv må man på en måte bare finne seg i å ikke stå øverst på rangstigen. Sånn er det nå engang, men vi er heldige som bor i et land som tar så godt vare på de som er syke. Mange steder er man overlatt til seg selv, og avhengig av å ha familie som tar den økonomiske byrden når man blir syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres brutalt ut, men vi trenger å ha endel fordommer mot folk som ikke jobber. Den dagen flertallet mener at det er akkurat like bra at folk går på trygd som at de jobber er vi virkelig i trøbbel. Hvis trygd blir noe man bare kan velge og likevel beholde statusen og nesten den samme lønna som før, ja da sier det seg selv at mange vil gjøre det. Når man ikke kan bidra til fellesskapet og førsørge seg selv må man på en måte bare finne seg i å ikke stå øverst på rangstigen. Sånn er det nå engang, men vi er heldige som bor i et land som tar så godt vare på de som er syke. Mange steder er man overlatt til seg selv, og avhengig av å ha familie som tar den økonomiske byrden når man blir syk.

Og det finurlige er at disse vi liker å dra frem som synd på fordi de ikke har et slikt system som oss. De har temmelig mye mer verdighet enn oss, er ikke skamfulle over sin situasjon. Og for familien er det status og selvfølge å kunne hjelpe.

Dessuten er det finurlig at det er brukerne som skal skamme seg over et system alle har bestemt skal være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er enig i at er man ufør, eller ikke jobber av andre årsaker så bør man ikke få barn. (....)

Men om man får barn og har jobb, og bli ufør senere så er det selvfølgelig ikke noe man kan lastes for.''

Ergo bør man opprette ei nemd som etter søknad avgjør om man kan få lov til å få barn, og Barnevernet bør sporenstreks rykke ut for å omplassere barn av foreldre som blir arbeidsledige eller uføretrygda. *S*

Plusset ville jo være at man fikk temmelig mange fler ut i arbeidslivet med et slikt system.. Igrunnen er det dumt at de avviklet STASI og dets like. ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Det høres brutalt ut, men vi trenger å ha endel fordommer mot folk som ikke jobber. Den dagen flertallet mener at det er akkurat like bra at folk går på trygd som at de jobber er vi virkelig i trøbbel. Hvis trygd blir noe man bare kan velge og likevel beholde statusen og nesten den samme lønna som før, ja da sier det seg selv at mange vil gjøre det. Når man ikke kan bidra til fellesskapet og førsørge seg selv må man på en måte bare finne seg i å ikke stå øverst på rangstigen. Sånn er det nå engang, men vi er heldige som bor i et land som tar så godt vare på de som er syke. Mange steder er man overlatt til seg selv, og avhengig av å ha familie som tar den økonomiske byrden når man blir syk.

''Mange steder er man overlatt til seg selv, og avhengig av å ha familie som tar den økonomiske byrden når man blir syk.''

Og hva med dem som ikke engang har familie som kan hjelpe en? Jo, de går til grunne. Havner på gata, i kriminelle miljøer eller begår selvmord, bar for å nevne noen negative konsekvenser av et manglende velferdssystem. Så vi skal være veldig glade for at vi f.eks. bor i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres brutalt ut, men vi trenger å ha endel fordommer mot folk som ikke jobber. Den dagen flertallet mener at det er akkurat like bra at folk går på trygd som at de jobber er vi virkelig i trøbbel. Hvis trygd blir noe man bare kan velge og likevel beholde statusen og nesten den samme lønna som før, ja da sier det seg selv at mange vil gjøre det. Når man ikke kan bidra til fellesskapet og førsørge seg selv må man på en måte bare finne seg i å ikke stå øverst på rangstigen. Sånn er det nå engang, men vi er heldige som bor i et land som tar så godt vare på de som er syke. Mange steder er man overlatt til seg selv, og avhengig av å ha familie som tar den økonomiske byrden når man blir syk.

''Hvis trygd blir noe man bare kan velge og likevel beholde statusen og nesten den samme lønna som før, ja da sier det seg selv at mange vil gjøre det. Når man ikke kan bidra til fellesskapet og førsørge seg selv må man på en måte bare finne seg i å ikke stå øverst på rangstigen.''

Det er nå ikke slik at trygd er noe man kan velge uten at det medisinske vilkåret er oppfylt, og det er heller ingenting som tyder på at det skal bli det.

Jeg vet ikke helt hva du mener med "status", men det at det skal være greit at mennesker som rammes av sykdom skal miste sin status og bli ansett som mindre verdifulle, opplever jeg som en skremmende holdning.

Det finnes så avgjort mennesker som sikkert kunne vært i jobb til tross for sin sykdom, men det finnes så avgjort også mange barrierer etablert av andre (jfr. statistikken over hvor mange funksjonshemmede som ufrivillig er ute av jobb). De fleste trygdede sliter mer enn nok med sin selvfølelse knyttet til det å delvis stå utenfor samfunnet, og jeg er dypt uenig i at man av hensyn til mulige preventive effekter skal tillate seg å degradere mennesker som følge av uføretrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...