Gå til innhold

Hvordan greie og spise om morgenen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å spise frokost hver dag, men dette er helt umulig. Maten vokser i munnen på meg. Noen som har forslag til sunn mat som er lett å "få" ned? Drikkeyouhurt går ganske bra, men også dette byr meg imot.

Skrevet

Havregrøt? Gjerne med litt frukt til - f.eks. melon eller fersken eller druer

Corn flakes?

Andre kornblandinger sammen med melk eller youghurt?

Skrevet

Hvorfor skal du spise om du ikke er sulten og har lyst på mat? Har du ikke mulighet til en liten matpause når du har vært på jobb en stund?

Knekkebrød er godt synes jeg, har dilla på Solruta med spelt for tiden - kjempegodt med bremykt, jarlsberg og kaviar eller jordbærsyltetøy på. :o) Du kan jo prøve det.

Skrevet

Jeg syns ikke du skal spise frokost hvis du ikke har lyst på mat. Selv opplever jeg at kroppen min ikke "våkner" ordentlig og ikke har lyst på mat før ved 10-tiden. Da spiser jeg min frokost.

Jeg registrerer at mange "eksperter" hevder at frokosten er det viktigste måltidet på dagen, man MÅ spise frokost for å få igang forbrenningen osv. Men slike eksperter tar ofte ikke hensyn til at mennesker er forskjellige.

Jeg tror magen din (og min) sier fra når den er sulten. Lytt til kroppen din, du.

Skrevet

Jeg syns ikke du skal spise frokost hvis du ikke har lyst på mat. Selv opplever jeg at kroppen min ikke "våkner" ordentlig og ikke har lyst på mat før ved 10-tiden. Da spiser jeg min frokost.

Jeg registrerer at mange "eksperter" hevder at frokosten er det viktigste måltidet på dagen, man MÅ spise frokost for å få igang forbrenningen osv. Men slike eksperter tar ofte ikke hensyn til at mennesker er forskjellige.

Jeg tror magen din (og min) sier fra når den er sulten. Lytt til kroppen din, du.

Ja, det var faktisk et godt råd. Istedet for å true i seg mat, kan jeg drikke et glass biola kanskje.

Skrevet

Havregrøt? Gjerne med litt frukt til - f.eks. melon eller fersken eller druer

Corn flakes?

Andre kornblandinger sammen med melk eller youghurt?

Takk for råd, men jeg tror jeg heretter kun drikker om morgenen og venter til matlysten kommer utover dagen. Jeg har forresten mistet litt matlyst hele tiden i det siste, men morgenen er verst. Maten liksom ser motbydelig ut.

Skrevet

Hvorfor skal du spise om du ikke er sulten og har lyst på mat? Har du ikke mulighet til en liten matpause når du har vært på jobb en stund?

Knekkebrød er godt synes jeg, har dilla på Solruta med spelt for tiden - kjempegodt med bremykt, jarlsberg og kaviar eller jordbærsyltetøy på. :o) Du kan jo prøve det.

Jeg har vel hengt meg opp i alle de som sier at man MÅ spise frokost. Spesielt når man er overvektig skal visst dette være bra. Da spiser man kanskje ikke så mye på kvelden?

Har mistet matlysten litt ellers også i det siste, mat byr meg imot ganske mye og vokser i munnen på meg. Men morgenen er verst, jeg greier rett og slett ikke å spise da.

Skrevet

Jeg har vel hengt meg opp i alle de som sier at man MÅ spise frokost. Spesielt når man er overvektig skal visst dette være bra. Da spiser man kanskje ikke så mye på kvelden?

Har mistet matlysten litt ellers også i det siste, mat byr meg imot ganske mye og vokser i munnen på meg. Men morgenen er verst, jeg greier rett og slett ikke å spise da.

Mange, men ikke alle, erfarer at de enten får større "sug" etter mat resten av dagen, noe som kan føre til at de putter i seg mye usunt småtteri, eller at de får lavt blodsukker / energinivå en god stund før de kan spise neste gang - eller begge deler.

Hvis du ikke opplever noe av dette, og du ikke har noen sykdommer som som gjør at du bør unngå såpass mange timer uten mat (kveld - natt - morgen), er det ingen grunn til at du skal tvinge i deg noe du egentlig ikke orker.

Som du selv har vært inne på, finnes det alternativer som glir lettere ned enn en stor frokost, f.eks. næringsrik drikke eller yoghurt.

Skrevet

Ja, det var faktisk et godt råd. Istedet for å true i seg mat, kan jeg drikke et glass biola kanskje.

Prøv det. Men Biola kan være "tungt" for noen mager. Jeg pleier å knaske en gullerot eller eple på vei til jobben. Så spiser jeg frokostmatpakke i første pause.

Eksperimenter deg fram du, og lykke til!

Skrevet

Jeg har det akkurat på samme måte, og klarer ikke true i meg noe særlig fast føde tidlig om morgenen.

Jeg starter dagen med et glass drikkeyoghurt eller en enkel smoothie med frukt, yoghurt og evt bær/grønt. Har blender stående på benken, så det er fort gjort.

Problemet er at jeg ofte har det for travelt på jobb til å spise noe særlig før lunsj, men jeg har med meg f.eks noen knaskegulrøtter, nøtter eller knekkebrød på jobb som jeg kan spise i forbifarten, når kroppen begynner å bli klar for mat.

Skrevet

Jeg klarer heller ikke spise rett etter at jeg har stått opp. Som regel venter jeg en time eller to, drikker en kopp te og leser avisa. Ofte blir jeg ikke sulten før til lunsj, men da merker jeg at blodsukkeret er ordentlig lavt så det er litt for lenge.

Ikke nytter det å tilby div fristende retter heller, jeg er bare ikke sulten, så det å foreslå masse "godt" blir bare helt feil...

Si ifra hvis du finner en løsning :-)

Skrevet

Blir du kvalm da eller? Får gjøre som gravide som er kvalme om morgenen,

start dagen med litt vann og salte kjeks :D

så kan du gnafse i deg et eple i 10-tiden og så lunsje i 12-tiden.

Det er en vanesak, jeg har det også som deg nå,

men før spiste jeg to knekkebrød hver morgen, våknet av at jeg var sulten, MÅTTE ha mat om jeg så bare hadde ett minutt på meg.

Nå spiser jeg frokost når jeg kommer på jobb så jeg slipper å stresse med det, sitter ved pcn og gnafser i meg en skive.... Må innrømme at matlysten er dårlig da og det hender jeg slurper i meg cola til, det er som om det vekker appetitten og beroliger magen... vet det ikke er sunt :D

Gjest Melis37
Skrevet

Jeg skjærer opp noen små fruktbiter,synes det hjelper. Eller en smoothie.

Skrevet

Er du ikke sulten, så bør du ikke spise. Det er ikke noe problem å droppe frokost.

Gjest Frokosthateren
Skrevet

Jeg er som deg. Så kom jeg over disse artiklene om "periodisk faste" og endelig kunne jeg føle meg noenlunde normal igjen.

''Myter:

Man må spise frokost for å sette i gang forbrenningen. Dette er noe som har blitt gjentatt så mange ganger at det til slutt har blitt sant. Det finnes imidlertid ingen beviser for at dette skulle være tilfelle, og det er mange empiriske bevis på det motsatte. Alt handler om hva kroppen er vant til!''

http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-til-jul/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...