Gå til innhold

Skoleoppgave i historie på videregående


Anbefalte innlegg

Gjest Ikke akkurat nå

Sønnen min har fått historieoppgave å skrive om en interesant person som har levd i slekten. Dette er en oppgave som skal leveres før vintererferien, så han har et halvt år på seg. De skal være med i en konkuranse og premien er 5000 kr.

Jeg kommer på 2 personer som kunne være verd å skrive om. Den ene er min farfar som var med i motstandsbevegelsen, som var en uredd mann og gjorde mye forskjellig. Han måtte rømme til Sverige og andre i slekten ble i en periode fengslet pga. det han gjorde under krigen.

Her har han mye han kan skrive om, da jeg har mange historier om han, det er mange i slekten og spørre og vi har gamle avisutklipp med intevjuer.

Læreren hadde sagt at det som hadde vært ekstra interesant, var om noen hadde forfedre som utvandret til USA.

Da har vi et ektepar som utvandret og som fikk et barn Henry Martin Jackson som ble senator. Jeg har en slektsbok hvor det står skrevet litt om han og jeg har noen bilder av han i samme bok. Dette er en fjern slekning og jeg vet lite om han. I slektsboka er det en del navn som sikkert vet mye mer, men dette krever tid og mer arbeid.

Hvem burde han skrive om?

Fortsetter under...

Gjest Ikke akkurat nå

På videregående ar de mer enn nok hjemmearbeid. Ta det som krever minst arbeid. Med andre ord din farfar.

Jo mer jeg tenker på det, jo mer interessant tror jeg det hadde vært å skrive om H.M. Jacson og da ikke bare om han, men om foreldrene hans og historien rundt, hvor de kom i fra, hvorfor de utvandret osv. Jeg finner ganske mye informasjon om H.M. Jackson på google og litt kort om foreldrene hans. Jeg finner navn på barna hans også.

Jeg kunne ha skrevet til dem eller barnebarna (hvis han har barnebarn, må sjekke slektsboka) for å få mest mulig informasjon om hans foreldre. Jeg kunne også ha kontaktet han som skrev slektsboka. Kanskje han vet en del eller hvem jeg kan kontakte.

Det er morsomt med historie, så jeg fikk nesten lyst til å skrive historien selv, men skal ikke gjøre det da :-)

Gjest Hulderen

Jo mer jeg tenker på det, jo mer interessant tror jeg det hadde vært å skrive om H.M. Jacson og da ikke bare om han, men om foreldrene hans og historien rundt, hvor de kom i fra, hvorfor de utvandret osv. Jeg finner ganske mye informasjon om H.M. Jackson på google og litt kort om foreldrene hans. Jeg finner navn på barna hans også.

Jeg kunne ha skrevet til dem eller barnebarna (hvis han har barnebarn, må sjekke slektsboka) for å få mest mulig informasjon om hans foreldre. Jeg kunne også ha kontaktet han som skrev slektsboka. Kanskje han vet en del eller hvem jeg kan kontakte.

Det er morsomt med historie, så jeg fikk nesten lyst til å skrive historien selv, men skal ikke gjøre det da :-)

Det høres ut som om du er klar for å hjelpe sønnen din med å skaffe mye informasjon, bra! Bare ikke glem å la ham velge hva han har lyst til å skrive om.

Annonse

Jeg synes det er fint at du ønsker å hjelpe din sønn, men han går på videregående nå og jeg tror at litt av vitsen med oppgaven er at han selv skal finne ut hva han skal skrive om og samle inn stoff til dette. :)

Jeg husker vi måtte skrive særoppgave i 8. klasse. Jeg fant tema og samlet inn alt stoff selv. Fikk en bra karakter. :)

Jo mer jeg tenker på det, jo mer interessant tror jeg det hadde vært å skrive om H.M. Jacson og da ikke bare om han, men om foreldrene hans og historien rundt, hvor de kom i fra, hvorfor de utvandret osv. Jeg finner ganske mye informasjon om H.M. Jackson på google og litt kort om foreldrene hans. Jeg finner navn på barna hans også.

Jeg kunne ha skrevet til dem eller barnebarna (hvis han har barnebarn, må sjekke slektsboka) for å få mest mulig informasjon om hans foreldre. Jeg kunne også ha kontaktet han som skrev slektsboka. Kanskje han vet en del eller hvem jeg kan kontakte.

Det er morsomt med historie, så jeg fikk nesten lyst til å skrive historien selv, men skal ikke gjøre det da :-)

Jeg syns det virker som du har overtatt mye av den jobben som han selv bør gjøre. Det er jo nettopp det å undersøke disse tingene som er noe av det spennende.

Hadde det vært min mor som holdt på slik, så hadde jeg fått hele greia i vrangstrupen.

Du kan gi ham en del informasjon om slekta. Resten må han gjøre selv.

Fra mitt ståsted kunne det være relevant og skrive om en person som var mindre ytre markant. F.eks. livet til ektefellen til motsandsmannen. Vi har hørt om motstandsmenn i bøtter og spann. Motstandsenker er det tynnere med.

mvh

Jo mer jeg tenker på det, jo mer interessant tror jeg det hadde vært å skrive om H.M. Jacson og da ikke bare om han, men om foreldrene hans og historien rundt, hvor de kom i fra, hvorfor de utvandret osv. Jeg finner ganske mye informasjon om H.M. Jackson på google og litt kort om foreldrene hans. Jeg finner navn på barna hans også.

Jeg kunne ha skrevet til dem eller barnebarna (hvis han har barnebarn, må sjekke slektsboka) for å få mest mulig informasjon om hans foreldre. Jeg kunne også ha kontaktet han som skrev slektsboka. Kanskje han vet en del eller hvem jeg kan kontakte.

Det er morsomt med historie, så jeg fikk nesten lyst til å skrive historien selv, men skal ikke gjøre det da :-)

''Det er morsomt med historie, så jeg fikk nesten lyst til å skrive historien selv, men skal ikke gjøre det da :-)''

Det virker som om det er nettopp det du er i ferd med å gjøre, så nå må du være forsiktig. ;) Det er flott at du vil hjelpe ham i idéprosessen, men deretter må han få gjøre sine egne vurderinger og sitt eget arbeid. En viktig del av historieundervisningen i vgs handler om kildearbeid, så det er viktig at han lærer seg dette på egenhånd.

Jo mer jeg tenker på det, jo mer interessant tror jeg det hadde vært å skrive om H.M. Jacson og da ikke bare om han, men om foreldrene hans og historien rundt, hvor de kom i fra, hvorfor de utvandret osv. Jeg finner ganske mye informasjon om H.M. Jackson på google og litt kort om foreldrene hans. Jeg finner navn på barna hans også.

Jeg kunne ha skrevet til dem eller barnebarna (hvis han har barnebarn, må sjekke slektsboka) for å få mest mulig informasjon om hans foreldre. Jeg kunne også ha kontaktet han som skrev slektsboka. Kanskje han vet en del eller hvem jeg kan kontakte.

Det er morsomt med historie, så jeg fikk nesten lyst til å skrive historien selv, men skal ikke gjøre det da :-)

''Det er morsomt med historie, så jeg fikk nesten lyst til å skrive historien selv, men skal ikke gjøre det da :-)''

Virker egentlig som det er det du er i full gang med å gjøre.

:-)

mvh

Annonse

Gjest Ikke akkurat nå

''Det er morsomt med historie, så jeg fikk nesten lyst til å skrive historien selv, men skal ikke gjøre det da :-)''

Virker egentlig som det er det du er i full gang med å gjøre.

:-)

mvh

''Virker egentlig som det er det du er i full gang med å gjøre''

He he, ja huff! Neida, jeg fikk vite om dette i går, men som du ser ut av klokkeslettet på innlegget mitt, så ble jeg veldig ivrig. For en morsom oppgave ;-) Fikk ikke lagt meg jeg, da jeg ble sittende å google. Han selv ble ganske irritert på meg fordi jeg ikke har fortalt han om denne personen tidligere. Han er interessert i amerikansk politikk og vet alt om tidligere presidenter.

Jeg er i full gang med å finne ut hvem han kan kontakte ja, men deretter skal jeg roe meg og overlate dette til han :-) Han er selv flink på historie, så stoler da på at han fikser det selv. Jeg har ikke så mye å stille opp med i de andre fagene, så jeg synes ikke det gjør noe om jeg kommer med noen tips nå og jeg tror det ville vært ganske interessant og finne ut mest mulig om de som utvandret, om hva slags liv de levde før de utvandret osv, hvis det er mulig da. H.M. Jackson finnes det mye om på nett allerede og det blir ikke noe interessant og skrive rett av det som er å finne der.

Jeg ser du nevner at det kunne vært interessant og skrive om farmoren min og det var ingen dum ide det heller.

Det kommer vel an på hvordan "interessant" skal defineres i dette tilfellet - selv syntes jeg ikke noen av disse personene hørtes særlig interessante ut. Må oppgaven/personen knyttes direkte opp til (internasjonal) politikk, eller kan elevene velge fritt, feks skrive om husmannsvesenet, bergverk, landbruk, tekstilproduksjon, demografi, handel, klassesamfunn osv osv?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...