Gå til innhold

Han vil slutte på fotballen!


margerita1365380476

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

''Han går på speideren og er mye med på turer der''

Speideren tror jeg er det aller beste aktiviteten han kan drive med, så la han slutte på fotballen og bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La gutten få slutte!

Å presse unger til å drive med ting de ikke vil mener jeg er rimelig dødfødt. Greit at de skal avslutte noe de har begynt på, men innen rimelighetens grenser. Han har jo spilt i mange år allerede, og jeg er dønn enig med NHD lenger ned; det er NØDT til å bli stort frafall i fotball når de begynner så tidlig med seriøse opplegg.

La han finne en ny aktivitet han har lyst til å drive med selv, det er kjempeviktig at de har en fysisk aktivitet i tillegg til skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 8. klassing har vanlig gym to ganger i uke + valgfag gym to ganger i uka.... pluss trening 3/4 ganger i uka + kamp eller turnering nesten en gang i uka... og sykler til og fra skolen...

*imponert*

Blir nesten anpusten, jeg :)

*også imponert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 7 år kan han ikke beskyldes for å gi opp i første motbakke.

Fotballen blir i den alderen dødsens seriøs, ofte med svært ambisiøse trenere. For et mindretall passer dette, for andre dreper det all gleden.

Jeg synes det er synd at det satses så lite på bredden for de eldre barna/ungdommen. Altså fotball også for de som ikke har ManU som mål, men spiller for å ha det gøy. I det hele tatt er det få tilbud for de som ønsker å bruke kroppen uten at det skal være i en sammenheng av skarp konkuranse.

Gi ungdommen anerkjennelse både for den innsatsen han har gjort på fotballbanen og ønsket om en pause. Spør på en positiv måte om det er noe annet han kan tenke seg i stedet.

En positiv ting med at han slutter nå er at det reduserer faren for alvorlig skade.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

La han få pause men jeg ville oppfordret til annen aktivitet:)Veldig synd at ikke barnefotball kan være "useriøst" lengst mulig. Poenget må vel cære at de skal være fysisk aktive og ikke at de skal vinne serien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes han skal få ta ei pause, det kan være at den pausen blir evig, men da får det bare bli slik. Det er ikke unaturlig at interessen endrer seg i den alderen heller, så kanskje han hadde sluttet uansett.

Jeg ville ha tatt en prat med han og fått frem hvorfor og fått han til å tenke godt i gjennom dette, så hadde han fått tatt avgjørelsen selv. Vil han ikke så blir ikke dette morsomt uansett og har får det ikke godt. Det handler om hans livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Menosita

Unnskyld at jeg blander meg inn her, men

Det går troll i ord med hva den fantastiske treneren til min sønn hevdet. Organisert fortball allerede fra 6-7 års alder gjør at en får et for stort frafall i småguttealderen (G13-14). Da har de "vært med på alt".

Synd at det er slik.

Prøv å få han med i annen organisert fritidsaktivitet. Det er vanligvis helt avgjørende for "livsprognosen" :-)

''Prøv å få han med i annen organisert fritidsaktivitet. Det er vanligvis helt avgjørende for "livsprognosen" :-)''

Hvorfor det, kan du utdype? Min pode er med på noe men interessen dabber av etterhvert føler jeg. Det er spill, spill og spill som er det store. Synes det er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han få pause men jeg ville oppfordret til annen aktivitet:)Veldig synd at ikke barnefotball kan være "useriøst" lengst mulig. Poenget må vel cære at de skal være fysisk aktive og ikke at de skal vinne serien?

''Veldig synd at ikke barnefotball kan være "useriøst" lengst mulig.''

Barnefotball - og annen barneidrett - ER "useriøs". Men når de fyller 13, som trådstarters sønn, går de over i ungdoms-fotballen. Da er det lov å sette resultatene i tabell og å danne første- og annetlag. Dette skjer jo samtidig som de begynner med karakterer på skolen.

Problemet er at mange trenere og klubber ikke gir noe tilbud til de som fremdeles gjerne vil spille, men som IKKE vil satse så veldig. Mange har dette i planer og festtaler, men ikke i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Veldig synd at ikke barnefotball kan være "useriøst" lengst mulig.''

Barnefotball - og annen barneidrett - ER "useriøs". Men når de fyller 13, som trådstarters sønn, går de over i ungdoms-fotballen. Da er det lov å sette resultatene i tabell og å danne første- og annetlag. Dette skjer jo samtidig som de begynner med karakterer på skolen.

Problemet er at mange trenere og klubber ikke gir noe tilbud til de som fremdeles gjerne vil spille, men som IKKE vil satse så veldig. Mange har dette i planer og festtaler, men ikke i praksis.

''Problemet er at mange trenere og klubber ikke gir noe tilbud til de som fremdeles gjerne vil spille, men som IKKE vil satse så veldig. Mange har dette i planer og festtaler, men ikke i praksis.''

Min erfaring er også at tilbudet til de som ikke vil la fotballen ta all fritiden deres, primært finnes i festtalene. Og at det finnes en god del trenere for ungdom, som ikke burde vært sluppet til.

Dersom det etableres positive arenaer for de litt mindre dedikerte, så vil de sannsynligvis være interessert i å fortsette. Det skjedde i allefall med en haug femtenåringer jeg kjenner. Andrelaget fikk ny trener (dvs. han var ikke ny, hadde trent dem da de var 7-12) og plutselig kom flertallet av de som hadde sluttet de to siste årene tilbake. De taper de fleste av kampene sine, men er mest opptatt av å ha det gøy sammen. Så lenge de faktisk trener minst to ganger i uka, så spiller det etter min oppfatning liten rolle hvor gode de blir - dersom de selv ikke har lyst til at prestasjonene skal være så viktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Problemet er at mange trenere og klubber ikke gir noe tilbud til de som fremdeles gjerne vil spille, men som IKKE vil satse så veldig. Mange har dette i planer og festtaler, men ikke i praksis.''

Min erfaring er også at tilbudet til de som ikke vil la fotballen ta all fritiden deres, primært finnes i festtalene. Og at det finnes en god del trenere for ungdom, som ikke burde vært sluppet til.

Dersom det etableres positive arenaer for de litt mindre dedikerte, så vil de sannsynligvis være interessert i å fortsette. Det skjedde i allefall med en haug femtenåringer jeg kjenner. Andrelaget fikk ny trener (dvs. han var ikke ny, hadde trent dem da de var 7-12) og plutselig kom flertallet av de som hadde sluttet de to siste årene tilbake. De taper de fleste av kampene sine, men er mest opptatt av å ha det gøy sammen. Så lenge de faktisk trener minst to ganger i uka, så spiller det etter min oppfatning liten rolle hvor gode de blir - dersom de selv ikke har lyst til at prestasjonene skal være så viktige.

Jeg er helt enig med deg.

I vår "snille" breddeklubb klarer de det - på de fleste årskullene. Men fra naboklubben, som satser noe veldig, kommer det mange som blir lei av å spille på nedprioriterte 2. og 3. lag.

Og så har det litt med det økonomiske å gjøre. Prisen bør stå litt i forhold til tilbudet de får. Hvis det koster mange tusen og de behandles som hår i suppa, forsvinner noe av motivasjonen fra hjemmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg.

I vår "snille" breddeklubb klarer de det - på de fleste årskullene. Men fra naboklubben, som satser noe veldig, kommer det mange som blir lei av å spille på nedprioriterte 2. og 3. lag.

Og så har det litt med det økonomiske å gjøre. Prisen bør stå litt i forhold til tilbudet de får. Hvis det koster mange tusen og de behandles som hår i suppa, forsvinner noe av motivasjonen fra hjemmene.

''Men fra naboklubben, som satser noe veldig, kommer det mange som blir lei av å spille på nedprioriterte 2. og 3. lag.

''

Hmmm... nesten som jeg tror den klubben jeg kjenner best er din naboklubb. I etterkant av denne sommerens håndball cup, sluttet en tredjedel av andrelaget. Da hadde de fått nok av forskjellsbehandlingen. Litt kjipt at klubben ikke gidder å gi et relativt godt tilbud til 15-åringer som har spilt håndball jevnt og trutt i snart 10 år. Nøyaktig samme trend innen klubbens virksomhet i både håndball og fotball.

Det klubben derimot klarer, er så kreve samme innsats (både mht penger og dugnad) fra foreldrene enten deres avkom for gode eller dårlige tilbud. Sikkert en del foreldre som går lei også, men de fleste har i det minste blitt gode i vaffelsteking (slik at elitelagene kan drives best mulig) etter ti år.

En noe desillusjonert hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Veldig synd at ikke barnefotball kan være "useriøst" lengst mulig.''

Barnefotball - og annen barneidrett - ER "useriøs". Men når de fyller 13, som trådstarters sønn, går de over i ungdoms-fotballen. Da er det lov å sette resultatene i tabell og å danne første- og annetlag. Dette skjer jo samtidig som de begynner med karakterer på skolen.

Problemet er at mange trenere og klubber ikke gir noe tilbud til de som fremdeles gjerne vil spille, men som IKKE vil satse så veldig. Mange har dette i planer og festtaler, men ikke i praksis.

Vår lille-klubb har bare muligheter til å stille ett lag i hver klasse, og knapt nok det Og både foreldre og trenere har hatt veldig fokus på at alle skal med. For min sønn på 13.år som har tatt fotball seriøst i mange år, blir utfordringene etterhvert for få. Han har ønsket å skifte klubb i mange år, og til neste sesong gir vi etter.

Så det er to sider av dette. Alle ser at han tar litt for stort ansvar for laget, han er "overalt" og tar på seg skylda når det går galt. OG nå vil han gjerne spille på et lag der han slipper å tenke på at noen ikke gjør jobben sin. Men han sier aldri noe til lagkompisene, men også de ser at han "gjør" laget ( merket det godt da han var syk lenge).

Så vi har holdt han igjen, fordi vi mener at det er viktig for de andre at han er med For alle vil jo vinne! Og vi tror det har gjort han til en bedre lagspiller. Og ja, han føler at han svikter laget ved å melde overgang.... Men det er vanskelig, men han vil heller slutte enn å fortsette der han er nå.

Så idealet er at man kunne hatt to lag, ett for de som vil satse og ett fordi som vil ha trim og trening. Men alle vil på førstelaget, selv om de ikke vil satse. Dessverre har jeg ikke løsningen slik at alle får det som de vil....

Sønnen min gjør forresten alt hundre prosent, så han jobber godt på skolen og med musikken og har tid til kjæreste og kamerater ( også de som ikke spiller fotball) så helt enspora er han ikke. Hadde han hatt tid, ville han nok starta opp med løpsøvelser også.....Og hvor han har fått fotballgløden fra? Med to foreldre som er analfabeter når det gjelder fotball, er det utrolig at akkurat han skulle få talentet og gløden...hehe.

Men til sønnen til Margerita, La han slutte, og kanskje han heller vil starte med friidrett om det er mulig. Dessuten er jo speideren flott fordi det også involverer fysisk aktivitet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår lille-klubb har bare muligheter til å stille ett lag i hver klasse, og knapt nok det Og både foreldre og trenere har hatt veldig fokus på at alle skal med. For min sønn på 13.år som har tatt fotball seriøst i mange år, blir utfordringene etterhvert for få. Han har ønsket å skifte klubb i mange år, og til neste sesong gir vi etter.

Så det er to sider av dette. Alle ser at han tar litt for stort ansvar for laget, han er "overalt" og tar på seg skylda når det går galt. OG nå vil han gjerne spille på et lag der han slipper å tenke på at noen ikke gjør jobben sin. Men han sier aldri noe til lagkompisene, men også de ser at han "gjør" laget ( merket det godt da han var syk lenge).

Så vi har holdt han igjen, fordi vi mener at det er viktig for de andre at han er med For alle vil jo vinne! Og vi tror det har gjort han til en bedre lagspiller. Og ja, han føler at han svikter laget ved å melde overgang.... Men det er vanskelig, men han vil heller slutte enn å fortsette der han er nå.

Så idealet er at man kunne hatt to lag, ett for de som vil satse og ett fordi som vil ha trim og trening. Men alle vil på førstelaget, selv om de ikke vil satse. Dessverre har jeg ikke løsningen slik at alle får det som de vil....

Sønnen min gjør forresten alt hundre prosent, så han jobber godt på skolen og med musikken og har tid til kjæreste og kamerater ( også de som ikke spiller fotball) så helt enspora er han ikke. Hadde han hatt tid, ville han nok starta opp med løpsøvelser også.....Og hvor han har fått fotballgløden fra? Med to foreldre som er analfabeter når det gjelder fotball, er det utrolig at akkurat han skulle få talentet og gløden...hehe.

Men til sønnen til Margerita, La han slutte, og kanskje han heller vil starte med friidrett om det er mulig. Dessuten er jo speideren flott fordi det også involverer fysisk aktivitet.

Lykke til!

Når de har blitt G13, er det i hvert fall ingenting som tilsier at alle skal på førstelaget, også de som ikke vil satse. Men det er klart det er mange småklubber som ikke kan ha flere lag. Løsningen blir ofte å ha to årskull sammen, altså slik at de ivrigste på G13 spiller sammen med G14. Men det er litt problematisk akkurat i overgangen G12 - G13.

Jeg mener absolutt ikke at man skal holde tilbake de som vil satse, når de har kommet over i ungdomsfotballen. Jeg svarte bare hoppsideisi som mente det var for seriøst.

NFF har klare regler, og jeg synes klubbene skal følge dem. Men det finnes enkelte trenere som er uenige, og som har for stor makt, slik at det blir for seriøst allerede tidlig i barnefotballen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men fra naboklubben, som satser noe veldig, kommer det mange som blir lei av å spille på nedprioriterte 2. og 3. lag.

''

Hmmm... nesten som jeg tror den klubben jeg kjenner best er din naboklubb. I etterkant av denne sommerens håndball cup, sluttet en tredjedel av andrelaget. Da hadde de fått nok av forskjellsbehandlingen. Litt kjipt at klubben ikke gidder å gi et relativt godt tilbud til 15-åringer som har spilt håndball jevnt og trutt i snart 10 år. Nøyaktig samme trend innen klubbens virksomhet i både håndball og fotball.

Det klubben derimot klarer, er så kreve samme innsats (både mht penger og dugnad) fra foreldrene enten deres avkom for gode eller dårlige tilbud. Sikkert en del foreldre som går lei også, men de fleste har i det minste blitt gode i vaffelsteking (slik at elitelagene kan drives best mulig) etter ti år.

En noe desillusjonert hilsen fra

Du har sikkert lest denne - om oss som lever i "hallmørket"?

http://www.facebook.com/notes/il-ros-h%C3%A5ndball-g94/les-halles-av-christine-koht/178748642176583

Men nå går jeg på min aller siste sesong som hallansvarlig, siden junior snart legger opp. Alle idrettene øker belastningen når de blir så store, og da ryker nok håndballen.

Min neste store kioskkarriere (ved siden av den på fotballstadion, men det er bare to kvelder i året) blir nok hvis de skal på klassetur mot slutten av ungdomsskolen. I mitt neste liv planlegger jeg å eie min egen kiosk og ta inntektene selv ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg blander meg inn her, men

Det går troll i ord med hva den fantastiske treneren til min sønn hevdet. Organisert fortball allerede fra 6-7 års alder gjør at en får et for stort frafall i småguttealderen (G13-14). Da har de "vært med på alt".

Synd at det er slik.

Prøv å få han med i annen organisert fritidsaktivitet. Det er vanligvis helt avgjørende for "livsprognosen" :-)

Dette stemmer ikke. Årsaken til det store frafallet rundt 13 år er ikke antall år med fotball men overgang fra 7'er til 11'er. Dette innebærer større belastning (de skal springe dobbelt så mye) og må følgelig trene mer for å klare å holde ut en hel kamp.

I tillegg er dette alderen mange velger å kutte ned til en eller to aktiviteter, og ikke lenger er litt med på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke. Årsaken til det store frafallet rundt 13 år er ikke antall år med fotball men overgang fra 7'er til 11'er. Dette innebærer større belastning (de skal springe dobbelt så mye) og må følgelig trene mer for å klare å holde ut en hel kamp.

I tillegg er dette alderen mange velger å kutte ned til en eller to aktiviteter, og ikke lenger er litt med på alt.

Det stemmer. Akkurat som jeg skrev i hovedsvaret mitt ovenfor. Men jeg orket ikke krangle med NHD om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette var min gutt hadde jeg latt han ta en pause, men prøvd å motivere han til å finne en annen fysisk aktivitet. Jeg ville ikke likt at han kuttet ut all fysisk aktivitet i den alderen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Unnskyld at jeg blander meg inn her, men

Det går troll i ord med hva den fantastiske treneren til min sønn hevdet. Organisert fortball allerede fra 6-7 års alder gjør at en får et for stort frafall i småguttealderen (G13-14). Da har de "vært med på alt".

Synd at det er slik.

Prøv å få han med i annen organisert fritidsaktivitet. Det er vanligvis helt avgjørende for "livsprognosen" :-)

Hei!

Er det å spille et instrument nok?

Eller mener du man også må drive med sport, for den der livsprosessen du skriver om?

Glad om du kan svare.

Mine barn trenger ganske mye ro, og jeg tenkte 1-2 aktiviteter pr uke er nok siden skolen krever mye, men de fleste barn har aktiviteter hver dag. Vi har nesten bare musikk, dvs orkester og individuell. Noen sa til meg at barn må drive med en idrett, mener du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...