Gå til innhold

Han vil slutte på fotballen!


margerita1365380476

Anbefalte innlegg

margerita1365380476

Dette er vel kanskje ikke et veldig stort problem. Ville bare høre hva dere hadde å si om denne saken.

Poden på 13 sa i går han ønsker å slutte på fotballen. Han har spilt siden han var 6 år.

Han er ikke den som scorer noe særlig, men han er flink i forsvar og er rask.

Etter at de begynte å spille på stor bane i våres har ting gått nedover. De har fått ny trener, som ingen liker da han er så streng og det har blitt mye trening tilogmed på lørdager.

Han har ikke lyst til å trene eller spille kamper.

Han er egentlig ikke så veldig fotballinteressert, men fulgt med strømmen som alle de andre.

Han går på speideren og er mye med på turer der.

Jeg synes det er litt trist han skal slutte, for jeg synes det er bra de får så mye fysisk aktivitet.

Bør han få ta seg en pause?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Bør han få ta seg en pause?''

Absolutt!

Det blir mer alvor over fotballen når de blir 13, mye tøffere og hardere og mer utsatt for skader. Hvis han har gått i så mange år og ikke er motivert mer, bør han få slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du presse ham til noe han ikke vil? Ville du selv vært med på en fritidsaktivitet som tar ganske mye tid og krefter bare fordi din mann ville det og ikke du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bytte klubb, det gjorde min da han var på samme alder og ble benkesliter pga ny trener. Han spiller enda i en alder av 30 så

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Håvard Dahl, tidl fotballfar

Unnskyld at jeg blander meg inn her, men

Det går troll i ord med hva den fantastiske treneren til min sønn hevdet. Organisert fortball allerede fra 6-7 års alder gjør at en får et for stort frafall i småguttealderen (G13-14). Da har de "vært med på alt".

Synd at det er slik.

Prøv å få han med i annen organisert fritidsaktivitet. Det er vanligvis helt avgjørende for "livsprognosen" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært mitt barn, hadde han fått en pause. Men jeg hadde nok prøvd å få ham med på noe annen fysisk aktivitet 1-2 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg synes han bør få slippe. Han har holdt på lenge, og det høres ut som han er sliten og lei og vil prioritere andre ting. Min sønn er yngre enn din, men han syntes allerede nå at det ble for tidkrevende og hardt. To treninger i uka pluss kamper og cuper, vel, jeg forstår ham godt. Jeg lot ham få slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært mitt barn, hadde han fått en pause. Men jeg hadde nok prøvd å få ham med på noe annen fysisk aktivitet 1-2 ganger i uka.

''Men jeg hadde nok prøvd å få ham med på noe annen fysisk aktivitet 1-2 ganger i uka.''

Men han går jo på speideren og 13-åringer har begynt på ungdomsskolen og har vel endel skolearbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg hadde nok prøvd å få ham med på noe annen fysisk aktivitet 1-2 ganger i uka.''

Men han går jo på speideren og 13-åringer har begynt på ungdomsskolen og har vel endel skolearbeid?

Ja, 13-åringer starter ungdomsskole og får lekser. Jeg mener likevel at fysisk aktivitet utenom skolen bør de ha. Jeg vet ikke hvor aktive speideren er der de bor - kanskje er det nok - kanskje ikke.

Kanskje han kan være med på orientering, friidrett, svømming, tae kwon do. Kanskje han kan jogge seg en tur.

Det viktigste er kanskje å sørge for at han ikke bare blir sittende med pc'n ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 13-åringer starter ungdomsskole og får lekser. Jeg mener likevel at fysisk aktivitet utenom skolen bør de ha. Jeg vet ikke hvor aktive speideren er der de bor - kanskje er det nok - kanskje ikke.

Kanskje han kan være med på orientering, friidrett, svømming, tae kwon do. Kanskje han kan jogge seg en tur.

Det viktigste er kanskje å sørge for at han ikke bare blir sittende med pc'n ;)

Ja, min 8. klassing har nå gym 4 timer i uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt på 13 som spiller fotball - og for ham blir det bare gøyere og gøyere, jo mer seriøst det blir. Han byttet klubb i vår, og blomstrer!

Noen av kameratene hans, som har spilt like lenge som ham (siden de var 7 år) valgte et lavere intensivnivå, altså på G 13-2, slik at de har færre treninger, og det er ikke så høye krav - men de har det gøy sammen de og!

jenta mi på 8,5 har spilt fotball i et halvt år, men slutter nå fordi ikke noen av venninenne blir med. Jeg håper hun vil begynne igjen seinere - men for henne ble det helt feil å presse henne videre nå.

Dersom gutten din er ordentlig lei av fotball, bør han få slippe. Dersom han synes det er gøy å spille, men heller vil ha det litt mindre seriøst, kunne hna kanskje bytte lag til 13-2?

Prøv i alle fall å få ham med på en fysisk aktivitet. Speideren krever ikke så mye, og de fleste takler ungdomsskole, speider + en aktivitet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Jeg synes ikke man skal tvinges til å gå på fritidsaktiviteter man ikke trives med.

Men mange har nok glede av litt oppmuntring / overtaling til å komme over en kneik, slik at man kan fortsette med pianospilling / svømming / skiløping eller noe annet man har holdt på med lenge.

Jeg har alltid stilt som krav at barna fortsetter ut den perioden jeg har betalt medlemsskap for. (med mindre det oppstår noe mer "alvorlig" selvsagt).

Jeg forstår ønsket ditt om at han skal fortsette med en regelmessig fysisk aktivitet. Er det noen andre han omgås som holder på med en annen aktivitet han vil begynne på i stedetfor?

Går det an å snakke med idrettsklubben / treneren / foreldregruppen og høre om det er andre som føler det likt, og som feks kunne tenke seg en mer uformell "løkkefotball" en gang eller to i uken, men som er avtalt slik at det er en gjeng som møtes og spiller fotball sammen frem til snøen kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra! Min har 2 timer i uka...

Min 8. klassing har vanlig gym to ganger i uke + valgfag gym to ganger i uka.... pluss trening 3/4 ganger i uka + kamp eller turnering nesten en gang i uka... og sykler til og fra skolen...

*imponert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Hva med å bytte klubb, det gjorde min da han var på samme alder og ble benkesliter pga ny trener. Han spiller enda i en alder av 30 så

Det er en annen klubb ikke langt fra oss som har fått mye skryt, men det virker som han er lei hele fotballen.

Han snakker om friidrett eller noe annet, så kanskje greit han kan prøve det. Han er den raskeste i klasse og har bra utholdenhet så synes han bruk bruke de evnene han har:)

Jeg sier ikke han ikke får lov av oss til å slutte, men noen ganger må ungene presses litt. Det kan bli litt for enkelt å slutte på ting.

Vil han ikke spille mer er det hans valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en annen klubb ikke langt fra oss som har fått mye skryt, men det virker som han er lei hele fotballen.

Han snakker om friidrett eller noe annet, så kanskje greit han kan prøve det. Han er den raskeste i klasse og har bra utholdenhet så synes han bruk bruke de evnene han har:)

Jeg sier ikke han ikke får lov av oss til å slutte, men noen ganger må ungene presses litt. Det kan bli litt for enkelt å slutte på ting.

Vil han ikke spille mer er det hans valg.

Friidrett høres bra ut :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er helt vanlig ved overgangen til 11-mannsfotball. Fra 13 år er det ofte store forandringer - i tillegg til at de slutter med sjuerfotball, er det svært mange steder deling i første- og andrelag og mer eller mindre seriøs satsning. Det er ikke så unaturlig at de som har hatt det sosiale som en viktig grunn til å være med, faller fra da.

Jeg synes ikke man skal tvinge så store barn til å drive med noe de ikke vil, men det er jo greit å klargjøre om årsaken er selve sporten eller noe annet (f.eks. treneren eller treningsmengden). Det er ikke noe galt med å være lei av fotball etter så mange år.

Hvis det går mest på satsningsnivået eller treneren, kan det løses ved å bytte klubb (dersom det finnes et mer breddeorientert idrettslag i nærheten), men man kan ikke gjøre noe med reglene for ungdomsfotballen - det er lov å ha nivådeling og topping for G13.

Hvis han er rask, vil han kunne hevde seg i mange andre idretter. Hvis det finnes tilbud om friidrett, er det bare å prøve - de er ofte glade for all rekruttering de kan få. Noen elsker lagspill, andre har større glede av å konkurrere med seg selv og sette personlige rekorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en annen klubb ikke langt fra oss som har fått mye skryt, men det virker som han er lei hele fotballen.

Han snakker om friidrett eller noe annet, så kanskje greit han kan prøve det. Han er den raskeste i klasse og har bra utholdenhet så synes han bruk bruke de evnene han har:)

Jeg sier ikke han ikke får lov av oss til å slutte, men noen ganger må ungene presses litt. Det kan bli litt for enkelt å slutte på ting.

Vil han ikke spille mer er det hans valg.

Spør ham i hvert fall. Det kan hende at den andre klubben er mye mer trivelig og treneren mye mer hyggelig. Min mistrivdes så voldsomt i den første klubben fordi han nesten ikke fikk spille og fikk spille mye mer i den andre og endte opp som kaptein på laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...