Gå til innhold

Tilrettelegging på arbeidsplassen - hvordan?

Anbefalte innlegg

Søk på

''Hjelpemidler og tilrettelegging på arbeidsplassen''

på nav.no

''Hvis du har nedsatt funksjonsevne kan du søke hjelpemiddelsentralen for hjelp til tilrettelegging av arbeidsplassen. Vi skal bidra til hjelpemidler som gjør det mulig for deg å bli i jobb eller komme ut i jobb.

Hvem kan få hjelpemidler og tilrettelegging på arbeidsplassen?

Både arbeidstakere og selvstendig næringsdrivende kan ha rett til tilrettelegging av arbeidsplassen.''

HMS hjelper vel bare til ved varig funksjonshemming dvs lenger enn tre år

Fortsetter under...

Jeg har vært borti dette med en ansatt, og da fikk vi en ergoterapeut fra bedriftshelsetjenesten til å komme og kartlegge behovet og foreslå løsninger.

Dere er vel IA-bedrift? I så fall bør det vel være fokus på forebyggende tiltak for å unngå sykemelding.

Jeg har vært borti dette med en ansatt, og da fikk vi en ergoterapeut fra bedriftshelsetjenesten til å komme og kartlegge behovet og foreslå løsninger.

Dere er vel IA-bedrift? I så fall bør det vel være fokus på forebyggende tiltak for å unngå sykemelding.

Joda, men det står vel på penger tenker jeg... Jeg får se hva vi får til for noe må gjøres rett og slett. Jeg vet ikke hva to stoler og en fotskammel kommer seg på, men om vi sier 20.000,- så er ikke det mange vikartimene ved en sykemelding i grunnen...

Annonse

Tror ikke Hjelpesentralen er rett sted å fremme søknad, tror den skal til arbeidslivssenteret.

Først skal jeg snakke med legen og deretter legge press på ledelsen og om det ikke går gjennom så får vi ta det derfra. Ergoterapeut er helt sikkert lurt, men vedkommende har jo ikke noen myndighet til å si at enheten min MÅ kjøpe inn sånt og slikt.

Siden du er ansatt i kommunen har du RETT på å få tilrettelagt arbeidsplassen dersom du har behov for dette - det er ikke noe du trenger å presse noen til. Ta kontakt med legen /ergoterapeut, så sendes det inn søknader til div instanser!

Siden du er ansatt i kommunen har du RETT på å få tilrettelagt arbeidsplassen dersom du har behov for dette - det er ikke noe du trenger å presse noen til. Ta kontakt med legen /ergoterapeut, så sendes det inn søknader til div instanser!

Det er ikke alle kommuner som er like medgjørlige. Det er ikke USA her altså

Joda, men det står vel på penger tenker jeg... Jeg får se hva vi får til for noe må gjøres rett og slett. Jeg vet ikke hva to stoler og en fotskammel kommer seg på, men om vi sier 20.000,- så er ikke det mange vikartimene ved en sykemelding i grunnen...

Jeg er ikke sikker på dette, men det kan hende dette er utgifter som arbeidsgiver er nødt til å dekke.

Jeg er ikke sikker på dette, men det kan hende dette er utgifter som arbeidsgiver er nødt til å dekke.

Jeg tror det er arbeidsgiver som skal dekke dette, ja.... Slik er det iallefall for meg mht teksttelefon som jeg før brukte på jobb. Arbeidsplassen måtte kjøpe inn en slik tlf. Siden jeg ofte har byttet arbeidsplass pga at jeg jobber der det er døve/hh elever, så syntes jeg det var fryktelig vanskelig å måtte mase gang på gang om teksttelefon. Ikke føltes det riktig heller... at arbeidsgiver skulle se på meg som en ekstra økonomisk belastning siden jeg var døv... Jeg skrev et langt brev til NAV og forklarte situasjonen, og var så heldig at de lånte ut en teksttelefon jeg kunne ta med meg på "flyttelasset" de gangene jeg bytta arbeidsplass :)

Det ser ut som det ordner seg på rekordfart faktisk! Jeg er meget imponert over hvor fort det gikk så snart ordene "prolaps i nakken" og "mulig sykemelding" ble nevnt... *hehe*

Kontorstoler var ikke noe hjelpemiddelsentralen kunne stille med nei, men det var ikke noe spørsmål fikk jeg beskjed om, dersom vi hadde har noe tilfredsstillende på huset så skal det kjøpes så snart som mulig. :o) Ny pult ble plutselig fremskaffet - "nei se, vi hadde visst en stående allikevel..." og fotskammel blir det vel også en råd med.

Fysioterapeut kommer også på arbeidsplassen over helgen. :o)

Annonse

Kontorstoler var ikke noe hjelpemiddelsentralen kunne stille med nei, men det var ikke noe spørsmål fikk jeg beskjed om, dersom vi hadde har noe tilfredsstillende på huset så skal det kjøpes så snart som mulig. :o) Ny pult ble plutselig fremskaffet - "nei se, vi hadde visst en stående allikevel..." og fotskammel blir det vel også en råd med.

Fysioterapeut kommer også på arbeidsplassen over helgen. :o)

Bra! Hvis arbeidsmiljøloven pålegger arbeidsgiver å tilrettelegge, er ikke manglende budsjett noen unnskyldning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...