Gå til innhold

Kan kristne tilgi Brevik?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest MayIynn

Jeg er kristen - men har ikke vært involvert i terrorangrepet og kjenner heller ingen som har vært det. Så jeg har ikke noe "med" å tilgi ham?

Ellers ser jeg det ikke som min oppgave å dømme noen som helst for noe som helst - det overlater jeg til Gud..

hidi, the scorpion

Jeg er kristen - men har ikke vært involvert i terrorangrepet og kjenner heller ingen som har vært det. Så jeg har ikke noe "med" å tilgi ham?

Ellers ser jeg det ikke som min oppgave å dømme noen som helst for noe som helst - det overlater jeg til Gud..

Me too!

Annonse

Gjest Nord og ned.

Hvis du tenker på at de skal tilgi/ta avstand fra ABB fordi han er kristen, så er det selvsagt ingen kristne som er ansvarlig (eller trenger ta avstand) fra ABB bare fordi de er kristne. Man har ikke et kollektivt ansvar.

''Man har ikke et kollektivt ansvar.''

Så i følge deg kunne folk flest, med unntak av nærmeste pårørende bare holdt seg hjemme etter den 22.07.11 fremfor å ta avstand fra Breivik.

Ingen har jo noe med hva han gjorde uansett, eller hva?

--------------------------------------------------------------------

Å ta avstand fra noen som gjør uakseptable handlinger under påskudd av å å representere din etniske, politiske, religiøse eller nasonale iidenitet er en stor _selvfølge_ for åndsfriske follk, helt uavhengig av skyld i juridisk forstand.

Deg selv og de fleste muslimer fraregnet.

hidi, the scorpion

Hvis du tenker på at de skal tilgi/ta avstand fra ABB fordi han er kristen, så er det selvsagt ingen kristne som er ansvarlig (eller trenger ta avstand) fra ABB bare fordi de er kristne. Man har ikke et kollektivt ansvar.

Tigivelse er lett, men å glemme gjør man aldri.

Jeg kan ikke tilgi, for denne mannen er ondskapen selv. Han ønsket at han kunne drepe flere...

Det er ondskap, og jeg er dritlei av å se den mannen i avis etter avis.

Få den mannen vekk fra offentligheten, nekt han internett, og la han sone i isolat.

Gjest MayIynn

Dessuten tviler jeg på at Breivik er "Kristen" som i "personlig kristen"

Gjest Nord og ned.

Han er vel like mye/lite kristen som bin Laden var muslim.

Med vennlig hilsen

Huff. Enda et patetisk forsøk fra deg på å marginaliserer og ufarliggjøre Al Qaida.

Saksopplysning: Breivik har planlagt og operert helt på egen hånd

Bin-ladens Al Qaida har titusenvis av tilhengere i et stort antall land, med store ressurser til rådighet og som med stor sannsynlighet vil stå bak terroranslag, krig og djevelskap i Allahs navn videre fremover også.

Hva er din _egentlige_ agenda med disse bedritne parallellene dine?

Annonse

Gjest Nord og ned.

''Han er vel like mye/lite kristen som bin Laden var muslim.''

Godt. Så klarte du å binladde og muslimere denne tråden også.

Det ryktes en gang at han greide å holde seg til saken i en tråd om kakeoppskrifter høsten 2004, men det viste seg visst å være falske rykter.

''men kan de tilgi massemorderen Brevik?''

Hvem er 'de' i denne sammenhengen? Alle kristne eller kristen som er direkte rammet av terroren? Tilgi som enkeltindivider eller gruppe?

Etter mitt syn kan man bare tilgi på egne vegne på samme måte som man ikke kan ettergi gjeld på andres vegne. Dermed har de som ikke er direkte berørt ingen ting å tilgi. Tror et flertall av kristne tenker på samme måte.

For de kristne som er berørt av terroren tror jeg de både kan oppleve sin tro utfordret og at troen hjelper dem å tilgi/ikke synke ned i bitterhet.

mvh

Nei,Så onde mennesker kan bare Gud ta seg av.Han havner i det samme helvete som Hitler,Stalig og alle andre massemordere opp igjennom årtusnene.

Tror ikke det er de kristne sin oppgave å dele ut tilgivelser.

Det eneste de kan gjøre er å be til Gud,gjøre de gode gjerningene de klarer i sitt eget liv og overlate dommen til Gud og Politiet.

Ateist.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...