Gå til innhold

Millitæret

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Sønnen min har så lyst i millitæret når han er ferdig med videregående. Hvordan er reglene ang. sykdom?

Han har denne immunsviktdiagnosen, men han er i fin form så lenge han passer på å ta sprøytene sine jevnlig hver uke. Han har også god fysikk og jogger en del og trener på helsestudio.

Har han noen sjanse eller er det slik at så lenge han har en diagnose, så vil han ikke bli godtatt?

Skrevet

Man blir jo innkalt og så blir man godtatt eller ikke og siden det er mange færre som er i militære nå enn tidligere så tror jeg de er strengere. Men nå er det 10 år siden min eldste var der, men jeg tror ikke det er noe man kan velge selv. Jeg kan skjønne at det er strenge krav siden de har dager uten mat og søvn og går og går og svømmer i iskalde elver, kryper i gjørma og leker krig.

Skrevet

Forhåpentligvis får du svar fra en som kan reglene, men en ung mann jeg kjenner ble nektet som følge av sprekker i huden under føttene. Det hjalp ikke at han var motivert, så det virker strengt. Sannsynligvis enda strengere nå enn før siden det er så få som skal gjennomføre full førstegangstjeneste (eller hva det nå heter).

Gjest Nils Håvard Dahl, tidl militærlege
Skrevet

Han kan ikke få en såkalt "stridende" stilling. Det er mulig han kan bli tatt inn til tjeneste i det som kalles støttefunksjoner.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Han kan ikke få en såkalt "stridende" stilling. Det er mulig han kan bli tatt inn til tjeneste i det som kalles støttefunksjoner.

Ok, takk for svar :-)

Skrevet

http://forsvaret.no/verneplikt/kva-er-verneplikt/Sider/kven-blir-valde-ut.aspx

Min erfaring er at kun topptrente idrettsutøvere blir godkjente for tida, av ca 40 jeg personlig kjenner til, fikk 3 innkalling til sesjon ifjor.

Inkludert sønnen min som håpefullt så for seg utdanning i forsvaret og fikk brevet om "tjenesteudyktig" i posten pga at han bruker briller / linser (som han samvittighetsfullt hadde svart ja på).

Det underlige er at de ikke engang krever dokumentasjon på evt helseplager; "da jeg var ung" måtte man kjempe for å bli erklært tjenesteudyktig eller erklære seg pasifist...

Strøtanker fra meg, håper jeg tar feil og at sønnen din kommer gjennom nåløyet :-)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Forhåpentligvis får du svar fra en som kan reglene, men en ung mann jeg kjenner ble nektet som følge av sprekker i huden under føttene. Det hjalp ikke at han var motivert, så det virker strengt. Sannsynligvis enda strengere nå enn før siden det er så få som skal gjennomføre full førstegangstjeneste (eller hva det nå heter).

Dumt, men sånn er livet. Han får prøve. Går det ikke, så går det ikke.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Man blir jo innkalt og så blir man godtatt eller ikke og siden det er mange færre som er i militære nå enn tidligere så tror jeg de er strengere. Men nå er det 10 år siden min eldste var der, men jeg tror ikke det er noe man kan velge selv. Jeg kan skjønne at det er strenge krav siden de har dager uten mat og søvn og går og går og svømmer i iskalde elver, kryper i gjørma og leker krig.

Han er egentlig ganske sprek etter at han begynte på medisiner. I løpetestene rundt Sognsvann endte han på en av de siste i klassen før han begynte på medisiner og etter at han begynte på medisiner og gått på dem en stund, kom han på andreplass i mål. Det sier ganske mye om hva medisinene har betydd for han, så det er jo synd at diagnosen er det som skal avgjøre det.

Skrevet

Hei!

Mine sønner tror jeg ikke vil/bør i militæret, men noen sa til meg at det må de, men jeg tenkte " hjelpe meg hvordan skal det gå?"

Jeg håpet de skulle slippe dette pga av asperger syndrom, men da sa noen det hjelper ikke. Det er jo mange år til, men likevel, de vil ikke klare det, de kan skyte på blink, men de kan ikke være i militæret! (av mange grunner)

Jeg har skjøvet dette vekk og tenkt sikkert får man et bedre system der de som er motivert får gå inn, men selvsagt kunne de drevet med data etc... men ikke vært stridende, noen funksjonshemninger syns jeg virkelig burde gi en rett til å slippe.

Din sønn vil jo, så burde han jo, men mine sønner kommer ikke til å ville, de er ikke sånne gutter og jeg syns det er forferdelig at de skal tvinge unge med autisme til militæret når de ikke vil!

De kan ikke drepe noen mine sønner, de tenker alt for mye.

Men tror ikke jeg klarer å forklare det egentlig...

Men det er mange år til, så jeg trenger vel ikke fortvile.

Håper det ordner seg for din sønn, at han får gå inn.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Mine sønner tror jeg ikke vil/bør i militæret, men noen sa til meg at det må de, men jeg tenkte " hjelpe meg hvordan skal det gå?"

Jeg håpet de skulle slippe dette pga av asperger syndrom, men da sa noen det hjelper ikke. Det er jo mange år til, men likevel, de vil ikke klare det, de kan skyte på blink, men de kan ikke være i militæret! (av mange grunner)

Jeg har skjøvet dette vekk og tenkt sikkert får man et bedre system der de som er motivert får gå inn, men selvsagt kunne de drevet med data etc... men ikke vært stridende, noen funksjonshemninger syns jeg virkelig burde gi en rett til å slippe.

Din sønn vil jo, så burde han jo, men mine sønner kommer ikke til å ville, de er ikke sånne gutter og jeg syns det er forferdelig at de skal tvinge unge med autisme til militæret når de ikke vil!

De kan ikke drepe noen mine sønner, de tenker alt for mye.

Men tror ikke jeg klarer å forklare det egentlig...

Men det er mange år til, så jeg trenger vel ikke fortvile.

Håper det ordner seg for din sønn, at han får gå inn.

''men ikke vært stridende, noen funksjonshemninger syns jeg virkelig burde gi en rett til å slippe''

Det er det sønnen min vil, så han ble kjempesur da jeg fortalte han svaret fra NHD. Eller jeg sa ikke NHD, men at jeg hadde hørt fra noen osv :-) Han ville utfordre kroppen sin og finne ut hva han tålte. Han ville til og med slutte med medisner ett år for å se hvordan det går uten.

Prøvde å minne han på hvordan han ble i høst, da han gikk flere uker uten medisiner, men det trodde han kunne være en annen forklaring. Han har virkelig lyst til dette og egentlig tror jeg han hadde mestret det, men det hjelper jo lite når han ikke får prøvd seg :-(

Skrevet

Han er egentlig ganske sprek etter at han begynte på medisiner. I løpetestene rundt Sognsvann endte han på en av de siste i klassen før han begynte på medisiner og etter at han begynte på medisiner og gått på dem en stund, kom han på andreplass i mål. Det sier ganske mye om hva medisinene har betydd for han, så det er jo synd at diagnosen er det som skal avgjøre det.

Eldstemann var kjempesprek da han kom inn i militæret og han likte seg veldig godt, men sa det var et slit. Og det største problemet var jo de som ikke var supertrent for da måtte de andre hjelpe dem med de hardeste oppgavene og bl.a bære sekken og geværet deres i tillegg til sitt eget. Og min fikk hallusinasjoner etter fire dager hardtrening dag og natt uten mat og uten søvn.

Jeg tror det er en grunn til at de er strenge. Forresten så har min eldste mistet synet på det halve det ene øyet så han blir ikke regnet som stridende lenger. Sånn kan det gå når man får en fotball i øyet under trening.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Eldstemann var kjempesprek da han kom inn i militæret og han likte seg veldig godt, men sa det var et slit. Og det største problemet var jo de som ikke var supertrent for da måtte de andre hjelpe dem med de hardeste oppgavene og bl.a bære sekken og geværet deres i tillegg til sitt eget. Og min fikk hallusinasjoner etter fire dager hardtrening dag og natt uten mat og uten søvn.

Jeg tror det er en grunn til at de er strenge. Forresten så har min eldste mistet synet på det halve det ene øyet så han blir ikke regnet som stridende lenger. Sånn kan det gå når man får en fotball i øyet under trening.

Jeg forstår godt at de er strenger, men jeg synes kanskje at det heller burde vært fysiske tester på forhånd de skulle gjennom, heller enn at en diagnose alene er det som skal være avgjørende.

Skrevet

Jeg forstår godt at de er strenger, men jeg synes kanskje at det heller burde vært fysiske tester på forhånd de skulle gjennom, heller enn at en diagnose alene er det som skal være avgjørende.

De har vel en undersøkelse på forhånd, men hvor lenge den varer aner jeg ikke. Min eldste kom hjem som stridende A og han jeg var gift med fikk ikke komme inn fordi han hadde hatt giktfeber som unge. Det er ikke alle som blir kalt inn lenger engang.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

De har vel en undersøkelse på forhånd, men hvor lenge den varer aner jeg ikke. Min eldste kom hjem som stridende A og han jeg var gift med fikk ikke komme inn fordi han hadde hatt giktfeber som unge. Det er ikke alle som blir kalt inn lenger engang.

Han må jo bare finne seg i reglene selvsagt og heller finne på noe annet :-)

Det positive med dette (sett fra min side) er at han ikke kan bli sendt ut i krigen noen gang .

Skrevet

Det positive med dette (sett fra min side) er at han ikke kan bli sendt ut i krigen noen gang .

Jeg synes heller ikke noe om at min eldste dro til Kosovo, helt frivillig og faktisk tror jeg ikke han hadde godt av det heller. Jeg har hørt historier derfra så jeg fatter ikke hvorfor de sa det ikke var krig samtidig som amerikanerne kalte det krig og fikk fem ganger mer betalt,

Skrevet

Jeg synes heller ikke noe om at min eldste dro til Kosovo, helt frivillig og faktisk tror jeg ikke han hadde godt av det heller. Jeg har hørt historier derfra så jeg fatter ikke hvorfor de sa det ikke var krig samtidig som amerikanerne kalte det krig og fikk fem ganger mer betalt,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...