Gå til innhold

Kleskoder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, men jøss er DU så flink du at du gjør opprør mot de norske idealene.

For noe megatull

jeg er blitt slem gitt :)

• Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

12

• Mrs D

11

• laguna1

7

• fineline

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

elsker lange krangletråder på DOL :) som det var før.

Hehe.

Gjest kle seg pent
Skrevet

''Norske kleskoder er noe av det underligste som finnes og så helt andre enn i andre land'' Haha, det var dagens. Ta deg et år i hvilket som helst annet land du, så skal du få merke at betydningen av klær er lav her til lands! :D

Haha, jeg har hatt ganske mange år i andre land enn Norge. Jeg vet godt at nordmenn tror at Norge er verdens navle. Betydningen av kleskoder er ikke noe mindre her enn andre steder selvom nordmenn liker å tro at de er verdens frieste og mest avslappede.

Gjest kle seg pent
Skrevet

Og dette var så viktig for deg at du måtte starteen helt ny tråd om det? Ser forøvrig ut som om du har misforstått det meste.

Så du mener at andre meninger enn dine er misforståelser, hehe;-)

Skrevet

Så du mener at andre meninger enn dine er misforståelser, hehe;-)

Det jeg mente er at jeg tror svært få kjenner seg igjen i din beskrivelse.

Skrevet

''Jeg må si jeg frydet meg i all min barnslighet over den besteborgerlige reaksjonen hennes.''

Haha, det skjønner jeg godt! :) Vi pådro oss en del snobbete onkler og tanters vrede da vi gifta oss. Ektemannen hadde nemlig ikke mørk dress, må vite - og ikke var det stoffservietter heller. Dessuten hadde vi utenlandsk mat. *gisp*

Stoffservietter i et selskap med et (antakelig?) tosifret antall gjester?! Er det noen som har det?

Jeg tror jeg har noen serviettringer et sted, men de hørte til et eller annet dill vi fikk som gave for over 20 år siden.

Når det gjelder servietter, lommetørkler, bleier og sanitetsbind er jeg veldig for bruk og kast. Dessuten finnes det servietter som er så fine at man nesten lurer på om de er av tekstil.

Skrevet

Stoffservietter i et selskap med et (antakelig?) tosifret antall gjester?! Er det noen som har det?

Jeg tror jeg har noen serviettringer et sted, men de hørte til et eller annet dill vi fikk som gave for over 20 år siden.

Når det gjelder servietter, lommetørkler, bleier og sanitetsbind er jeg veldig for bruk og kast. Dessuten finnes det servietter som er så fine at man nesten lurer på om de er av tekstil.

''Stoffservietter i et selskap med et (antakelig?) tosifret antall gjester?! Er det noen som har det?''

Både min søster og jeg har en del slike, kjøpt for en rimelig penge på Ikea i tillegg til at det ved både en og to anledninger har fulgt med noen når jeg har kjøpt en hvit duk - så ja. Søsteren min og jeg låner gjerne av hverandre også om vi skal ha store selskaper (vi er naboer). Jeg synes det er ekstra koselig og fint med stoffservietter til julemiddagen f.eks.

Skrevet

''Stoffservietter i et selskap med et (antakelig?) tosifret antall gjester?! Er det noen som har det?''

Det var nesten et tresifret antall gjester, og stoffservietter var ikke i våre tanker (det er forsåvidt uhyre sjelden at stoffservietter er i mine tanker uansett antall gjester, altså). Men vi har noen familiemedlemmer hvis snobbethet overgår deres folkeskikk, for å si det på den måten. Det er kanskje ikke nødvendig å presisere at vi ikke har så mye kontakt med dem til hverdags.

Skrevet

Både min søster og jeg har en del slike, kjøpt for en rimelig penge på Ikea i tillegg til at det ved både en og to anledninger har fulgt med noen når jeg har kjøpt en hvit duk - så ja. Søsteren min og jeg låner gjerne av hverandre også om vi skal ha store selskaper (vi er naboer). Jeg synes det er ekstra koselig og fint med stoffservietter til julemiddagen f.eks.

tror aldri jeg har vært hos noen som har stoffservietter :) det har jeg bare fått på restaurant. Men så er omgangskresten min veldig folkelige da :)

Gjest kle seg pent
Skrevet

Det jeg mente er at jeg tror svært få kjenner seg igjen i din beskrivelse.

Tror du at jeg tenkte meg at dolere kjente seg igjen i min beskrivelse? Jeg tror mange utenom dol forstår hva jeg beskriver.

Det å ha andre meninger og opplevelser har ikke likhetstegn med misforståelser.

Skrevet

Det store engasjementet skyldes vel mest lagunas dramaqueentendenser og store behov for å markere hvor laidback hun er og hvor forknytte og dumme alle andre er, tror jeg. Alt blir så voldsomt hos laguna. Problemene, følelsene, alt. Det er nesten umulig å la være å være uenig med henne. Uimotståelig. Man bare må, enten man er det eller ikke. Jeg elsker lagunatrådene!:)

Skrevet

Haha, jeg har hatt ganske mange år i andre land enn Norge. Jeg vet godt at nordmenn tror at Norge er verdens navle. Betydningen av kleskoder er ikke noe mindre her enn andre steder selvom nordmenn liker å tro at de er verdens frieste og mest avslappede.

Ja mange tror at Norge er verdens navle, og mange av dem tror at alt er så bra der ute og så ille her hjemme også. Jeg er ikke et enten eller-menneske, så jeg hører nok ikke til noe av disse gruppene ;-) Men, jeg mener likevel du tar feil i at kleskodeksene her er strenge, for det er de ikke. Jobb et år i Italia, Frankrike, Italia, Qatar, Russland eller til og med Sverige du, så får du se. Men det plager deg kanskje at de fleste her inne mente dress var riktig i et bryllyp i lagunas tråd? Det er der det ligger? ;-)

Gjest annlovinda
Skrevet

Tror du at jeg tenkte meg at dolere kjente seg igjen i min beskrivelse? Jeg tror mange utenom dol forstår hva jeg beskriver.

Det å ha andre meninger og opplevelser har ikke likhetstegn med misforståelser.

Dolere er vel en helt gjennomsnittelig del av befolkningen vil jeg tro.

Skrevet

tror aldri jeg har vært hos noen som har stoffservietter :) det har jeg bare fått på restaurant. Men så er omgangskresten min veldig folkelige da :)

Jeg synes ikke det er så rart at man har _noen_ stoffservietter, men jeg tenker automatisk litt større når det gjelder antall gjester i et bryllup.

Men jeg er ingen kretsmester i borddekning. Kjempehyggelig med lekre bord altså, men hos oss legges det mer jobb i det som ligger oppå tallerknene, bl.a. fordi jeg mangler slike talenter.

Gjest kle seg pent
Skrevet

Det er helt merkelig å diskutere stoffservietter i en slik tråd. Det er noe av det mest konservative som finnes og helt i tråd med 'norsk skikk og bruk', hvite skjorter og slips til julemiddagen osv.

Jeg har vært i bryllup i flere land og kulturer og kan ikke huske stoffservietter i et eneste av dem. Ikke engang stoffduker er vanlige i andre land enn Nordvest-Europa.

Skrevet

Det er helt merkelig å diskutere stoffservietter i en slik tråd. Det er noe av det mest konservative som finnes og helt i tråd med 'norsk skikk og bruk', hvite skjorter og slips til julemiddagen osv.

Jeg har vært i bryllup i flere land og kulturer og kan ikke huske stoffservietter i et eneste av dem. Ikke engang stoffduker er vanlige i andre land enn Nordvest-Europa.

''Ikke engang stoffduker er vanlige i andre land enn Nordvest-Europa.''

Virkelig? Jeg var i juleselskap en gang hvor de hadde papirduk på bordet og jeg synes det trakk hele høytidsinntrykket kraftig ned, det ble simpelt rett og slett. Dette var ingen tykk og fin papirduk da, men en tynn og stygg en selv om den var hvit.

Hadde for hundre år siden en klassevenninne som var ett år i USA og hun fortalte med sjokk i stemmen at der hadde de papirtallerkener til julemiddagen for å slippe å ta oppvasken etterpå på en slik dag! Jeg er fremdeles rystet... ;o)

Gjest kle seg pent
Skrevet

Det store engasjementet skyldes vel mest lagunas dramaqueentendenser og store behov for å markere hvor laidback hun er og hvor forknytte og dumme alle andre er, tror jeg. Alt blir så voldsomt hos laguna. Problemene, følelsene, alt. Det er nesten umulig å la være å være uenig med henne. Uimotståelig. Man bare må, enten man er det eller ikke. Jeg elsker lagunatrådene!:)

Helt enig i alt du skriver;-)

Skrevet

Ikke i feks india eller usa heller? Vi to har åpenbart vært i helt ulike hjem... ;-)

Gjest kle seg pent
Skrevet

Ja mange tror at Norge er verdens navle, og mange av dem tror at alt er så bra der ute og så ille her hjemme også. Jeg er ikke et enten eller-menneske, så jeg hører nok ikke til noe av disse gruppene ;-) Men, jeg mener likevel du tar feil i at kleskodeksene her er strenge, for det er de ikke. Jobb et år i Italia, Frankrike, Italia, Qatar, Russland eller til og med Sverige du, så får du se. Men det plager deg kanskje at de fleste her inne mente dress var riktig i et bryllyp i lagunas tråd? Det er der det ligger? ;-)

Jeg har vært lange perioder i to av landene du nevnte, jeg tviler på at du har det og enda mindre at du har vært et år i alle disse landene. Det plager meg ikke særlig at de fleste mener at mannen til laguna skulle hatt på seg dress. Jeg er helt enig med dem.

Jeg har ikke skrevet noe om hva som plager meg og hva ikke

Skrevet

I den familien jeg var au-pair hos i Frankrike for 21 år siden, så hadde vi stoffservietter hver eneste dag - hverdag som fest. Vi brukte dem en uke om gangen, og etter måltidet ble de lagt inni en slags tøykonvolutt eller en serviettring, og lagt bort på buffeten der de lå til neste måltid.

Vi besøkte dem i fjor, og de hadde samme system fremdeles.

Vi har forresten tøyservietter til et par store duker, men de blir meeeeeget sjelden brukt. Men jeg synes det er lekkert på et festbord med tøyservietter, når jeg er gjest :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...