Gå til innhold

Kleskoder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dolere er vel en helt gjennomsnittelig del av befolkningen vil jeg tro.

Nei - DET er helt feil :)

• Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

12

• Mrs D

11

• laguna1

7

• fineline

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest kle seg pent
Skrevet

Ikke i feks india eller usa heller? Vi to har åpenbart vært i helt ulike hjem... ;-)

Stoffservietter kan du finne i konservative norsk-amerikanske hjem f.eks., men de er ikke vanlige i USA. Jeg har ikke vært i indisk hjem i India, men i indiske hjem både i Norge og USA. Kan ikke huske noen stoffservietter der, men jeg har ikke ført et register over stoffservietter/ikke stoffservietter etter land og folk.

Skrevet

I den familien jeg var au-pair hos i Frankrike for 21 år siden, så hadde vi stoffservietter hver eneste dag - hverdag som fest. Vi brukte dem en uke om gangen, og etter måltidet ble de lagt inni en slags tøykonvolutt eller en serviettring, og lagt bort på buffeten der de lå til neste måltid.

Vi besøkte dem i fjor, og de hadde samme system fremdeles.

Vi har forresten tøyservietter til et par store duker, men de blir meeeeeget sjelden brukt. Men jeg synes det er lekkert på et festbord med tøyservietter, når jeg er gjest :-)

'' Vi brukte dem en uke om gangen, og etter måltidet ble de lagt inni en slags tøykonvolutt eller en serviettring''

Brukte dere samme servietten i en UKE?! Da er de jo bare til pynt og ikke i bruk!

Skrevet

tror aldri jeg har vært hos noen som har stoffservietter :) det har jeg bare fått på restaurant. Men så er omgangskresten min veldig folkelige da :)

Virkelig? :) Jeg er ganske alminnelig vil jeg si, men jeg har da stoffservietter jeg bruker når jeg vil gjøre noe ekstra ut av middagen. De fleste jeg kjenner har det. Jeg gidder ikke å bruke dem så ofte, for det er jo en hel jobb med stryking og sånt, men jeg tar dem fram av og til når det skal være ekstra fint. Når jeg bruker sølvtøyet, for å si det sånn.

Gjest kle seg pent
Skrevet

''Ikke engang stoffduker er vanlige i andre land enn Nordvest-Europa.''

Virkelig? Jeg var i juleselskap en gang hvor de hadde papirduk på bordet og jeg synes det trakk hele høytidsinntrykket kraftig ned, det ble simpelt rett og slett. Dette var ingen tykk og fin papirduk da, men en tynn og stygg en selv om den var hvit.

Hadde for hundre år siden en klassevenninne som var ett år i USA og hun fortalte med sjokk i stemmen at der hadde de papirtallerkener til julemiddagen for å slippe å ta oppvasken etterpå på en slik dag! Jeg er fremdeles rystet... ;o)

Jeg har vært i bryllup med ca. 300 gjester hvor vi spiste av papptallerkener og brukte engangsbestikk. Jeg storkoste meg slik jeg også gjør i bryllup med stoffservietter, kandelabre og sølvbestikk;-)

Gjest kle seg pent
Skrevet

Ok - jeg gir meg :)

Jeg er enig med flisa;-)

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg er enig med flisa;-)

Det skjønte jeg tidlig i denne tråden :)

Skrevet

'' Vi brukte dem en uke om gangen, og etter måltidet ble de lagt inni en slags tøykonvolutt eller en serviettring''

Brukte dere samme servietten i en UKE?! Da er de jo bare til pynt og ikke i bruk!

Vi tørket oss jo rundt munnen av og til med den, og brettet den pent sammen og puttet den på plass i konvolutten eller ringen etter måltidet (hver person i familien hadde sin konvolutt eller sin ring).

Den ble brukt ja - men vi voksne griste jo ikke noe særlig. Tror nok at de små ungenes serviett ble byttet ut en gang i løpet av uka, når jeg tenker etter.

De var absolutt ikke til pynt. Husker godt at hun nest minste på 2,5 år lærte seg raskt til å tørke seg pent rundt munnen flere ganger i løpet av måltidet.

Skrevet

Jeg har vært lange perioder i to av landene du nevnte, jeg tviler på at du har det og enda mindre at du har vært et år i alle disse landene. Det plager meg ikke særlig at de fleste mener at mannen til laguna skulle hatt på seg dress. Jeg er helt enig med dem.

Jeg har ikke skrevet noe om hva som plager meg og hva ikke

''Jeg har ikke skrevet noe om hva som plager meg og hva ikke

''

Eh...?

Hele innlegget ditt oser jo av at kleskodene i Norge plager deg. Olabukser på Stortinget osv...

;-)

Skrevet

Stoffservietter kan du finne i konservative norsk-amerikanske hjem f.eks., men de er ikke vanlige i USA. Jeg har ikke vært i indisk hjem i India, men i indiske hjem både i Norge og USA. Kan ikke huske noen stoffservietter der, men jeg har ikke ført et register over stoffservietter/ikke stoffservietter etter land og folk.

Det burde du!!! haha

Skrevet

Jeg hadde en kollega en gang som fikk tårer i øynene da jeg fortalte at vi skulle ha mørkegrønn papirduk i konfirmasjon til vår eldste datter. Jeg hadde sprayet en sko i gull og satt gåsunger oppi og likte kombinasjonen (15 år siden) . Vi var vel 7-8 stk i konfirmasjonen. Hun var helt oppbrakt og lurte på om vi slet økonomisk og om jeg ville låne damaskduker av henne?? - noe jeg avslo høflig. Halve familien var i USA på den tiden, derfor ble det ikke noen stor konfirmasjon, bare det ene settet besteforeldre og en tante hjemme hos oss. Da jeg fortalte at vi senere skulle ha grillfest når alle de andre kom fra USA, ja da tilta hun nesten.

Jeg må si jeg frydet meg i all min barnslighet over den besteborgerlige reaksjonen hennes.

Godt vi ikke jobbet sammen da neste datteren min skulle konfirmeres. Vi hadde IGJEN papirduker - og pyntet med St.Paulia i potter - for da kunne de som hjalp til ta med seg en hver hjem -og hele duken strødde jeg full av pikekyss. Jeg hadde så billig topp på meg at stroppen røk og den ene puppen ramla ut mens jeg drev og ryddet bort en svær laks - heldigvis var det bare min eks' svigermor som så det, og vi holdt på å le oss ihjel.

Nå på søndag blir det stiiil se, -da er det min nye mann og min sin datter som skal konfirmeres, og det kommer faktisk flere menn uten dress, -men i penklær. Vi har valgt blått, fordi datteren elsker den fargen, så det kommer sikkert til å se ut som en guttedåp. Blå duker (nervøs fløyel fra Jysk) med sølvpynt og blå plastblomster.

Nei vi er ikke helt vel bevart :)

Vi gifta oss tidlig på 90 tallet og da pynta vi bordet med markblomster, BLÅE lys og MESSING lysestaker....!!!! Ho som eide stedet mente at det var helt forkastelig. Men ho måtte innrømme at det var ganske fint selv om ho ville foretrukket søvlysestaker, blomsteroppsatser og hvite lys.

Skrevet

Jeg har vært lange perioder i to av landene du nevnte, jeg tviler på at du har det og enda mindre at du har vært et år i alle disse landene. Det plager meg ikke særlig at de fleste mener at mannen til laguna skulle hatt på seg dress. Jeg er helt enig med dem.

Jeg har ikke skrevet noe om hva som plager meg og hva ikke

Jeg har aldri sagt at jeg har vært der et år og skjønner ikke hva det evt skal ha med saken å gjøre? Som mange andre har jeg imimidlertid både jobbet, vært i bryllup, feiret bursdager (og da mener selvfølgelig ikke mine) og vært i helt ordinære middagssammenkomster i disse landene og flere med, og har helt andre erfaringer enn deg. Bli gjerne både snurt og hissig over å bli motsagt, jeg lar deg ikke stå motsagt av den grunn hehe ;-)

Skrevet

Jeg har motsatt erfaring. Jeg har møtt stoffservietter både ute og her hjemme, men vanlig har det ikke vært i noen av hjemmene jeg her frekventert hverken her eller der. Først og fremst er det nok noe jeg har møtt når jeg er ute og spiser.

Damaskduker er jeg oppvokst med som et kvalitativt godt håndtverk, og dukene mine oldemødre har vevd (og sydd) gått i arv. Dette har jeg til felles med mine venner i både India og Italia for å nevne noe - ikke uvanlig at tekstilhåndverk ble utført av kvinner og satt pris på av etterslekten. Mine ligger imidlertid mest i skuffen og holder seg derfor svært godt, men hver jul tar jeg dem fram og tenker på alle timene med jobb som ligger pak praktverket.

Skrevet

Beklager alle skrivefeilene - DOL og iPad er ikke en god kombo.

Skrevet

Virkelig? :) Jeg er ganske alminnelig vil jeg si, men jeg har da stoffservietter jeg bruker når jeg vil gjøre noe ekstra ut av middagen. De fleste jeg kjenner har det. Jeg gidder ikke å bruke dem så ofte, for det er jo en hel jobb med stryking og sånt, men jeg tar dem fram av og til når det skal være ekstra fint. Når jeg bruker sølvtøyet, for å si det sånn.

''men jeg tar dem fram av og til når det skal være ekstra fint. Når jeg bruker sølvtøyet, for å si det sånn'' Pst. Feil tråd tonie, dette er jo en klassisk snobbe-ned-tråd :D Vent med sølvtøyet til en hvordan-dekker-du-et-fint-festbord-tråd el.l. Da spretter både stoffservietter, sølvlysestaker, damaskduker og krystall opp av dolernes skuffer igjen... :D

Skrevet

Det store engasjementet skyldes vel mest lagunas dramaqueentendenser og store behov for å markere hvor laidback hun er og hvor forknytte og dumme alle andre er, tror jeg. Alt blir så voldsomt hos laguna. Problemene, følelsene, alt. Det er nesten umulig å la være å være uenig med henne. Uimotståelig. Man bare må, enten man er det eller ikke. Jeg elsker lagunatrådene!:)

Tusen takk, det var jo en utrolig sjarmerende karakteristikk jeg fikk der..;p

Dere kan da neppe kjenne mange utadvente og dramatiske personer, om jeg vinner dronningtittelen på slikt :D

Vennene mine oppfatter meg som livlig og morsom, og jeg har masse meninger (også om ting jeg ikke har greie på), men ellers er jeg relativt rolig, jeg er godt likt og kommer stort sett overens med andre og blir ikke oppfattet som en særlig dramatisk person.

Det er jo hyggelig at folk er opptatt av meg på et nettforum ;), men jeg blir nesten lei meg over de nesten hatefulle antydnigene om hvem jeg er, og alle de kjipe personkarakteristikkene jeg kjenner meg dårlig igjen i.

Mulig jeg skriver detaljert om meg selv og hva jeg lurer på rundt stort og smått, men jeg trodde det var litt av poenget med et skravle & diskusjonsforum?

Skrevet

''men jeg tar dem fram av og til når det skal være ekstra fint. Når jeg bruker sølvtøyet, for å si det sånn'' Pst. Feil tråd tonie, dette er jo en klassisk snobbe-ned-tråd :D Vent med sølvtøyet til en hvordan-dekker-du-et-fint-festbord-tråd el.l. Da spretter både stoffservietter, sølvlysestaker, damaskduker og krystall opp av dolernes skuffer igjen... :D

Takk for tips. Utrolig tankeløst av meg....:)

Skrevet

Jeg er jamenn meg ikke sikker på om du giftet deg med din mann eller din svigermor. Det ser i hvert fall ut som svigermor har en avgjørende rolle for din ekteskapelige lykke.

Egentlig ikke. ting har roa seg betraktelig ned. Litt irritasjon er det innimellom, men mye koselig også :)

Skrevet

Tusen takk, det var jo en utrolig sjarmerende karakteristikk jeg fikk der..;p

Dere kan da neppe kjenne mange utadvente og dramatiske personer, om jeg vinner dronningtittelen på slikt :D

Vennene mine oppfatter meg som livlig og morsom, og jeg har masse meninger (også om ting jeg ikke har greie på), men ellers er jeg relativt rolig, jeg er godt likt og kommer stort sett overens med andre og blir ikke oppfattet som en særlig dramatisk person.

Det er jo hyggelig at folk er opptatt av meg på et nettforum ;), men jeg blir nesten lei meg over de nesten hatefulle antydnigene om hvem jeg er, og alle de kjipe personkarakteristikkene jeg kjenner meg dårlig igjen i.

Mulig jeg skriver detaljert om meg selv og hva jeg lurer på rundt stort og smått, men jeg trodde det var litt av poenget med et skravle & diskusjonsforum?

Jammen, jeg sier jo at jeg elsker trådene dine! Du er såpass frisk i språket og karakteristikkene av andre selv at jeg regnet med du tok det der med et smil. Du er en fargeklatt, det skal du ha. Du har skapt mye god underholdning opp gjennom årene:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...